Weber - pro et contra
Fra : M@rk

Dato : 28-05-02 19:31

Hej alle,

det kan godt være, at jeg er mere fattesvag end gennemsnittet - men
jeg kan altså ikke helt se fidusen ved en Weber Kuglegrill.

Hvis ikke vi får bygget vores havegrill i år, så er en ny købe-grill
desværre nok en realitet ................ og her kommer paradigmet,
de grill-personer der er i vores omgangskreds siger samstemmende: "I
skal bare købe en Weber, den er sååååååå god"

Helt fint med mig - jeg kan bare ikke se det gode ved den ............

På min nuværende kassegrill, der kan jeg hæve og sænke risten, alt
efter hvor meget smæk der er på kullene og alt efter hvad jeg griller.

En Weber har svjv, den samme højde i forhold til kullene hele tiden?!

"På en Weber-grill kan man lave Culotte" - ja okay, det tror jeg
gerne, men hvor tit gør man det?! )

Som I kan se, så fatter jeg minus af fordelene ved Weber - så er der
ikke nogen i denne gruppe, der kan oplyse mit sind, så jeg får den
fornødne indsigt og dermed kommer til at kunne se guldet ved Weber
........................ eller sparer en masse penge ved, at købe noget
andet end Weber ))

/Mark

PS
Ovenstående er naturligvis ikke for, at genere nogen ....... ej heller
Weber-grill-ejere - men nu vil jeg bare gerne vide lidt mere om emnet
fremfor blot, at fravælge Weber som en reel mulighed, når der skal
købes grill

Fra : Nielsen

Dato : 28-05-02 21:12

Hej,

En af fordelene ved en Weber - eller enhver anden kuglegrill for den sags
skyld - er at den ikke bare er en grill, men også en ovn. Dvs. du kan lave
nærmest alt på den. Bare forleden lavede vi en lammekølle med bagte
kartofler. Det skulle have lige langt tid - ca. 1 time under låget.

Der er uanede muligtheder - direkte og indirekte grillmetoder, med og uden
låg osv. Jeg kan anbefale at kigge på Glæsels grill side
http://www.bruglaaget.dk. Der er gode opskrifter og en masse tips om
kuglegrillen.

Og mht. at hæve og sænke risten, så er der vist noget med at man kan åbne og
lukke for ventilationen, og dermed hæve og sænke temperaturen i grillen. Det
har jeg godtnok ikke så meget styr på endnu, men det kan du sikkert læse dig
til.

Vi har selv indtil i år haft "almindelig" grill, men vi er helt sikkert
meget glade for vores Weber grill.

mvh
Marianne Nielsen

Fra : S. B. [8000]

Dato : 28-05-02 22:11

> [...]
dig
> til.
>
> Vi har selv indtil i år haft "almindelig" grill, men vi er helt sikkert

Hej Mark

Der ud over kan man varmeryge kød i den, ved at bruge lidt kul af gangen,
kan man sagtens holde temperaturen på de 75 - 90 grader som man bruger når
man ryger.
Vi bruger den vel 2 til 3 gange om ugen her om sommeren, og måske kun en
gang om ugen når det er vinter.
Du skulle prøve at lægge en kylling i en hvidløgsmarinade i ca, 6 timer i
køleskabet, tage en dåseøl, drikke det halve (eller hælde det ud), sætte den
op i måsen på dyret, stille den på dåsen i grillen i 75 minutter. det er guf
En anden fordel, frem for en ovn er at det hele tiden er friske luft der
cirkulere i grillen, dette gør at det bliver noget saftigt kød du får, frem
for det tørre skidt man kan risikere at få fremstillet i sin ovn.

Når man grille kød og steg i den, kan man også smide lidt vådt træ ned til
kullene, det giver kødet en let røgsmag, nu er det ikke ligemeget hvilken
træsort du bruger, den skal passe til kødet, ikke det samme til gris som til
okse eller kylling.

Bor du tæt på århus, kan du komme forbi en dag og få en demonstration

/Søren

PS
Chilimarineret kød smager også godt på den

Fra : M@rk

Dato : 29-05-02 16:47

Tue, 28 May 2002 23:11:18 +0200, berigede "S. B. [8000]"
<sfb(slettes)@privat.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Bor du tæt på århus, kan du komme forbi en dag og få en demonstration

Æv æv æv, jeg bor på Djævleøen, så det er desværre ikke lige om
hjørnet - men tusinde tak for tilbuddet anyways

>Chilimarineret kød smager også godt på den

Ahhhh, endelig nogen som sagde Mantraet - Chili )

/Mark

Fra : Emil

Dato : 29-05-02 00:21

On Tue, 28 May 2002 20:30:45 +0200, M@rk wrote:

>....................... eller sparer en masse penge ved, at købe noget
>andet end Weber ))

Du kan afprøve kuglegrillens vidunderlige egenskaber med en
udgave fra 'jem & fix' til kr. 149,-

Men det er altså *ikke* en Weber, så forvent ikke mirakler.
Gode råvarer betyder meget.

Superbrugsen har p.t. en pakke opskrifter til at indsætte i
bogen/ringbindet 'Brug Låget' for kr 19,95.

m.v.h. Emil

Fra : Henning Petersen

Dato : 28-05-02 22:22

On Tue, 28 May 2002 20:30:45 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

> Hej alle,
>
> det kan godt være, at jeg er mere fattesvag end gennemsnittet - men
> jeg kan altså ikke helt se fidusen ved en Weber Kuglegrill.

