Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
SiPix Blink software
Fra : Ben Knudsen

Dato : 29-05-02 14:50

Jeg har købt et af de små SiPix til 399,-
Det er et udmærket stykke legetøj. Jeg har imidlertid et problem med
softwaren. Jeg kører egentlig mac, men da der ikke findes en mac-driver,
må jeg omkring Virtual PC - en temmelig tung windows-emulator til mac. Det
virker, men fordi SiPix-softwaren er fedtet ind i grafiske features af
forskellig art, kører det helt ekstremt tungt.

Jeg savner derfor et simpelt værktøj, der kan snakke med kameraets
twain-driver og smide alle billederne hårdt & brutalt ned på hd'en. Så kan
jeg tilgå dem fra mac'en og alle er glade. Nogen der kan hjælpe med idéer
til dette?

Mvh Ben

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-05-02 15:17

Ben Knudsen wrote:

> [...]
> twain-driver og smide alle billederne hårdt & brutalt ned på hd'en.
> Så kan jeg tilgå dem fra mac'en og alle er glade. Nogen der kan

PhotoShop har en twain-import, men eller er der iPhoto, som kan
importere billeder fra de fleste digicam's, men det kræver til
gengæld OSX, og det er kun G3 og G4 maskiner, der kan køre det
optimalt.

På MacBruger workshoppen var der en gut, som havde et digicam
der ikke var større end en tændstikæske, og han kørte billederne
i en iBook med iPhoto via USB, jeg så det kun overfladisk, men
det virkede ret fornuftigt.

http://www.photo-gallery.dk/new_photos/nye_fotos_(03)/_meget_lille_digicam-54.html

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 29-05-02 22:16

In <3CF4E2CC.A90103D@niels-ebbesen.net> Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> [...]
>der ikke var større end en tændstikæske, og han kørte billederne
>i en iBook med iPhoto via USB, jeg så det kun overfladisk, men

Det er et l'espion til 599 fra Alta. Det er superlet at bruge fra
en mac og rimeligt fra en pc. Se evt
http://hjem.get2net.dk/bnielsen/espion.html

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-05-02 23:13

Kai Birger Nielsen wrote:

> Det er et l'espion til 599 fra Alta. Det er superlet at bruge fra
> en mac og rimeligt fra en pc. Se evt
> http://hjem.get2net.dk/bnielsen/espion.html

Det er jo nærliggende at anbefale Ben, at han sælger sit SiPix Blink og
i stedet køber et l'espion, på den måde slipper han for alle problemerne
med SoftWindows.

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 30-05-02 07:46

In <3CF55259.7CE8846A@niels-ebbesen.net> Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

>Det er jo nærliggende at anbefale Ben, at han sælger sit SiPix Blink og
>i stedet køber et l'espion, på den måde slipper han for alle problemerne
>med SoftWindows.

>--
>| Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen |
>| http://www.niels-ebbesen.net - Free-lance grafik & webdesign |
>| http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv |
>| http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner |

Ja. Det kommer bare lidt an på hvad han har brug for. Som du kan
se, købte jeg et l'espion for 599 og det er da ok til prisen, men
billederne er godt nok ret små.
blink til 399 tager 640 x 480, hvilket typisk er mere anvendeligt.
Til gengæld er der _meget_ forsinkelse på blink fra man trykker på
knappen til den har taget billedet og de større billeder udstiller
uskarphed i højere grad end de små gør. Jeg har planer om at låne
et blink og se om det er født uskarpt eller om det bare er fordi
det er svært at holde det stille.

Jeg har vænnet mig til l'espion, så jeg synes også at blink er
lidt akavet at holde på, men det tør jeg udtale mig mere skråsikkert
om, når jeg har haft blink i hånden lidt længere end 10 minutter

Vi fandt forresten instituttets første digitalkamera frem. Det var
også et 640x480 kamera, men en hel del større end blink

Og bortset fra det, så er det mest irriterende ved l'espion at
der kun følger et stk kabel med. Er der nogen, der ved hvor man
kan købe et ekstra ? (og gerne billigere end 599,- tak
Det er et standard USB stik i den ene ende, men den anden ende er
et ganske lille stik (og blink's ditto kabel har selvfølgelig et
andet ganske lille stik).

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-05-02 08:12

Kai Birger Nielsen wrote:

> Vi fandt forresten instituttets første digitalkamera frem. Det var
> også et 640x480 kamera, men en hel del større end blink

Mit første digicam, et Canon PowerShot 350, der nu er 7 år gammelt, har
også kun en opløsning på 640x480 pixel, men det har et godt objektiv, og
dets farvegengivelse fejler heller ikke noget.

