Globalknive
Fra : elsmic

Dato : 28-05-02 21:49

Hej NG

Er der nogle her der har erfaringer med slibning af Global-knive som i vil
dele med mig???

Michael

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 28-05-02 21:28

"elsmic" skrev i en meddelelse

> Er der nogle her der har erfaringer med slibning af Global-knive som i vil
> dele med mig???

Nu ved jeg ikke om der er forskel på Global og Zwilling sådan rent stål
mæssigt. Hvis der er så se bort fra mine erfaringer....

Jeg har netop med stor succes slebet min Zwilling selv. Jeg brugte et
almindeligt strygestål (også fra Zwilling, som jeg havde lånt - men det
betyder nok ikke noget, altså at det også var Zwilling

Det var som at få nye knive. Det eneste forbehold er, at knivene så vidt jeg
kan se ikke bliver helt "lige" slebet. Altså at jeg ind i mellem har haft
kviven i for skæv en vinkel. Men det tror jeg ikke betyder noget andet end
at man kan se det når man tager kniven tæt på.

Så mit råd er - anskaf dig et stryge stål.

Kåre

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-05-02 12:16

Kåre Weng Madsen <kwma00@hum.auc.dk> wrote:

> Nu ved jeg ikke om der er forskel på Global og Zwilling sådan rent stål
> mæssigt. Hvis der er så se bort fra mine erfaringer....

Det er der sikkert, men begge knive er af god kvalitet.

> [...]
> at man kan se det når man tager kniven tæt på.
>
> Så mit råd er - anskaf dig et stryge stål.

Kniven skal slibes stort set hvergang du skal bruge den. Der skal ikke
meget til før den bliver uskarp.

Jeg har gjort det til en vane at slibe den et par gange på mit
strygestål inden brug hver eneste gang. Mine knive er så skarpe at de
kun kræver en 5 - 8 strøg. Det er kun mig der må slibe dem, så de ikke
blive slebet omvendt eller i en anden vinkel. Blive de det, så tager det
meget lang tid at rette op.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

ftp://80.197.181.14/ - in action from 9 am - 0.30 am

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 28-05-02 22:26

On Tue, 28 May 2002 21:49:25 +0100, "elsmic" <elsmic@post9.tele.dk>
wrote:

>Hej NG
>
>Er der nogle her der har erfaringer med slibning af Global-knive som i vil
>dele med mig???

Jep, jeg sliber dem med alm. strygestål, har også en tvilling som er
formet så man bare trækker kniven igennem så er den slebet på begge
sider, jeg sliber dem jeg bruger dagligt til kød m.m flere gange om
ugen.
Jeg tog dem ned til sliberen for at få "vuderet dem", iflg. ham var de
i orden, så han ville ikke slibe dem

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Thïngmand

Dato : 29-05-02 08:34

> Er der nogle her der har erfaringer med slibning af Global-knive som i vil
> dele med mig???

Hvæs dem med et (magnetisk) strygestål hver gang du skal bruge dem (til
større opgaver) Når de bliver for sløve, skal de sendes til en proff. sliber
og slibes op.

Fra : Mikkel Trolle Larsen

Dato : 03-06-02 13:29

Jeg ville bare lige knytte en lille kommentar ....

Man kan ikke slibe en kniv på et strygestål. man kan rettet eggen på kniven
til når man har ramt et ben eller skåret ned i et skærebrædt mange gange.

Efter noget tid er det nødvendigt at slibe sine køkkenknive på en sten eller
en vådsliber.
Vinklen når man sliber er lidt forskællige på forskellige knivmærker Global
skal den være ca 20 grader (10 til hver side) og zwilling likker mellem 30
og 40 (15-20 grader til hver side)
Det bedste strygestål du kan få til at rettet dinne knive til på er et af
den slags der hedder diamantstrygestål, det er dem der er flade med en lille
buening. Når du bruger de runde vil eggen hurtiger blive rund og skal derved
hyppiger slibes på en sten.

og husk så når du vælger skærebrædt så vælg dem af træ, de er mest skåndsom
ved dine knive og ikke midst mest hyggieniske. Dem af glas ødelægger dine
knive og dem af plastik kan der sætte sig bakterier i. Træ er en levende
organiske og udskiller automatisk bakterier, og hvis du sørger for at mætte
det med olie så er di også nemme at rengører under den varme hane med sulfo
(husk at tøre dem af med det samme så de ikke slår sig).

Mikkel

Inden folk kommer med dårlige kommentar. Det her er noget jeg har arbejdet
med i mange år nu og jeg har ikke haft en kunde der har fulgt mine råd der
har haft dårlige knive. Derudover har jeg deltaget på et par kurser med
zwilling og rosendhal (Global), og ikke mindst raadvad.

Fra : Schubert

Dato : 29-05-02 23:30

> Er der nogle her der har erfaringer med slibning af Global-knive som i vil
> dele med mig???

Ja !

Global knive slibes på sten, i en vinkel der er 3 grader

Man kan få nogle små stykker stål som man sætter på kniven, så den får den
rette vinkel.

Så bruger man en sten korn 1000 og korn 240 , som skal ligge i vand 1 time
før brug

Global knive skal altid slibes / skærpes på sten. Så behøver du heller ikke
slibe dem hvergang du skal bruge dem. Det tager længere tid, men det er
absolut arbejdet værd.

Jeg har en del Global knive, som bruges til forskellige madvare - 4 til kød,
3 til grønt, 1 til frost vare 1 til ost og så er der nogle forskellige til
brød, filetering og andet all round brug. Alle i huset ved hvilke knive der
skal bruges til hvad, så ved jeg hvilke knive der skal slibes ugentligt ,
månedligt osv.

Schubert

Fra : JS

Dato : 30-05-02 15:43

"Schubert" <schubert@FJERNDETTEcomplex.dk> wrote in message

> Ja !
>
> Global knive slibes på sten, i en vinkel der er 3 grader

Går ud fra du mener 30 ?
Er det totalvinklen eller er det fra hver side ?

Kødknive slibes da normalt i ca 40 grader (20 fra hver side) ?

Bruger i øvrigt dette system :
http://www.lansky.com/sys_frame.html

mvh/JS

Fra : JS

Dato : 30-05-02 15:56

"JS" <mr_nobody@nowhere.com> wrote in message

> "Schubert" <schubert@FJERNDETTEcomplex.dk> wrote in message
> vil

> Går ud fra du mener 30 ?
> Er det totalvinklen eller er det fra hver side ?

Eller er de 3 grader relativt til den vinkel kniv bladet selv har ?

mvh/JS

Fra : Schubert

Dato : 30-05-02 22:46

Jeg bruger disse guides til at vinkle dem korrekt med, om det er 3 eller 30
i forhold til hvad ved jeg ikke.
Men global, skal slibes væsentlig anderledes end andre knive, pga deres
tynde æg

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/stores/detail/-/kitchen/B00005OL3H/pict
ures/14/103-8766802-1449460#more-pictures

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 11-06-02 13:00

Nu har jeg med interesse læst denne tråd, da den berører et emne som jeg
nyligt stødte ind i.

Der fik jeg en ordentlig skideballe af en ven da jeg tydeligvis brugte hans
kniv forkert, og da jeg sagde at han bare kunne slibe den hvis der var sket
noget med æggen, fik jeg at vide at en kniv ikke kunne tåle at blive slebet
op(!?).. Der var det jo lige at jeg stod af (det var en Swiss army knife det
gik ud over).

Jeg kan ikke fatte og begribe at det ikke skulle kunne lade sig gøre at
slibe en kniv op igen..

Da jeg så har været i lære som tømrer var min kommentar da, "det næste du
vil fortælle mig er at man heller kan slibe et stemmejern op som er gået i
gulvet?".. (noget man kan og gør!).. men svaret var det samme som øverste,
bare en lidt mere nedladende tone (udelukker citatet).. så gad jeg _slet_
ikke mere, det syntes jeg sgu var at undervurdere min intelligens!..

Jeg fik dog lige den kommentar at man heller ikke må vaske en kniv i varmt
vand.. se den sidste kan jeg måske se det fornuftige i, men det at man ikke
kan slibe en kniv op, det må da være ren og skær fanatisme, som ingen vegne
fører?

Hvad er det vedkommende mener, og hvor har han det fra?

K.

Fra : JS

Dato : 12-06-02 00:25

"Karsten Hammer Hansen" <elektrosport@hotmail.com> wrote in message
> [...]
det
> gik ud over).
>
> Jeg kan ikke fatte og begribe at det ikke skulle kunne lade sig gøre at

Har selv en Swiss Army knife (Wenger), som jeg kom til at lave et hak i
bladet på.
Det lykkedes at slibe den op igen, men det er ikke nemt da det er noget
meget hårdt sprødt stål.
Stålet er så hårdt det tager en halv evighed at få æggen slebet helt skarp
med en fin slibesten, men det er ikke umuligt.
Jeg går ud fra de laver stålet så hårdt fordi den så holder sig skarp
længere, men jeg vil nu foretrække en kniv som er lidt nemmere at slibe.

> [...]
> bare en lidt mere nedladende tone (udelukker citatet).. så gad jeg _slet_
> ikke mere, det syntes jeg sgu var at undervurdere min intelligens!..

