Overvågning af firmaets medarbejdere
Fra : Erik Lykkeberg

Dato : 28-05-02 16:21

- Er der nogen måde, man kan få rede på, om ens arbejdsplads er
overvåget, og al ens trafik på nettet og via e-mail bliver
kontrolleret ??

- Da jeg søgte hos Google på 'overvågning af e-mail' kom blandt andet
linket herunder frem, som er en grov anprisning af arbejdsgiverens
mulighed for TOTAL KONTROL

http://www.jobindex.dk/myexecutivearticle/204.shtml

[hvor der blandt andet står:]

....De danske leverandører af programmer der kan spore medarbejdernes
adfærd på Internettet og via e-mails har kronede dage. Hos en af
verdens førende producenter af sikkerhedssoftware har år 2000 således
budt på rigtig pæne omsætningstal, men kunderne efterspørger mere
sikkerhed end kontrol.

- Det går rigtigt godt med salget af I-Gear og Mail-Gear. Produkterne
har kun været markedsført i lidt under et år og siden introduktionen
har efterspørgslen været stødt stigende, siger Gert Nielsen,k der er
Senior System Engineer i softwareselskabet, Symantec.

De to programmer lader dog heller ikke meget tilbage for den ihærdige
og grundige virksomhedsleder. En total scanning af alle indkomne
e-mails med efterfølgende filtrering af ord, sætninger og emner er
blot nogle af de funktionaliteter, der følger med en licens på
Mail-Gear. Hertil kommer I-Gear-programmet som sikre en tilsvarende
blokering af enkelte hjemmesider eller kategorier af web-sites som
ikke ønskes vist på firmaets computere.

- Med disse to stykker software kan licenshaveren opnå en fuldstændig
og total kontrol over den trafik, der sker ind og ud af huset via
virksomhedens centrale servere, både hvad angår Internet og e-mails...

********************

- Håber, der er nogen der kan hjælpe med et hurtigt svar.

Hilsen Erik Lykkeberg

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 28-05-02 16:41

"Erik Lykkeberg" <erik_lykkeberg@net.dialog.dk> wrote in message
> [...]
>
> - Da jeg søgte hos Google på 'overvågning af e-mail' kom blandt andet
> linket herunder frem, som er en grov anprisning af arbejdsgiverens

Kryptering er din ven. Krypter alle dine mails og hvis du laver andet på
nettet, så brug ssh. Ssh til en unix server og surf videre derfra, så
kan de ikke holde øje med dig.
Dog skal du tjekke om de (hvilket de sikkert ikke gør) har lagt en
keylogger på computeren, du
burde måske også slette alt 'explorer' ligger på computeren, som kan
afsløre noget om din
surfing.
Jeg oplyser ikke om dette så folk kan sidde og surfe på sex sider fra
deres arbejdsplads, men fordi at privatliv også er noget, der hører
hjemme på en arbejdsplads.

mvh
db

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 28-05-02 18:48

Daniel Blankensteiner skrev:

> Kryptering er din ven.

Kun hvis modtageren, serveren, i den anden ende understøtter det. Hvis
ikke firmaet mailserver understøtter det kommer du ikke langt. Med lidt
held har virksomheden også en firewall, som spærrer for adgang til
fremmede mailservere.

> du burde måske også slette alt 'explorer' ligger på computeren,

Det er rigtigt smart at bede folk om at slette den grafiske bruger-
grænseflade til platformen de afvikler applikationer fra, ja?

> som kan afsløre noget om din surfing.

Man kan da bare rydde op i historikken i stedet, direkte i IE eller fra
en kommandoprompt.

> Jeg oplyser ikke om dette så folk kan sidde og surfe på sex sider fra
> deres arbejdsplads, men fordi at privatliv også er noget, der hører
> hjemme på en arbejdsplads.

Næste gang du oplyser noget, skal du måske lige overveje konsekvenserne
af dine oplysninger.

Hvis administrator vil, så kan normale brugere ikke gøre ret meget for
at sikre sig imod at blive overvåget af arbejdsgivere.
--
Fix Outlook Express 5.*:

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 28-05-02 22:01

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> wrote in message

> [...]
lidt
> held har virksomheden også en firewall, som spærrer for adgang til

Ssh til din shell server?

> Man kan da bare rydde op i historikken i stedet, direkte i IE eller
fra
> en kommandoprompt.

Det var også det jeg mente, men det var du vel egentlig heller ikke i
tvivl om?

> Hvis administrator vil, så kan normale brugere ikke gøre ret meget for
> at sikre sig imod at blive overvåget af arbejdsgivere.

Hvis han tillader at man ssh'er til at andre computere, så kan han vist
ikke gøre så meget.
Jo måske lige med en keylogger.

mvh
db

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 29-05-02 07:10

Daniel Blankensteiner skrev:

> Ssh til din shell server?

