Problemer med naboens hund
Fra : Ann Dupont

Dato : 29-05-02 13:13

Problemet består i at min mors naboer har en schæfferhund, som når den er
ude, hvilket er stortset altid, gør af os når vi går i vores egne have.
For 4½ år siden var vi nødt til at sætte dyrehegn (ca 1 meter højt og med
store masker) imellem de to grunde for at holde deres hund ude fra vores
grund. Problemet er at når vi nærmer os dette hegn kaster den sig ind i
hegnet og knurrer og blotter tænder. Flere steder har den efterhånden
ødelagt hegnet så meget, at den et par gange er røget igennem. Lykkeligvis
er det kun sket når vi har været langt fra hegnet.
Jeg har altid haft hund også schæffer og er normalt aldrig nervøs omkring
hunde. Men den hund skræmmer mig.
Hver gang vi forsøger at få dem til at sætte et hegn op på deres side
forsøger de at snakke udenom eller give os skylden for at deres hund er
sådan.
Nu gider jeg ikke mere og jeg har tænkt mig at sige til dem at de har en uge
til at sætte et hegn op, ellers sætter jeg stødhegn eller pigtråd på vores
eget. Men inden vil jeg gerne lige vide om jeg på nogen måde overtræder den
danske lovgivning hver at opsætte pigtråd eller stødhegn.
Jeg håber at I her i gruppen kan hjælpe mig med lovgivningen på følgende
område.

Det er ikke en løsning jeg er glad for, men jeg gider ikke finde mig i det
mere. Alternativet er at gå til politiet, men det vil jeg kun gøre hvis der
ikke er andre udveje.

Håber på et hurtigt svar

Med Venlig Hilsen Thomas Smith

Fra : Fly Christensen

Dato : 29-05-02 15:37

On Wed, 29 May 2002 14:12:53 +0200, "Ann Dupont" <ann@klog.dk> wrote:

> [...]
>mere. Alternativet er at gå til politiet, men det vil jeg kun gøre hvis der

Ujuridisk, da jeg desværre ikke kender den rigtige lovgivning:
Sæt et stødhegn op inde på jeres side af hegnet, således at hunden kun
kan komme imod dette, hvis den befinder sig på jeres grundstykke.

Peper er et godt middel. Hav noget med i lommen og smid det i hovedet
(ram snuden) på hunden. Peper har holdt flere hunde fra at skide på
vores fortov.

Fly

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 29-05-02 16:49

In <qjp9fus8cur0q0g1f2cuqruk5koarkrje0@4ax.com> Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> writes:

> [...]

>Peper er et godt middel. Hav noget med i lommen og smid det i hovedet
>(ram snuden) på hunden. Peper har holdt flere hunde fra at skide på

Begge dele er saa vidt jeg husker ulovligt.

/Martin

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-05-02 09:19

tusk@daimi.au.dk (Martin Moller Pedersen) skrev Wed, 29 May 2002
15:48:44 +0000 (UTC)

Mht. elhegn, mon så ikke de er disse fjernbetjente stødhalsbånd du
tænker på.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-05-02 16:50

Ann Dupont skrev:

>Nu gider jeg ikke mere og jeg har tænkt mig at sige til dem at de har en uge
>til at sætte et hegn op, ellers sætter jeg stødhegn eller pigtråd

Pigtråd er noget forfærdeligt noget. Lad være med at bruge det.

--
Bertel

Fra : Ann Dupont

Dato : 29-05-02 17:16

> Pigtråd er noget forfærdeligt noget. Lad være med at bruge det.

Jeg har heller ikke lyst til det, men omvendt har jeg heller ikke lyst til
at blive bidt en dag jeg går langs hegnet.
Jeg har tænkt mig at låne et videokamera og optage dens adfærd så kan de
selv se og så håber jeg de gør noget for at løse problemet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-05-02 18:13

Ann Dupont skrev:

>Jeg har heller ikke lyst til det, men omvendt har jeg heller ikke lyst til
>at blive bidt en dag jeg går langs hegnet.