Ja det er da noget man er nødt til fra tid til anden, skal naturligvis passe
på med en hurtigt roterende bænksliber da man kan overophede stålet og
ødelægge hærdningen.

> [...]
ikke
> kan slibe en kniv op, det må da være ren og skær fanatisme, som ingen

Hvorfor i alverden må man ikke vaske en kniv i varmt vand ??

Der er nogle knive med træskaft som ikke har godt af at komme i
opvaskemaskine da det tørrer træet ud, men stålet kan umuligt tage skade af
nok så varmt vand.

mvh/JS

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 12-06-02 06:57

> [...]
>
> Der er nogle knive med træskaft som ikke har godt af at komme i
> opvaskemaskine da det tørrer træet ud, men stålet kan umuligt tage skade

Nej.. det var egentlig også den konklusion jeg selv kom frem til da jeg
havde trykket "send" at vand jo selvfølgelig ikke ville være varmt nok til
at ødelægge hærdningen.

Mht. Swiss army knife, så tror jeg nok at hans reaktion gjaldt alle typer
knive, men hvis han er imod at slibe dem, bliver han jo nødt til at købe nye
knive hele tiden.. Det virker måske heller ikke ligefrem logisk! :)

Jeg kan måske godt forstå at det idelle ikke ville være at slibe en kniv/ny
æg op (medmindre knivsbladet har samme tykkelse hele vejen igennem).. Men på
samme måde, kan man også sige at det ikke er ideelt at fiske med en
fiskesnøre i saltvand da det tærer på linen?...

jaja.. nu har jeg da lidt krudt til et kontra-angreb!

K.

Fra : Thïngmand

Dato : 12-06-02 08:34

> [...]
nye
> knive hele tiden.. Det virker måske heller ikke ligefrem logisk! :)

Prøv at fortælle en slagter, at det ikke er smart at slibe hans knive op -
så får du helt sikkert krudt nok til at jævne din vens hus med jorden

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 12-06-02 15:15

haha.. ja helt sikkert! :)

Jo mere jeg tænker over det, des mere absurd bliver det!..

K.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-06-02 23:54

> [...]

> Der er nogle knive med træskaft som ikke har godt af at komme i
> opvaskemaskine da det tørrer træet ud, men stålet kan umuligt tage skade af

Sjovt nok har jeg hørt det samme - nemlig at man ikke må vaske (netop)
Global knive i varmt vand fra en ven. Han er stadigvæk min ven, men jeg
negligerer da hans 'gode råd'.
De bliver vasket med en blød opvaskebørste med varmt vand og lidt
almindeligt opvaskemiddel. De synes ikke at have taget skade af
behandlingen

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Peter Weis

Dato : 12-06-02 10:03

"Karsten Hammer Hansen" <elektrosport@hotmail.com> wrote in message

> Jeg kan ikke fatte og begribe at det ikke skulle kunne lade sig gøre
at
> slibe en kniv op igen..

Måske mener din ven Slibning = Strygestål. Det er ganske rigtigt
umuligt at slibe noget op på et strygestål, som egentlig kun retter
knivsæggen ud.
Men slibning er en proces der fjerner materiale fra stålet og ikke en
proces der klares med et strygestål (muligvis med undtagelse af de
keramiske). Og selvfølgeligt kan knive slibes op på fx sten eller
diamantslibere.
Meget hårdt stål er i øvrigt ikke egnet til knive, da knivsæggen
bliver meget sprød og nemmere knækker. Men grunden til at en
schweizerkniv er vanskelig at slibe op, kan være at den er lavet af
rustfrit stål. Det er noget sværere at slibe end almindeligt kulstål,
måske på grund af det store nikkelindhold.

mvh
Peter

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 13-06-02 12:56

ok, der ser man... for lige at dreje emnet yderligere:

De gamle (kokke) knive som siger "inggggggggggggh" når man "knipser" til
dem, hvad er de lavet af, er det jern?

De skulle ihvertfald være (meget?) bedre end de nye af rustfrit stål, som
bare siger ".."

K.

Fra : Peter Weis

Dato : 14-06-02 12:54

> [...]
"knipser" til
> dem, hvad er de lavet af, er det jern?
>
> De skulle ihvertfald være (meget?) bedre end de nye af rustfrit

Jeg ved det faktisk ikke. Mine nyere køkkenknive (Brüder Herder og
MAC) siger også "zinggg", lidt afhængigt af godstykkelse etc.
Men jeg gætter på at de gamle knive havde et højere indhold af kul end
de nye knive du har prøvet. Jo mere kul og jo mindre krom, jo nemmere
er de at holde skarpe og jo hurtigere løber de an. Måske de nye knive
du har prøvet har været lavet af 420A stål som også bruges til
dykkerknive. Hvis de er lavet så de tåler en tur i opvaskemaskinen er
de måske ikke velegnede som skærende redskaber.

Hvis du kigger på fx på
http://www.knifeart.com/knifeart/cusknifen.html for en over sigt over
knivmaterialer, og spørg så knivleverandøren hvilken type stål der er
anvendt. Min egen erfaring siger at 12C67 og 440C er gode ståltyper
til brugsknive (jagtknive), både hvad angår slibbarhed, styrke og
rustmodstand.

mvh
Peter

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 18-06-02 22:20

On Wed, 12 Jun 2002 11:02:38 +0200, "Peter Weis" <p.weis@email.dk>
wrote:

>Måske mener din ven Slibning = Strygestål. Det er ganske rigtigt
>umuligt at slibe noget op på et strygestål, som egentlig kun retter
>knivsæggen ud.
hmm når mine køkkenknive bliver lidt sløve plejer de at få et par
stryg med strygestållet også virker de som om de er blevet skarpe
igen. Jeg har måske misforstået hvad du mener med "slibe op"?

De Lansky slibesæt man kan få, hvor gode er de?
Indeholder de alt hvad man har brug for at kunne slibe knive på den
bedste måde?

mvh
Anders

Fra : JS

Dato : 19-06-02 19:37

"Anders H. Andersen" <aha@removenospamtiscali.dk> wrote in message

> hmm når mine køkkenknive bliver lidt sløve plejer de at få et par
> stryg med strygestållet også virker de som om de er blevet skarpe
> igen. Jeg har måske misforstået hvad du mener med "slibe op"?

Det er ikke meningen man skal 'slibe' med et strygestål, det er kun til at
rette æggen op på en kniv så den bliver rigtigt skarp.
Når man sliber fjerner man materiale, med et strygestål er der mere tale om
at glatte æggen ud.
Mange nye knive har slet ikke en æg og skal først slibes på en slibesten.

> De Lansky slibesæt man kan få, hvor gode er de?
> Indeholder de alt hvad man har brug for at kunne slibe knive på den
> bedste måde?

Har sådan et Lansky sæt med 5 slibesten og en speciel skruetvinge/styr man
spænder på kniven.
Det fungerer fint men det kan sådan set ikke noget som ikke også er muligt
med lidt håndelag og et par traditionelle slibesten.
Den specielle skruetvinge/styr og en stang som sidder på slibestenene sikrer
at man holder slibestenen i den rigtige vinkel.

Sammen med et godt strygestål skulle man kunne slibe de fleste knive.

Jeg er lidt i tvivl om Globalknive, hvis det er rigtigt de skal slibes i så
ekstrem en vinkel som det er hævdet her i tråden så er det måske et problem.

Man kan vælge vinklerne 17,20,25 og 30 grader. (Fra hver side).
I følge manualen er 17 til Barberknive og lignende, 20 er til slagterknive,
og de større vinkler er til hobby knive hvor man har brug for en stærkere
æg.

mvh/JS

Fra : Peter Weis

Dato : 20-06-02 14:35

> [...]
>
> De Lansky slibesæt man kan få, hvor gode er de?
> Indeholder de alt hvad man har brug for at kunne slibe knive på den

Lansky er ikke så velegnede til køkkenknive, da disse ofte er for
lange og for fleksible.
Under slibninger er kniven kun understøttet ved klampen. Bløde knive
vil derfor flekse i enderne og have en slibevinkel som varierer med
trykket.
Hvis kniven er lang, vil slibevinklen også blive noget mindre i
enderne end der hvor klampen er fastgjort.

Noget helt andet er at slibning ikke er nødvendigt særligt ofte, hvis
knivene opbevares ordentligt. Jeg får mine slebet ca. en gang om året
hos Larsen i Kødbyen. I det daglige er en strygning fuldt
tilstrækkeligt.
Som allerede svaret, så retter strygningen æggen op. Skarpe knive vil
underbrug få bøjet æggen til siden, hvilket kan mærkes som en grat på
den ene side af knivsæggen hvis man kører en finger fra knivryggen mod
æggen. En ombukket knivsæg vil få kniven til at virke sløv, og en
opretning vil få den til at være skarp igen.
Ordentlig opbevaring betyder at knivsæggen er beskyttet. Knive må ikke
ligge og rode i en skuffe. De kan placeres på magnetskinner, i
knivblokke eller hænges op på søm; det er sltsammen glimrende. Men de
må ikke ligge og skære hinanden i æggen.

mvh
Peter

Fra : Martin K. Henrichsen

Dato : 10-06-02 22:16

Zwilling J. A. Henckels har en lille sort plast ting med runde slibesten i.
Twinsharp hedder den. Hvad er den mon værd?

Martin.