Hvis brugeren i det hele taget ved hvad SSH og en shell server er, så
er det da absolut en mulighed.

> Det var også det jeg mente, men det var du vel egentlig heller ikke i
> tvivl om?

Jo det var jeg, for du anbefalede at slette "alt explorer":

"C:\>del /F /S /Q *explorer*.*"

og det sletter ikke noget som helst i temporary internet files eller i
history.dat.
--
Fix Outlook Express 5.*:

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 29-05-02 10:49

> Jo det var jeg, for du anbefalede at slette "alt explorer":

Ok, men nu forstår vi vist hinanden

mvh
db

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-05-02 22:04

On Tue, 28 May 2002 19:48:09 +0200,
> [...]
> ikke firmaet mailserver understøtter det kommer du ikke langt. Med lidt
> held har virksomheden også en firewall, som spærrer for adgang til

En hjemmemaskine og SSH over HTTPTunnel er din ven :)

> Hvis administrator vil, så kan normale brugere ikke gøre ret meget for
> at sikre sig imod at blive overvåget af arbejdsgivere.

Korrekt. Han kan køre noget remote desktop.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : Niels Callesøe

Dato : 29-05-02 03:18

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:

> [...]
> langt. Med lidt held har virksomheden også en firewall, som
> spærrer for adgang til fremmede mailservere.

Modtageren skal selvfølgelig kunne dekryptere den tilsendte
information. Men derudover kan jeg ikke se hvordan mailserver/firewall
har nogen som helst indflydelse på om du sender dine mails som
plaintext eller ciphertext.

--
Niels Callesøe - nørd light
"Again and again they struck him on the head with a

Fra : Alex Holst

Dato : 28-05-02 21:49

Daniel Blankensteiner <db@traceroute.dk> wrote:
> Jeg oplyser ikke om dette så folk kan sidde og surfe på sex sider fra
> deres arbejdsplads, men fordi at privatliv også er noget, der hører
> hjemme på en arbejdsplads.

Hvordan kan du have saadan en forventning?

De faerreste arbejdsgivere har et problem med "kontrolleret misbrug"
f.eks. at der ringes til vaerkstedet for at finde ud af hvornaar din bil
er klar, eller der ringes og bestilles bord paa et lokalt spisested.

Hvis du virkeligt har brug for at skjule hvad du bruger din
arbejdsgivers netvaerk og computere til, boer du nok overveje om du
burde foretage disse handlinger fra din arbejdsplads.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 28-05-02 22:07

"Alex Holst" <a@area51.dk> wrote in message

> Hvordan kan du have saadan en forventning?

Om ansatte der surfer på sex sider eller privatliv på en arbejdsplads?

> [...]
> arbejdsgivers netvaerk og computere til, boer du nok overveje om du
> burde foretage disse handlinger fra din arbejdsplads.

Helt rigtigt. Jeg har aldrig været på arbejdsmarkedet, men jeg vil ikke
bruge
min arbejdstid på personlige ting, som at surfe og sende mails til
moster karen, så jeg har intet at skjule.

mvh
db

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-05-02 22:30

Daniel Blankensteiner wrote in <ad0rgh$ii5$1@sunsite.dk>:
> Jeg har aldrig været på arbejdsmarkedet, men jeg vil ikke
> bruge min arbejdstid på personlige ting, som at surfe og sende mails til
> moster karen, så jeg har intet at skjule.

Ja, det lyder jo meget simpelt. I praksis har jeg svært ved at holde mit
privatliv væk fra arbejdspladsen, jeg er der jo det meste af min tid.
Til gengæld har jeg svært ved at holde arbejdet væk hjemmefra, så min
arbejdsgiver mister ikke noget ved det.

Det ville han nu heller ikke alligevel, det er vel ikke nyt for nogen, at
pauser øger produktiviteten? Eller at frihed gør det, selv under ansvar?
Bare det ikke bliver for meget, altså med pauserne.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 28-05-02 22:38

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message

> [...]
ansvar?
> Bare det ikke bliver for meget, altså med pauserne.

Ja ok, jeg ved jo heller ikke hvordan jeg vil opleve en arbejdsplads.
Jeg
kunne godt forestille mig at privatliv og arbejde blev rodet meget
sammen,
eftersom min hobby bliver = arbejde og omvendt

mvh
db

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 29-05-02 13:49

On Tue, 28 May 2002 17:40:31 +0200,
> [...]
> Kryptering er din ven. Krypter alle dine mails og hvis du laver andet på
> nettet, så brug ssh. Ssh til en unix server og surf videre derfra, så

For det første skal du kunne stole på din arbejdsgiver. For det andet er
det ikke heldigt hvis en arbejdsgiver gør det, uden forudgående accept
fra min side. For det tredie er jeg for paranoid til at ville anvende en
arbejdsgivers computer, hvis han har intalleret sådanne programmer.
Personligt ville jeg medbringe en bærbar, installeret af mig selv. Denne
bærbare ville så være mit punkt for min ssh-tunnel.

