Star Wars - mere undren (major spoiler)
Fra : jobbe

Dato : 29-05-02 15:59

hvordan kan det være at rumskibene siger: WEEEEEEEEEOOOOOOOOOOWWWWW ude i
det ydre lufttomme rum?

Fra : Morten Wartou

Dato : 29-05-02 15:04

"jobbe" <_don3pstein@yahoo.com> wrote in message
> hvordan kan det være at rumskibene siger: WEEEEEEEEEOOOOOOOOOOWWWWW ude i
> det ydre lufttomme rum?

Fordi det er en eventyrfilm.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Brian Nilsson

Dato : 29-05-02 16:13

jobbe skrev:

> hvordan kan det være at rumskibene siger: WEEEEEEEEEOOOOOOOOOOWWWWW ude i
> det ydre lufttomme rum?

Forstil dig en film uden lydsiden ... er det en film du ville bruge penge
på? Nej vel, så svaret er sådanne set: penge, penge, penge.

--
- mvh. Brian -
http://home.worldonline.dk/brianjon/ng/visitkort.htm

Fra : Anders Hyltoft

Dato : 29-05-02 18:45

"Brian Nilsson" <astrobln@yahoo.dk> wrote in message news:4d6J8.12248$N46.475209@news010.worldonline.dk...

> Forstil dig en film uden lydsiden ... er det en film du ville bruge penge
> på? Nej vel, så svaret er sådanne set: penge, penge, penge.

Hvad med Kubricks 2001 ? Der er da ikke lyd ude i rummet i den film, men den har da tjent en sum penge ind
alligevel...
Jeg mener heller ikke Rumstation Jupiter har noget nævneværdig lyd i rumscenerne? But I could be wrong...

MVH Anders

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 30-05-02 06:04

"Anders Hyltoft" <anders@hyltoft.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
den har da tjent en sum penge ind
> alligevel...
> Jeg mener heller ikke Rumstation Jupiter har noget nævneværdig lyd i

Det er da lyd i 2001, det lader til at istedet for almindelig larm fra
rumskibene, laver de en lyd der minder mest om Richard Strauss, hvilket jeg
personligt syntes er mere mærkeligt end en enkelt eksplotion engang imellem.

I Star Wars er der flere ting jeg ikke forstår. Det lader til at der tæt på
Vader er en rækker musikere der hele tiden spiller Imperial March. Men vi
ser aldrig de musikere, hvor gemmer de sig henne?

Eller måske, skal man bare lade være med at tænke alt for meget hvor lyden i
film kommer fra. Al lyd i film kommer fra Instruktøren, der syntes at det er
en god ide, at den lyd kommer, selvom det måske ikke er så naturligt.
Desunden fatter jeg ikke, at man kan undre sig over eksplotioner i rummet,
når man kan acceptere små grønne trolde, der kan løfte rumskibe med tabkens
kraft.

Magnus

Fra : Anders Hyltoft

Dato : 30-05-02 07:11

"Magnus Dreyer" <magnus@mcnus.dk> wrote in message news:3cf5b312$0$18614$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

SNIP

> I Star Wars er der flere ting jeg ikke forstår. Det lader til at der tæt på
> Vader er en rækker musikere der hele tiden spiller Imperial March. Men vi
> ser aldrig de musikere, hvor gemmer de sig henne?

Eller hvad med ham der laver den der lyssværd lyd? Han er også god til at gemme sig

SNIP

> Desunden fatter jeg ikke, at man kan undre sig over eksplotioner i rummet,
> når man kan acceptere små grønne trolde, der kan løfte rumskibe med tabkens
> kraft.

HEJ hej, de små grønne trolde findes altså!

De lever i barkhuler i Rumænien og lever udelukkende af muskat...

Mvh Anders

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-05-02 11:18

Magnus Dreyer wrote:

> [...]
> når man kan acceptere små grønne trolde, der kan løfte rumskibe med tabkens

Hvorfor? Det er et grundlæggende videnskabeligt faktum at lydbølger kun
kan rejse gennem et fysisk medie som så skal være forbundet til
lytteren, hvis lytteren skal kunne høre lyden. Derimod er der da ikke
noget videnskabeligt galt i at kunne løfte et rumskib tankens kraft
eller i at være en lille grøn trold.

/David

Fra : Just Johnny

Dato : 30-05-02 13:58

David Rasmussen posted the following:

(snip)
>Hvorfor? Det er et grundlæggende videnskabeligt faktum at lydbølger kun
>kan rejse gennem et fysisk medie som så skal være forbundet til
>lytteren, hvis lytteren skal kunne høre lyden.

For nu virkelig at køre denne debat *helt* ud i skoven, så kan jeg da
lige pointere at lydbølger faktisk godt kan overføres *uden* et fysisk
medium og derfor sagtens ville kunne bevæge sig gennem rummet.

Dette kræver kun to ting: VLF (Very Low Frequency) radio bølger og en
passende "Transducer" - en "modtager" som kan være snart sagt hvad som
helst f.ex. sølv-papir, metal-tråde eller metal-stellet i et ganske
almindeligt par briller. Et VLF signal som oscillere med en frekvens
indenfor en ca 3Khz -30 Khz vil sætte "transduceren" i svinginger og
dermed få den til at udsende lyde som om den var en højtaler.

Fænomenet er bl.a. observeret i praksis i forbindelse med stjerneskud,
hvor observatører ved flere lejligheder har fortalt om at de har hørt
en "svag knitrende lyd" samtidigt med at de så stjerneskudet.

Så når Rumskibene i Star Wars siger "VUUOOooooommMMM!" når de flyver
forbi, så er det jo blot fordi at den varme gas fra deres udstødning
udsender VLF-radiobølger!

Fra : Jacob Jensen

Dato : 30-05-02 17:17

> Fænomenet er bl.a. observeret i praksis i forbindelse med stjerneskud,
> hvor observatører ved flere lejligheder har fortalt om at de har hørt
> en "svag knitrende lyd" samtidigt med at de så stjerneskudet.

øhh.. hvor langt var de stjerneskud væk fra disse observatører?

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-05-02 17:44

Jacob Jensen wrote:

> øhh.. hvor langt var de stjerneskud væk fra disse observatører?

Det er ikke til at sige, men man skal lige huske på at stjerneskud ikke
har noget at gøre med stjerner.

/David

Fra : Thïngmand

Dato : 31-05-02 09:01

> Fænomenet er bl.a. observeret i praksis i forbindelse med stjerneskud,
> hvor observatører ved flere lejligheder har fortalt om at de har hørt
> en "svag knitrende lyd" samtidigt med at de så stjerneskudet.

Selvfølgelig - de udsender måske turbolyd, der bevæger sig med lysets
hastighed?

Fra : Allan Olesen

Dato : 30-05-02 17:17

"Anders Hyltoft" <anders@hyltoft.dk> wrote:

>Jeg mener heller ikke Rumstation Jupiter har noget nævneværdig lyd i rumscenerne? But I could be wrong...

Rumstation Jupiter? Er det ikke den, hvor computeren siger "blip"
for hvert bogstav, der løber ind på skærmen, når der kommer
meddelelser hjemme fra Jorden?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Anders Hyltoft

Dato : 31-05-02 06:39

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message news:3cf6515e$0$58744$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Rumstation Jupiter? Er det ikke den, hvor computeren siger "blip"
> for hvert bogstav, der løber ind på skærmen, når der kommer
> meddelelser hjemme fra Jorden?

Originaltitlen er "Outland" fra 1981

Jeg kan ikke huske om den siger "blip" eller "båt" eller nogetsomhelst, men der er en computer som tæller ned til næste
rumfærge ankomst i filmen. Der er også nogle scener hvor de kommunikerer via en slags "video-telefon".
Men jeg referer til de rumscener hvor Connery slås med to "bad guys" i rummet. Jeg mener ikke der er lyd på den scene,
men jeg husker nok forkert...

Mvh Anders

Fra : Homer

Dato : 31-05-02 07:21

"Anders Hyltoft" <anders@hyltoft.dk> skrev i en meddelelse news:ad7282>
> [...]
>
> Men jeg referer til de rumscener hvor Connery slås med to "bad guys" i
rummet. Jeg mener ikke der er lyd på den scene,

Nåååå, ja (undskyld jeg afbryder),

Er det ikke den hvor Connery tæver én eller begge med tommelfingeren -
"ikke lillefingeren, for den er alt for stærk til dig!"?

VH
Homer

Fra : Anders Hyltoft

Dato : 31-05-02 09:24

"Homer" <psv@nospam.e-box.dk> wrote in message news:3cf71606$0$58744$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

SNIP

> Er det ikke den hvor Connery tæver én eller begge med tommelfingeren -
> "ikke lillefingeren, for den er alt for stærk til dig!"?

Nope, du tænker på "Presidio" hvor han spiller en ældre militærmand...

Ingen sci-fi i den film

Anders Hyltoft

Fra : -V-

Dato : 31-05-02 12:34

"Homer" <psv@nospam.e-box.dk> skrev:
> rummet. Jeg mener ikke der er lyd på den scene,

Jeg mener heller ikke, at der er lyd på de udendørs scener.
Helt i orden film, iøvrigt.

Gode momenter, fx. med manden der bliver suget ud i rummet efter et skud mod
kuplen. Eller den, hvor et trykkammer/en gang bliver lukket, og trykket
falder... [Swooooshhhhhh ---splat!]

-V-

Fra : David Rasmussen

Dato : 29-05-02 15:42

jobbe wrote:
> hvordan kan det være at rumskibene siger: WEEEEEEEEEOOOOOOOOOOWWWWW ude i
> det ydre lufttomme rum?

Hvordan kan det være at ting siger lyde og at ting kan explodere i en
stor ildkugle ude i rummet i alle scifi-film? Sådan er det bare...

/David

Fra : Anders Hyltoft

Dato : 29-05-02 18:43

"David Rasmussen" <pinkfloydhomer@yahoo.com> wrote in message news:3CF4E8C3.2030301@yahoo.com...

> Hvordan kan det være at ting siger lyde og at ting kan explodere i en
> stor ildkugle ude i rummet i alle scifi-film? Sådan er det bare...

Nu vi er ved de mærkelige ting, så har det undret mig i "Sleepy Hollow" at en mølle kan eksplodere efter der er gået ild
i den? Er korn sprængfarligt?

Anders Hyltoft

Fra : Kaj Sünksen

Dato : 29-05-02 22:19

On Wed, 29 May 2002 19:42:53 +0200, "Anders Hyltoft"
<anders@hyltoft.dk> wrote:

>Nu vi er ved de mærkelige ting, så har det undret mig i "Sleepy Hollow" at en mølle kan eksplodere efter der er gået ild
>i den? Er korn sprængfarligt?

Jep, -når det er lavet til mel. Så er der vist noget med
støveksplotioner.

Vh Kaj

Fra : Klaus Petersen

Dato : 31-05-02 00:52

> Jep, -når det er lavet til mel. Så er der vist noget med
> støveksplotioner.

Ja det er rigtigt nok. Det har jeg set i MacGyver engang

Fra : David Rasmussen

Dato : 29-05-02 22:37

Anders Hyltoft wrote:

> Nu vi er ved de mærkelige ting, så har det undret mig i "Sleepy Hollow" at en mølle kan eksplodere efter der er gået ild
> i den? Er korn sprængfarligt?

Ja, meget!

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 02-06-02 19:37

David Rasmussen wrote:

> Ja, meget!

Og så er det ikke engang løgn. Prøv at tænde for gasblusset og kast en lille
håndfuld mel på det, men lad være med at stå for tæt på...

--
Jacob
Læger Uden Moralske Grænser: http://come.to/LUMG

Fra : No Humor Man

Dato : 29-05-02 22:07

"David Rasmussen" <pinkfloydhomer@yahoo.com> wrote in message
> Hvordan kan det være at ting siger lyde og at ting kan explodere i en
> stor ildkugle ude i rummet i alle scifi-film? Sådan er det bare...
Well, til det med at ting kan eksplodere, ja, så er der jo altså lige den
ilt inde i rumskibet der bliver antændt ved eksplosionen. .)

--
From Carsten
also known as the notorious 'No Humor Man' (With Humor) among friends.

Fra : David Rasmussen

Dato : 29-05-02 22:39

No Humor Man wrote:
> "David Rasmussen" <pinkfloydhomer@yahoo.com> wrote in message

> Well, til det med at ting kan eksplodere, ja, så er der jo altså lige den
> ilt inde i rumskibet der bliver antændt ved eksplosionen. .)

Det tror jeg ikke er nok til de eksplosioner man ser. De fleste
eksplosioner eller bare forbrændinger som vi observerer, de foregår jo i
et miljø hvor der hele tiden kan tilføres ny ilt. Prøv at tænke på hvor
let ild slukkes når man afskærer ilttilførelsen.

/David

Fra : Peter Brodersen

Dato : 30-05-02 00:16

On Wed, 29 May 2002 16:42:11 +0200, David Rasmussen
<pinkfloydhomer@yahoo.com> wrote:

>Hvordan kan det være at ting siger lyde og at ting kan explodere i en
>stor ildkugle ude i rummet i alle scifi-film? Sådan er det bare...

Hvordan kan det være, at nogle gange ser man en bygning eller rumskib
på lang afstand, og så kan man høre hvad der sker inde i rumskibet?

Hvordan kan det være, at når man ser en person snakke i telefon, kan
man nogle gange også høre telefonhøjttaler-lyden af personen i den
anden ende?

Vi har for længst accepteret at mikrofonen ikke absolut behøver at
sidde på det kamera, der optager. Det ville også give nogle
lydudsving, når der skiftes mellem forskellige kameraer.

