Bønnespirer.
Fra : KA

Dato : 29-05-02 13:42

Hej Gruppe !

Jeg har købt sådan en pose Dæhnfeldt bønnespirer.
Der står på posen at frøene skal lægges i en beholder, der skal hældes vand
over så frøene lige er dækket, de skal stilles mørkt, dækket med
gazebind/husholdningsfilm med lufthuller.
Herefter skal spirerne skylles hver dag de næste 4 dage. Men skal de stadig
ligge i vand ? Det melder brugsvildledningen intet om. De skal vel ikke bare
ligge der og tørre helt ud ? Jeg har dagligt udskiftet vandet, og skyllet
spirerne - men nu er jeg godt nok kommet i tvivl, og har en fornemmelse af
at jeg har gjort det forkerte.
Er der nogen som har prøvet dette før, og kan hjælpe ?

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Emil

Dato : 29-05-02 15:20

On Wed, 29 May 2002 14:41:54 +0200, KA wrote:

>Herefter skal spirerne skylles hver dag de næste 4 dage. Men skal de stadig
>ligge i vand ? Det melder brugsvildledningen intet om. De skal vel ikke bare
>ligge der og tørre helt ud ?

Jeg gør således:

Bønderne sættes i blød ved stuetemp. indtil de første små tegn på
spiring viser sig (1-2 døgn).

Herefter anbringes glasset med net over på det varmeste sted i
køleskab (øverst, forrest), og spirerne skylles dagligt (1-2
gange), alt vandet hældes fra, idet rødderne skal have luft og
fugt.

Når spirene er spiseklare, skal skaldelene væk. Det gøres nemmest
ved at fylde glasset med vand meget hurtigt; spirerne vil hurtigt
synke til bunds, og skaldelene vil svømme rundt i vandet, så det
er let at hælde dem ud. Det er en fordel at bruge et stort glas.

Hvis du bliver bidt af spirerne, så køb en pose lucernefrø,
rødkløverfrø eller sojabønner. En pose med 2 kg koster omkring
kr. 50,- i en foderstofforretning. Og der er rigeligt med
vitaminer til hele familien og vennekredsen i et års tid.

m.v.h. Emil

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-05-02 16:36

On Wed, 29 May 2002 16:19:48 +0200, Emil <emilsen@image.dk> wrote:

>Jeg gør således:
>
>Bønderne sættes i blød ved stuetemp.

Bliver de ikke sure over det? Og hvordan kan man overhovedet holde
bønder inde i stuen på denne tid af året? )

(Ja, jeg ved godt det ikke er pænt at påpege stavefejl, men denne var
altså lidt for oplagt, der er bestemt ikke noget ondt ment i det

http://www.gartneriet.dk

Fra : Emil

Dato : 29-05-02 17:15

On Wed, 29 May 2002, Mads Lie Jensen wrote:

>Bliver de ikke sure over det? Og hvordan kan man overhovedet holde
>bønder inde i stuen på denne tid af året? )

Det afhænger ganske af hvad der serveres til, og i hvilke
mængder.

Vi kan jo så trøste os med at bønderne ikke skal køre halm ind
nu, hvor de har ild i røven

m.v.h. Emil

Fra : KA

Dato : 29-05-02 20:53

Hej Emil !

Tak for hjælpen, og de gode råd...
jeg må nok hellere starte på en ny omgang spirer *S*

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Emil

Dato : 30-05-02 00:08

On Wed, 29 May 2002, KA wrote:

>jeg må nok hellere starte på en ny omgang spirer *S*

Næh, nej. Jeg læste lige dit oprindelige indlæg igen, og forstår
nu (omsider) at du har ladet bønnerne ligge i (koldt) vand i
køleskabet i en lille ugestid.

Det skader *kun* tålmodigheden!

Den lave temperatur vil forlænge tiden før spiringen starter.
Det vigtigste er, at du har skiftet vandet dagligt, så der ikke
opstår dårligdomme. Det skal dufte friskt.

Tag glasset ud i varmen (skyl dagligt et par gange eller flere)
indtil det begynder at spire (altså bønnerne). Fortsæt så som jeg
beskrev, og vil du blive glædeligt overrasket.
God fornøjelse

m.v.h Emil

Fra : KA

Dato : 30-05-02 12:11

Hej Emil !

Jeg har dagligt skiftet vand på spirerne, og skyllet dem godt.
De er ikke særlig store nu, men har "smidt" skaldelene allerede ...
derfor tænkte jeg at den naturlige proces måske var blevet brudt ?
Jeg har ikke haft dem i køleskab, men stående ude mørkt, da vejledningen
sagde " stilles mørkt og lunt ".
Jeg har haft dækket med husholdningsfilm, med lufthuller, under hele
processen, og det har jeg også nu hvor jeg har hældt vandet helt fra.
De dufter ikke grimt, men måske lidt indelukket. Tror du jeg kan lade dem
stå uden film på ?

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Emil

Dato : 30-05-02 20:56

On Thu, 30 May 2002 13:11:26 +0200, KA wrote:

>De er ikke særlig store nu, men har "smidt" skaldelene allerede ...
>derfor tænkte jeg at den naturlige proces måske var blevet brudt ?

Det lyder som grønne sojabønner(mungbønner), som du har startet
for 6 dage siden.

Det er fint nok. Jeg skifter mellem mange forskellige spirer, og
der er stor forskel på hvor hurtigt tingene sker.

>Jeg har ikke haft dem i køleskab, men stående ude mørkt, da vejledningen
>sagde " stilles mørkt og lunt ".

Det er bare lige efter bogen. Når de står mørkt får de nogle
lange blege spirer. Lys får dem til at danne grønne kimblade, så
spirerne ikke bliver ret lange.

De spirer og gror hurtigst i varmen; men jeg bilder mig ind at de
bliver mere sprøde og 'tætte i kødet' når de opbevares i køleskab
når først spiringen er godt i gang.

>De dufter ikke grimt, men måske lidt indelukket.

Udmærket, de er jo også lukket inde. Jeg vil anbefale dig at
sætte dem i køleskab nu, og gentage skylningsritualet et par
gange i døgnet.
Spirerne i køleskabet tager nu ingen skade af at være alene
hjemme i nogle dage, selv om der kan opstå en indelukket lugt.
Den forsvinder straks efter et par kolde afskylninger.

> Tror du jeg kan lade dem stå uden film på ?

Neja, et eller andet skal hindre udtørring men give adgang for
lidt luft - og holde fluerne væk. En nylonstrømpe eller et
finmasket net (Gardisette) fastgjort med et gummibånd er perfekt.
Det kan man skylle gennem, uden at fjerne det, så det tager 30
sek. at udføre ritualet.

Alt tyder på at du vil få succes med projektet.

m.v.h. Emil

Fra : KA

Dato : 31-05-02 09:07

Hej Emil !

Du skal have tusind tak for din store hjælp !

Jeg har lige nærlæst deklarationen, på den pose jeg har købt ...
og den siger bønnespirer på forsiden, og ganske rigtigt som du selv siger,
med småt på bagsiden : bønnespirer ( mungbønner ).

Jeg vil skynde mig at sætte dem i køleskabet.

Med venlig hilsen, og god weekend.
Kirsten

Fra : Emil

Dato : 29-05-02 16:31

On Wed, 29 May 2002, KA wrote:

>Jeg har købt sådan en pose Dæhnfeldt bønnespirer.

Jeg kan på det varmeste anbefale bogen 'Spiselige spirer' af Per
Sellmann.

Der er noget for enhver smag, og mange af frøene sælges i de alm.
butikker med dagligvarer.

m.v.h. Emil