--
Jesper

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 28-05-02 16:46

Erik Lykkeberg wrote:
> - Er der nogen måde, man kan få rede på, om ens arbejdsplads er
> overvåget, og al ens trafik på nettet og via e-mail bliver
> kontrolleret ??

Du boer konsultere din personalehaandbog, hvor det burde staa om du
bliver overvaaget eller ej. Jeg ved ikke om der er nogen lov, der siger
at det skal staa der, men FSK har i hvert fald lavet noget tekst om det:

http://www.fsk.dk/fsk/publ/2002/brugafepost/clean.htm

Derudover maa du regne med, at din arbejdsplads, hvis den har en politik, der
(eksempelvis) siger at du ikke maa bruge din Internetadgang til privat
brug, formentlig ogsaa har midler til at sikre at politikken bliver
overholdt. Det bedste du kan goere er at spoerge - enten jeres
personaleafdeling, eller din chef. Hvis ikke du kan leve med den politik
de har, kan du jo finde dig en anden arbejdsplads.

Haaber det hjaelper,

VH,

Ole

Fra : Henrik Holm Jensen

Dato : 28-05-02 20:24

[saks]

Hvad med bare at arbejde mellem arbejdstids begyndelse og arbejdstids ophør.
Og gemme de private anliggender til efter arbejdstid. det vil spare både dig
og din arbejdsgiver en masse bøvl.

--
Henrik

PS: dermed ikke sagt at arbejdsgiver er berettiget til at overvåge røver ud
af bukserne på sine medarbejdere, der skal selvfølgelig være nedskrevet
retningsliner for brug af firmaet's udstyr(HW&SW).

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-05-02 22:05

Erik Lykkeberg wrote in <81131dfc.0205280720.565028f3@posting.google.com>:
> - Er der nogen måde, man kan få rede på, om ens arbejdsplads er
> overvåget, og al ens trafik på nettet og via e-mail bliver
> kontrolleret ??

Teknisk set og kort: Nej.

Jeg gør selv det, at jeg laver en krypteret tunnel til min hjemme-maskine,
og laver alt privat den vej.
Det er dog ikke pga. overvågning, men simpelt hen for at jeg kan bruge mine
hjemme-programmer. Men metoden giver den bivirkning, at mit netværkstrafik
ikke kan overvåges. De kan kun se, at jeg har en ssh-forbindelse, og hvor
meget trafik der er på den.
Jeg skal nok her tilføje, at jeg selv har fuld kontrol over min maskine.
Der ligger ikke noget overvågning på min arbejdsstation. Højest på
netværket.

I mit tilfælle synes jeg dog at situationen er noget nær optimal (IMHO).
Jeg laver alt det private i arbejdstiden jeg har lyst til, og alt det
arbejde i min fritid, som jeg har lyst til. I den sidste ende går det pænt
op.

Det er også ligegyldigt om jeg bruger 90% af min arbejdstid på private
ting, hvis jeg kan nå at passe mit arbejde i de sidste 10%.

Alex sagde egentlig noget, som jeg godt kan lide: "Hvis du virkeligt har
brug for at skjule hvad du bruger din arbejdsgivers netvaerk og computere
til, boer du nok overveje om du burde foretage disse handlinger fra din
arbejdsplads."
Med en tilføjelse: Eller din chef bør nok overveje om der ikke skal lempes
lidt på reglerne.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 29-05-02 08:02

"Erik Lykkeberg" skrev:
> - Er der nogen måde, man kan få rede på, om ens arbejdsplads er
> overvåget, og al ens trafik på nettet og via e-mail bliver
> kontrolleret ??

Jeg tvivler på, at du rent teknisk kan undersøge, om du bliver
overvåget.

Det bør fremgå af din arbejdsplads' personalehåndbog,
it-sikkerhedspolitik eller lignende.
Gør det ikke det, har virksomheden kun lov til at overvåge af hensyn til
drift og sikkerhed. Dvs. at de ikke må overvåge dig for at holde øje
med, om du kigger på motorcykler (eller den slags) i arbejdstiden. Er du
i tvivl, så snak med din nærmeste leder, din tillidsrepræsentant eller
din fagforening. Har I brug for at vide mere om reglerne, så spørg hos
Datatilsynet.

Her har du noget "læse let"-litteratur om overvågning, bl.a. en
gennemgang af reglerne for arbejdsgiverens overvågning:
http://www.csirt.dk/newsletter/default.asp?step=2&txtEditionID=31

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som i denne forbindelse repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet)