/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
Mappeikon med logo
Fra : Storm


Dato : 28-05-02 22:17

Jeg vil lave et mac-mappeikon med logo.
Jeg laver en gif 32x32 pix - pixelmaler til et acceptabelt resultat og
copy paster til mappeinfoen. Så langt så godt.

Men hvordan får jeg giffen til at stå uden baggrund, som den er i
gif-formatet? Jeg får hvid baggrund på i alle de forsøg jeg har lavet.
Hvad skal der til?

--
Venlig hilsen Nina Storm

 
 
emj (28-05-2002)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 28-05-02 23:02

Storm skrev i <1fcx163.h4rflh14zsnxeN%Ninzen@ofir.dk>:

>Men hvordan får jeg giffen til at stå uden baggrund, som den er i
>gif-formatet? Jeg får hvid baggrund på i alle de forsøg jeg har lavet.
>Hvad skal der til?

Giffer kan kun ses med gennemsigtig baggrund i en browser
Du skal lave dit ikon i *.bmp format. *.BMP kan laves med gennemsigtig
baggrund.
Hilsen emj

--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/
- dit fristed på Internettet

Storm (29-05-2002)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 29-05-02 20:26

emj <emj@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Giffer kan kun ses med gennemsigtig baggrund i en browser

Ja, jeg kender da en del programmer der også accepterer transparensen i
giffer. Hele officepakken f.eks.

> Du skal lave dit ikon i *.bmp format. *.BMP kan laves med gennemsigtig
> baggrund.

Her gælder det samme for mit projekt. Det duer ikke til transparens på
ikoner på mac-ihvertfald.

Jeg skal som Knud G siger have fat i et rigtigt ikonprogram, og er
blevet foreslået www.iconfactory.com, som jeg forsøger mig med.

Ellers tak

--
Venlig hilsen Nina Storm

Knud Gert Ellentoft (28-05-2002)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 28-05-02 23:09

Tue, 28 May 2002 23:17:13 +0200, skrev Ninzen@ofir.dk (Storm):

>Men hvordan får jeg giffen til at stå uden baggrund, som den er i
>gif-formatet? Jeg får hvid baggrund på i alle de forsøg jeg har lavet.
>Hvad skal der til?

Du skal lave det i et rigtigt ikonprogram, her kan du lave
baggrunden gennemsigtig.

Hvad der findes til Mac har jeg ingen anelse om.
--
Knud - http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Når der svares på et indlæg, svar venligst under det citerede og
skær venligst det væk, du ikke svarer på, ellers ryger du i killfiltret.
Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke.

Preben Bødker Nielse~ (28-05-2002)
Kommentar
Fra : Preben Bødker Nielse~


Dato : 28-05-02 23:06

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Jeg vil lave et mac-mappeikon med logo.
> Jeg laver en gif 32x32 pix - pixelmaler til et acceptabelt resultat og
> copy paster til mappeinfoen. Så langt så godt.
>
> Men hvordan får jeg giffen til at stå uden baggrund, som den er i
> gif-formatet? Jeg får hvid baggrund på i alle de forsøg jeg har lavet.
> Hvad skal der til?

Du mangler en maske.
Iconer består af et billede og en maske.

Brug f.eks. IconBuilder fra www.iconfactory.com
Det er et plugin til Photoshop.

/Preben

Storm (29-05-2002)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 29-05-02 20:26

Preben Bødker Nielsen <gizmo@os.dk> wrote:

> > Men hvordan får jeg giffen til at stå uden baggrund, som den er i
> > gif-formatet? Jeg får hvid baggrund på i alle de forsøg jeg har lavet.
> > Hvad skal der til?
>
> Du mangler en maske.
> Iconer består af et billede og en maske.
>
> Brug f.eks. IconBuilder fra www.iconfactory.com
> Det er et plugin til Photoshop.

Tak for tippet - det virker rigtigt godt.

Men - er det rigtigt, at mappeikonet kun ses på skrivebordet, placeres
det i en undermappe forsvinder det, og ikke engang default mappe-ikonet
ses?

Og - ved nogen om det er umuligt at lave et platformsuafhængigt
mappeikon. Jeg skal brænde en stak cd'er og har omhyggeligt sikret at
alt vil kunne åbnes både såvel mac og pc. Men et fælles cd-ikon er måske
en umulighed.

