Hvordan laver man grafisk menubar og sideb~
Fra : Thomas Berg Petersen

Dato : 08-02-01 22:31

Jeg har lavet en webportal(www.udlandsportalen.dk), som jeg har
lidt designproblemer med. Jeg har lavet en menubar og sidebar som
et gif billede med hyperlink hotspots for navigation (det er ret
upraktiskt, har jeg fundet ud af).

Nu har jeg følgende 2 problemer:
1.
Jeg vil gerne have ændret min menubar og sidebar, således at den
øvre del af websiderne består at et farvet grafisk retangel
(inkluderet eget logo øverst til venstre), ligesom at venstreside
også skal være et farvet grafisk retangel, dog i en lidt anden
farvenuance. Hvordan gør jeg det?
Jeg har set en webside, som har noget af det som jeg gerne vil
have:www.opasia.dk

2.
Jeg vil også gerne have tilføjet menutekster i disse farvede
grafiske retangler, som skal aktiveres og linkes via en
mouse-over funktion (hedder dette ikke komponent
pegefølsomknap?). Hvordan gør jeg det?

Jeg arbejder i FP2000, og har lavet siden med skabeloner og ikke
FP2K temaer.

Jeg glæder mig til at læse alle jeres indlæg med både kreative
ideer og praktisk hjælp.

1000 tak!!
Med venlig hilsen
Thomas Berg Petersen

Fra : Camilla Scharff

Dato : 08-02-01 23:57

Thomas Berg Petersen <thomas_y_b@hotmail.com> skrev...

Hej Thomas
> [...]
> farvenuance. Hvordan gør jeg det?
> Jeg har set en webside, som har noget af det som jeg gerne vil

Grafik laves i et grafik-/billedbehandlingsprogram... Nogle bruger
Photoshop/Illustrator (mig fx), andre bruger noget billigere, og sikkert
lige så effektive (når man kan) programmer, såsom PaintShopPro og lign. I
disse programmer kan du fabrikere al den grafik du lyster, i præcis de
farver du vil have...

> [...]
> grafiske retangler, som skal aktiveres og linkes via en
> mouse-over funktion (hedder dette ikke komponent

Hvis du ser på kildekoden til Opasia.dk, så vil du se, at deres menu bare er
giffer - præcis som din egen - bare opdelt i "løse" knapper, som givetvis er
lavet i et grafikprogram med links tilknyttet... Du kan ikke sætte en gif,
og lægge knapper ovenpå, så du er nødt til at lave hver knap for sig, og så
linke via den (brug alm. link i stedet for hotspots, sæt border=0, så undgår
du den farvede "linkramme" omkring knappen). Efterfølgende kan du lave en
mouseover-funktion, men det kræver, at du laver to sæt knapper pr.
menupunkt, så du har en knap i "normal" tilstand, og en til at skifte effekt
med, når man holder musen over.
På min side kan du se mine hjemmelavede knapper - hvis du vil
http://www.burmese.dk/d/d_index.htm (uden mouseover-effekt) og her en anden
type knapper www.gkogt.dk (også uden mouseover).

Mvh. Camilla
www.burmese.dk

Fra : Thomas Berg Petersen

Dato : 14-02-01 13:07

> [...]
> med, når man holder musen over.
> På min side kan du se mine hjemmelavede knapper - hvis du vil

Hej Camilla
Tak for dit input. Jeg har dog et yderligere spørgsmål. Lad os antage at jeg
har noget grafik, som skal bruges som "baggrund" i min venstre side. Mit nye
spørgsmål er nu: Hvordan for jeg dette "baggrundsgrafik" sat ind, samtidig med
at jeg skal have tilføjet en tabel, hvor mine menugrafik skal indsættes? Skal
dette gøres i FP2000 funktionen: Bagrunde, hvor man kan indsætte grafik og
f.eks. gøre det transparant?
Med venlig hilsen
Thomas Berg Petersen

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-02-01 21:58

> [...]
Skal
> dette gøres i FP2000 funktionen: Bagrunde, hvor man kan indsætte grafik og

Hej Thomas

Det jeg ligesom lagde op til var, at du lavede en/flere celler, hvor du
indsætter dine knapper (evt. med mouseover-effekt). Til venstre for
knapperne kan du indsætte grafik, som passer i højden af knapperne - gerne
med samme baggrundsfarve eller effekt, alt efter hvordan du vil have det.
Men du kan selvfølgelig også lave en stor grafik som baggrund i en celle, og
oven på denne lægge gif-knapper, som du har lavet transparante/i samme
farve, så de ser "usynlige" ud. Og ja, det skal gøres vha. funktionen
baggrund i selve cellen/tabellen - ellers bliver det bare et stykke indsat
grafik, som du ikke kan lægge andre grafikfiler ovenpå! - alternativt kan du
lave en ny tabel inde i cellen, som du så sætter dine knapper ind i...
Der er ikke andet at sige, end at du må prøve dig frem!

Mvh. Camilla
www.burmese.dk