Du har heller ikke lyst til selv at falde ind i pigtråden eller
at finde en af vejens unger filtret ind i det.

Den med peberet synes jeg er god.

--
Bertel

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 30-05-02 08:03

"kjaer" <xxxvillykn@greennet.gl> skrev:

> Har du nogensinde set et barn der er blevet skambidt af en bidsk
> hund?

Nej, og det er noget, der heldigvis sker uhyre sjældent. Langt de
fleste hundeejere er meget ansvarlige.

> Det er noget gyseligt noget- netop schæfferhunde er så
> indavlet i Danmark at mange er sindsyge! skyd den slags!

Styr dig dog lige en gang.

--
Morten http://miljokemi.dk
Nye rapporter på http://www.miljokemi.dk/opgaver.htm

Fra : Morten

Dato : 29-05-02 19:00

Jeg har klippet lidt i dit indlæg og flettet bestemmelser fra hundeloven ind de
relevante steder.

> Problemet består i at min mors naboer har en schæfferhund, som når den er
> ude, hvilket er stortset altid, gør af os når vi går i vores egne have.

Støj skal man ikke altid finde sig i:
"§ 4. Forstyrrer en hund de omboendes ro ved gentagen eller vedholdende gøen eller
tuden, og der indgives klage derover til politiet, giver dette besidderen pålæg om at
holde hunden indelukket eller, hvis denne foranstaltning ikke hjælper, eller hunden
allerede holdes indelukket, at lade den fjerne.
Justitsministeren kan, for så vidt det drejer sig om hunde, der af erhversmæssige
opdrættere holdes indelukket i hundegård eller på anden måde, dispensere fra denne
bestemmelse i tilfælde, hvor der ved en hundegårds anlæggelse og indretning er taget
ethvert rimeligt hensyn til bebyggelsesforholdene."

> [...]
> store masker) imellem de to grunde for at holde deres hund ude fra vores
> grund. Problemet er at når vi nærmer os dette hegn kaster den sig ind i

Hvad med denne bestemmelse:
"§ 6. Det påhviler besidderen af en hund at træffe de foranstaltninger, der efter forholdene
må anses påkrævet for at forebygge, at hunden volder andre skade.
Stk. 2. Har hunden tidligere forårsaget skade, hvorfor dens daværende besidder er ifaldet
bøde- eller erstatningsansvar i henhold til dom, vedtagelse eller forlig, skal politiet (i
København politidirektøren og uden for København politimesteren) pålægge besidderen
at lade hunden dræbe, når den ikke bestandig holdes indelukket eller forsynet med forsvarlig
mundkurv. Tilsvarende pålæg kan meddeles besidderen af en hund, der viser sig bidsk eller
glubsk eller har den vane at forulempe folk ved på gader, veje stier, eller pladser m.v., der er
åbne for almindelige færdsel, at fare imod dem eller forfølge dem, eller som forulemper husdyr
i ejendom eller på marken. Overflyttes hunden til en anden politikreds, skal besidderen
underrette politiet i denne om pålægget.
Stk. 3. I tilfælde, hvor en hund har skambidt et menneske, kan politiet efter rådslagning med en
hundesagkyndig lade hunden aflive for ejerens regning."

> hegnet og knurrer og blotter tænder. Flere steder har den efterhånden
> ødelagt hegnet så meget, at den et par gange er røget igennem.

Hvad med at få naboen til at betale det ødelagte hegn
"§ 8. Besidderen af en hund er forpligtet til at erstatte den skade, hunden forvolder.Oplyses det,
at den skadelidende har medvirket til skaden, kan erstatningen dog nedsættes eller helt bortfalde."

> eget. Men inden vil jeg gerne lige vide om jeg på nogen måde overtræder den
> danske lovgivning hver at opsætte pigtråd eller stødhegn.

Det aner jeg ikke. Tag under alle omstændigheder en snak med politiet først.

Mvh.
Morten

Fra : Ann Dupont

Dato : 29-05-02 23:11

> Jeg har klippet lidt i dit indlæg og flettet bestemmelser fra hundeloven
ind de
> relevante steder.

