Foged dom
Fra : TT

Dato : 28-05-02 21:35

Jeg har tidligere med success henvendt mig her i gruppen med juridiske
spørgsmål, så her er et mere.

I en sag om forældelse af gæld (tidligere tråd) fik jeg at vide at så snart
der foreligger en dom så er forældelsesfristen 20 år.
Jeg kan nu ud fra papirene se at foged dommen fra 1989 er afsagt uden min
tilstedeværelse.

Jeg har været ved at undersøge sagen og så vidt jeg kan læse mig frem til,
så skal fogedenbede politiet om at hente sagsøgte eller fogedforretningen
skal foretages på sagsøgtes bobæl. Jeg kan ikke læse nogen steder at
dommeren kan afsige en dom pga. udeblivelse fra retsmødet (man kan jo være
blevet lovlig forhindret).

Hvad er praksis og hvor kan man læse mere?

På forhånd tak

TT

Fra : Poul H. Sørensen

Dato : 30-05-02 15:29

Hej TT

Du skal have fat i retsplejelovens §494, det frem går at fogedrettet jf.
stk. 2 KAN anmode politiet om at afhente skyldneren.

Det fremgår ligeledes af §494, stk.3 at dette kan undlades hvis fogedretten,
anser det for overvejende sandsynligt at der under forretningen kan opnåes
hel eller delvis dækning af kravet.

Mvh.
Poul H. Sørensen

Retsplejelovens §494

§ 494. Fogedretten kan med et af denne fastsat varsel tilsige skylderen til
forretningen, såfremt denne foretages i den retskreds, hvor skylderen har
bopæl eller opholdssted, eller hvorfra han driver erhvervsmæssig vikrsomhed,
eller i en tilstødende retskreds. Foretages forretningen ved Københavns
byret, retten på Frederiksberg eller en af retterne i Gentofte, Lyngby,
Gladsakse, Ballerup, Hvidovre, Rødovre, Glostrup, Brøndbyerne, Tåstrup,
Tårnby og Hørsholm, kan skyldneren tilsiges, såfremt han har en sådan
tilknytning til en af disse retskredse. Det kan i tilsigelsen pålægges
skyldneren at møde personligt. Tilsigelsen skal indeholde oplysning om
varslet og om virkningerne af udeblivelse.

Stk 2. Udebliver skyldneren, uanset at lovlig tilsigelse er forkyndt for
ham, uden anmeldt lovligt forfald, kan fogedretten ved kendelse bestemme, at
han skal tages i forvaring af politiet, indtil han kan fremstilles i
fogedretten. Det samme gælder, hvor skyldneren ikke giver personligt møde,
uagtet dette er pålagt ham. Bestemmelsen i § 178, stk 3, finder tilsvarende
anvendelse.

Stk 3. Anser fogedretten det for overvejende sandsynligt, at der ikke under
forretningen kan opnås hel eller delvis dækning af kravet, bør den i
almindelighed ikke træffe bestemmelse om fremstilling ved politiet. Det
samme gælder, hvis fremstilling ved politiets foranstaltning ikke vil stå i
rimeligt forhold til gældens størrelse.

Stk 4.Er skyldneren en forening, et selskab eller lignende, kan foreningens
eller selskabets direktør eller forretningsfører eller i fornødent fald et
medlem af bestyrelsen tilsiges efter foranstående regler, hvis vedkommende
har bopæl eller opholdssted i retskredsen eller en tilstødende retskreds,
eller foreningen eller selskabet har hjemting i eller driver erhvervsmæssig
virksomhed fra en af disse retskredse. Reglen i stk 1, 2. pkt, finder
tilsvarende anvendelse.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-05-02 18:06

TT wrote:

> Jeg kan nu ud fra papirene se at foged dommen fra 1989 er afsagt uden min
> tilstedeværelse.

Så er det op til dig at bevise, at du i de sidste 20 år har været
forhindret i at gøre indsigelse.

Prøv..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen