Cprnr og regninger.
Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 28-05-02 15:29

Jeg sad lige og kikket på min skatte opgørelse, hvor der skal indbetales
restskat, og opdaget til min "stor" overraskelse, at told og skat benytter
sig af cprnr, til registering af indbetalinger.
Den kunne foreksempel se sådan ud:
+04<0150199010301051 +400978< hvor
1501990103 er cprnr.
I en tidligere tråd, var der også behandlet et spørgsmål omkring cprnr,
uden at jeg har fundet st svar der.
Har også kikket på www.datatilsynet.dk uden at finde et svar.
Spørgsmålet er så. Må en virksomhed (privat som offentligt) benyttet et
cprnr, til registering af indbetalinger???

Allan Bach

Fra : Peder Porse

Dato : 28-05-02 18:07

Nu er Told*Skat ikke en "virksomhed". Der er tale om en offentlig
myndighed, der har lovhjemmel til det den foretager sig.

Herunder opkrævning af restskat og fordeling af den til rette
vedkommende (Folkekirken, kommunen, staten og amtet).

Hvad skulle der være i vejen for at registreringen sker på dit CPR-nummer.

Faktisk sker registreringen af de løbende indbetaling af kildeskat m.v.
jo også på CPR.

Hvad skulle man egentlig elelrs gøre det på? det er vel det, CPR bla.
blev "opfundet" til, offentlige myndighedres mest smidige håndtering af
bla. de økonomiske relationer til borgerne.
pp

Fra : Lars

Dato : 29-05-02 16:30

"Peder Porse" skrev:
> Hvad skulle der være i vejen for at registreringen
> sker på dit CPR-nummer.

Måske han tænker på, at når CPR-nummer benyttes som en naturlig
identifikation af en betaling til Told&Skat, så gøres mere eller mindre
personfølsomme data derved indirekte også tilgængelig for trediepart i den
private sektor (som f.eks. BG Bank og/eller Post Danmark).

- Lars

Fra : Peder Porse

Dato : 29-05-02 20:37

Måske lidt flabet:

Hvad skulle amn ellers bruge som entydig identifikation..dit skonummer?
*SSS*
pp

Fra : Lars

Dato : 29-05-02 21:02

"Peder Porse" skrev:

> Hvad skulle amn ellers bruge som entydig
> identifikation..dit skonummer? *SSS*

På giro-blanketterne kan de jo bruge en hvilken som helst tal-kombination,
sålænge den er unik. Det virker da for alle andre virksomheder.

Det behøver ikke være CPR-nummeret der benyttes som betalingsident, for at
identifice indbetaleren, og jeg syntes den oprindelige spørger har en god
pointe. For når nu man i så mange andre sammenhænge forsøger at undgå
registreringer der indeholder CPR-nummeret, og ligefrem lovgiver imod det,
hvorfor kan Told&Skat så ikke også benytte en anonym ident på deres
giroblanketter mv.

- Lars

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-05-02 21:27

Scripsit "Lars" <qwe@rty.uio>

> [...]
> registreringer der indeholder CPR-nummeret, og ligefrem lovgiver imod det,
> hvorfor kan Told&Skat så ikke også benytte en anonym ident på deres

Fordi det allervigtigste formål med CPR-numre er at identificere
skatteydere i den offentlige sagsbehandling. Hvis det offentlige
skulle bruge en anden slags nummer, ville denne anden slags nummer i
praksis overtage alle CPR-nummerets væsentlige funktioner - og så er
vi jo lige vidt, ikke?

--
Henning Makholm "PROV EN FORFRISKNING FRISKLAIL DEM"

Fra : Lars

Dato : 30-05-02 00:35

"Henning Makholm" skrev:

> Hvis det offentlige skulle bruge en anden slags
> nummer, ville denne anden slags nummer i
> praksis overtage alle CPR-nummerets væsentlige
> funktioner - og så er vi jo lige vidt, ikke?

Ja, men jeg kan stadig ikke se hvorfor det godtgør at de offentlige
myndigheder nødvendigvis skal benytte CPR-numre på de giro-indbetalingskort
de udsender. De kunne ligesåvel benytte en fortløbende anonym brugerident på
de kort, og ud fra den ident afgøre hvorfra indbetalingen stammer.

Som det er i dag så ligger der dermed automastisk også oplysninger f.eks. om
hvilke CPR numre der har betalt hvilken restskat, i databaser hos private
virksomheder som BG Bank og Post Danmark. Ikke at disse data nødvendigvis
misbruges, men de foreligger (for en periode).

- Lars

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 30-05-02 21:26

> [...]
> virksomheder som BG Bank og Post Danmark. Ikke at disse data nødvendigvis
> misbruges, men de foreligger (for en periode).

Det er lige præcis det der er min pointe. Jeg forsøger af alt magt, at værne
om
mit CPR numre, og ønsker ikke, at det for eksempel fremgår klart og tydeligt
af et girokort, indbetalingskort til forskellige virksomheder.

Jeg er heller ikke uening i, at CPR numre er det numre, som en offentlige
myndighed kan genkende mig på. Men at man direkte skriver de på
girokortet finder jeg bekrymrende. Og jeg ville nu nok mener, at det ville
være muligt fra told*skat at lave et "fiktivt" numre der i deres system,
peger på mit CPR numre.

Men mit spørgsmål blev aldrig besvaret.
Kan en virksomhed (uanset type, undtagen told*skat åbenbart) benyttet et CPR
numre på et indbetalingskort (altså det numre der stå i bunden af kortet)?

Allan Bach

Fra : Benny Andersen

Dato : 30-05-02 21:57

On Thu, 30 May 2002 22:26:02 +0200,
Allan Schuster Bach <newskonto@schuster.dk> wrote:
> [...]
> numre på et indbetalingskort (altså det numre der stå i bunden af kortet)?

Lov om Det Centrale Personregister
LOV nr 426 af 31/05/2000 (Gældende)

§ 54. Offentlige myndigheder skal sørge
for, at personnummer ikke kommer uvedkommende i hænde. Personnumre
må ikke påføres fuldt læseligt uden på breve,
i rudekuverter eller ved andre forsendelser til vedkommende. Er det
nødvendigt i sådanne tilfælde at angive en identifikation,
skal personnumret sløres, således at det ikke er umiddelbart
genkendeligt.

-- Benny
   Som klippede fra www.cpr.dk