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 30-05-02 08:29

In <3CF5D0A9.DDCFFAD@niels-ebbesen.net> Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

>Mit første digicam, et Canon PowerShot 350, der nu er 7 år gammelt, har
>også kun en opløsning på 640x480 pixel, men det har et godt objektiv, og
>dets farvegengivelse fejler heller ikke noget.

Vores gamle kamera vinder også helt klart over blink, men det er da
sjovt at digitalkameraer er gået fra vildt dyrt state-of-the-art til
noget, der er inden i kinderæg på syv år.

Ordentlig optik falder ikke i pris i samme grad, så 500 krs digital-
kameraer bliver ved med at være noget skrammel. Til gengæld burde de
vel kunne slippe af med den elendige farvegengivelse med tiden.
(Jeg synes at blinks farver er mere syrede end l'espion's men
jeg har ikke eksperimenteret nok med blink endnu.)

Man kan selvfølgelig bruge både l'espion og blink som webcam's.
Dermed kan man bruge skærmen som søger, men det er en tvivlsom
fordel. Der er en holder med til blink, men l'espion må man selv
tape fast på en arkitektlampe

Nok om det. Som nødkamera eller almindelig nørdgenstand er
begge kameraer ok til prisen.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-05-02 08:53

Kai Birger Nielsen wrote:

> Vores gamle kamera vinder også helt klart over blink, men det er da
> sjovt at digitalkameraer er gået fra vildt dyrt state-of-the-art til
> noget, der er inden i kinderæg på syv år.

Ja mit gamle Canon PowerShot 350 laver flotte billeder, dets eneste
mangel er opløsning og hastighed, det tager sig god tid til at lagre
et billede.

Disse billeder er lavet med det gamle Canon PowerShot 350
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/naturen/insekter(01)/_bille-01.html
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/mennesker_%26_miljoeer/menesker_%26_miljoeer(1)/_dreng_i_tog-01.html

Til gengæld er jeg ikke overrasket over udviklingen, jeg er faktisk
ret sikker på, at jeg på Google-groups kan finde nogle af mine gamle
indlæg, hvor jeg forudsiger, "at små digicams om nogle år kan købes
blisterpakket i det lokale supermarkend for omkring 500 kr.".

Fra : up

Dato : 05-06-02 11:53

"Niels Ebbesen" skrev:

(snip)

> [...]
> der ikke var større end en tændstikæske, og han kørte billederne
> i en iBook med iPhoto via USB, jeg så det kun overfladisk, men

Hej Niels Ebbesen.

Jeg var nysgerrig efter at se denne tingest, men klik på linket gav følgende
besked:

URL NOT FOUND - CODE 404

----

Hej ukendte bruger

Du har kaldt en fil der ikke eksisterer, det kan evt. skyldes at den er
blevet flyttet, du kan gå til forsiden ved at klikke her
WWW.PHOTO-GALLERY.DK

Du kan også gå direkte til INDEX siden, der er en komplet oversigt over alle
de emner, som WWW.PHOTO-GALLERY.DK indeholder.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Valkyries Plads 1
DK-3650 Ølstykke
Danmark
Tel.: +45 47 17 56 22
Mobil: +45 40 33 69 40

e-mail: info@niels-ebbesen.net
homepage: www.niels-ebbesen.net

.....hvorefter jeg ledte på indexsiden under: Fotografi & udstyr /
Photography & equipment - preview, også uden held. Har du den ikke mere? i
så fald hvor?

mvh up

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-06-02 14:27

up wrote:

> Jeg var nysgerrig efter at se denne tingest, men klik på linket
> gav følgende besked:
>
> URL NOT FOUND - CODE 404

Prøv dette link, hvis det bliver delt i to linier, så skal du manuelt
kopiere dem over i din browsers location feldt.

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/computer/macbruger_workshop_2002-(4)/_meget_lille_digicam-54.html

Fra : Ben Knudsen

Dato : 29-05-02 17:38

> [...]
>importere billeder fra de fleste digicam's, men det kræver til
>gengæld OSX, og det er kun G3 og G4 maskiner, der kan køre det

Ja, men så bliver det jo photoshop/twain på pc-siden, og så er jeg lige
vidt. Det skal bare være et nemt og hurtigt hack.
Jeg har forsøgt iPhoto under osx, men det kan ikke genkende kameraet.

> [...]
>der ikke var større end en tændstikæske, og han kørte billederne
>i en iBook med iPhoto via USB, jeg så det kun overfladisk, men

En anden type end mit, kan jeg se.

Mvh Ben

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-05-02 19:32

Ben Knudsen wrote:

> Ja, men så bliver det jo photoshop/twain på pc-siden, og så er jeg lige
> vidt. Det skal bare være et nemt og hurtigt hack.
> Jeg har forsøgt iPhoto under osx, men det kan ikke genkende kameraet.

