Macazine
Fra : David Blangstrup

Dato : 28-05-02 14:54

Jeg synes bare, det nye (?) Macazine <http://macazine.dk> det rykker. Man
kan næsten indstille alting i interfjæset, der er en dockling til Mac OS X,
et tilhørende nyhedsbrev ‹ og så kan man lave et Macazine nyhedsvindue på
sin hjemmeside så let som at klø sig i nakken (selvfølgelig totalt til at
indstille som man vil have det). Se min hjemmeside herunder, hvis I vil se
hvordan det tager sig ud. Jeg kan også godt lide MacNYT og MediaMac, vi er
godt begavede med Mac magasiner ‹ men Macazine faldt jeg for med et brag.

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : tom dissing

Dato : 28-05-02 16:13

Jeg synes dog at det er lidt kritisk at de forklarer hvordan man hacker
apple software på deres site..
Og at de har gjort det siden november sidste år !
http://macazine.dk/artikler.php?site=read&id=317253871371185816

Jeg tror at jeg finder et andet sted at læse mine nyheder !
Tom

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-05-02 16:58

On 28.5.2002 17:12, in article B9196B17.16CAF%tom@mir.dk, "tom dissing"
<tom@mir.dk> wrote:

> [...]
> http://macazine.dk/artikler.php?site=read&id=317253871371185816
>
> Jeg tror at jeg finder et andet sted at læse mine nyheder !

Du må have en fin form for tør humor, når du linker. Smart!

Fra : tom dissing

Dato : 28-05-02 17:03

Well !
Tom

Det virker jo kun med de internationale versioner !

On 28/05/02 17:58, in article B91975C0.1C42C%david@blangstrup.dk, "David

Fra : Peter Gersmann

Dato : 28-05-02 22:35

In article <B9196B17.16CAF%tom@mir.dk>, tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Jeg synes dog at det er lidt kritisk at de forklarer hvordan man hacker
> apple software på deres site..

Vedr. MacZine - de har som ugens tema på deres site "licenser":
http://macazine.dk/artikler.php?site=read&id=319753595444998417

Og her må det vel igen siges at være så som så med lødigheden.

For det MacZine kalder et tema, er et rygte taget fra et amerikansk site og
tilføjet kvalmt patriotiske bemærkninger om at "Apple vil sejre".

Men det store licenstema fortæller nada om Apples nuværende VLA og EVLA
licenser (mon skribenten aner noget om Apples licenser). Ej heller et ord om
at de blev ændret i april, så de er mere fleksible.

Licenstemaet kommer heller ikke ind på eje/leje, abonnement, serviceaftaler,
pr. seat/server eller andre begreber som softwareproducenter i dag kaster
rundt med. Det kunne der ellers komme et godt tema ud af.

Men MacZine har en styrke i emnevalget. Det er dobbeltplusgodt at et dansk
site kaster sig over de lidt nørdede, politisk ukorrekte og sjove ting samt
spilanmeldelser. Desværre hænger form + indhold bare ikke sammen. Sitets
grafik er gabende pæn, og der er ikke nok grovfil efter min smag. Der mangler
simpelthen bid. Desuden er det for patriotisk. Man kan godt være glad for mac
uden at tage tænderne ud.

Macazine:
Melodi Grand Prix og ødelagte PowerBooks

Mit forslag:
Sidsteplads til poptøjte
MGP Malene druknede PowerBook - lørdag skrabede hun selv bunden.

//Peter Gersmann

Fra : David Blangstrup

Dato : 29-05-02 07:01

On 28.5.2002 23:34, in article
moof.nospamforme-456E5C.23381728052002@news.easynews.com, "Peter Gersmann"
<moof.nospamforme@tdc-broadband.dk> wrote:

> [...]
>
> Mit forslag:
> Sidsteplads til poptøjte
> MGP Malene druknede PowerBook - lørdag skrabede hun selv bunden.

Kan du godt lige EkstraBladet?

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Lars Mikkelsen

Dato : 29-05-02 20:21

> [...]
> pr. seat/server eller andre begreber som softwareproducenter i dag kaster
> rundt med. Det kunne der ellers komme et godt tema ud af.

Hvis du gad at skrive det til skribenten i stedet for eller smatidig
med her, så kunne der måske blive rettet op på det Jeg undrede mig
også lidt, for jeg synes også kun, jeg havde hørt det som rygte.

> [...]
> simpelthen bid. Desuden er det for patriotisk. Man kan godt være glad for mac

Nææ, men det må vi jo så tage op til revision.

> Macazine:
> Melodi Grand Prix og ødelagte PowerBooks
>
> Mit forslag:
> Sidsteplads til poptøjte
> MGP Malene druknede PowerBook - lørdag skrabede hun selv bunden.

Kunne du ikke have sagt det lørdag morgen? Det ville have været fedt
at have resultatet et halvt døgn før verden fik det at vide. Summa
sumarum: Vi rettet ikke i overskrifterne, flere timer efter at nyheden
er skrevet – netop dette kunne jo kommenteres i forummet.

Var nyheden derimod først skrevet _efter_ grand prix'et, så havde
overskriften nok været anderledes.

/Lars

Fra : David Blangstrup

Dato : 29-05-02 20:37

On 29.5.2002 21:20, in article
7b2c9fd2.0205291120.1c61c27d@posting.google.com, "Lars Mikkelsen"
<lars@silkjaer.dk> wrote:

<znip>

> Nææ, men det må vi jo så tage op til revision.

Jeg synes, sitets grafik er hamrende sej, så tag endelig ikke det op til
revision. Og form og indhold hænger fint sammen. Det hele funker let og
elegant.

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Peter Gersmann

Dato : 29-05-02 21:51

lars@silkjaer.dk (Lars Mikkelsen) wrote:

> Hvis du gad at skrive det til skribenten i stedet for eller smatidig
> med her, så kunne der måske blive rettet op på det Jeg undrede mig
> også lidt, for jeg synes også kun, jeg havde hørt det som rygte.

Nu er det ikke sådan at vi i dk.edb.mac normalt skriver til producenterne når
vi har problemer med f.eks. software eller hardware. Så det var blot en
kommentar i forhold til at David Blangstrup havde svært ved at få hænderne
ned over Macazine. Men skal vi se på MacaZine så er der da positive træk.

Især er det godt at kilderne er nævnt. Spørgsmålet er vel så - hvis man ikke
tilføjer noget, hvorfor så ikke linke direkte til de andres artikler? Hvorfor
bruge tid på at oversætte?

Mine forslag:

1. Læg ferskenfarverne på hylden og få noget, der ikke er taget fra samme
spand som MediaMac. Alt hvad I gør vil jo blive målt op mod dem.

2. De der k10k prikker... Det holder hos http://www.k10k.net/ men prøv lige
at få lidt samling på dem. Og lad nu være med at gå Aqua og få striber. Det
nuværende firkantede design er fint.

3. Den gule og røde/hvide pil der peger i hver sin retning - huh? Og kuverten
der sender mails - til alle andre end jer. Og den gule login pil der betyder
submit. Giver valget af farver og symboler nogen mening eller er det pynt?

4. Overvej små sjove ting i Flash. I er ikke for Netscape 4.7 brugere. Så
f... dem. Men skriv til den udgave der ligger i QT. Og få læserne til at
bidrage.

5. Få styr på forsiden. Community til venstre og midt nederst. Spil i top og
venstre nederst. Nyheder til højre i top - og til venstre i top. Tema - top
venstre og top center. Hvad med at samle tingene?

6. Egne artikler. Vær en sucker for citater så man kan se, at I ikke bare har
oversat priserne men tjekket tingene. Vær lidt mere stolte af det end "Kilde:
ingen".

7. Held og lykke med projektet

//Peter Gersmann

Fra : David Blangstrup

Dato : 30-05-02 13:35

On 29.5.2002 22:50, in article
moof.nospamforme-4E5F92.22541429052002@news.easynews.com, "Peter Gersmann"
> [...]

> oversat priserne men tjekket tingene. Vær lidt mere stolte af det end "Kilde:

David Blangstrup kan ikke 'få hænderne ned', men så kommer alvorsmanden og
fortæller dem, hvordan det _virkelig_ skal være. Man skal jo helst ikke
blive for begejstret, vel Peter Gersman? [Og her kommer et svar med,
dokumentation, mumle, mumle (husk at mumle langsomt, med dyyyyb stemme), at
underbygge, bla blaŠ saaaglig kritikŠ mumle)
Jeg er _stadig_ begejstret for sitet, jeg synes det har en fin
­helhedsvirkning_ ‹ og det kalder Gersmann kalder ferskenfarver - orange? -
synes jeg netop bryder med det gængse på nettet.

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Peter Gersmann

Dato : 30-05-02 16:59

In article <B91BE921.1CB3C%david@blangstrup.dk>, David Blangstrup
<david@blangstrup.dk> wrote:

> Jeg er _stadig_ begejstret for sitet, jeg synes det har en fin
> ­helhedsvirkning_ ‹ og det kalder Gersmann kalder ferskenfarver - orange? -
> synes jeg netop bryder med det gængse på nettet.