Jeg så et trick med at splitte et større billed op i 32x32 pixels og så
smale mappeikonerne til et billede på skrivebordet - det skulle så
udgøre ét nyt stort ikon, men jeg husker ikke præcist hvordan det skulle
blive det, og det vil vel også være begrænset til mac.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Jesper Juellund Jens~ (31-05-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Juellund Jens~


Dato : 31-05-02 08:23

Nina Storm skrev:

> Men - er det rigtigt, at mappeikonet kun ses på skrivebordet, placeres
> det i en undermappe forsvinder det, og ikke engang default mappe-ikonet
> ses?

Problemet kan skyldes, at et symbol (altså det, der på engelsk hedder
"icon") består af en hel "familie" af billeder i forskellige størrelser
(16x12, 16x16, 32x32, 48x48 og 128x128) og med forskelligt antal farver
(sort/hvid, 16 farver, 256 farver, mill. farver). Det symbol, der
konkret vises, afhænger af situationen - om man viser små eller store
symboler osv.

Jeg vil anbefale, at du bruger et decideret symbolredigeringsprogram.
Jeg har selv købt Iconographer, som jeg er meget glad for. Det er et
shareware-program, så du kan prøve det, før du eventuelt køber det, og
det koster bare $15. http://www.mscape.com/products/iconographer.html

> Og - ved nogen om det er umuligt at lave et platformsuafhængigt
> mappeikon.

Så vidt jeg ved, kan mapper ikke gives individuelle symboler i Windows.
Jeg ved ikke med Linux og/eller andre platforme ...

Men Iconographer kan da lave Windows-symboler, hvis du skulle have brug
for det.

> Jeg skal brænde en stak cd'er og har omhyggeligt sikret at alt vil kunne
> åbnes både såvel mac og pc. Men et fælles cd-ikon er måske en umulighed.

Nej, det kan man godt lave.

Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener, at det er noget med at placere
Windows-symbolet som et usynligt arkiv på cd'en og så også lægge et
usynligt tekstdokument med navnet "Autorun.inf". I dette tekstdokument
skal der være følgende linje:

icon=symbol.bmp

Hvor altså at symbol.bmp er navnet på Windows-symbolet (eller evt. et
særligt bmp-billede).

> Jeg så et trick med at splitte et større billed op i 32x32 pixels og så
> smale mappeikonerne til et billede på skrivebordet - det skulle så
> udgøre ét nyt stort ikon, men jeg husker ikke præcist hvordan det skulle
> blive det, og det vil vel også være begrænset til mac.

Ja, det virker kun på Mac. Jeg kan ikke huske, hvilke programmer der kan
det trick.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen
http://cyrk.dk/programmer/

Jens H. Nielsen (31-05-2002)
Kommentar
Fra : Jens H. Nielsen


Dato : 31-05-02 10:10

On 31/05/02 9:22, in article 1fd1jag.1jcsbek1vuxs00N%jjj@cyrk.dk, "Jesper
Juellund Jensen" <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Nina Storm skrev:

--- Snip---

> Jeg vil anbefale, at du bruger et decideret symbolredigeringsprogram.
> Jeg har selv købt Iconographer, som jeg er meget glad for. Det er et
> shareware-program, så du kan prøve det, før du eventuelt køber det, og
> det koster bare $15. http://www.mscape.com/products/iconographer.html

---snip----

Fra: http://www.mscape.com/products/iconographer.html:

- importing and exporting of Mac OS X .icns icon files
- importing and exporting of Windows and Windows XP .ico icon files


He He. Det var altså sådan de lavede ikonerne i Windows XP

Mvh.
Jens


Storm (31-05-2002)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 31-05-02 15:39

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> > Men - er det rigtigt, at mappeikonet kun ses på skrivebordet, placeres
> > det i en undermappe forsvinder det, og ikke engang default mappe-ikonet
> > ses?
>
> Problemet kan skyldes, at et symbol (altså det, der på engelsk hedder
> "icon") består af en hel "familie" af billeder i forskellige størrelser
> (16x12, 16x16, 32x32, 48x48 og 128x128) og med forskelligt antal farver
> (sort/hvid, 16 farver, 256 farver, mill. farver). Det symbol, der
> konkret vises, afhænger af situationen - om man viser små eller store
> symboler osv.

Ja, det har du ret i jeg havde ikke lavet for hele "familien". Det løser
problemet.

