Beskyttelsestype?
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 28-05-02 20:36

Hej,

Jeg var idag ude at kigge på en MC-jakke. Det er ligesom delt i to lejre:
dem med plasticskal-beskyttelse og med det gummi-agtige (Rukka).
Sidstenævnte er en del dyrere. Betyder det noget for eksempelvis
overlevelses chancer ved et alvorligt styrt om man bruger den ene eller den
anden slags? Hvad med rygbeskytter, er det et must, eller skal man bare
bruge en nyrebeskytter, som jeg kan se der findes en del af.

Jeg har tænkt på en Frank Thomas jakke til 1795,- "Aqua Force Jacket", side
0.07 i Frank Thomas delen af Onwheels kataloget.

Hvad mener i i øvrigt om tøj af mærket Mp-ASU (Honda-kataloget)? Bl.a. har
de bukser til 998,- Hvad skal man ellers bruge af beskyttelse på kroppen,
hvis jeg køber en jakke med albue og skulderbeskyttere og bukser med
knæbeskytter?

Jeg kører på en GN250.

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 28-05-02 20:44

> anden slags? Hvad med rygbeskytter, er det et must, eller skal man bare
> bruge en nyrebeskytter, som jeg kan se der findes en del af.

OK, jeg kan se af en tidligere tråd at det vist er en god ide. Skal man så
købe både ryg og nyre beskytter, eller kun ryg, eller findes der kombier?

Hvor finder jeg sådan en billigst?

Findes de, ligesom jakker, med både plast og Rukka-gummi? Hvad er bedst?

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 28-05-02 21:05

Det er bedste er at prøve nogle forskellige. Jeg fandt i sin tid flere som
jeg ikke kunne lide at have på. Da jeg skulle råde en kammerat, anbefalede
jeg den jeg havde, men den kunne han ikke holde ud. Så mit bedste råd er at
prøve lidt forskelligt. Den kan være nok så god, men er den ikke behagelig,
vil du sikkert sjældent kører med den.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Freddy Lang

Dato : 28-05-02 22:13

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hvor finder jeg sådan en billigst?
>
> Findes de, ligesom jakker, med både plast og Rukka-gummi? Hvad er bedst?

Jeg kan desværre ikke fortælle dig så forfærdeligt meget om alt det
forskellige MC-belædning og -beskyttelsesudstyr, for jeg ved ikke alverden
om det. Men jeg vil gerne give dig en advarsel omkring Frank Thomas. Jeg
købte sidste år en todelt racerdragt i læder fra Frank Thomas. Jeg mente
indtil da at det var et godt mærke, så jeg havde ingen betænkeligheder ved
at købe det, specielt fordi denne dragt var købt hjem som værende udgået,
hvorfor jeg fik 40 % rabat på den.

Allerede inden udgangen af sidste sæson var foret i armhulerne gået i
stykker, altså syningen var simpelthen gået op, og inderstoffet var
fuldstændig spraglet i stykker. Dragten er stadig brugbar, men det skuffede
mig meget.

Nu er det så blevet galt med lynlåsen i livet også, den til at samle jakke
og bukser med. Det startede med, at lynlåsen sprang op når jeg tog dragten
af (som en heldragt, efter forhandlerens anvisninger), simpelthen fordi
lynlåsen er blevet svag der hvor den starter. Den eneste måde jeg kunne
skille jakke og bukser ad på, var ved brutalt at rykke de to lynlåsdele fra
hinanden. Og det har den jo bestemt ikke godt af.

Så alt i alt er jeg meget skuffet over Frank Thomas. Desværre er jeg lige
nøjagtig gået over garantien, som udløb for tre uger siden, og
lynlåsproblemerne kom umiddelbart derefter. Så jeg bruger stædigt dragten
alligevel. Jeg har ikke råd til at skulle poste 6-8 kkr på en ny dragt hver
sæson.

Hvis jeg troede at mit tilfælde var enestående, ville jeg måske ikke komme
med en advarsel, men jeg har på det seneste læst flere klager over netop
Frank Thomas, så nu føjer jeg simpelthen bare min negative oplevelse til de
øvrige.

Mvh
Freddy
SV 650 S

Fra : Jørgen Winther

Dato : 28-05-02 22:48

> Hvad skal man ellers bruge af beskyttelse på kroppen,
> hvis jeg køber en jakke med albue og skulderbeskyttere og bukser med
> knæbeskytter?

En hjelm?

Og et par gode støvler.

I øvrigt så har jeg aldrig hørt andet end brok over Frank Thomas tøj, og det
undrer mig egentligt, at mærket kan blive ved med at eksistere! Måske er det
kun brok, og jeg har da heller ikke nogen personlige erfaringer med det, så
prøv lige om du kan finde et par tilfredse Frank Thomas ejere - måske findes
de

Rukka, på den anden side, fungerer bare, og det holder (kunne vel næsten
bruges i en støvsugerreklame; "Mig og Rukka"). Måske viser merprisen sig at
være givet godt ud i det lange løb?

--
Jørgen
Triumph Trophy 1200 '94

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 29-05-02 06:15

> Rukka, på den anden side, fungerer bare, og det holder (kunne vel næsten
> bruges i en støvsugerreklame; "Mig og Rukka"). Måske viser merprisen sig
at
> være givet godt ud i det lange løb?

Det der bekymrer mig ved det mærke er bare, at beskyttelsen ikke er massiv,
altså med plastic. Min intuition siger mig, at ved et virkelig alvorligt
styrt er det bedre med massiv beskyttelse, men det passer måske ikke?

Hvad med rydbeskytter? Jeg så, at man også kan få dem med Rukka-gummi. Er
det sikkert? Det er vel for at ryggen ikke kan bøje sige, men det kan den
vel, hvis det kun er gummi?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Jørgen Winther

Dato : 29-05-02 08:03

> [...]
> altså med plastic. Min intuition siger mig, at ved et virkelig alvorligt
> styrt er det bedre med massiv beskyttelse, men det passer måske ikke?

På mit Rukka-tøj er der teflon uden på tøjet, der hvor beskyttelsen er
monteret, hvilket skulle hjælpe til at tøjet glider hen over asfalten med et
minimum af friktion - den bløde beskyttelse indenunder hjælper så mod blå
mærker (og vel også mod brækkede knogler).

Om en hård beskyttelse kunne være bedre mod nogle skader ved jeg ikke, men
jeg kunne da godt forestille mig det. På den anden side er stødabsorbering,
som man får med den bløde, et væsentligt beskyttelseselement.

> Hvad med rydbeskytter? Jeg så, at man også kan få dem med Rukka-gummi. Er
> det sikkert? Det er vel for at ryggen ikke kan bøje sige, men det kan den
> vel, hvis det kun er gummi?

Der er en blød rykbeskyttelsesplade i ryggen af min Rukka-jakke, men jeg
tror ikke, den hjælper mod de samme ting som en hård rygbeskytter - den er
snarere god mod de blå mærker, som de øvrige bløde plader. Selv om jeg endnu
aldrig har fået én købt, er det min klare intention at supplere Rukka-tøjet
med en hård rygbeskytter.

Men husk, at selv om det naturligvis er fint at være meget beskyttet, og at
være klædt på til enhver tænkelig ulykke, så tager overdrivelse på dette
punkt jo også lidt af fornøjelsen ved at køre: Dels bliver det besværligt
overhovedet at komme afsted, fordi man først skal montere alt udstyret, og
dernæst bliver det både varmt og måske bevægelseshæmmende at have alt
stadset på.

Det er sandsynligvis mest sikkert at blive lagt i gips fra top til tå og så
aldrig bevæge sig væk fra sin sofa derhjemme, men så er livet jo ikke ret
sjovt. Hver gang man foretager sig noget andet, så er der en risko for
uheld, og man kan så vælge at beskytte sig i rimelig grad mod de mest
oplagte uheld, for at have balance i tingene - så får man lidt sjov og lidt
besvær.

