sygdom i ferskentræ ?
Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 29-05-02 09:06

Kære gruppe !

Jeg har, på 2. år - et ferskentræ stående i en sydvendt går - i en stor
balje. I år kom blomsterne meget tidligt og der er ingen tegn på, at der
kommer ferskner på. nogle af bladene bliver misfarvet (røde) - se her :
http://overvindinge.dk/fblad/ - jeg har ikke kunnet finde dyr/larver - eller
andet i den sammenhæng. Kan en eller anden fortælle mig hvad det er, og hvad
der bør gøres..

mvh. Thomas

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-05-02 09:32

On Wed, 29 May 2002 10:06:17 +0200, "Thomas Jørgensen"
<thomas@overvindinge.dk> wrote:

> [...]
>andet i den sammenhæng. Kan en eller anden fortælle mig hvad det er, og hvad

Det er ferskenbladblæresyge. Det er noget som fersken/nektarin næsten
altid får hvis de står udendørs. I drivhus får de det så godt som
aldrig.

Jeg har aldrig set nogle fornuftige forklaringer på hvorfor det kommer
eller hvad man kan gøre ved det - andet end plante i drivhuset.

Din fersken ser dog ikke ud til at være særlig hårdt angrebet.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 29-05-02 13:20

Hej Mads !

Tak for hurtigt svar. Jeg vil gerne plante min fersken ud i drivhuset, og
hvordan er det så lige med det ? altså; hvornår er det rette tidspunkt - og
så er det at jeg godt vil have den som espalier.. kan du anbefale dette ?
(mit drivhus er sydvendt op af murstens mur..

Hilsen Thomas

NB. morderlig flot hjemmeside du har

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-05-02 15:15

On Wed, 29 May 2002 14:20:28 +0200, "Thomas Jørgensen"
> [...]

>så er det at jeg godt vil have den som espalier.. kan du anbefale dette ?
>(mit drivhus er sydvendt op af murstens mur..

Når der skal plantes ting i drivhuset som ellers ikke tager skade af
kulde/frost, så er det faktisk fuldstændig ligegyldigt hvornår det sker.
Du skal altid selv sørge for at vande derinde alligevel
Det bedste er dog nok når der ingen blade er på planten.

Den kan fint espalieres, det er et stort arbejde, for en fersken vokser
utroligt hurtigt i drivhus. Jeg har klippet min en gang i år og den er
allerede ved at trænge igen...

>NB. morderlig flot hjemmeside du har

Mange tak Lidt længe siden den er blevet opdateret dog, men haven
skal jo også holdes 'opdateret' så man kan ikke nå det hele.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Michael, Fyn

Dato : 29-05-02 15:37

Iøvrigt er fersken ikke selvbestøvende, så skal du have frugter på dit træ,
må du i gang med en tot vat eller en lille pensel for at bestøve blomsterne.
Derudover skal træet beskæres ved, at du beskærer alle frugtbærende grene,
da de grene, som allerede én gang har båret frugt ikke vil gøre det igen.

Mvh.

Michael

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-05-02 16:33

On Wed, 29 May 2002 16:36:43 +0200, "Michael, Fyn" <kajirus@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>da de grene, som allerede én gang har båret frugt ikke vil gøre det igen.

Du har ret i det med vattotten (eler en kaninhale), men fersken er
stadig det man betragter som selvbestøvende: Der skal kun den ene plante
til. Der skal dog flyttes noget fra blomst til blomst, i haven er der
insekter som ordner det, i drivhuset blomstrer ferksen så tidligt at der
sjældent er kommet insekter frem endnu som kan ordne det.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-05-02 22:34

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> [...]
> insekter som ordner det, i drivhuset blomstrer ferksen så tidligt at der
> sjældent er kommet insekter frem endnu som kan ordne det.

Bliver kaninen ikke sur over den behandling?
Jeg havde ingen kanin, men der kom alligevel en million ferskner. Heldigvis
har træet selv reduceret det ned til godt 30 styk som jeg håber den kan
modne, den er kun godt et par meter høj?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-05-02 10:01

On Wed, 29 May 2002 23:34:03 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Bliver kaninen ikke sur over den behandling?

Hmm.. ved det ikke - men nu skal jeg da gå ind i fryseren og spørge den.

>Jeg havde ingen kanin, men der kom alligevel en million ferskner. Heldigvis
>har træet selv reduceret det ned til godt 30 styk som jeg håber den kan
>modne, den er kun godt et par meter høj?

30 ferskner bør den sagtens kunne modne. Bare den får vand nok.

http://www.gartneriet.dk