Dertil kommer så allround-forklaringen med at det altså bare er en
eventyrfilm.

--
- Peter Brodersen

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 30-05-02 16:20

> Hvordan kan det være at ting siger lyde og at ting kan explodere i en
> stor ildkugle ude i rummet i alle scifi-film? Sådan er det bare...

Det der med eksplosionerne i rummet blev der også lagt en dæmper på efter
den første SW film, sikkert fordi en eller anden nørd har gjort Lucas
opmærksom på problemstillingen. Læg mærke til at Dødsstjerne 2 eksploderer
ikke, den går til i en langsom brændende ildkugle (meget fed flyvetur i
Tusindårsfalken, i øvrigt).

For faen, det er jo bare en film. Bliv nu underholdt, børn...

Fra : Stefan Holm

Dato : 29-05-02 19:41

Således skrev "jobbe" <_don3pstein@yahoo.com>:

> hvordan kan det være at rumskibene siger: WEEEEEEEEEOOOOOOOOOOWWWWW ude i
> det ydre lufttomme rum?

Det giver en bedre illusion af fart end stilhed, antager jeg.

--
"Anthrax do not like water. They will jump out and you can step on them."

Fra : Pipeline

Dato : 29-05-02 23:33

Nu foregår SW jo for lang tid siden og ikke mindst langt langt væk. Så måske
er universet sat sammen på en måde der gør at man kan høre ting i rummet der
hvor SW foregår?

G. Lucas har engang sagt at både han og filmselskabet var enige om at det
blev for kedeligt uden lyd i rummet, da de lavede EP IV.

OG som Morten skriver: Det er en eventyrfilm!
--
Hilsen/Regards
Pipeline

....There are flies on the windscreen...

Fra : Allan Olesen

Dato : 30-05-02 17:20

"Pipeline" <exciter@tiscali.dk> wrote:

>Nu foregår SW jo for lang tid siden og ikke mindst langt langt væk. Så måske
>er universet sat sammen på en måde der gør at man kan høre ting i rummet der
>hvor SW foregår?

Ved vi egentlig, at rummet var lufttomt i den galakse?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 30-05-02 18:29

> Ved vi egentlig, at rummet var lufttomt i den galakse?

Du siger noget, der kan leve en kæmpeslug i rummet, så måske...

Fra : Fenris

Dato : 31-05-02 18:22

C.H.Engelbrecht <chrisengeldk@dkik.dk> er blandt andet berygtet for i
news:3cf66147$0$9094$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk at have ytret:

> Du siger noget, der kan leve en kæmpeslug i rummet, så måske...

Den var da bare en anaerob, vakuum-tilpasset livsform...
Personligt er jeg mere kritisk over for væsner med tre øjne,
end eksplosioner i rummet, hvis man da kan tillade sig at sætte
fingeren på noget frem for noget andet.

Skal der snart iøvrigt ikke snart krydspostes til dk.videnskab?

--
Thomas Hejl Pilgaard | Fenris{indsæt selv snabel-a her!}mail.tele.dk
Kollegievej 7 - 35 | ---------------------------------------------

Fra : Peter Larsen

Dato : 30-05-02 01:18

"jobbe" <_don3pstein@yahoo.com> wrote in message
> hvordan kan det være at rumskibene siger: WEEEEEEEEEOOOOOOOOOOWWWWW ude i
> det ydre lufttomme rum?

Måske er der installeret højtalere på rumskibene så man kan høre hvis der
kommet et?
Tænk på de skrækkelige ulykke der kunne der ske....

8]=

Hilsen

Peter

Fra : Anders Hyltoft

Dato : 30-05-02 07:15

"Peter Larsen" <????Trump@pc.dk> wrote in message news:3cf56ea5$0$11944$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Måske er der installeret højtalere på rumskibene så man kan høre hvis der
> kommet et?

Jamen, højttalere virker jo heller ikke i rummet?

> Tænk på de skrækkelige ulykke der kunne der ske....

Præcis... Jeg mener også at Star Destroyers har monteret baklys samt den der "beep beep" lyd når de bakker. Det er jo
svært at dække alle de blinde vinkler når man ikke engang har sidespejle på

Mvh Anders

Fra : Per Kristensen

Dato : 30-05-02 09:30

"jobbe" <_don3pstein@yahoo.com> wrote in message
> hvordan kan det være at rumskibene siger: WEEEEEEEEEOOOOOOOOOOWWWWW ude i
> det ydre lufttomme rum?

Lucas har selv udtalt at han syntes det er lidt åndsvagt, men da han lavede
det sådan i de første Star Wars film, så er han jo nødt til at overholde de
"love" som den første film satte.