Jeg har flere gange præsenteret dem for denne lovgivning, men de var
ligeglade så det ender nok med politiet, og så ved jeg at hunden bliver
aflivet. De har den der attitude "hvis der er problemer, så må vi jo bare
afliven hunden". Ærgerligt at det skal gå så vidt når de kan løse det ved at
sætte hegn op.

Thomas

Fra : Torben F@rum

Dato : 29-05-02 19:20

Hvis du vil gøre alvor af den med elhegnet, har jeg et ekstra som du godt
kan låne i en periode.

Torben Farum, 9300 Sæby

Da jeg er træt af spam, bliver du nødt til at fjerne ** fra min emailadresse
inden svar.

Fra : Ann Dupont

Dato : 29-05-02 23:05

> Hvis du vil gøre alvor af den med elhegnet, har jeg et ekstra som du godt
> kan låne i en periode.

Jeg har alt hvad jeg skal bruge. Ellers tak.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-05-02 09:19

"Ann Dupont" <ann@klog.dk> skrev Thu, 30 May 2002 00:05:07 +0200

>Jeg har alt hvad jeg skal bruge. Ellers tak.

Et elhegn *er* særdeles effektiv mod både hunde og katte.

Og det behøver ikke at være eet af de dersens Elefanthegn (eller hvad de
nu hedder). Bare et lille batterihegn eller lign. der kan give et ganske
svagt stød er tilstækkeligt - og også mere skånsom overfor børn mv.!

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Michael Thomsen

Dato : 30-05-02 12:57

Hej

Den med elefant hegn er en god løsning.!

Du kan også tage i en legetøjsbutik og købe en Softgun pistol. De ved sådan
en pistol som skyder med plastic kugler. Når så hunden en dag kommer ind i
haven så skyd på kroppen af den, så skal jeg love dig at den ikke kommer
igen. Det virker også fint hvis naboens kat tit er over i havebassinget
efter dine guldfisk.

Mvh Michael

Fra : Alex Tiedemann

Dato : 30-05-02 13:30

Hej,

Michael Thomsen wrote:

> [...]
>haven så skyd på kroppen af den, så skal jeg love dig at den ikke kommer
>igen. Det virker også fint hvis naboens kat tit er over i havebassinget

Det lyder en smule voldsomt, sådan at skyde efter dyr med plastkugler,
må man overhovedet det?

Hvad hvis man pådrager dyret skade, fx rammer det i øjet, så er det
vel dyremishandling og strafbart på en eller anden måde?

--
Mvh.
Alex T.

Fra : petersen_michael

Dato : 31-05-02 20:59

Alex Tiedemann skrev i meddelelsen ...

>Hvad hvis man pådrager dyret skade, fx rammer det i øjet, så er det
>vel dyremishandling og strafbart på en eller anden måde?

det er da selvforsvar, når hunden er i en fremmed have..

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Jonathan Stein

Dato : 01-06-02 20:00

petersen_michael wrote:

> det er da selvforsvar, når hunden er i en fremmed have..

Selvforsvar er selvforsvar uanset hvor det foregår, og selvtægt er
selvtægt uanset hvor det foregår.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Jan Eliasen

Dato : 29-05-02 20:13

Fra : kjaer

Dato : 30-05-02 01:58

"Jan Eliasen" <jan@eliasen.dk> skrev i en meddelelse news:Pine.GSO.4.44.0205292109330.15974-100000@borg.cs.auc.dk...

> Har du nogensinde siddet fast i pigtråd? Det er noget gyseligt noget -
> hvad hvis et barn sidder fast i det?
>
> --
> Eliasen Jr.

Har du nogensinde set et barn der er blevet skambidt af en bidsk hund? Det er noget gyseligt noget-
netop schæfferhunde er så indavlet i Danmark at mange er sindsyge! skyd den slags!

Fra : Tjinca

Dato : 30-05-02 07:15

> [...]
er noget gyseligt noget-

> netop schæfferhunde er så indavlet i Danmark at mange er sindsyge! skyd
...og hvor er dit bevis for den latterlige påstand?