Marginer ved printning
Fra : Daniel Jacobsen

Dato : 29-05-02 20:14

Hejsa.

Jeg håber død og pine der er nogle eksperter blandt jer. Det er altid
problemet ved selv at være god; der er svært at finde svar på spørgsmål.
Nåh.

I forbindelse med et eksamensprojekt på datamatikeruddannelsen har jeg
arbejdet meget med forskellige udskrifter (til en printer). Efter slet ikke
at have vidst noget om emnet, har jeg fået rigtig meget til at virke, men ET
stort problem kan jeg umuligt finde en løsning på:

Hvordan ændrer man margin på papiret, til MINDRE end en tomme (inch)????

Man opretter en instans af klassen Paper (fra JDK 1.4) med default margin på
1 inch. Der er metoder til at ændre 'imageable area', men den synes at være
ligeglad hermed. Der har hele tiden været en margin på 1 inch alligevel.
Printer man udenfor, skæres det væk, som ligger udenfor margin på 1 inch.
Hvordan får jeg den til at printe f.eks. en cm fra kanten af papiret????

Det ville være rart, hvis nogen havde et kort og trukturet eksempel på en
print, hvor ændring af margin indgår, måske også, hvordan der skiftes side,
hvis det udskrevne ikke kan være på en side.

Det skal tilføjes, at jeg ikke printer swing-komponenter, men et Graphics2D
object.

Mvh. Daniel

PS. Håber eksperten er derude!

Fra : Brian Matzon

Dato : 29-05-02 13:41

"Daniel Jacobsen" <dj@g-a-f.dk> wrote in message
> Hejsa.
>
> Jeg håber død og pine der er nogle eksperter blandt jer. Det er altid
> problemet ved selv at være god; der er svært at finde svar på spørgsmål.
> Nåh.
hmm

<snip>
> [...]

> Hvordan får jeg den til at printe f.eks. en cm fra kanten af papiret????
Virker Paper.setSize() ikke?

Husk lige:
"When creating a Paper object, it is the application's responsibility to
ensure that the paper size and the imageable area are compatible. For
example, if the paper size is changed from 11 x 17 to 8.5 x 11, the
application might need to reduce the imageable area so that whatever is
printed fits on the page. "

/Brian Matzon

Fra : Daniel Jacobsen

Dato : 30-05-02 06:11

Ja, jeg HAR godt nok læst det der før. Nu er det dog ikke mig personligt som
har arbejdet med de mange udskrifter i forbindelse med eksamensprojektet.
Men her til aften prøvede jeg lige og tjaa... det virker bare. Jeg tror at
problemet har været, at de tal man angiver med metoden:

Paper.setImageableArea(x, y, width, height);

Skal passe mere eller mindre matematisk sammen. Men jeg havde rodet 15
minutter med det, og så virkede det. To fra min projektgruppe har ikke kunne
løse problemet i to uger :)

Fra : Brian Matzon

Dato : 29-05-02 21:52

> [...]
>
> Paper.setImageableArea(x, y, width, height);
>
> Skal passe mere eller mindre matematisk sammen. Men jeg havde rodet 15
fra setSize:
" The dimensions are supplied in 1/72nds of an inch. " - kan måske
have noget at gøre med det...

> minutter med det, og så virkede det. To fra min projektgruppe har ikke
kunne
> løse problemet i to uger :)
Men så hjælper du vel dem, nu hvor du kender løsningen...

/Brian Matzon

Fra : Daniel Jacobsen

Dato : 30-05-02 08:24

Jo selvfølgelig, men nu er vi jo færdige med projektet. Det er mere for at
får løst problemet (hade uløste problemer), men samtidig er det et problem,
hvis vi vil kommeciellisere programmet. Man kan nemlig udskrive labels og
pga. den store margin går to labels for oven og to for neden til spilde, og
det er dårlig økonomi for en virksomhed.