Jamen fred være med det. Du læser Macazine og er "begejstret" for det.
Respekter at andre kan være mindre begejstede, og at de kan argumentere for
deres holdning. Du behøver ikke håne dem af den grund.

//Peter Gersmann

Fra : David Blangstrup

Dato : 30-05-02 21:13

On 30.5.2002 17:58, in article
moof.nospamforme-87597F.18021230052002@news.easynews.com, "Peter Gersmann"
> [...]

> Respekter at andre kan være mindre begejstede, og at de kan argumentere for
> deres holdning. Du behøver ikke håne dem af den grund.

Ved du hvad, det plejer jeg heller ikke, men tænk over, at der tit i dine
indlæg er en lille bitte snert af hån i den måde du udtrykker dig på. Jeg
har "svært ved at få hænderne ned" og er "begejstret" i gåseøjne. Og jeg
tror udmærket, at du kender dine virkemidler.

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Lars Mikkelsen

Dato : 29-05-02 20:10

Jeg føler ikke, er der er noget i vejen med artiklen. Jeg har ikke hørt fra
Apple, Apple kender udmærket sitet - og vil de have artiklen fjernet, så
skal de da bare maile.

Men jeg er da selv træt at ikke at kunne installere en ren 10.1'er uden
først at installere 10.1, bare fordi man kun 10.0 som fuld installation og
10.1 som opdaterings-cd.

/Lars

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-05-02 20:59

David Blangstrup wrote:

> Jeg synes bare, det nye (?) Macazine <http://macazine.dk> det rykker.

Det er ikke særligt velfungerende i Netscape Navigator, som er en meget
udbredt browser blandt Mac-brugere, så jeg deler ikke din begejstring.

Fra : Lars Mikkelsen

Dato : 29-05-02 21:22

Det er fordi du benytter 4.7x eller under. Den er der ikke ret mange
Mac-brugere, der benytter mere. Det kan vi tydeligt se på statistikken ...
Men IE 5+, Opera, OmniWeb, Netscape 6+ og Mozilla viser siden ok.

/Lars

Fra : Peter Gersmann

Dato : 29-05-02 21:57

In article <B91B0515.1E36%lars@silkjaer.dk>, Lars Mikkelsen
<lars@silkjaer.dk> wrote:

> Det er fordi du benytter 4.7x eller under. Den er der ikke ret mange
> Mac-brugere, der benytter mere. Det kan vi tydeligt se på statistikken ...
> Men IE 5+, Opera, OmniWeb, Netscape 6+ og Mozilla viser siden ok.

Eh, hvis du har gjort det umuligt for folk med Netscape 4.x at se siden, kan
det så være derfor, din statistik ser ud som den gør

Men ja - Netscape 4.x er død. Det ville måske være pænt at detektere
browseren og advare folk.

//Peter Gersmann

Fra : Lars Mikkelsen

Dato : 30-05-02 06:46

Peter Gersmann <moof.nospamforme@tdc-broadband.dk> wrote in message news:<moof.nospamforme-658D30.23000729052002@news.easynews.com>...

> [...]
> det så være derfor, din statistik ser ud som den gør
>
> Men ja - Netscape 4.x er død. Det ville måske være pænt at detektere

Det er på ingen måde umuligt. Der er bare nogle problemer med CSS'en
(det er hovedsageligt det). Vi har aldrig lukket for browsere og har
heller ikke i sinde at gøre det. Men man må acceptere, at benytter man
en forældet browser, så kan man ikke få alle de nyere teknologier med
:)

/Lars

Fra : Jesper

Dato : 30-05-02 15:22

> [...]

> det så være derfor, din statistik ser ud som den gør
>
> Men ja - Netscape 4.x er død. Det ville måske være pænt at detektere

"Kære Netscape 4.7.x bruger, din browser er afgået ved døden" og så en
gravsten. med et R.I.P. på (:
--
Jesper.
EmaiI -> p i n e b o x {a} m y r e a l b o x <.> c o m

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 30-05-02 22:50

lars@silkjaer.dk writes:
> [...]
>Mac-brugere, der benytter mere. Det kan vi tydeligt se på statistikken ...
>Men IE 5+, Opera, OmniWeb, Netscape 6+ og Mozilla viser siden ok.

Jeg ved ikke, hvor du har de statistikker fra? Grunden til at du ikke ser
dem, er måske fordi mange af os med ældre NetScape, slet ikke kommer på?

I alle tilfælde kan jeg garantere dig for, at vi er rigtig mange
macbrugere der bruger NetScape. Selv har jeg 4.76 og hvorfor fa... skal
jeg hele tiden være nødt til at have det bøvl med at opdattere, når den
ellers fungerer, undtagen hos dem der ikke gider lave hjemmesider, der
tager hensyn til os alle?

Jeg synes det er så hensynløst bare at tro, at vi ganske alm. har tid,
forstand og lyst til hele tiden flere gange om årligt at opdattere.
Endelig er det jo ikke alle, der har råd til at købe nye computere med
kæmpe harddiske. og nye versioner fylder hele tiden mere og mere.

Der er nu en gang forskel på alm. mennesker og nørder"

Hilsen Hanne,
som mer og mer mister lysten til at følge med for det er både penge
mæssigt og tidskrævende snart umuligt.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-05-02 23:24

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Jeg ved ikke, hvor du har de statistikker fra? Grunden til at du ikke ser
> dem, er måske fordi mange af os med ældre NetScape, slet ikke kommer på?

Den tanke fik jeg også, da jerg læste indlægget.

> [...]
> jeg hele tiden være nødt til at have det bøvl med at opdattere, når den
> ellers fungerer, undtagen hos dem der ikke gider lave hjemmesider, der

Hørt.

> [...]
> Endelig er det jo ikke alle, der har råd til at købe nye computere med
> kæmpe harddiske. og nye versioner fylder hele tiden mere og mere.

Godt brølt, Løvinde!

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Lars Mikkelsen

Dato : 31-05-02 10:50

> Jeg ved ikke, hvor du har de statistikker fra? Grunden til at du ikke ser
> dem, er måske fordi mange af os med ældre NetScape, slet ikke kommer på?
Vi har en statistikserver knyttet til domænet, derfor. Jeg kender godt
folk, der benytter Netscape 4.7x og som godt kan bruge sitet. Jeg
forstår ikke kritikken af, at sitet ikke er brugbart bare fordi man
benytter den browser.

> [...]
> jeg hele tiden være nødt til at have det bøvl med at opdattere, når den
> ellers fungerer, undtagen hos dem der ikke gider lave hjemmesider, der
Man kan ikke blive ved med at tage hensyn til browsere, der er 3-4 år
gamle. Ikke hvis man gerne vil overholde de standarder, der er for
HTML. Macazine.dk overholder standarden for XHTML, hvilket gør, at den
kan vises i browsere helt ned til version 1.0. Dog er der det minus,
at CSS'en ikke kan, men den styrer jo »kun« designet.

Du kunne måske også spørge Adobe om, hvorfor Photoshop 7 ikke kan
bruges i System 8. Fordi det er forældet. Det er nøjagtig samme
problemstilling.

> [...]
> Endelig er det jo ikke alle, der har råd til at købe nye computere med
> kæmpe harddiske. og nye versioner fylder hele tiden mere og mere.
Overdrivelse fremmer forståelsen? Netscape 6 (eller Mozilla, som er
bedre), fylder 20-30MB, men det er jo også alt for voldsomt i forhold
til de 15MB, som netscape 4.7 fylder.

> Der er nu en gang forskel på alm. mennesker og nørder"
Tjae, hvor er grænsen?

Hilsen Lars
(Tidligere Windowsbruger, som er så træt af Mac-brugeres evindelige
holdning til, at Microsoft's Mac-produkter er noget lort. Og som hader
brok over, at et site ikke ser godt ud i NS 4.7.)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 31-05-02 11:19

lars@silkjaer.dk (Lars Mikkelsen) writes:

> (Tidligere Windowsbruger, som er så træt af Mac-brugeres evindelige
> holdning til, at Microsoft's Mac-produkter er noget lort. Og som hader
> brok over, at et site ikke ser godt ud i NS 4.7.)

Sikke dog et humør du er i. Er det fordi du er Windowsbruger?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : David Blangstrup

Dato : 31-05-02 13:25

On 31.5.2002 12:19, in article kkit54ipre.fsf@mimer.null.dk, "Thorbjoern
Ravn Andersen" <ravn@mac.com> wrote:

> Sikke dog et humør du er i. Er det fordi du er Windowsbruger?

Ja, og så er vi gået under bæltestedet, mine damer og herrer. Det næste
bliver lavere, nemlig signaturen [Og ja, Windows ligger under
bæltestedet].

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Lars Mikkelsen

Dato : 01-06-02 00:00

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote in message news:<kkit54ipre.fsf@mimer.null.dk>...

> Sikke dog et humør du er i. Er det fordi du er Windowsbruger?

