Hvad dækker en Bsc (Hons) og en Master ove~
Fra : mm

Dato : 29-05-02 13:05

Er det det samme som en Cand.... eller noget der ligger imellem bachlor og
cand ?

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 29-05-02 16:42

mm <mmm@donotsend.com> wrote:

> Er det det samme som en Cand.... eller noget der ligger imellem bachlor og
> cand ?

Der kræver vist flere oplysninger.

Der er indført nogle såkaldte »professionsbachelorer« og
»professionsmastergrader«. De ligger dog begge under BSc-niveau. Og i
øvrigt langt under kandidatniveau.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : nn

Dato : 29-05-02 19:11

"Per Erik Rønne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Der kræver vist flere oplysninger.

http://www.brock.dk/nbenglish/study_programmes/BSc_computer_science/BSc-in%2
0Computer%20Science.asp

og

http://www.tem.dtu.dk/

> Der er indført nogle såkaldte »professionsbachelorer« og
> »professionsmastergrader«. De ligger dog begge under BSc-niveau. Og i
> øvrigt langt under kandidatniveau.

Når du siger langt under kandidatniveau hvad tænker så specifikt på her ?

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 29-05-02 20:50

nn <hljensen@worldonline.dk> wrote:

> Når du siger langt under kandidatniveau hvad tænker så specifikt på her ?

Jeg mener at huske at have set professionsbacheloruddannelser med en
studietid på et år, og professionsmasteruddannelser med en studietid
påto år. I ingen af de to tilfælde gennem forskningsbaseret
undervisning.

Universiteterne har heller ikke været begejstrede for /titlerne/, da
[universitets]kandidat normalt oversættes til Master, samtidig med at vi
har fået titler som BA, BSc m.v. Titlerne til professionsuddannelserne
menes altså at undergrave de normale akademiske titler.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : nn

Dato : 29-05-02 21:11

> Jeg mener at huske at have set professionsbacheloruddannelser med en
> studietid på et år,

og forudsætningen er 2 års relateret studier, hvilket giver 3 år samlet, som
er det samme som en traditionel bachelor.

>og professionsmasteruddannelser med en studietid
> påto år.

korrekt, de ender på 5 år, hvilket vel egentligt svare meget godt til en
cand titel

>I ingen af de to tilfælde gennem forskningsbaseret
> undervisning.

mja, skal det dødpine være forskningsbaseret for at det tæller ?

> [...]
> har fået titler som BA, BSc m.v. Titlerne til professionsuddannelserne
> menes altså at undergrave de normale akademiske titler.

er det ikke mere "snobberi" der udgør modviljen ?

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 30-05-02 04:39

> mja, skal det dødpine være forskningsbaseret for at det tæller ?

Selvklart. Ellers kunne man jo blot ved at forlænge seminarieelevernes
uddannelsestid med ét år kalde dem for »cand.<et-eller-andet>.«

Nej.

Fra : mm

Dato : 30-05-02 07:22

"Per Erik Rønne" <serse@diku.dk> wrote in message

> Selvklart. Ellers kunne man jo blot ved at forlænge seminarieelevernes
> uddannelsestid med ét år kalde dem for »cand.<et-eller-andet>.«

Måske, nu har jeg ikke det store kendskab til semiarieelvererne uddannelse.
Men jeg kan i princippet ikke se det store problem i en uddannelse der er
baseret på praktisk anvendelse i stedet for forskning.
Kan du ikke prøve at forklare hvad du mener forskellen er ?

> Nej.

ok, hvorfor ?
Fordi angrebsvinklen er praktisk anvendelse i stedet for forskning gør vel
ikke uddannelsen ringe, såfremt omfang/scope er omkring på samme niveau.

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 30-05-02 08:09

mm <mmm@donotsend.com> wrote:

> Fordi angrebsvinklen er praktisk anvendelse i stedet for forskning gør vel
> ikke uddannelsen ringe, såfremt omfang/scope er omkring på samme niveau.

Det gør at det ikke er en /akademisk/ uddannelse. Uddannelser der ikke i
deres natur skal naturligvis ikke smykke sig med akademiske titler.

I forhold til udlandet tjener det i øvrigt til at nedgøre de danske,
akademiske grader.

Fra : mm

Dato : 30-05-02 08:37

> Det gør at det ikke er en /akademisk/ uddannelse.

måske ikke i traditionel forstand, men der skal da ikke være nogen tivil om
at det ikke er en håndværker uddannelse du er igang med, men derimod en
"boglig" uddannelse på niveau med en alm. /akademisk/ uddannelse.
Det leder mig tilbage til snobberiet.

>Uddannelser der ikke i
> deres natur skal naturligvis ikke smykke sig med akademiske titler.

Hvorfor ikke?
Det boglige niveau kan sagtens være på højde eller bedre, du får samtidig
muligheden for at bruge den praktiske angrebsvinkel bagefter i erhvervslivet
istedet for at være målrettet mod videre forskning.

> I forhold til udlandet tjener det i øvrigt til at nedgøre de danske,
> akademiske grader.

Hvordan det ?
Der findes jo selv masser af den slags begreber i udlandet eller tager jeg
helt fejl ?

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 30-05-02 12:56

Fra : mm

Dato : 30-05-02 13:04

> Nej.

Hvad basere du det på ?
Du må meget gerne argrumentere for dine sysnpunkter - et ja eller nej, er
ikke ligefrem det mest oplysende svar der findes.

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 31-05-02 01:03

serse@diku.dk (Per Erik Rønne) posting:

>Der er indført nogle såkaldte »professionsbachelorer« og
>»professionsmastergrader«. De ligger dog begge under BSc-niveau. Og i
>øvrigt langt under kandidatniveau.

Lidt læsestof:

http://www.ruc.dk/uddannelse/Aaben/master/
http://www.ruc.dk/uddannelse/Aaben/diplom/

http://www.au.dk/da/aabenudd/master.htm

http://www.auc.dk/aaben/uddannel.htm

http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2000/0048830.htm#K3

--
0100010001100101011101000111010001100101001000000110010101110010
0010000001100101011011100010000001110011011010010110011101101110