Det kommer vel an på hvad du har tænkt dig at grille.

> På min nuværende kassegrill, der kan jeg hæve og sænke risten, alt
> efter hvor meget smæk der er på kullene og alt efter hvad jeg griller.

I en kasse-grill har du dine bøffer eller havd du nu laver liggende
direkte over kullende, det har jeg næsten aldrig i min kuglegrill.
Tilgengælde er det blot at smide
bøfferne/pølserne/bollerne/brødet/kartoflerne/kyllingerne/stegen i
grillen, men gløderne uden i siden, og resten af tilberedningen sker
helt af sig selv.
> En Weber har svjv, den samme højde i forhold til kullene hele tiden?!

Korrekt.

> "På en Weber-grill kan man lave Culotte" - ja okay, det tror jeg
> gerne, men hvor tit gør man det?! )

Tja, vi fik en weber først i april, og har den seneste måneds tid
næsten lavet mere mad på grillen end på komfuret

Her til aften smed vi en kylling og en stak bagekartofler i grillen,
og efter x minutter (- aner faktisk ikke hvor lang tid der gik, kano
en time vil jeg skyde på) var kartoflerne færdige, og vi kunne spise.

Ikke noget med at skulle passe maden, de eneste situationer som kræver
lidt arbejde undervejs er når vi bare flutes og brød. Samt
selvfølgelig når der er stor forskel på hvor længe de forskellig
madvarer skal grilles for at blive perfekte.

> Som I kan se, så fatter jeg minus af fordelene ved Weber - så er der
> ikke nogen i denne gruppe, der kan oplyse mit sind, så jeg får den

Tja, hvis du "kun" vil grille pølser er weberen nok ikke noget for dig

> fornødne indsigt og dermed kommer til at kunne se guldet ved Weber
> ....................... eller sparer en masse penge ved, at købe noget
> andet end Weber ))

.... men jeg kan i hvertfald konstatere at til vores temperament er
weberen på top-10 listen over de bedste inversteringer - selvom den
selvfølgelig er ret dyr af en grill at være

> [...]
> Weber-grill-ejere - men nu vil jeg bare gerne vide lidt mere om emnet
> fremfor blot, at fravælge Weber som en reel mulighed, når der skal

Jeg må tilstå, at da konen meddelte at hun ønskede sig en til
fødselsdag, var jeg ikke helt ening med hende, men efterfølgende kan
jeg kun gentage at den var bestem alle pengene værd for os.

Overvej hvad du vil grille/kunne tænke dig at grille.

Her i familien er vi spejdere, og har derfor nok en hang til
bål/grill-mad, og den er bestemt ikke blevet mindre.

Det eneste irritations-moment vi har er at den sk*** grill-rist næsten
skal gøres ren dagligt, så tit som vi griller

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : M@rk

Dato : 29-05-02 08:46

Tue, 28 May 2002 23:21:44 +0200, berigede Henning Petersen
<henning.petersen.020528@hpc.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Tja, hvis du "kun" vil grille pølser er weberen nok ikke noget for dig

Okay, det var da en udmelding, der er til at forstå )

Vi er nok ikke så avancerede hos os, så det vil nok mest være bøffer,
majskolber, fisk og pølser der ryger på Grillen.

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Henning Petersen

Dato : 30-05-02 23:17

On Wed, 29 May 2002 09:46:28 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
> Vi er nok ikke så avancerede hos os, så det vil nok mest være bøffer,
> majskolber, fisk og pølser der ryger på Grillen.

De mener "Indtil nu er Vi nok ikke så avancerede hos os"

Indtil sidste år, vi det mest avancerede der kom på grillen også
"bøffer, majskolber, fisk og pølser", men det har godt nok ændret sig,
samtidig med at "grillnings-frekvensen" nærmest er eksploderet.

Jeg ved ikke havd du/I har mulighed for, men der er helt klart
muligheder i en kugle-grill.
- og jeg har tidligere haft samme skepsis overfor kuglerne som du
giver udtryk for

Fra : Ulrik Wentzel

Dato : 01-06-02 11:34

Hej Mark.

Jeg har indtil for 3 uger siden brugt en almindelig gril (kassegril). Den
trængte til udskiftning og jeg blev fristet til at købe en discount 45cm
kuglegril i METRO til 198,- for at afprøve princippet.

I den korte tid den nu har været afprøvet har jeg erfaret følgende:

De runde sider reflektere varmen så man opnår en højere temperatur. Det gør
den aldeles glimrende til såvel direkte indirekte grilning.

Du kan regulere luften i bunden og derved "skrue ned" for varmen.

Når du er færdig med at grille kan du helt lukke for luften og sætte låget
på. Herved slukker du helt for grillen og efterlader en stor del af kullene
intakte, som så kan bruges næste dag. Du sparer altså en hel del kul på
denne måde.

Og sidst men ikke mindst så fylder den mindre på terrassen og ser pænere ud
med låg på.

Jeg kan godt anbefale kuglegrillen, og man behøver jo ikke at købe de dyre
Weber gril.

Hilsen Ulrik Wentzel