> Jeg vil anbefale, at du bruger et decideret symbolredigeringsprogram.
> Jeg har selv købt Iconographer, som jeg er meget glad for. Det er et
> shareware-program, så du kan prøve det, før du eventuelt køber det, og
> det koster bare $15. http://www.mscape.com/products/iconographer.html

Nu kastede jeg mig straks over Iconfactory-Iconbuilder, som Preben
foreslog.
>
> > Og - ved nogen om det er umuligt at lave et platformsuafhængigt
> > mappeikon.
>
> Så vidt jeg ved, kan mapper ikke gives individuelle symboler i Windows.
> Jeg ved ikke med Linux og/eller andre platforme ...
>
> Men Iconographer kan da lave Windows-symboler, hvis du skulle have brug
> for det.

Jeg vil kigge på det inden jeg går til yderligheder så som at læse guide
og manualer Iconfactory kan også til Windows og OSX.

> > Jeg skal brænde en stak cd'er og har omhyggeligt sikret at alt vil kunne
> > åbnes både såvel mac og pc. Men et fælles cd-ikon er måske en umulighed.
>
> Nej, det kan man godt lave.

Godt, øv, nu røg de afsted uden.

> Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener, at det er noget med at placere
> Windows-symbolet som et usynligt arkiv på cd'en og så også lægge et
> usynligt tekstdokument med navnet "Autorun.inf". I dette tekstdokument
> skal der være følgende linje:
>
> icon=symbol.bmp
>
> Hvor altså at symbol.bmp er navnet på Windows-symbolet (eller evt. et
> særligt bmp-billede).

Det vil jeg eksperimentere lidt med. Det lyder meget fornuftigt.

> > Jeg så et trick med at splitte et større billed op i 32x32 pixels og så
> > smale mappeikonerne til et billede på skrivebordet - det skulle så
> > udgøre ét nyt stort ikon, men jeg husker ikke præcist hvordan det skulle
> > blive det, og det vil vel også være begrænset til mac.
>
> Ja, det virker kun på Mac. Jeg kan ikke huske, hvilke programmer der kan
> det trick.

Jeg spurgte manden der viste mig det - det er bare opdeling i Photoshop
og tildele forskellige mapper elementerne som ikoner og samle ikonerne
som puslespil på skrivebordet - ind i en mappe som lægges på cd'en, så
skulle de komme med når cd'en sættes i. Er i gang med at prøve.
Virker nok kun på mac.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Jesper Juellund Jens~ (01-06-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Juellund Jens~


Dato : 01-06-02 07:06

Storm skrev:

> > > Jeg så et trick med at splitte et større billed op i 32x32 pixels og
> > > så smale mappeikonerne til et billede på skrivebordet - det skulle så
> > > udgøre ét nyt stort ikon, men jeg husker ikke præcist hvordan det
> > > skulle blive det, og det vil vel også være begrænset til mac.
> >
> > Ja, det virker kun på Mac. Jeg kan ikke huske, hvilke programmer der kan
> > det trick.
>
> Jeg spurgte manden der viste mig det - det er bare opdeling i Photoshop
> og tildele forskellige mapper elementerne som ikoner og samle ikonerne
> som puslespil på skrivebordet

Jo, sådan kan man selvfølgelig gøre det manuelt. Men der findes
programmer, der gør det automatisk (opdeler et billede, tildeler mapper
symboler og placerer mapperne korrekt).

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen
http://cyrk.dk/programmer/

Michael Tysk-Anderse~ (01-06-2002)
Kommentar
Fra : Michael Tysk-Anderse~


Dato : 01-06-02 09:35

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Jo, sådan kan man selvfølgelig gøre det manuelt. Men der findes
> programmer, der gør det automatisk (opdeler et billede, tildeler mapper
> symboler og placerer mapperne korrekt).

F.eks.: <http://www.naratt.com/info.html>
--
Michael Tysk-Andersen

Storm (02-06-2002)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 02-06-02 17:08


"Michael Tysk-Andersen" <mta@mac.com> skrev

> > Jo, sådan kan man selvfølgelig gøre det manuelt. Men der findes
> > programmer, der gør det automatisk (opdeler et billede, tildeler mapper
> > symboler og placerer mapperne korrekt).
>
> F.eks.: <http://www.naratt.com/info.html>

Tak jeg kigger på det - jeg kan nemlig ikke få iconbuilder
til at te sig som jeg vil.

Min store håndsamlede skrivebordsforsøg gik i vasken på grund
af skærmproblemer, og da jeg kom hjem gjorde jeg lige som
jeg plejer når jeg skifter fra ekstern til Powerbook skærm:

View - Arrange - Kind

Kan du forestille dig resultatet - 24 brikker der var moslet
på plads...

