kristne tegneserier
Fra : Ole Madsen

Dato : 28-05-02 14:28

http://www.chick.com/catalog/comiclist.asp

ashbethany43@hotmail.com

De kan bestilles i england, de er så gode og de giver kristen livet et pift
af info om mange emner

--
Ole Madsen

ICQ 12969043

http://www.danmarkforjesus.dk - Danmark for Jesus
http://www.creationdays.dk - Creation Days - Maaseh Beréshith
http://www.auningforjesus.dk - Auning for Jesus
http://www.spurgeon.dk - Charles Haddon Spurgeon
http://www.skabelsesberetningen.dk - Skabelsesberetningen - diskutionsboard

Fra : Ole Madsen

Dato : 28-05-02 14:33

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> ashbethany43@hotmail.com
>
> De kan bestilles i england, de er så gode og de giver kristen livet et

Germany
Chick Gospel Literatur
Postfach 1166
D-51387 Burscheid
Tel:0047 2174-63815

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-05-02 15:31

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> writes:

> De kan bestilles i england, de er så gode og de giver kristen livet et pift
> af info om mange emner

Chick's tegneserier er et skoleeksempel på groft diskriminerende,
uvidende, pinlig religionschauvinisme.

Jeg vil ikke anbefale nogen at bruge penge på det skrammel.

At der så bestemt heller ikke er gået nogen større kunstner tabt på
tegnersiden er en anden sag.

Et par hurtige, klare eksempler på hvor perverse disse traktater er:

Fordømmelsen af katolikker som "ikke kristne":

http://www.chick.com/reading/tracts/0071/0071_01.asp

En ynkelig gang fordømmelsesprædiken:

http://www.chick.com/reading/tracts/0096/0096_01.asp

Og min personlige favorit, den uhyggeligt tåbelige
Dungeons&Dragons-traktat:

http://www.chick.com/reading/tracts/0046/0046_01.asp

Vil man læse en "kristen tegneserie", som faktisk giver læseren noget
at arbejde med, så vil jeg varmt anbefale Peter Madsens
"Menneskesønnen".

--
Peter B. Juul, o.-.o If PacMan had affected us as kids we'd be running
The RockBear. ((^)) around in dark rooms, munching pills and listening

Fra : Ole Madsen

Dato : 28-05-02 19:56

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> [...]
>
> Et par hurtige, klare eksempler på hvor perverse disse traktater er:
>
> Fordømmelsen af katolikker som "ikke kristne":

Er deres lære i overensstemmelse med bibelen?

> Og min personlige favorit, den uhyggeligt tåbelige
> Dungeons&Dragons-traktat:
>
> http://www.chick.com/reading/tracts/0046/0046_01.asp

Jeg har selv været med til at spille rollespil, du kan ikke sige andet end
at det noget åndeligt inspireret, det fandt jeg ud af efter at jeg er blevet
kristen

> Vil man læse en "kristen tegneserie", som faktisk giver læseren noget
> at arbejde med, så vil jeg varmt anbefale Peter Madsens
> "Menneskesønnen".

Den er god

Ole

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-05-02 23:17

> Er deres lære i overensstemmelse med bibelen?

Du bør nok udpege, hvor du mener, at det ikke er tilfældet.

Er Chicks lære i øvrigt det? Når han forklarer, at en katolik ikke er
kristen?

> Jeg har selv været med til at spille rollespil, du kan ikke sige andet end
> at det noget åndeligt inspireret, det fandt jeg ud af efter at jeg er blevet
> kristen

Jo, det kan jeg sagtens sige. Det er et eventyr, der skrives i
fællesskab af deltagerne.

At påstå, at D&D leder direkte over i hekseri og troldomskunst er løgn
og latin.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Jeg har læst avis hver dag i et år, 365 dage. Og jeg
The RockBear. ((^)) har læst den af pligt, jeg er jo nærmest lige så meget

Fra : Ole Madsen

Dato : 29-05-02 15:11

> Du bør nok udpege, hvor du mener, at det ikke er tilfældet.
>
> Er Chicks lære i øvrigt det? Når han forklarer, at en katolik ikke er
> kristen?

Der er sikkert nogle der er, men at sige at Maria er mellem Jesus og os er
forkert

> Jo, det kan jeg sagtens sige. Det er et eventyr, der skrives i
> fællesskab af deltagerne.
>
> At påstå, at D&D leder direkte over i hekseri og troldomskunst er løgn
> og latin.

Har du selv været med til D&D?

Ole

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 30-05-02 20:04

On Wed, 29 May 2002 16:11:11 +0200, "Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk>
wrote:

>Der er sikkert nogle der er, men at sige at Maria er mellem Jesus og
>os er forkert

Hvilket da heller ikke er og aldrig har været katolsk lære. Hvis du
gerne vil vide noget om katolsk teologi, kan du nok finde bedre kilder
end Chick. Det gælder i øvrigt et næsten hvilket som helst emne han
har taget under behandling.

>Har du selv været med til D&D?

Det har jeg - og det bliver man altså ikke okkult i hovedet af. Man
tager som sagt aktiv del i et eventyr som udvikler sig mens man leger.
I eventyr forekommer ofte magi for at lede handlingen på vej i en
eventyrlig retning. Det er hvad det handler om: en god historie og god
underholdning. Der er virkelig ikke så mange bagtanker i det. Min
gamle spilleleder var mig bekendt ikke nogen satanistisk talentspejder
eller også holder han bare til dato en god facade som kirkegående
familiefar. Tegneserien er i øvrigt vildt urealistisk. Jeg har da set
piger spille D&D men de kan tælles på en lettere amputeret hånd.

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
30 maj AD 2002
Skt. Jeanne af Arc

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-05-02 23:49

> Der er sikkert nogle der er, men at sige at Maria er mellem Jesus og os er
> forkert

Ja. Det siger katolikker så heller ikke.

Katolikker siger, at Maria har en særlig høj helgenstatus og at man
kan bede hende gå i forbøn for sig. Det mener jeg er forkert, men de
fleste kristne har visse opfattelser, som er forkerte, uden at det får
dem til ikke længere at være kristne.

At være kristen er at tro og bekende, at Jesus er Guds søn og selv
Gud og at han døde på vore vegne og genopstod. Og det tror katolikker
nu engang.

> Har du selv været med til D&D?

Ja, jeg spillede nogle timer en gang om ugen i et års tid mens jeg gik
i gymnasiet. Jeg fandt det ikke voldsomt underholdende, så jeg
droppede det igen. Jeg er stadig (her 10 år senere) gode venner med de
fleste fra "dengang" og hvis nogen af dem er blev okkultister i nogen
form, så skjuler de det sandelig godt. De fleste af dem spillede endda
meget længere end jeg gjorde, ja enkelte af dem er stadig aktive.
--
Peter B. Juul, o.-.o Dyt, hvis du er Mel B. (fra Spice Girls)
The RockBear. ((^))

Fra : Stefan Holm

Dato : 31-05-02 00:48

Således skrev pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul):

> Jeg er stadig (her 10 år senere) gode venner med de
> fleste fra "dengang" og hvis nogen af dem er blev okkultister i nogen
> form, så skjuler de det sandelig godt.

Det ville jo heller ikke være okkult, hvis det var for åbenlyst. De er
sikkert alle i djævlens vold, skal du se.

--
"She's sad because her lover gave her twelve gold coins, but then the
wizard cut open the bag of salt, and now the dancing minions have no

Fra : the parasitic kat

Dato : 06-08-02 19:04

On 31 May 2002 01:48:25 +0200, Stefan Holm <stefan@aub.dk> wrote:

:X>> Jeg er stadig (her 10 år senere) gode venner med de
:X>> fleste fra "dengang" og hvis nogen af dem er blev okkultister i nogen
:X>> form, så skjuler de det sandelig godt.
:X>
:X>Det ville jo heller ikke være okkult, hvis det var for åbenlyst. De er
:X>sikkert alle i djævlens vold, skal du se.

*undertrykker et grin*

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 31-05-02 06:33

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> form, så skjuler de det sandelig godt. De fleste af dem spillede endda
> meget længere end jeg gjorde, ja enkelte af dem er stadig aktive.

Jeg menner engang du og jeg var enige i, at når katolikerne kontakter Maria
eller andre afdøde (helgende) var det spiritisme. Hvordan kan du så idag
sige, de ikke er okkultister??

Erik L

Sandheden er ikke altid rar
den kan såre og gøre ondt
men den er alligevel bedre
end fortielsen og løgnen
for de dræner ens livskraft.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 31-05-02 14:16

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> writes:

> Jeg menner engang du og jeg var enige i, at når katolikerne kontakter Maria
> eller andre afdøde (helgende) var det spiritisme. Hvordan kan du så idag
> sige, de ikke er okkultister??

Det har jeg ikke sagt, at de ikke er.

Jeg er enig i, at det at forsøge at kontakte afdøde er forkert. Det
skrev jeg jo også.

At "kontakt med afdøde" også kaldes "spiritisme" er jeg også enig i.

Det jeg skrev var, at man ikke med rimelighed kunne påstå, at de ikke
er kristne.

De to ting har ikke noget med hinanden at gøre.

Det du siger er næsten, men ikke helt, lige så fjollet som "man kan
ikke være kristen, hvis man er numismatiker."

--
Peter B. Juul, o.-.o "Stofa udnytter situationen - TeleDanmarks
The RockBear. ((^)) monopol - og skummer fløden."

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 31-05-02 18:38

> "Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> writes:
>

> Det du siger er næsten, men ikke helt, lige så fjollet som "man kan
> ikke være kristen, hvis man er numismatiker."

Hvad spørger du egentligt om? Kan man være kristen og samtidig alt andet
med en kristen bavgrund, f.eks. kærlighed til Penge eller Mynt.

I folkekirken hvor man sætter utugt og andet form for perværse sexuele
mennesker i Præstestillinger, kan alt vel velsignes. Men derfor kan jeg vel
have en anden opfattelse af kristendomen.

Så er det bare; hvem er Gud med?

Erik L

Sandheden er ikke altid rar
den kan såre og gøre ondt
men den er alligevel bedre
end fortielsen og løgnen
for de dræner ens livskraft.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 31-05-02 19:19

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> writes:

> Hvad spørger du egentligt om? Kan man være kristen og samtidig alt andet
> med en kristen bavgrund, f.eks. kærlighed til Penge eller Mynt.

Jeg spørger ikke om noget. Jeg minder dig om, at det at man gør ting,
som "vi andre" mener er forkert (f.eks. den imho ganske milde afart af
spiritisme som man kan beskylde katolikker for - der er jo ikke tale
om at man prøver at starte en samtale med afdøde), ikke automatisk
fratager en kristennavnet.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm so glad to see you, Son of Homo Habilis, and
The RockBear. ((^)) Daughter of Australopithecus Afarensis!" cried Bill.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 01-06-02 15:15

> "Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> writes:
>

>der er jo ikke tale
> om at man prøver at starte en samtale med afdøde

Hvis ikke, hvordan bliver man så enige med den afdøde om bønnens natur???

Erik L

Sandheden er ikke altid rar
den kan såre og gøre ondt
men den er alligevel bedre
end fortielsen og løgnen
for de dræner ens livskraft.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-06-02 17:36

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> writes:

> Hvis ikke, hvordan bliver man så enige med den afdøde om bønnens natur???

Det spørgsmål er så hypotetisk i sine antagelser, både skjulte og knap
så skjulte, at et svar vil være aldeles ubrugeligt.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 01-06-02 18:48

> Det spørgsmål er så hypotetisk i sine antagelser, både skjulte og knap
> så skjulte, at et svar vil være aldeles ubrugeligt.

Som altid har du noget, uden at du har det i noget.

--
Erik L

Ord 10v7 Den retfærdige nævnes i velsignelser,
uretfærdiges navn rådner.
v8 Den, der har visdom i hjertet, tager budene til sig,
den, der har dumhed på læben, bringes til fald.
v9 Den, der vandrer retsindigt, vandrer i tryghed,
den, der går krogveje, bliver afsløret.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-06-02 19:27

> natur???

> Som altid har du noget, uden at du har det i noget.

Undskyld, så forklarer jeg det lige på en måde, som enhver idiot kan
forstå, men som du _også_ vil insistere på at misforstå.

Ved "spiritisme" forstås normalt forsøg på at kontakte afdøde eller
ånder for at spørge dem om noget. Altså et forsøg på at skabe en
tovejs-kommunikation, som er en tydelig tovejs-kommunikation.

Den katolske helgendyrkelse handler om at bede afdøde troende om at gå
i forbøn for sig. Det er - ifølge katolikker, ikke ifølge mig - helt
parallelt til at bede levende kristne om at gå i forbøn for sig.

Der er ikke tale om at spørge Franz af Assissi(sp?) om han kan lide
havregrød og hvad han mener, at Lotto-tallene i næste uge bliver, men
alene om at bede Franz om at gå i forbøn for sig hos Gud.

Ideen med skytshelgener er så, at ganske som nogle levende mennesker
har en særlig forkærlighed for børn, invalide, sorte eller andre
befolkningsgrupper, så skulle afdøde have forkærlighed for visse
befolkningsgrupper.

Jeg mener at det er forkert at forsøge at kommunikere med afdøde og at
helgendyrkelsen derfor er vranglære.

Jeg tror, at enhver bøn bliver hørt, uanset hvem den stiles til, og at
det faktum, at vi i Danmark siger "Gud", "Jesus" eller "Herre" og at
folk i andre lande siger andre ting ("God", "Lord", "Gott", "Allah"),
men mener det samme er aldeles ligegyldigt for sprogets skaber.

Jeg tror, at barnet, der har en opfattelse af Gud som en gammel mand,
der sidder på en sky, "en mand, der minder om morbror Jørgen" eller
hvad det nu er for en mere eller mindre fejlagtig forståelse af Gud,
som barnet har, kan bede og bliver hørt af Gud.

Jeg vil endda ikke afvise, at stammekrigeren, der aldrig har hørt om
Jesus, men sender en bøn til "den store jagts fader", bliver hørt og
bønnen ofte besvaret.

Hvorfor er skridtet så så svært til at anerkende, at en god,
rettroende katolik, der tror, at han er frelst ved Jesu
stedfortrædende død og genopstandelse, men beder ad en omvej ved at
bede Maria gå i forbøn for ham, også høres og at Gud handler på hans
bøn?

Jeg vil vove den påstand, at _alle_ kristne har opfattelser af Gud og
af kristendommen og af den åndelige verden, som er bare en anelse
forskellige fra virkeligheden. Jeg vil vove den påstand, at Gud ikke
hænger sig i den slags detaljer.

--
Peter B. Juul, o.-.o "nej, folk vil ikke have nogen Playstation
The RockBear. ((^)) selv om der er mange der køber den."

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 01-06-02 21:51

> Undskyld, så forklarer jeg det lige på en måde, som enhver idiot kan
> forstå, men som du _også_ vil insistere på at misforstå.

Tak fordi du ikke mener jeg er en idiot dennegang!

> Ved "spiritisme" forstås normalt forsøg på at kontakte afdøde eller
> ånder for at spørge dem om noget. Altså et forsøg på at skabe en
> tovejs-kommunikation, som er en tydelig tovejs-kommunikation.

Ja,

> Den katolske helgendyrkelse handler om at bede afdøde troende om at gå
> i forbøn for sig. Det er - ifølge katolikker, ikke ifølge mig - helt
> parallelt til at bede levende kristne om at gå i forbøn for sig.

Nu er det at ikke idioterne ikke kan forstå? Hvordan kan du drage paralel
mellem de døde og de levende, og så sige der ikke er tale om en tydelig
tovejs-kommunikation

> [...]
> befolkningsgrupper.
>
> Jeg mener at det er forkert at forsøge at kommunikere med afdøde og at

Men du er så igen, er du fortaler for Alpha-kursuset som er af katolsk
oprindelse og har rødder i den katolske kirke hvor du som Lutheraner er
afhoppet fra og skal hentes tilbage til efter pavestyrets ønske for at
genoprette Jesus legeme til enighed igen???

Hvordan kan du så kalde Helgendedyrkelse for kun vranglære og ikke for
afgudsdyrkelse eller spiritisme?

> [...]
> folk i andre lande siger andre ting ("God", "Lord", "Gott", "Allah"),
> men mener det samme er aldeles ligegyldigt for sprogets skaber.

Er der tale om bøn for at blive frelse, vil kun det rigtige sted hjælpe.

> [...]
> stedfortrædende død og genopstandelse, men beder ad en omvej ved at
> bede Maria gå i forbøn for ham, også høres og at Gud handler på hans

Kan en tro på at Maria kan bede for dig også være en frelsende tro.

> [...]
> af kristendommen og af den åndelige verden, som er bare en anelse
> forskellige fra virkeligheden. Jeg vil vove den påstand, at Gud ikke

Det er ikke fra hverken fra Faderen, Jesus eller Helligånden det Økumenisk
vås du brænder af lige nu!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-06-02 22:30

> Nu er det at ikke idioterne ikke kan forstå? Hvordan kan du drage paralel
> mellem de døde og de levende,

Læs nu hvad jeg skriver: Jeg gør det klart og tydeligt, at det er den
katolske opfattelse af tingene, ikke min.

> og så sige der ikke er tale om en tydelig
> tovejs-kommunikation

Der er tale om tovejskommunikation, hvis man forventer svar fra den
entitet, man kontakter. Det gør katolikker ikke, så vidt jeg er
orienteret.

> Men du er så igen, er du fortaler for Alpha-kursuset som er af katolsk
> oprindelse

Det er dog ufatteligt, så langt ud du fører dine syge fantasier.

Alpha stammer fra Holy Trinity Brompton. Det er en anglikansk
kirke. Den er hverken katolsk eller luthersk. Den er anglikansk.

> og har rødder i den katolske kirke hvor du som Lutheraner er
> afhoppet fra og skal hentes tilbage til efter pavestyrets ønske for at
> genoprette Jesus legeme til enighed igen???

bla bla bla. Dit evige vås går mig på nerverne. HVis der så bare var
lidt sammenhæng i det, men nej...

> Hvordan kan du så kalde Helgendedyrkelse for kun vranglære og ikke for
> afgudsdyrkelse

fordi helgenerne ikke betragtes som guder.

> eller spiritisme?

Jeg betragter det som en afart af spiritisme, strengt taget, men det
ændrer ikke på, at katolikker som katolikker er flest, alligevel er
kristne. HVorfor er det så svært for dig at få ind i hovedet, at
kristendom ikke handler om hvad vi gør forkert, men om at vi gør en
enkelt ting rigtigt?

> Kan en tro på at Maria kan bede for dig også være en frelsende tro.

Nej. Og det er der heller ingen katolikker, der påstår, så vidt jeg er
informeret.

> Det er ikke fra hverken fra Faderen, Jesus eller Helligånden det Økumenisk
> vås du brænder af lige nu!

Du er for eksempel, på trods af, at du hader og dømmer din broder og
konstant ser splinten i din broders øje uden nogensinde at skænke
bjælken i dit eget en tanke.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-06-02 22:34

> [...]

informeret.

> Det er ikke fra hverken fra Faderen, Jesus eller Helligånden det Økumenisk

Du er for eksempel kristen, på trods af, at du hader og dømmer din
broder og konstant ser splinten i din broders øje uden nogensinde at
skænke bjælken i dit eget en tanke.

Tag så og hop ned fra din høje hest og drop dit megalomaniske "jeg og
kun jeg ved alt"-stunt. Det er pinligt at se på.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 02-06-02 07:27

Økumenisk

> Du er for eksempel kristen, på trods af, at du hader og dømmer din
> broder og konstant ser splinten i din broders øje uden nogensinde at
> skænke bjælken i dit eget en tanke.

Nu igen, hvad jeg hader og hvad jeg elsker kender du ikke til.

Men Helligånden tager fra Gud og kun fra Gud og lærer os kun sandheden Guds
Ord, derfor er det let at BEDØMME, ikke DØMME, at det fu mener og skriver
ikker er fra Gud da det ligger uden for enhver Bibels skrifter og særligt
inden for katolismen er der ikke meget plads til Guds Ord og derfor kommer
din fældeskirke påstand ikke fra Gud. Og det kan jeg let sige uden at have
dømt dig på nogen måde,

5 Mos 4v2 I må ikke føje noget til det, jeg befaler jer, og heller ikke
trække noget fra, men I skal holde Herren jeres Guds befalinger, som jeg
giver jer.

Den første befaling til kristendommen har du allerrede omstødt ApG 2v38 og
det er ikke ved Helligåndens hjælp du har den tilladelse.

> Tag så og hop ned fra din høje hest og drop dit megalomaniske "jeg og
> kun jeg ved alt"-stunt. Det er pinligt at se på.

Bibelen kan læses og forstås af alle der vil, men kritisere eller undlader
du, hvad Gud har befalet er du uden for Helligåndens samfund og her under
han du selv læse at Helligånden er sendt af Jesus for at vejlede og hjælpe
dig, Helligånden har intet med den katolske kirkes genoprettelse at gøre og
Helligånden er ikke sendt af Paven til at bringe de fortabte Lutheraner
tilbage til Jesus Legeme.

Joh 16 v7 Men jeg siger jer sandheden: Det er det bedste for jer, at jeg
går bort. For går jeg ikke bort, vil Talsmanden ikke komme til jer; men når
jeg går herfra, vil jeg sende ham til jer. v8 Og når han kommer, skal han
overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-06-02 18:38

> [...]

> din fældeskirke påstand ikke fra Gud. Og det kan jeg let sige uden at have

Glem mig, Erik. Din dømmesyge overfor mig er jeg ganske ligeglad
med. Det, der er så meget værre, er din dom over kristne mennesker,
som tilfældigvis er katolikker, som du afviser som ikke kristne, fordi
du har dannet dig et falsk billede af hvad det vil sige at være
kristen - eller for den sags skyld katolik.

Hvad du gør, når du kaster den dom af dig, er at sige "disse mange
millioner mennesker render rundt og tror sig frelst, men de er
fortabt. Og jeg sidder her og hyler op om det for at genere Peter, i
stedet for at prøve at gøre noget."

Du er uhyggeligt kold, det ved du godt, ikke? Piner din indre kulde
dig aldrig, eller er du så langt ude, at du er blevet insensitiv
overfor den?

> 5 Mos 4v2 I må ikke føje noget til det, jeg befaler jer, og heller ikke
> trække noget fra, men I skal holde Herren jeres Guds befalinger, som jeg
> giver jer.

Det var så de gamle jødiske skrifter. Dem har vi ikke rettet i, men
med evangelierne og brevene er der blevet givet væsentlig information,
som ikke stod der.

> Den første befaling til kristendommen har du allerrede omstødt ApG
> 2v38

Du lyver og du ved det. Men det skriftsted gider jeg ikke diskutere
med dig mere. Du lytter jo ikke til hvad folk siger alligevel.

> Bibelen kan læses og forstås af alle der vil,

På visse niveauer. På andre niveauer kræver det lidt mere, men den
visdom vil Gud gerne give.

Desværre har du forlængst afskåret dig fra at forstå, hvad der står i
Bibelen og hvorfor og i stedet sat din egen opfattelse over alt og
presset Bibelens ord indunder den. I et sådant omfangt, at du endda
vover at påstå, at visse dele af Bibelen slet ikke hører til deri.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I see, you are completely mad.
The RockBear. ((^)) I just wanted to make sure."

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 03-06-02 07:13

..
> [...]

> millioner mennesker render rundt og tror sig frelst, men de er
> fortabt. Og jeg sidder her og hyler op om det for at genere Peter, i

Hvad lyder dommen på, hvis jeg har afsagt en????

> Du er uhyggeligt kold, det ved du godt, ikke? Piner din indre kulde
> dig aldrig, eller er du så langt ude, at du er blevet insensitiv
> overfor den?

Nu igen, personligt chikane!

> Det var så de gamle jødiske skrifter. Dem har vi ikke rettet i, men
> med evangelierne og brevene er der blevet givet væsentlig information,
> som ikke stod der.

Prøver du at retførdiggøre, at skrifter "Guds Ord" bliver forandret så de er
bedre tilpasset din Økumeniske kristendommen ??

> Du lyver og du ved det. Men det skriftsted gider jeg ikke diskutere
> med dig mere. Du lytter jo ikke til hvad folk siger alligevel.

Jeg lyver kun hvis du har adlydt ApG 2v38 og har omvendt dig og ladet dig
døbe som Gud forlanger!

> På visse niveauer. På andre niveauer kræver det lidt mere, men den
> visdom vil Gud gerne give.

Men Gud har istedet for bibelens skriftsted givet den økumeniske kirke en
anden visdom eller tilladt den økumeniske kirke en anden fortolkning, Så du
ikke behøver at adlyde ApG 2v38 hvis du mener skriftstedet, Guds befaling
ikke passer til dig og din forståelse.?

Tror du virkeligt at Gud vil gå fra sit Ord, ved at se gennem fingerne med
din (ulydigheds) dåbsfortolkning.

> [...]
> presset Bibelens ord indunder den. I et sådant omfangt, at du endda
> vover at påstå, at visse dele af Bibelen slet ikke hører til deri.

Vove at påstå?? Nøjagtigt hvad vover jeg at påstå?? Jeg tror mere på det er
din sædvanlige fortvivlelse over, at du ikke kan adlyde Apg 2v38, for dit
kirkesamfund som du trælder under ikke tillader det og derfor er du afskåert
fra at give dig selv i lydighed til Guds Ord.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-06-02 12:01

> Hvad lyder dommen på, hvis jeg har afsagt en????

At de fleste kristne, der ellers render rundt og tror at Jesus er Guds
søn, at han døde en stedfortrædende død og genopstod osv., slet ikke
er kristne.

> Nu igen, personligt chikane!

Et sidste krampagtigt forsøg på at nå igennem til dig. Men det
overrasker mig ikke, at det ikke lykkedes.

> Prøver du at retførdiggøre, at skrifter "Guds Ord" bliver forandret så de er
> bedre tilpasset din Økumeniske kristendommen ??

Nej, for der bliver ikke forandret noget som helst.

Du, derimod, tager nogle vers fuldstændigt ud af sammenhængen (At man
ikke må ændre, tilføje eller fjerne noget fra Moseloven) og udbreder
det til at gælde hele Bibelen, som jo ellers netop _er_ en gevaldig
tilføjelse ift. Moseloven alene.

> Vove at påstå?? Nøjagtigt hvad vover jeg at påstå??

Blandt andet at Paulus ord om frelsen i Rom. 10,9 ikke gælder for
lutheranere, katolikker og andet godtfolk.

--
Peter B. Juul, o.-.o When you are a Bear of Very Little Brain, and you Think
The RockBear. ((^)) of Things, you sometimes find that a Thing which seemed

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 03-06-02 16:23

> "Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> writes:
>

> Blandt andet at Paulus ord om frelsen i Rom. 10,9 ikke gælder for
> lutheranere, katolikker og andet godtfolk.

Mark 1 v23 Netop da var der i deres synagoge en mand med en uren ånd, og
han skreg: v24 »Hvad har vi med dig at gøre, Jesus fra Nazaret! Er du
kommet for at ødelægge os? Jeg ved, hvem du er: Guds hellige!«

1) Bekender at Jesus er Guds Hellige Søn,

Luk 5v7 og råbte med høj røst: »Hvad har jeg med dig at gøre, Jesus, du Gud
den Højestes søn! Jeg besværger dig for Guds skyld: Pin mig ikke

2) Her bedes der efter bekendelsen om tilgivelse, " Pin mig ikke"

Jak 2 v19 Du tror, at Gud er én; det gør du ret i. Det tror de onde ånder
også ­ og skælver.

3) Alle onde ånder tror på Gud, de har jo alle set Gud.

Her er nogle urene ånder som tror og bekender at Jesus er Guds Søn, er de
ifølge Rom 10v 9 også frelste kære Peter.

Jeg ser frem til dit svar, for du må da have en eller anden forklaring på,
at de onde ånder også tror og bekender at Jesus er Guds Hellige Søn! Eller
skal man være fra den Økumeniske sammenhæng for at få frelsen ved at bekende
Jesus som Guds Søn??????

Erik L

v9 Ved I ikke, at uretfærdige ikke skal arve Guds rige? Far ikke vild!
Hverken utugtige eller afgudsdyrkere eller ægteskabsbrydere eller mænd, der
ligger i med mænd, v10 eller tyve eller griske mennesker, ingen
drukkenbolte, ingen spottere, ingen røvere skal arve Guds rige. v11 Sådan
var nogle af jer engang, men I blev vasket rene, I blev helliget, I blev
gjort retfærdige ved Herren Jesu Kristi navn og ved vor Guds ånd.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-06-02 20:14

> [...]

> han skreg: v24 »Hvad har vi med dig at gøre, Jesus fra Nazaret! Er du
> kommet for at ødelægge os? Jeg ved, hvem du er: Guds hellige!«

Det bliver bedre og bedre. Nu er alle barnedøbende kristne ikke bare
"ikke kristne" men også besat?

> Her er nogle urene ånder som tror og bekender at Jesus er Guds Søn, er de
> ifølge Rom 10v 9 også frelste kære Peter.

Er der da ingen grænser for vor langt ud du vil lade dit åndelige
hovmod bringe dig i sjofelheder om dine brødre?

Når du som her begynder at kaste dig ud i at mennesker og alle mulige
ånder er ligestille hvad angår frelsen, er du helt ude i hampen.

Mennesket faldt ved Syndefaldet, og mennesket kan frelses.

Og kravet er meget ligetil: For hvis du med din mund bekender, at
Jesus er Herre, og i dit hjerte tror, at Gud har oprejst ham fra de
døde, skal du frelses.

At du insisterer på at lade din egen fortolkning af et vers, hvor
Lukas citerer Peter for at have sagt noget bestemt i en bestemt
situation pinsedag, veje _tungere_ end Paulus' egne ord i Romerbrevet,
er over dit hoved.

> [...]
> skal man være fra den Økumeniske sammenhæng for at få frelsen ved at bekende

Nej. Lad nu være med at spille dummere end du er, bare for at være
irriterende.

--
Peter B. Juul, o.-.o "This is not a book which should be put aside
The RockBear. ((^)) lightly, it should be tossed aside with great

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 03-06-02 21:01

> Det bliver bedre og bedre. Nu er alle barnedøbende kristne ikke bare
> "ikke kristne" men også besat?

Hvordan kan du uddrage det af Markus evangeliet 1 v 23-24 ????

> Er der da ingen grænser for vor langt ud du vil lade dit åndelige
> hovmod bringe dig i sjofelheder om dine brødre?

Det er absolut kun nogle skriftsteder der opfylder dine betingelser, for den
frelsen du uddrager af Rom 10v9, "når du med din mund bekender--"

> [...]
> Lukas citerer Peter for at have sagt noget bestemt i en bestemt
> situation pinsedag, veje _tungere_ end Paulus' egne ord i Romerbrevet,

Jeg tror også som du; "At når man med din mund bekender, at Jesus er Herre,
og i dit hjerte tror, at Gud har oprejst ham fra de døde, skal du frelses."

Men jeg tror ikke på at Rom 10v9 kan stå allene (som du gerne vil have),
uden lydigheden til ApG 2v38.

Eller

> Nej. Lad nu være med at spille dummere end du er, bare for at være
> irriterende.

Nu igen! det er lettere for dig at blive personligt end at svare, er det
ikke?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-06-02 21:08

> Hvordan kan du uddrage det af Markus evangeliet 1 v 23-24 ????

Det gør jeg sandelig heller ikke. Jeg udleder det af dit forkølede
vås.

> Men jeg tror ikke på at Rom 10v9 kan stå allene (som du gerne vil have),
> uden lydigheden til ApG 2v38.

Jeg har forklaret dig hvorfor din fortolkning af det vers er noget
sludder. Mange gange. Jeg gider ikke forklare det igen, for det
meningsløst. Slå det op på Google.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 04-06-02 05:28

> Det gør jeg sandelig heller ikke. Jeg udleder det af dit forkølede
> vås.

Jeg har ikke skrevet Markus 1 v 23-24, Og har overhovedet ikke talt om at
barnedøbte skulle være besatte af onde ånder.

Jeg har dog sagt, at man ikke aflæger det gamle menneskenatur som man arver
efter Adam i barnedåben, fordi der ikke finder en begravelse sted og er der
ingen begravelse er der ingen opstandelse til et nyt liv. Men det er langt
fra det samme som du beskylder mig for at sige.

Den må du tage på egen regning.

> Jeg har forklaret dig hvorfor din fortolkning af det vers er noget
> sludder. Mange gange. Jeg gider ikke forklare det igen, for det
> meningsløst. Slå det op på Google.

Nej, det har du aldrig forklaret mig!

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 31-05-02 20:12

1 Kor 14,36

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
31 maj AD 2002
Jomfru Marias besøgelse

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 01-06-02 15:17

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> 1 Kor 14,36

Hvad, hvem er der tale om???

--
Erik L

Sandheden er ikke altid rar
den kan såre og gøre ondt
men den er alligevel bedre
end fortielsen og løgnen
for de dræner ens livskraft.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 01-06-02 22:47

On Sat, 1 Jun 2002 16:17:24 +0200, "Erik Engelbrecht Larsen"

>Hvad, hvem er der tale om???

"Eller er det fra eder, at Guds Ord er udgået? eller er det til eder
alene, at det er kommet?"

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
1 jun AD 2002
Skt. Justinus

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 02-06-02 07:29

> "Eller er det fra eder, at Guds Ord er udgået? eller er det til eder
> alene, at det er kommet?"

Bruger du Guds Ord til et angribe på mig???

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 02-06-02 22:10

On Sun, 2 Jun 2002 08:28:45 +0200, "Erik Engelbrecht Larsen"

>Bruger du Guds Ord til et angribe på mig???

Det mener jeg bestemt ikke jeg gør, men for nu at bruge et af dine
egne citater:

> [...]

>jer; men når jeg går herfra, vil jeg sende ham til jer. v8 Og når han
>kommer, skal han overbevise verden om synd og om retfærdighed

Hvordan kan det være at Helligånden i denne kreds udelukkende synes at
have overbevist en enkelt person og hvordan kan langt over halvdelen
af kristenheden ligeledes have misforstået Helligånden så grusomt?

Og hvorfor denne vægt på ApG 2,38 - en befaling udgået ikke fra
Kristus selv men fra den første indehaver af Petersembedet ?

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
2 jun AD 2002
Kristi Legems og Blods fest

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 03-06-02 07:47

> [...]
> have overbevist en enkelt person og hvordan kan langt over halvdelen
> af kristenheden ligeledes have misforstået Helligånden så grusomt?

Godt spørgsmål, som jeg har stillet mig selv mange gange, men kan kun give
den forklaring at Gud står fast på sit Ord og sine Løfter, Hvis man ikke er
stærkt optaget af menighedsarbejde i stedet for Guds arbejde.

Men det startede med at nogle Pinseprædikanter løj til mig om noget ganske
enkelt og ligegyldigt og så tog jeg den bestemmelse at Læse Bibelen og bede
til Gud om den Hjælp han lover i 1 Joh 2v26
v26 Dette har jeg skrevet til jer om dem, der vil føre jer vild. v27 Men i
jer bliver den salve, I har fået fra ham, og I har ikke brug for, at nogen
skal lære jer noget; men da hans salve lærer jer alt ­ og det er sandt og
uden løgn ­ skal I også blive i ham, sådan som den har lært jer.

Derefter var det som hele bibelen åbnede sig og jo mere bibelen åbnede jo
flere modstander og bortforklaringer fik jeg, Jeg har engang læst direkte op
fra Rom 6, og blev skældt ud for at " det kan du ikke bare komme at påstå".
Sådanne "skæld ud" og udsmidelse fra Pinsevækkelsens uden at de gav mig en
grund, har givet mig fred og meget tid til at læse Guds Ord, Bibelen.

F.eks er det meget let at se forskellen på et halvt evangelium og Guds Ord,
fordi et halvt evangelium taler nok i tunger og jager efter at bevise at Gud
kan helbrede i dag, hvor Guds Ord siger det er samme Ånd der udføre
Nådegaverne så den ene Nådegave er ikke mere vanskeligt at udføre end den
anden Nådegave, for det er Ånden der udføre dem alle, dvs har man
Helligåndens salvelse er tungetale og at udføre mirakler lige
lette/vanskelige for det er Ånden der taler og det er ånden der udføre
miraklerne.

> Og hvorfor denne vægt på ApG 2,38 - en befaling udgået ikke fra
> Kristus selv men fra den første indehaver af Petersembedet ?

Vi har haft den diskution her på dlk og enedes om at Guds befaling udgik af
Peters mund. Men var fra Gud der befalede det.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 01-06-02 19:10

On 29 May 2002 00:16:45 +0200, pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Jo, det kan jeg sagtens sige. Det er et eventyr, der skrives i
>fællesskab af deltagerne.
>
>At påstå, at D&D leder direkte over i hekseri og troldomskunst er løgn
>og latin.

100% enig med dig her.

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 28-05-02 22:42

pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) mælte sligt:

>Vil man læse en "kristen tegneserie", som faktisk giver læseren noget
>at arbejde med, så vil jeg varmt anbefale Peter Madsens
>"Menneskesønnen".

"Historien om Job" af samme forfatter kan ligeledes anbefales.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Du er så forudsigelig, at du ville dumpe en Turing-test."

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-05-02 23:17

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> writes:

> "Historien om Job" af samme forfatter kan ligeledes anbefales.

Tjah. Men den kan dårligt kaldes en tegneserie.
--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : Mr. D

Dato : 02-06-02 07:56

Peter B. Juul <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3d6vge444.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> writes:
>
> Chick's tegneserier ...
> At der så bestemt heller ikke er gået nogen større kunstner tabt på
> tegnersiden er en anden sag.

Jeg er uenig. Chick udstråler tegneserietalent såvel som humor, specielt i
hans første publicationer.

> Vil man læse en "kristen tegneserie", som faktisk giver læseren noget
> at arbejde med, så vil jeg varmt anbefale Peter Madsens
> "Menneskesønnen".

Menneskesønnen er udemærket og anderledes end det vi er vant til. Men den
har ikke meget med tegneseriekultur at gøre. Den er nærmest kunst i
stripform

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-06-02 18:40

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> writes:

> Menneskesønnen er udemærket og anderledes end det vi er vant til. Men den
> har ikke meget med tegneseriekultur at gøre. Den er nærmest kunst i
> stripform

Hr. Griis, om eders manglende viden for så vidt angår moderne
tegneserier kunne der skrives digre værker.
--
Peter B. Juul, o.-.o "når nattehimmelen er mørk bag stjernerne,
The RockBear. ((^)) så er det fordi nattehimmelen er dækket

Fra : Mr. D

Dato : 02-06-02 21:23

Peter B. Juul <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3ofet7f6w.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Hr. Griis, om eders manglende viden for så vidt angår moderne
> tegneserier kunne der skrives digre værker.

.....sikkert, men Chick er traditionel tegner og humorist, og skal ikke
sammenlignes med moderne strips. Men selvom der findes (få) moderne
tegneserier, der er mere malede end tegnede (vel hovedsageligt SciFi), så er
dog Menneskesønnen stadig maleri på maleri på maleri....

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 02-06-02 22:29

On Sun, 2 Jun 2002 22:22:59 +0200, "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk>
wrote:

>....sikkert, men Chick er traditionel tegner og humorist, og skal ikke
>sammenlignes med moderne strips.

At tegnestilen er traditionel er ikke forkert, men hvad pokker er en
"traditionel humorist"?

Mark Twain var vel en traditionel humorist, men derfor var han da ikke
så ubetinget humørforladt som Chick. Jeg kan ikke finde et eneste
eksempel på at manden ejer lune af nogen art.

http://www.chick.com/reading/tracts/5012/5012_01.asp

Forsiden så sjov ud, men det var bare mer af det samme
- nu med advarsel mod Harry Potter, naturligvis....

Kan nogen finde en anti-Tolkien tract i samlingen ?

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
2 jun AD 2002
Kristi Legems og Blods fest

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-06-02 23:07

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> writes:

> - nu med advarsel mod Harry Potter, naturligvis....

Den er simpelthen så hysterisk morsom, den del. Den overgår
D&D-traktaten fsv. angår absurditet.

> Kan nogen finde en anti-Tolkien tract i samlingen ?

Ja da. Anti-katolik-tingen er vel automatisk anti-Tolkien.

--
Peter B. Juul, o.-.o På Usenet er en enkeltimplikation ækvivalent med en
The RockBear. ((^)) dobbeltimplikation.

Fra : Mr. D

Dato : 06-06-02 18:10

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:863lfu41k7pucs5a9s16ruc61snnglkpe6@4ax.com...
> On Sun, 2 Jun 2002 22:22:59 +0200, "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk>
> wrote:
>
> At tegnestilen er traditionel er ikke forkert, men hvad pokker er en
> "traditionel humorist"?

Sådan en som mig, Gøg og Gokke, W.C. Fields, Goscinny & Uderzo og Chick

> Mark Twain var vel en traditionel humorist, men derfor var han da ikke
> så ubetinget humørforladt som Chick.

Chick er ikke humørforladt

> Jeg kan ikke finde et eneste
> eksempel på at manden ejer lune af nogen art.

Alene titlerne på nogle af hans traktater er nok for mig:

Doom Town: Sodoma og Gomorra
Miss Universe: Ester
The Outsider: Ruth
Cats: Daniel i løvekulen
The Royal Affair: David og Batseba
Fire Starter: Elias på Karmel
The Scoundrel: Jakob
The First Jaws: Jonas
Superman: Samson

Mr. D

Fra : Stefan Holm

Dato : 06-06-02 18:44

Således skrev "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk>:

> Sådan en som <snip> Chick

Ja, udfra den definition er Chick en "traditionel humorist". Men hvis
vi indskærper at humorister skal være sjove (og ikke bare Chick), er
det en ganske anden sag.

--
"I didn't order any vampires..."

Fra : Mr. D

Dato : 06-06-02 20:13

Stefan Holm <stefan@aub.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:uwutc8fq1.fsf@nynne.aub.dk...
> [...]
>
> Ja, udfra den definition er Chick en "traditionel humorist". Men hvis
> vi indskærper at humorister skal være sjove (og ikke bare Chick), er

Mr. D

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 06-06-02 21:06

On Thu, 6 Jun 2002 19:10:19 +0200, "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk>
wrote:

>Sådan en som mig, Gøg og Gokke, W.C. Fields, Goscinny & Uderzo og
>Chick

Du har ofte en sjovt skæv vinkel på tingene, Gøg og Gokke ophøjede
farcens absurditet til noget nær kunst, Fields var en mester i
fyndord, Goscinny i vanvittige ordspil og Uderzo i rasende/vanvittig
ansigtsmimik-tegninger.

>Alene titlerne på nogle af hans traktater er nok for mig:

Nøjsomheden selv - de er moderat morsomme, men indholdet i historierne
er stadig aldeles humørforladt og forudsigeligt fundamentalistpræk.
Enkelte af skurketegningerne er endda særdeles traditionelle udført i
en næsten russisk-tysk stil fra begyndelsen af sidste århundrede -
dengang plejede de bare som regel at forestille jøder.

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
6 jun AD 2002
Skt. Norbert

Fra : Mr. D

Dato : 06-06-02 21:17

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:mlcvfu8e3fts3jiia4l6s7i9brjqmp9a72@4ax.com...
> On Thu, 6 Jun 2002 19:10:19 +0200, "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk>
> wrote:
>
> Du har ofte en sjovt skæv vinkel på tingene,

Tak (tror jeg nok)

> Gøg og Gokke ophøjede
> farcens absurditet til noget nær kunst, Fields var en mester i
> fyndord, Goscinny i vanvittige ordspil og Uderzo i rasende/vanvittig
> ansigtsmimik-tegninger.

Hvor blev beskrivelsen af mig og Chick af?

> Nøjsomheden selv - de er moderat morsomme, men indholdet i historierne
> er stadig aldeles humørforladt og forudsigeligt fundamentalistpræk.

Humor og fundamentalistpræk er ikke i sig selv absolut modsatrettede

> Enkelte af skurketegningerne er endda særdeles traditionelle udført i
> en næsten russisk-tysk stil fra begyndelsen af sidste århundrede -

Som jeg sagde "traditionel"

> dengang plejede de bare som regel at forestille jøder.

Jamen, det ville jo være antisemitisme, og det kan vi ikke ha

> 6 jun AD 2002
> Skt. Norbert

777
Smith Wigglesworth

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-06-02 21:38

> Hvor blev beskrivelsen af mig og Chick af?

Du har ophøjet fyndordenes kunstneriske absurditet til
en farce af rasende/vanvittige ordspil.

Så er der vist kun ansigtsmimik tilbage til Chick.

> Humor og fundamentalistpræk er ikke i sig selv absolut modsatrettede

Bestemt ikke. Men Chick formår ikke at forene dem. I hvert fald ikke
bevidst.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Har nogen lagt mærke til, hvordan de tre Back to the
The RockBear. ((^)) future-film hænger sammen? Det er helt vildt sejt, og