Og så er der jo også de aktive sikkerhedselementer - bevægelsesfrihed gør
måske, at du har mindre risiko for at styrte, idét du kan "bevæge dig ud af"
visse kritiske situationer, og samtidigt gør den dig måske gladere og dermed
mere veloplagt/engageret/årvågen, så du fra starten nemmere kan undgå at
komme i nogle af disse.

--
Jørgen

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 29-05-02 10:32

"Jørgen Winther" <jwi@condia.dk> wrote in message
> [...]
dermed
> mere veloplagt/engageret/årvågen, så du fra starten nemmere kan undgå at

Jeg har købt Rukka bukser og jakke med de bløde gummimåtter i - og ekstra
kevlarforstærkninger på knæ/albuer/osv. Dertil har jeg købt en daineese
rygbeskytter. Jeg kører altid med det hele - ligegyldigt hvor varmt det så
er (indtil nu har der ikke været over 20 grader - det kan da være det ændrer
sig når vi kommer hen på sommeren :) ).

Min rygsøjle betyder lidt for meget for mig til at jeg tør køre uden
rygbeskytteren.. Desuden sidder tøjet så godt på mig, at jeg ikke føler min
bevægelsesfrihed hæmmet overhovedet.. Det er min klare overbevisning at det
er en vanesag at tage det hele på og køre med det altid.. Eeen gang har jeg
kørt uden bukser og rygbeskytter - ca 200 m ned til garagen... jeg følte mig
nøgen og ubeskyttet og usikker... lidt ligesom hvis jeg kører uden
sikkerhedssele i bil (noget jeg altid har haft på - selv hvis den skulle
flyttes 20 m).

--
-Lasse-
CB500 '96 med fuldkåbe

Fra : Anneli

Dato : 10-06-02 22:31

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med rydbeskytter?

Kontakt Søren Lidholdt her fra NG'en, han sælger UFO'er til kun 520,-

Stor hilsen Anneli med UFO og Savage :0)
www.friserverplads.dk/anneli

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 29-05-02 00:42

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> wrote in message
> Hej,
>
> Jeg var idag ude at kigge på en MC-jakke. etc.

1) find noget andet end Frank Thomas

2) find en separat (hård) rygbeskytter, der dækker hele rygsøjlen. Den skal
sidde fast på kroppen.

3) Lædertøj (+ læderfedt) kan gøres mindst lige så vandtæt som mit gamle
Frank Thomas "aqua" textildragt... (dvs - du kan køre ret længe i ret strid
regn uden at der sker nogen alvorlig gennemtrængning).

4) vær sikker på at dine beskyttelsespuder ikke kan rykke sig væk fra de
steder de skal beskytte - tekstiltøj klarer sig IMHO ikke så godt her.

5) gode handsker, støvler og hjelm er en god ting

6) husk at tage udstyret på når du skal ud - uheld kommer som regel uventet.

7) ha det fornøjeligt - og pas på politiet

Fra : Jørgen Mangor Iverse~

Dato : 29-05-02 09:01

[...]

-----------------
Frank Thomas vil jeg aldrig turde købe. Det er alt for mange historier om
dårlig kvalitet og ingen modhistorier med gode oplevelser.

Selv kører jeg med MP-ASU både jakke og bukser, og det virker bare perfekt!
Jeg har dog ikke haft den tvivlsomme fornøjelse at afteste beskyttelsen. Men
i regnvejr er der en komplet adskillelse mellem det vand der kommer ned fra
himlen og det vand der løber ned ad nakken. I solskinsvejr er der gode
muigheder for at åbne for lidt frisk luft, samt en god halslukning når det
er forvarmt til halsedissen.
--
Jørgen Mangor Iversen
BMW K100RS med EML GT2000 sidevogn

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 29-05-02 09:46

> [...]
fra
> himlen og det vand der løber ned ad nakken.

Hvis vandet løber ned af nakken er det vel ikke så godt???

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 29-05-02 10:10

> Selv kører jeg med MP-ASU både jakke og bukser,

Hvilke modeller?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.