Fedtfattigt brød
Fra : Lone Hjorth

Dato : 29-05-02 10:30

Hej alle i NG.
Jeg er IKKE en Anne-Larsen-tilhænger, men søger alligevel en opskrift på
fedtfattigt brød, flüte, boller o.a.

Det må gerne være hvidt såvel som proppet med kerner...

Men fedtfattigt er altså overskriften. Hvem kan hjælpe mig?

KH Lone

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-05-02 10:39

"Lone Hjorth" <lone@hjorth.com> writes:

> Hej alle i NG.
> Jeg er IKKE en Anne-Larsen-tilhænger, men søger alligevel en opskrift på
> fedtfattigt brød, flüte, boller o.a.

Det vil jeg gost tilslutte mig.

> Det må gerne være hvidt såvel som proppet med kerner...

Du skal bare lige huske at frøkerner er spækket med fedt, sundt fedt
ganske vist, men fedt.

> Men fedtfattigt er altså overskriften. Hvem kan hjælpe mig?

Jeg har en grundopskrift der lyder:

3 dl væske (mælk, tykmælk, fromage frais...)
1 pk. gær
1 æg, hvis man har det
salt
evt. en skvæt olie
det man nu vil have i brødet i dag
mel så det passer

Mvh Trine

http://usenet.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-05-02 13:31

Trine Kornum Christiansen skrev:

> Du skal bare lige huske at frøkerner er spækket med fedt, [...]

Vel at mærke hvis kerner betyder solsikkekerner, samt hør- og sesam-
frø. Men jeg sidder med en pose skårne rugkerner, som osse er for-
trinlige i hvedebrød - især hvis de får lov til at ligge i blød med
lidt surdejg natten over - og de indeholder kun 2,5 g fedt pr. 100 g
(svarende til en fedtenergiprocent på 8).

// Klaus

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-05-02 14:06

Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> writes:

> Vel at mærke hvis kerner betyder solsikkekerner, samt hør- og sesam-
> frø.

Det er rigtigt, men jeg kender ikke noget andet ord for lige præcis de
fede kerner.

> [...]
> lidt surdejg natten over - og de indeholder kun 2,5 g fedt pr. 100 g
> (svarende til en fedtenergiprocent på 8).

De kan også koge op med vand, hvis man ikke har tid til at vente.

Mvh Trine

http://usenet.dk

Fra : Jesper Winding

Dato : 29-05-02 11:08

Bondebrød (Perfekt til Supper og Sandwich)

Ingredienser

· 3 dl. Vand.

· 25 g. Gær.

· ½ tsk. Salt.

· 300-350 g. Hvedemel.

· 2 Soltørrede Tomater. (krydderi).

· 1 tsk. Oregano. (krydderi).

· Friskkværnet Peper. (krydderi).

· 3 dråber Becel Olie.

· Der kan evt. eksperimenteres med andet krydderi. F.eks. Hvidløg,
Muskat, Persille.

Tilberedning

1. Vandet varmes op til ca. 30 Co (håndvarm).

2. Gæren opløses i Vandet.

3. ca. 150 g. af melet røres kraftigt ud i Vandet.

4. Salt og krydderingredienser tilføres.

5. Yderligere mel tilføres, og der æltes indtil man har en lind dej.
(en grov grød).

6. En form smøres med 3 dråber olie (Becel).

7. Dejen lægges heri.

8. Dejen sættes til hævning et lunt sted i en halv dag (absolut ikke
mindre end 2 timer).

9. Ovnen forvarmes til 225 Co.

10. Dejen bages i ca. 25-30 minutter. Til brødet er gyldent.

Velbekomme

Faérl (Walisisk Pandebrød)

Ingredienser

· 3 dl. Økologisk Kærnemælk.

· 25 g. Gær.

· ½ tsk. Salt.

· 300-400 g. Hvedemel.

· 3 dråber Becel Olie.

Tilberedning

1. Kærnemælken varmes op til ca. 30 Co (håndvarm).

2. Gæren opløses i kærnemælken.

3. ca. 150 g. af melet røres kraftigt ud i kærnemælken.

4. Salt tilføres.

5. Yderligere mel tilføres, og der æltes indtil man har en jævn dej.
(må ikke være for tør).

6. En støbejernspande (en form kan bruges) smøres med 3 dråber olie
(Becel).

7. Dejen rulles ud så den passer med bunden af panden (eller formen).
Og lægges heri.

8. Dej og pande (eller form) sættes til hævning et lunt sted i ikke
mindre end 2 timer.

9. Ovnen forvarmes til 225 Co.

10. Den hævede dej smøres med kærnemælk.

11. Dej og pande (eller form) bages i ca. 25-30 minutter. Til brødet er
gyldent.

Velbekomme

Müsli Grovbrød

Ingredienser

· 3 dl. Økologisk Kærnemælk.

· 25 g. Gær.

· ½ tsk. Salt.

· 250-300 g. Hvedemel.

· 50 g. Müsli

· 3 dråber Becel Olie.

Tilberedning

1. Müslien blendes sammen med Kærnemælken.

2. Kærnemælken og Müslien varmes op til ca. 30 Co (håndvarm).

3. Gæren opløses i blandingen.

4. ca. 150 g. af melet røres kraftigt ud i blandingen.

5. Salt tilføres.

6. Yderligere mel tilføres, og der æltes indtil man har en jævn dej.
(må ikke være for tør).

7. En brødform smøres med 3 dråber olie (Becel).

8. Dejen formes så den passer med bunden af formen, og lægges heri.

9. Dej og form sættes til hævning et lunt sted i ikke mindre end 2
timer.

10. Ovnen forvarmes til 225 Co.

11. Den hævede dej smøres med kærnemælk.

12. Dej og form bages i ca. 25-30 minutter. Til brødet er gyldent.

Velbekomme

--
-=JESPER=-
www.jespersunivers.dk/pulterkammer/

Fra : Jesper Winding

Dato : 29-05-02 11:11

Undskyld opstillingen - blev kopieret fra en hjemmeside.

Jesper

Fra : Peter Westh

Dato : 29-05-02 12:17

"Lone Hjorth" <lone@hjorth.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det må gerne være hvidt såvel som proppet med kerner...
>
> Men fedtfattigt er altså overskriften. Hvem kan hjælpe mig?

Stort set alt brød er jo fedtfattigt, når man fraregner dels ting som
briocher, muffins o. lign, dels brød med store mængder solsikkekerner, hør-,
sesamfrø eller nødder.

Så prøv f.eks. http://www.bager-kim.dk

http://www.aurion.dk/dansk/opskrift.html

http://www.fuglebjerggaard.dk/C.artikler/Brød.htm