Maks rykkergebyr
Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 28-05-02 16:45

Jeg mener at der var en afgørelse for ikke så lang tid siden om hvad man
kan tillade sig at tage i rykkergebyr.

Er der nogen der kan huske beløbets størrelse?

--
Kaare Rasmussen --Linux, spil,-- Tlf: 3816 2582
Kaki Data tshirts, merchandize Fax: 3816 2501

Fra : Peter G C

Dato : 28-05-02 16:55

Kaare Rasmussen <kar@kakidata.dk> skrev:

> Jeg mener at der var en afgørelse for ikke så lang tid siden om hvad man
> kan tillade sig at tage i rykkergebyr.

Der er en bestemmelse i Rentelovens § 9a, der siger, at i forbrugerforhold
må et rykkergebyr max udgøre 100 kr inkl. moms. I forhold til
erhvervsdrivende kan det være højere, men max. dine faktiske omkostninger
ved at udsende rykkeren.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 28-05-02 17:34

> [...]
> må et rykkergebyr max udgøre 100 kr inkl. moms. I forhold til
> erhvervsdrivende kan det være højere, men max. dine faktiske omkostninger

Så kan jeg godt tillade mig at være lidt forundret over at Frederiksberg
kommune tager 250,- i rykkergebyr fordi jeg var for sent ude med
betaling for en børnehaveplads?

Eller gælder andre regler for offentlige myndigheder?

Fra : Peter G C

Dato : 28-05-02 18:04

Kaare Rasmussen <kar@kakidata.dk> skrev:

[klip]

> Eller gælder andre regler for offentlige myndigheder?

Ja - kommunerne kan taget 250,-

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : BN

Dato : 29-05-02 22:27

Hej

Den der regel, er der en dato på hvornår den skulle træde i kraft. ?
I december betalte jeg 500 kr. til kommunen i gebyr, for en regning på 580
kr. Min fejl; at jeg brugte netbank på sidste dag indbetalingsfristen om
aften. Derfor figurer dem som værende betalte for sent.

mvh Brian

Peter G C <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ad0d8t$29m$1@tux.netsite.dk...

Fra : Peter G C

Dato : 30-05-02 06:36

BN <brn@nielsen.mail.dk> skrev:

> [...]
> kr. Min fejl; at jeg brugte netbank på sidste dag indbetalingsfristen om
> aften. Derfor figurer dem som værende betalte for sent.

Jeg ved ikke noget om kommunernes rykkergebyrer eller retsgrundlaget herfor.
Du må prøve i news:dk.videnskab.jura

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Knud Berggreen

Dato : 02-06-02 10:07

On Wed, 29 May 2002 23:27:11 +0200, "BN" <brn@nielsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>kr. Min fejl; at jeg brugte netbank på sidste dag indbetalingsfristen om
>aften. Derfor figurer dem som værende betalte for sent.

I så fald har de jo slet ikke kunnet nå at rykke før pengene var hos
dem, så hvordan kan der overhovedet blive tale om et rykkergebyr?
Har der ikke snarere været tale om for sen betaling af en skat hvor
der er tale om en afgift?

/Knud

--
Berggreen Shareware Registration Service
Denmark - Norway - Sweden - Finland - Germany - Austria

Fra : Karsten Skov Nielsen

Dato : 30-05-02 17:22

Kaare Rasmussen wrote:

> Eller gælder andre regler for offentlige myndigheder?

Ja, de regler der gælder for private virksomheder om maksimalt
rykkergebyr gælder ikke for kommuner, og nok heller ikke for andre
offentlige myndigheder. De kan tage fuldstændig ublu gebyrer.

mvh. Karsten

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-05-02 17:58

Karsten Skov Nielsen wrote:

> Ja, de regler der gælder for private virksomheder om maksimalt
> rykkergebyr gælder ikke for kommuner, og nok heller ikke for andre
> offentlige myndigheder. De kan tage fuldstændig ublu gebyrer.

Forkert, der gælder en generel begrænsning i opkrævninger fra det
offentlige, at intet gebyr må overstige de faktiske udgifter til
ydelsen,
uden at det er vedtaget ved lov.

Er bl.a. undersøgt ved gebyr for pas, hvor der dog var stor
frihed til indregning af "indirekte" udgifter.

