Kan jeg leje en Mac?
Fra : Jakob Kusk

Dato : 29-05-02 18:58

Efter at have pillet/trykket/dimset med en Imac i en times tid på NTI messen
har jeg lyst til at prøve en Mac som hjemmecomputer nummer...øh...
dennæsteirækken.

Problemet er bare, som det vel altid er med Macs, at jeg ikke vil investere
adskillige tusinde kroner i en maskine jeg måske slet ikke kan lide, når det
kommer til stykket, så derfor ville jeg lige høre, om det er muligt at leje
én indtil jeg er sikker på, at valget er godt.

På forhånd tak for hjælpen

Jakob Kusk

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-05-02 20:12

Jakob Kusk <Ask@me.dude> wrote:

> [...]
> kommer til stykket, så derfor ville jeg lige høre, om det er muligt at leje
> én indtil jeg er sikker på, at valget er godt.

Hvor i landet bor du og hvad forventer du af grej ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

ftp://80.197.181.14/ - in action from 9 am - 0.30 am

Fra : Jakob Kusk

Dato : 29-05-02 20:17

Jeg bor i Holstebro, men er ret mobil (hvis det er det du mener).

Det eneste krav jeg stiller til Mac'en er, at den skal køre et rimeligt nyt
OS (9 eller X).

Spil, grafik og lign. er ret underordnet. Jeg forventer, at den skal bruges
som "online" maskine og evt. til noget programmering - Nå ja... den skal
selvfølgelig også hjælpe mig til at blive ven med MacOS :)

mvh
Jakob Kusk

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-05-02 20:58

Jakob Kusk <Ask@me.dude> wrote:

> [...]
> som "online" maskine og evt. til noget programmering - Nå ja... den skal
> selvfølgelig også hjælpe mig til at blive ven med MacOS :)

Så vil jeg anbefale dig en iMac fx. 350 eller 400 mhz med en ordentlig
røvfuld RAM. En sådan iMac kan køre OS X acceptabelt og samtidig er den
kvik nok til at give et billede af hvad Mac er idag.

Prøv at kigge dig godt for på mediamac.dk, dba.dk eller på markedet her
på usenet. Skulle du mod forventning fortryde dit køb, så kan du sælge
det igen uden kæmpe tab.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-05-02 00:22

"Jakob Kusk" <Ask@me.dude> writes:

> Spil, grafik og lign. er ret underordnet. Jeg forventer, at den skal bruges
> som "online" maskine og evt. til noget programmering - Nå ja... den skal
> selvfølgelig også hjælpe mig til at blive ven med MacOS :)

Hvis du skal programmere, vil jeg forslå det bliver i Java, og så skal du op på OS X.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 29-05-02 20:38

Ask@me.dude writes:
> [...]
>som "online" maskine og evt. til noget programmering - Nå ja... den skal
>selvfølgelig også hjælpe mig til at blive ven med MacOS :)

Prøv at kontakte den nye Macklub i Jylland. De afholder 2 gange OSX kurser
til 40.- kr pr gang?. Så kan du da lære lidt
skriv til:

flemming-elimar@web-com.dk

Hilsen Hanne
www.macbruger.dk

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 29-05-02 21:06

Jakob Kusk <Ask@me.dude> wrote:

> [...]
> kommer til stykket, så derfor ville jeg lige høre, om det er muligt at leje
> én indtil jeg er sikker på, at valget er godt.

Det er da fuldt forståeligt. Jeg har aldrig hørt om nogen som lejer
mac'er ud, men for relativt få penge kan du købe en brugt iMac. Her vil
du naturligvis ikke få optimal ydelse, specielt ikke i OS 10, men du vil
være i stand til at danne dig et billede af, hvad en mac har af gode og
dårlige sider.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt. Ikke kun Tuborg har noget i gære.

Fra : Jakob Kusk

Dato : 29-05-02 21:27

Tak til alle for de venlige tips. Nu har jeg virkelig noget at arbejde
videre med, uden at skulle bruge 16.000 på en ny iMac (selv om den er
VIRKELIG lækker... :)

Jeg takker og bukker

Jakob Kusk

Fra : Storm

Dato : 30-05-02 12:22

Jakob Kusk <Ask@me.dude> wrote:

> [...]
> kommer til stykket, så derfor ville jeg lige høre, om det er muligt at leje
> én indtil jeg er sikker på, at valget er godt.

Jeg ved da om folk der har leaset hos Apple eller i de enkelte butikker.
Men om økonomien i det ved jeg intet. Altså om det er forholdsvis alt
for dyrt.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 30-05-02 22:59

Ninzen@ofir.dk writes:

>Jeg ved da om folk der har leaset hos Apple eller i de enkelte butikker.
>Men om økonomien i det ved jeg intet. Altså om det er forholdsvis alt
> [...]

Som regel er leassing for en længere periode måske over 2-3 år, så... men
man kan da ringe til Computer Store og forhøre sig, da de leaser maskiner
ud. Som regel er det for dyrt for private. Det er bedre , hvis du har dit
eget firma, da du kan afskrive hele leasingafgiften.

Hilsen Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : [5220] Maciek

Dato : 31-05-02 17:24

"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> wrote in message

> Det er bedre , hvis du har dit
> eget firma, da du kan afskrive hele leasingafgiften.
>
> Hilsen Hanne

Kan man afskrive det hele? hvordan? vil det sige at hvis man har et fradrag
på 3000 pr md, og maskinen koster 1000kr leaset pr. md, så bliver fradraget
hævet til 4000 pr måned?

mvh. Maciek

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 31-05-02 18:40

fjern writes:

> [...]
>fradrag
>på 3000 pr md, og maskinen koster 1000kr leaset pr. md, så bliver

Sådan kan man vist ikke helt formulere det. Du afdrager ikke, du betaler
den afgift som leassingselskabet regner ud, du skal betale i forhold til
prisen på det indkøbte og den tid kontrakten skal løbe, hver måned. Efter
en aftalt periode kan man aftage varen til en aftalt pris. men det
reglerne er forskellig fra leassingselskab til leassingselskab ..
Ja, hvis du leaser og har forretning, kan du fratrække hele udgiften, til
forskel for, hvis du køber en vare, jeg tror grænsen nu er ca 20.000 (men
det må du selv undersøge, det er måske ikke så højt), kaldet småindkøb,
hvor du kan trække hele beløbet fra i samme regnskabsår. Men hvis du køber
en vare, der koster over småkøbsbeløbet, så kan/må du afskrive og det er
vel typisk så over tre år.

Nogen gør det så på den måde at de deler printere, brændere osv i enkelt
regninger, hvor så hele beløbet kan trækkes fra samme år.

Men større indkøb der leases afskriver du de afdrag/afgift du har betalt.

Hos f.eks. ComputerStore, der findes flere, kan du købe en hel pakke med
udstyr. Lease det over x antal år og i perioden have en aftale om at bytte
nogen af tingene ud, så du rent teknisk følger med tiden.

Man det skal regnes godt og grundigt på det. Det kan nok altid best
betale sig at betale kontant. men på den anden side, så binder man også en
kapital, som men nåske har behov for at arbejde med
Som medlem af MacBruger (kr. 150 pr, år), så har vi nu fået en ordning,
hvor vores medlemmer får kontantrabat hos et bestemt firma.
Håber dette er en forklaring der er til at forstå

Hilsen Hanne
www.macbruger.dk