--
Venlig hilsen Nina



Storm (02-06-2002)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 02-06-02 17:05


"Jesper Juellund Jensen" <jjj@cyrk.dk> skrev

> > Jeg skal brænde en stak cd'er og har omhyggeligt sikret at alt vil kunne
> > åbnes både såvel mac og pc. Men et fælles cd-ikon er måske en umulighed.
>
> Nej, det kan man godt lave.
>
> Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener, at det er noget med at placere
> Windows-symbolet som et usynligt arkiv på cd'en og så også lægge et
> usynligt tekstdokument med navnet "Autorun.inf". I dette tekstdokument
> skal der være følgende linje:
>
> icon=symbol.bmp
>
> Hvor altså at symbol.bmp er navnet på Windows-symbolet (eller evt. et
> særligt bmp-billede).

Jeg har nu forsøgt, og brændt Windows ikonet og et dokument kaldet
"Autorun.inf" med icon=mit.ico - men det er pc'en helt kold overfor.
Jeg kan se windows ikonet rigtigt i mappen inden jeg brænder, men
når den er brændt og gjort usynlig, er den ikke at se nogen steder.

Mangler der ikke et led der hiver pc-ikonet ind på mappen/cd'en,
eller ligger det simpelthen i Autorun.inf filen?

På mac fungerer det fint?

--
Venlig hilsen Nina



Storm (03-06-2002)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 03-06-02 13:39

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> "Jesper Juellund Jensen" <jjj@cyrk.dk> skrev
>
> > > Jeg skal brænde en stak cd'er og har omhyggeligt sikret at alt vil kunne
> > > åbnes både såvel mac og pc. Men et fælles cd-ikon er måske en umulighed.
> >
> > Nej, det kan man godt lave.
> >
> > Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener, at det er noget med at placere
> > Windows-symbolet som et usynligt arkiv på cd'en og så også lægge et
> > usynligt tekstdokument med navnet "Autorun.inf". I dette tekstdokument
> > skal der være følgende linje:
> >
> > icon=symbol.bmp
> >
> > Hvor altså at symbol.bmp er navnet på Windows-symbolet (eller evt. et
> > særligt bmp-billede).
>
> Jeg har nu forsøgt, og brændt Windows ikonet og et dokument kaldet
> "Autorun.inf" med icon=mit.ico - men det er pc'en helt kold overfor.
> Jeg kan se windows ikonet rigtigt i mappen inden jeg brænder, men
> når den er brændt og gjort usynlig, er den ikke at se nogen steder.
>
> Mangler der ikke et led der hiver pc-ikonet ind på mappen/cd'en,
> eller ligger det simpelthen i Autorun.inf filen?

Så lykkedes det med lidt hjælp fra Star Wars - behind the magic.

Jeg lavede hele familien fra IconBuilder til pc og mac.
Så omdøbte jeg pc filen fra icon.ico til icon.exe og Autorun.inf filens
indhold således:

[autorun]

icon=eticon.exe

Det sidste voldte problemer, og lykkedes først da jeg lavede den på pc
og derefter uden at åbne den på maccen smed den ind i cd-mappen.

Grunden var at alle mine textediteringsforsøg endte op i én linje på
pc'en og så kunne pc'en åbenbart ikke forstå det.

Hvordan laver man en pc-forståelig retur i simple text? Åbenbart som en
firkant?

Pyt - sådan kan man altså lave cd-ikoner der fungerer på både mac og pc
fra samme cd. Det store åbningsbillede bliver så næste step.

Tak for hjælpen.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Pelle Hede (03-06-2002)
Kommentar
Fra : Pelle Hede


Dato : 03-06-02 23:27

In article <1fd7hnw.18ka6dw1h8kmpsN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Hvordan laver man en pc-forståelig retur i simple text? Åbenbart som en
> firkant?

BBedit: "gem som" med dos line breaks i options-tingen.

--
Mvh
Pelle

Storm (04-06-2002)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 04-06-02 08:37

Pelle Hede <pelleh@mac.com> wrote:

> > Hvordan laver man en pc-forståelig retur i simple text? Åbenbart som en
> > firkant?
>
> BBedit: "gem som" med dos line breaks i options-tingen.

Tusind tak. Det var nemlig lige det

--
Venlig hilsen Nina Storm

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste