DR, Licens og VM i fodbold
Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-05-02 16:14

Jeg læste netop på DRs teksttv, at det i år vil blive gratis at se VM i
fodbold på storskræm på skoler, arbejdspladser mv. Men ved fremtidige
EM- og VM-slutrunder vil der blive opkrævet betaling for sådanne
storskærmsarrangementer.

Her er det jeg undrer mig en hel del for, hvordan har DR dog tænkt sig,
at de skulle have hjemmel til at opkræve betaling for sådanne
arrangementer, hvis de relevante virksomhedslicenser betales?

--
Morten http://miljokemi.dk
Nye rapporter på http://www.miljokemi.dk/opgaver.htm

Fra : Lars

Dato : 29-05-02 16:50

"Morten Bjergstrøm" skrev:

> Her er det jeg undrer mig en hel del for, hvordan
> har DR dog tænkt sig, at de skulle have hjemmel
> til at opkræve betaling for sådanne arrangementer,
> hvis de relevante virksomhedslicenser betales?

"Erhvervslicens dækker modtagere i private og offentlige
virksomheder/institutioner, og som er opstillet i disses lokaler, køretøjer,
både m.v."

Så for fremvisning i f.eks. en pub, der allerede betaler erhvervslicens, kan
jeg heller ikke umiddelbart se at der er noget ekstra at komme efter. Men
fremvisning på storskærme - udenfor virksomhedens egne lokaler - er ikke
umiddelbart omfattet af de eksisterende licenser.

- Lars

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 29-05-02 21:23

On 29.05.2002 17:13, in article Xns921DAF40268AB.miljokemi.dk@172.16.16.111,
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

[klip]
> Her er det jeg undrer mig en hel del for, hvordan har DR dog tænkt sig,
> at de skulle have hjemmel til at opkræve betaling for sådanne
> arrangementer, hvis de relevante virksomhedslicenser betales?

Tjahh, det har de vel heller ikke, og det var derfor de droppede det i år.
Hvordan de så vil trylle hjemmel frem til næste gang er svært at vide.
Problemet er vel det at mange af disse virksomheder netop ikke har
virksomhedslicens til t.v. men kun til radio.

/kristian

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-05-02 21:55

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev:

> Tjahh, det har de vel heller ikke, og det var derfor de droppede
> det i år.

Ifølge linket nedenfor droppede de det fordi tv-stationerne har været
sent ude med betalingskrav.

> Hvordan de så vil trylle hjemmel frem til næste gang er
> svært at vide.

Det er jo netop det.

> Problemet er vel det at mange af disse virksomheder
> netop ikke har virksomhedslicens til t.v. men kun til radio.

Det kan selvfølgelig godt være det de henviser til men af ordlyden på
teksttv lød det mest af alt som om de havde fået en ide sammen med TV2
og et reklamebureau (?) om, at der skulle opskrives særskilt betaling
for lige netop storskærmsarrangementer.

http://www.dr.dk/nav/tekstttv/ttv.asp?side=124&kanal=dr1

Det kunne være man skulle skrive en mail til DR omrking dette og hører,
hvad det helt præcist er de mener.

Fra : Lars

Dato : 29-05-02 22:12

"Morten Bjergstrøm" skrev:

> [...]
> alt som om de havde fået en ide sammen med
> TV2 og et reklamebureau (?) om, at der skulle
> opskrives særskilt betaling for lige netop

Men prøv at læse "Bekendtgørelse om radio- og fjernsynslicens" f.eks. via
Retsinfo (kan ikke lige hitte ud af hvordan man linker til deres
dokumenter).

Som jeg læser det er der ingen licens som dækker storskærmsarrangementer,
eller for den sags skyld andre offentlige forevisninger udendørs.

Som allerede citeret, så dækker erhvervslicensen modtagere i private og
offentlige virksomheder/institutioner, og som er opstillet i disses lokaler,
køretøjer, både m.v. og licensen beregnes iøvrigt pr. virksomhed/institution
pr. adresse.

Det tolker jeg som at hvis en virksomhed eller institution vælger at
opstille en storskærm f.eks. i Fælledparken eller på Rådhuspladsen, så
dækker deres eksisterende erhvervslicens ikke dette.

- Lars

Fra : Peter G C

Dato : 30-05-02 14:01

Lars <qwe@rty.uio> skrev:

[klip]

> Men prøv at læse "Bekendtgørelse om radio- og fjernsynslicens" f.eks. via
> Retsinfo (kan ikke lige hitte ud af hvordan man linker til deres
> dokumenter).

Jeg har ikke læst bekendtgørelsen.

> Som jeg læser det er der ingen licens som dækker storskærmsarrangementer,
> eller for den sags skyld andre offentlige forevisninger udendørs.

Enig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-05-02 22:30

"Lars" <qwe@rty.uio> skrev:

> Men prøv at læse "Bekendtgørelse om radio- og fjernsynslicens"
> f.eks. via Retsinfo (kan ikke lige hitte ud af hvordan man linker
> til deres dokumenter).

Linket er her:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010070129-REGL

> Som jeg læser det er der ingen licens som dækker
> storskærmsarrangementer, eller for den sags skyld andre offentlige
> forevisninger udendørs.

Naturligvis. Men de henviser til skoler, arbejdspladser, barer mv.
hvilket jeg hovedsaligt opfatter som indendørs arrangementer.

> [...]
> at opstille en storskærm f.eks. i Fælledparken eller på
> Rådhuspladsen, så dækker deres eksisterende erhvervslicens ikke

Det lyder rigtigt.

Jeg har iøvrigt skrevet en mail til DR så nu må vi se om de svarer.
Hvis DR ikke har noget imod det, bringer jeg svaret her i gruppen.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 31-05-02 10:02

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Enig.

Problemet er stadig, at det ikke er det DR henviser til men derimod
arrangementer på skoler, virksomheder og lignende.

Derudover kan jeg ikke nogen steder se, at DR, som licensfinansieret
kanal, har lovhjemmel til at opkræve licens for offentlige
arrangementer.

Fra : Peter G C

Dato : 31-05-02 10:05

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

[klip]

> [...]
>
> Derudover kan jeg ikke nogen steder se, at DR, som licensfinansieret
> kanal, har lovhjemmel til at opkræve licens for offentlige

Jeg ser nok anerledes på. Det er min opfattelse, at de virksomheder mv. som
du nævner har ikke ret til at vise udsendelsen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 31-05-02 10:17

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Jeg ser nok anerledes på. Det er min opfattelse, at de
> virksomheder mv. som du nævner har ikke ret til at vise
> udsendelsen.

Hvis de betaler licens, så bør der ikke være noget problem.

Fra : Peter G C

Dato : 31-05-02 11:25

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

[klip]

> Hvis de betaler licens, så bør der ikke være noget problem.

Det kommer vel an på, hvad licensen giver virksomheden ret til. Det giver
nok ikke ret til forevisning for et større publikum.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 31-05-02 12:58

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Det kommer vel an på, hvad licensen giver virksomheden ret til.
> Det giver nok ikke ret til forevisning for et større publikum.

Man må formode, at publikum består af virksomhedens ansatte eller på en
skole eleverne. Som det fremgår af nyheden fra DR lyder det ikke som om
der henvises til offentlige arrangementer.

DR har iøvrigt endnu ikke besvaret min forespørgsel.

Fra : Peter G C

Dato : 31-05-02 13:01

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

[klip]

> Man må formode, at publikum består af virksomhedens ansatte

Så er det ok, hvis der er betalt licens i forhold til antallet af
medarbejdere - eller hvordan reglerne nu er skruet sammen.

Jeg tænkte mere på værtshuse mv.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 31-05-02 13:33

Peter G C skrev:

> Så er det ok, hvis der er betalt licens i forhold til antallet af
> medarbejdere - eller hvordan reglerne nu er skruet sammen.

DR's hjemmeside er ikke særlig informativ, men for erhvervslicenser er
antallet af rum hvori der er apparater agørende. Man man skal betale for
hvert rum hvori der er apparater, og der må være 5 apparater i hvert rum.

På hjemmesiden står der ikke noget om begrænsninger i anvendelsen af
apparaterne.

T.T.

Fra : Peter G C

Dato : 31-05-02 13:34

Thomas Thorsen <tt1@thomasthorsen.dk> skrev:

[klip]

> DR's hjemmeside er ikke særlig informativ, men for erhvervslicenser er
> antallet af rum hvori der er apparater agørende. Man man skal betale for
> hvert rum hvori der er apparater, og der må være 5 apparater i hvert rum.

Prøv at kigge i lovgrundlaget.....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 31-05-02 13:39

> Prøv at kigge i lovgrundlaget.....

Der står ikke rigtigt noget. Det handler mest om, at størrelsen af
licensen fastsættes af kulturministeren og så om, at licensen kan
indkræves over lønnen af Finanssyrelsen og så lidt om gebyrer.

Fra : Peter G C

Dato : 31-05-02 13:47

> [...]

> licensen fastsættes af kulturministeren og så om, at licensen kan
> indkræves over lønnen af Finanssyrelsen og så lidt om gebyrer.

Jeg har kigget i licensbekendtgørelsen Bekendtgørelse 2000-12-18 nr 1347.

Det ser ikke ud til, at man må opstille fjernsyn, der viser DR/TV2 for
offentligheden - f.eks. på et værtshus.

I en virksomhed gælder §§ 20 til 22.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 31-05-02 13:32

Peter G C wrote:

> Jeg har kigget i licensbekendtgørelsen Bekendtgørelse 2000-12-18 nr 1347.
>
> Det ser ikke ud til, at man må opstille fjernsyn, der viser DR/TV2 for
> [...]

Der var i TV-avisen et indslag med dette, hvor størrelsen af
fjernsynet havde betydning.
Det var noget med 28", så der er muligvis noget med at
"storskærme" defineres som over 28".
Der blev gjort lidt grin med sorte rande (tape) på et 32".

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 31-05-02 14:14

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Jeg har kigget i licensbekendtgørelsen Bekendtgørelse 2000-12-18
> nr 1347.

Den ligger vist ikke på RetsInfo?

Fra : Peter G C

Dato : 31-05-02 14:17

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

[klip]

> Den ligger vist ikke på RetsInfo?

Jo. http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/B2000/0134705.htm

Men se evt. den nyere - link på ovenstående side.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-05-02 20:55

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Jeg har kigget i licensbekendtgørelsen Bekendtgørelse 2000-12-18 nr 1347.

> Det ser ikke ud til, at man må opstille fjernsyn, der viser DR/TV2 for
> offentligheden - f.eks. på et værtshus.

Hvor i bekendtgørelsen ser du det?

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."

Fra : Peter G C

Dato : 31-05-02 20:56

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev: