Opfølgning; Stavekontrol i OS X
Fra : Mikkel Pagh

Dato : 28-05-02 20:13

For en lille måned siden var der en tråd her på dk.edb.mac om, hvordan
man får installeret dansk stavekontrol i OS X.

Løsningen var tilsyneladende et program der hedder CocoAspell, men der
var vist ikke rigtig nogen, der kunne få det til at virke.

www.mediamac.dk skrev de, at der ville være en udførlig
installationsguide i Maj-udgaven af månedsmagasinet Mediamac.

Derfor: Er der nogen der har bladet? Eller endnu bedre: Er der nogen der
(med succes) har installeret system-wide dansk stavekontrol i OS X?

Problemet for mig (og vistnok også andre der havde forsøgt) er, at når
man logger ud og ind fra OS X, som man ifølge instruktionerne skal for
at få stavekontrollen til at virke, hopper stavekontrollen tilbage på
engelsk i CocoAspells System Preference-menu.

En løsning på det problem vil være guld værd!

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Jonas Voss

Dato : 28-05-02 20:30

In article <nospam-E4F1B4.21125128052002@news.net.uni-c.dk>, Mikkel
Pagh <nospam@nospam.com> wrote:

[snip...]

> [...]
> at få stavekontrollen til at virke, hopper stavekontrollen tilbage på
> engelsk i CocoAspells System Preference-menu.

Mit problem er, at cocoAspell crasher når jeg sætter ordbogen på dansk
og tjekker et ord. Udvikleren er klar over problemet, men har lidt
svært ved at finde ud af hvad der er galt, da han ikke selv kan
reproducere problemet.
http://www-ciir.cs.umass.edu/~leouski/cocoaspell/problems.html

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-05-02 20:37

Mikkel Pagh <nospam@nospam.com> writes:

> Løsningen var tilsyneladende et program der hedder CocoAspell, men
> der var vist ikke rigtig nogen, der kunne få det til at virke.

Når du engang får det til at virke, kan du hente en frisk ordliste
her:

   http://da.speling.org

Listen opdateres løbende, og du kan selv bidrage til at gøre den
rigtig sej.

-j

--
Akademisk Opgavebank
http://akademiskopgavebank.dk

Fra : Morten Reippuert

Dato : 28-05-02 20:54

In article <kyd6vgkqt9.fsf@mimer.null.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@akademiskopgavebank.dk> wrote:

> [...]
> her:
>
>    http://da.speling.org
>
> Listen opdateres løbende, og du kan selv bidrage til at gøre den

kan i ikke opdatere vejledningen så den også kan bruges til cocoaspell?
(filerne ligger andre steder, da de er indkapslet i et cocoaprogram)

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 29-05-02 09:47

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> writes:

> kan i ikke opdatere vejledningen så den også kan bruges til
> cocoaspell? (filerne ligger andre steder, da de er indkapslet i et
> cocoaprogram)

Det lyder som en opgave for dig. Jeg mener ikke der er OSX-brugere med
på da.speling.org endnu.

-j

Fra : Morten Reippuert

Dato : 29-05-02 10:15

In article <kyznyjbasl.fsf@mimer.null.dk>,

> Det lyder som en opgave for dig. Jeg mener ikke der er OSX-brugere med
> på da.speling.org endnu.

øv, det er altid at fortrække hvis andre kan klare opgaven - jeg kigger
på det ved lejlighed

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 29-05-02 12:10

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> øv, det er altid at fortrække hvis andre kan klare opgaven - jeg kigger
> på det ved lejlighed

Bordet fanger!
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 29-05-02 12:17

In article <1fcy1t2.x99lu02ihrswN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> Bordet fanger!

som jeg har skrevet privat til janus: lejlighed = kommende eller
næstkommende weekend afhængig af vejr, vind og vand

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 29-05-02 23:35

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> writes:

> som jeg har skrevet privat til janus: lejlighed = kommende eller
> næstkommende weekend afhængig af vejr, vind og vand

Kool. Lyder bedre end "jeg kigger på det ved lejlighed" Det ville
være ret tjekket om du kunne forfatte en vejledning til
da.speling.org.

Som jeg også har skrevet til Morten vil en vejledning til OSX været
godt for verden: 1) Godt for MacOSX-folk der dermed får en ordentlig
stavekontrol under stadig udvikling; en stavekontrol som man har
indflydelse på. 2) Godt for brugerne af ordlisten, fordi der kommer
flere brugere til og dermed flere til at bidrage med ord og
korrektur. 3) Godt for mennesker rundt omkring, fordi projektet
hjælper folk til at skrive uden slåfjel.

-j

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-06-02 23:29

Morten Reippuert wrote:

> som jeg har skrevet privat til janus: lejlighed = kommende eller
> næstkommende weekend afhængig af vejr, vind og vand

Nu var vejret temmelig fint her i weekenden. Fik du kigget på det, eller
bliver det i næste weekend?

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-06-02 23:50

In article <T_wK8.37246$4f4.1290531@news000.worldonline.dk>,

> Nu var vejret temmelig fint her i weekenden. Fik du kigget på det, eller
> bliver det i næste weekend?

Det regner jeg med - Umidelbart ser det ud til at være lige til,
idet ordlisten er pakket til Aspell. Jeg "tror" at man kan kompilere
pakken direkte fra cocoaspell's spelling prefspane.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-05-02 23:58

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

Hvis den virkelig hedder det, så ville jeg da ikke stole på den som
stavekontrol. Så heller nordtjtydsk pdisk, ik' ? x 2

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-05-02 21:03

In article <kyd6vgkqt9.fsf@mimer.null.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@akademiskopgavebank.dk> wrote:

> Listen opdateres løbende, og du kan selv bidrage til at gøre den
> rigtig sej.

Efter at have siddet og rodet med Active Diretory, RIS osv, samtidigt
med at være holdt op med at ryge, så tror jeg nok jeg har en del ord jeg
kan tilføje.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 28-05-02 20:46

> [...]

> Løsningen var tilsyneladende et program der hedder CocoAspell, men der
> var vist ikke rigtig nogen, der kunne få det til at virke.

Ud af tre virker det for to her i gruppen (der er tale om en af
programøren kendt fejl), brug vejledningen fra cocoaspell - den virker
fint hos mig.

> [...]
> at få stavekontrollen til at virke, hopper stavekontrollen tilbage på
> engelsk i CocoAspells System Preference-menu.

Det er underordnet - problemet kan være at man ikke får alle aspell
ordbøger til at dukke op i menu: Edit -> Spelling.

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 28-05-02 22:03

In article <spam-16F15B.21453928052002@localhost>,

> Det er underordnet - problemet kan være at man ikke får alle aspell
> ordbøger til at dukke op i menu: Edit -> Spelling.

Ahhh... man skal også vælge ordbogen i de enkelte programmer. Men i fx
Mail og TextEdit går programmet tilbage til default engelsk stavekontrol
hvis man genstarter det.

Det er OK, men lidt besværligt.

I AppleWorks 6 husker den til gengæld stavnings- og
orddelingspræferencer fint.

Nogen der ved, om det er muligt at sætte dansk som default-sprog i fx
TextEdit og Mail?

Venlig hilsen Mikkel

--
Mikkel Pagh
mpagh@imv.au.dk

Fra : Morten Reippuert

Dato : 28-05-02 22:20

In article <nospam-3488BC.23023228052002@news.net.uni-c.dk>,
Mikkel Pagh <nospam@nospam.com> wrote:

> Nogen der ved, om det er muligt at sætte dansk som default-sprog i fx
> TextEdit og Mail?

efter hvad jeg kan se skulle den nyeste version vælge det sprog som
programmet bruger som default - om det virker ved jeg ikke...