Behøver man virkelig gentage? Og hvis nu, jeg var Windowsbruger, så
tror jeg ikke, jeg ville udvikle et par Mac-sites. Se logisk på det

Jeg hader bare brok over, at sites ikke er kompatible med ældgamle
browsere. Langt de fleste Mac-brugere benytter IE 5+, Mozilla eller
Netscape 6+. Så hvorfor bruge en masse ekstra tid på at udvikle til 1%
eller 2% – når de udmærket kan se indholdet?

/Lars

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 01-06-02 07:06

Lars Mikkelsen skrev:

> [...]
> Netscape 6+. Så hvorfor bruge en masse ekstra tid på at udvikle til 1%
> eller 2% – når de udmærket kan se indholdet?

Den sidste pointe er efter min mening afgørende: Der er stor forskel på,
om man udelukkes fra at bruge et site, fordi man bruger en bestemt
browser, og om man godt kan se indholdet, men ikke helt på den måde, som
det var tænkt.

Min holdning er, at sites så vidt muligt skal være "kompatible med
ældgamle browsere" på den måde, at de skal kunne vise indholdet på en
eller anden måde.

Men på den anden side mener jeg også, at en bruger må acceptere, at
sites kan se pudsige ud, hvis vedkommende bruger en gammel broser, der
ikke overholder standarder.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-06-02 08:11

On 1.6.2002 8:06, in article 1fd39ji.ikofb1nqerwgN%jjj@cyrk.dk, "Jesper
Juellund Jensen" <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
>
> Men på den anden side mener jeg også, at en bruger må acceptere, at
> sites kan se pudsige ud, hvis vedkommende bruger en gammel broser, der

Bravo!

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : tom dissing

Dato : 31-05-02 12:11

Nu er jeg jo også macbruger, og producent af en website.
Siden kan som en af de få sites opleves af alle nyeste browsere uanset
platform.
Jeg er dog ret sikker på at siderne IKKE kan læses af (mac) browsere der er
to år gamle eller ældre.
Problemet er nemlig at PCerne og deres browsere udvikler sig så hurtigt at
vores site er nødt til at følge med "nutiden", frem for at hænge os i
"fortiden".

Omvendt, når dette er sagt, så er vi altså en af de få sites, der -
overhovedet - prioriterer mac platformen.
Det tillader jeg mig lige at tage æren for !
Tom @mir.dk

On 31/05/02 11:49, in article
7b2c9fd2.0205310149.4bda50d9@posting.google.com, "Lars Mikkelsen"

Fra : David Blangstrup

Dato : 31-05-02 13:33

On 31.5.2002 13:11, in article B91D2701.16EE1%tom@mir.dk, "tom dissing"
<tom@mir.dk> wrote:

> [...]
> overhovedet - prioriterer mac platformen.
> Det tillader jeg mig lige at tage æren for !

<znip en masse>

Ha ha, min side kan _ikke_ opleves af nyeste Windows Explorer, da siden har
et højre fix tag (css), som den endnu ikke understøtter. Men MacBU's MIE
gør. Jeg er blevet nødt til at lede folk der ikke har Mac MIE uden om og til
min gamle side (med aquaknapper). [og jeg _vil_ bruge fede css!]
Længe leve MacBU's MIE og Office v. X. Fede programmer af den største mac
afdeling (fyldt med macnørder) uden for Apple.
[Oh, shit, nu blev jeg begejstret igen ]
David
--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-05-02 22:23

In article <B91D3A23.1CBD8%david@blangstrup.dk>, David Blangstrup
<david@blangstrup.dk> wrote:

> [Oh, shit, nu blev jeg begejstret igen ]

Ja, du skal til at passe på, at dine arme ikke bliver siddende deroppe.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-06-02 08:06

On 31.5.2002 23:22, in article 310520022322513147%muenster@mac.com, "Henrik
Münster" <muenster@mac.com> wrote:

> Ja, du skal til at passe på, at dine arme ikke bliver siddende deroppe.

Det er der ingen fare for med din form for humor. Jeg bliver jo nødt til at
holde mig på maven af grin, ikke?

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 01-06-02 23:33

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Det er der ingen fare for med din form for humor. Jeg bliver jo nødt til at
> holde mig på maven af grin, ikke?

Hehehe, lægen har talt

Mojn, Thomas

--
Never criticize Slashdot's conduct no matter how deserved -
too many idiots have moderation points

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 31-05-02 08:45

mich.ottosen@post5.tele.dk writes:

>ser
>
>Den tanke fik jeg også, da jerg læste indlægget.

>Hørt.

>Godt brølt, Løvinde!
>
>--
>Med venlig hilsen,
>Mich. Ottosen

Tak , du halvJydske LØVE ( med et par dråber af det gode nordiske, norske
blod )

Hanne

Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.