Så har du mod på at arbejde for sagen, så bare frem

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Karsten Skov Nielsen

Dato : 30-05-02 21:38

"Erik G. Christensen" wrote:

> Forkert, der gælder en generel begrænsning i opkrævninger fra det
> offentlige, at intet gebyr må overstige de faktiske udgifter til
> ydelsen,
> uden at det er vedtaget ved lov.

Det fremgår af www.fs.dk og www.fi.dk at nye regler for rykkergebyrer
indført fra 1/7 2001 ikke gælder for offentlige myndigheder. De må
derfor opkræve større gebyrer end private erhvervsdrivende.

mvh. Karsten

http://www.fi.dk/ret/hvisdubetalerforsent/

Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 31-05-02 08:02

> Det fremgår af www.fs.dk og www.fi.dk at nye regler for rykkergebyrer
> indført fra 1/7 2001 ikke gælder for offentlige myndigheder. De må
> derfor opkræve større gebyrer end private erhvervsdrivende.

Det burde jo ikke overraske nogen

Den eneste begrundelse jeg kan komme på er, at offentlige myndigheder
bare er mere ineffektive end private.

Fra : Henrik Biehl

Dato : 11-10-02 10:21

Vedr. rykkergebyr, så er der et spørgsmål som ikke synes afklaret.
Rykkergebyr i henhold til lejeloven.
At det offentlige kan opkræve rykkergebyr som de vil er afklaret.
Men vedr. det private er der en del uafklaret.

Fra : Peter G C

Dato : 11-10-02 10:52

"Henrik Biehl" <hbi@xponcard.dk> skrev i en meddelelse
> Vedr. rykkergebyr, så er der et spørgsmål som ikke synes afklaret.
> Rykkergebyr i henhold til lejeloven.
> At det offentlige kan opkræve rykkergebyr som de vil er afklaret.
> Men vedr. det private er der en del uafklaret.

Se reglerne i renteloven vedr. rykkergebyrer.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Britt Malka

Dato : 12-10-02 00:11

On Fri, 11 Oct 2002 09:21:12 +0000 (UTC), "Henrik Biehl"
<hbi@xponcard.dk> wrote:

>Men vedr. det private er der en del uafklaret.

På et tidspunkt var det kutyme, at man ikke måtte tage mere end 50 kr.
Hvis der blevet taget mere, og sagen gik i retten, tabte den, der tog
mere.
Britt Malka - www.malka.it/home/britt

Kan du høre, når din elskede sender dig mail? - The Bat! www.malka.it/programs

Fra : Lars Gosvig

Dato : 30-05-02 14:26

> Der er en bestemmelse i Rentelovens § 9a, der siger, at i forbrugerforhold
> må et rykkergebyr max udgøre 100 kr inkl. moms.

Jeg vil dertil tilføje, at rykkergebyret som hovedregel er momsfrit. Det er
kun meget få tilfælde, hvor rykkergebyret er aftalt på forhånd, og dermed
reelt er noget, som køber ved kommer, at det er momspligtigt (ja, jeg ved
det lyder åndssvagt, men det ses faktisk).

Så du får 100 kr. i kassen hvis du går op til maks, ikke kun 80 til dig og
20 i moms.

/Lars

Fra : BMA-Data

Dato : 30-05-02 21:04

On Thu, 30 May 2002 15:25:34 +0200, "Lars Gosvig"
<gosvig@post.tele.dk> wrote:

>Jeg vil dertil tilføje, at rykkergebyret som hovedregel er momsfrit.

Hvad er argumentet herfor?
Skal man da normalt ikke pålægge moms på alle sine ydelser? Og er det
at lave en rykker - og tage betaling herfor - ikke en ydelse?

--

Mvh.

BMA-Data
http://www.bma-data.dk

Fra : Lars Gosvig

Dato : 01-06-02 07:33

> Hvad er argumentet herfor?
> Skal man da normalt ikke pålægge moms på alle sine ydelser? Og er det
> at lave en rykker - og tage betaling herfor - ikke en ydelse?

Det har rent faktisk også været Told&Skat's udlægning i mange år. Et par
domme og kendelser har imidlertid medført, at praksis må ændres. Der er
tale om et beløb, der svarer til en rente, som er momsfri.

Adskillige virksomheder, er faktisk ved at få moms tilbage på den konto.

--

VH
Lars