Prøv at genposte dit spørgsmål i news:dk.edb.mac - der er chancerne for
hjælp nok væssenlig bedre, flertallet i denne gruppe er Windows brugere,
og de kan selvsagt ikke hjælpe dig.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 29-05-02 22:16

info@niels-ebbesen.net writes:
>Prøv at genposte dit spørgsmål i news:dk.edb.mac - der er chancerne for
>hjælp nok væssenlig bedre, flertallet i denne gruppe er Windows brugere,
>og de kan selvsagt ikke hjælpe dig.

Jojo, det er jo netop det, de kan
Jeg skal bruge et _windows_ tool, der kan snakke med twain-driveren og
dumpe billederne på disk. Undskyld, hvis jeg ikke har udtrykt mig klart
nok.

ben

Fra : Jorgen Abrahamsen

Dato : 30-05-02 10:33

Prøv at bruge IrfanView (http://www.irfanview.com), og i stedet for at
bruge File->Acquire, så brug File->Batch Scanning. Det virker fint med
mit Blink, og du kan selv styre filnavn og start nummer. Du slipper dog
ikke for twain driverens grafiske interface.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-05-02 23:03

Ben Knudsen wrote:

> Jojo, det er jo netop det, de kan
> Jeg skal bruge et _windows_ tool, der kan snakke med twain-driveren
> og dumpe billederne på disk. Undskyld, hvis jeg ikke har udtrykt
> mig klart nok.

Min tanke var at du måske kunne finde en eller anden USB-udvidelse, så
du kan importere billederne i iPhoto, der findes mange hjemmelavede
USB-udvidelser, det er bare lidt svært at finde dem.

Fra : Jacob Olsen

Dato : 31-05-02 16:54

Hejsa.!!

Kunne du ikke sende mig et billede taget med det kamera, kunne godt tænke
mig at se hvor godt den tager billeder...

/Jaco

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-05-02 23:42

Jacob Olsen wrote:

> Hejsa.!!
>
> Kunne du ikke sende mig et billede taget med det kamera, kunne
> godt tænke mig at se hvor godt den tager billeder...

Hvad med at lægge dem et sted hvor vi alle kan se med, jeg har en idé om
at de små digicam's, kan blive det digitale svar på Lomografien, så det
kunne da være sjovt at se, hvad det er for nogle billeder folk går rundt
og laver med disse kameraer.

Fra : emj

Dato : 01-06-02 09:00

Niels Ebbesen skrev i <3CF7FC51.4B88B291@niels-ebbesen.net>:

>Hvad med at lægge dem et sted hvor vi alle kan se med

Det ser ikke for godt ud. Der ligger 3 eksempler på
http://www.techshop.dk/bestil/best_spec_bil.html
Hilsen emj
--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-06-02 10:37

emj wrote:

> Det ser ikke for godt ud. .......cut........

Det gør Lomografi heller ikke, men SiPix Blink kameraets lave pris og
lille størrelse, kan jo godt medføre, at folk tager nogler chancer, som
de ikke ville gøre med et kamera til 5 eller 10.000 kr, og at der derfor
dukker nogle spændene og anderledes billeder op.

Og det er jo også en oplagt mulighed, at bruge SiPix Blink kameraet til
smugfotografering, på steder hvor det enten er forbudt at fotografere,
eller hvor omgivelserne ikke accepterer at der bliver fotograferet.

Man løber jo ikke den store økonomiske risiko ved at adskille kameraet,
og indbygge/pålodde ledninger, så det kan udløses med en fjernudløser,
og objektivet er så lille, at kameraet nemt kan kamufleres, så der er nu
rig mulighed for at ta' billeder, på steder hvor det hidtil har været
umuligt at komme til med et alm. kamera.

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-06-02 13:13

Sat, 01 Jun 2002 11:37:28 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>SiPix Blink kameraets lave pris og
>lille størrelse, kan jo godt medføre, at folk tager nogler chancer

Det ser ret genialt ud. Kan det købes her i landet?

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : John

Dato : 01-06-02 14:03

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> --
Merlin har lige solgt det for 399,-

--
MVH
John K Hansen

Fra : Jorgen Abrahamsen

Dato : 04-06-02 10:35

Jeg har lagt nogle billeder på:

http://uk.geocities.com/jsabrahamsen/sipix1.html

Jeg er meget godt tilfreds med kameraet, som jeg primært bruger som webcam,
men også til sjov. Den eneste væsentlige anke jeg har, er at det kun
fokuserer ordentligt i midten af billedet, kanterne er sløret. Bortset fra
det er kvaliteten god, pris og HW taget i betragtning.

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in news:3CF7FC51.4B88B291
@niels-ebbesen.net: