Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvidbalance
Fra : V.B:K.

Dato : 28-05-02 11:44

Skal man på Olympus E10 indstille hvidbalancen hver gang man skifter
"location" ?

--

Venlig hilsen
LUR web

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-05-02 14:39

"V.B:Kskrev...
> Skal man på Olympus E10 indstille hvidbalancen hver gang man skifter
> "location" ?

Den har også en "automatisk" hvidbalance, der kan
klare de fleste situationer (til husbehov)
Jeg ved til gengæld ikke, om man kan indstille
den manuelt?
Det kan i visse (især med lystofrør) være nødvendigt
at hjælpe automatikken lidt, hvis man har mulighed
for det...

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : V.B:K.

Dato : 28-05-02 17:25

> Den har også en "automatisk" hvidbalance, der kan
> klare de fleste situationer (til husbehov)
Jeg har sat til auto, men har netop fået at vide af en fotograf hvad grunden
eventuelt kan være, at mine billeder af sky/blå himmel meget ofte er
hvid/grå. Han mente at jeg måske fik for meget "jord" med og kameraet derfor
bedømte hvidbalancen udfra jord og ikke fra det øvrige.
Jow - jeg har prøvet at ændre og det har hjulpet på det blå
> Jeg ved til gengæld ikke, om man kan indstille
> den manuelt?
Man kan stille den manuelt.

Tak for svaret Peter

Vagn

Fra : Lene Baarts

Dato : 28-05-02 18:23

Hej Vagn

"V.B:K." <hjermbo@fjernworldonline.dk> skrev

> [...]
> bedømte hvidbalancen udfra jord og ikke fra det øvrige.
> Jow - jeg har prøvet at ændre og det har hjulpet på det blå
Har du bemærket at der sidder en lille "wb" knap foroven på kameraet? Der
kan du lave en hurtig hvidbalance uden at ændre den gennem menuen.
Men umiddelbart ville jeg tro at det også kunne komme fra din lysmåling -
har du den på ESP? Prøv evt. at skifte til integral måling (ups, jeg ved
ikke hvad det hedder på dansk, i min tyske manuel hedder det "mittenbetonte
Integralmessung") Det er ikke spot, men den midt i mellem.
Prøv også at eksperimentere lidt med AEL knappen.

Jeg har også problemer med at få himlen rigtig blå, når jeg fotograferer et
motiv, som er relativt mørkt og fylder godt i billedet. Af og til hjælper et
polfilter på det, men ellers laver jeg en række med korrektur af lysmåling.
Især for at få en fornemmelse af hvor den skal ligge henne.
Da du ændrede på wb og fik mere blå himmel, blev dit motiv så ikke
tilsvarende mørkere?

Mange hilsner
Lene Baarts
http://home20.inet.tele.dk/baarts/

Fra : V.B:K.

Dato : 28-05-02 21:10

Lene Baarts <baarts@12move.dk> skrev i news:ad0e8c$b6s$1@sunsite.dk
> Har du bemærket at der sidder en lille "wb" knap foroven på kameraet? Der
> kan du lave en hurtig hvidbalance uden at ændre den gennem menuen.

Ja - den står på auto

> [...]
"mittenbetonte
> Integralmessung") Det er ikke spot, men den midt i mellem.

Den står på ESP

> Prøv også at eksperimentere lidt med AEL knappen.

Det bliver næste projekt Lene - kiggede lidt på den idag hos fotografen som
nævnt tidligere i tråden

> [...]
et
> polfilter på det, men ellers laver jeg en række med korrektur af

Og hvorledes gør du det ?

> Da du ændrede på wb og fik mere blå himmel, blev dit motiv så ikke
> tilsvarende mørkere?

Jeg ændrede ikke på WB, men skød nedefra og opefter, hvorved jeg fik mindre
"jordoverflade" og MERE himmel. Det fortalte fotografen var grunden til at
himlen blev mere blå og dermed mere ligesom det skulle være. Så skulle
kameraet åbenbart tage det hvide i himlen som reference og ikke fra det
grå/grønne på jorden - som jeg forstod det. Se 2 billeder på adresserne
http://www.lur.dk/testpics/himmelok.jpg og
http://www.lur.dk/testpics/himmelikkeok.jpg

***********************

Vagn

Fra : Lene Baarts

Dato : 28-05-02 21:51

"V.B:K." <hjermbo@fjernworldonline.dk> skrev

> Det bliver næste projekt Lene - kiggede lidt på den idag hos fotografen
som
> nævnt tidligere i tråden

Det er en ret nyttig knap. Men den giver vist kun mening, hvis du skifter
fra ESP lysmålingen. Jeg bruger den efterhånden meget tit.

> et
> et
> lysmåling.
>
> Og hvorledes gør du det ?

Polfiltereffekt kan du se på min HP under "natur" ("fanefjord strand" og
"bare rødder") og især under "diverse" i menuen og så "Tenerife" på de
nederste 2/3 billeder på 1.side.

Link: http://home20.inet.tele.dk/baarts/

Korrekturrækken laver jeg således:
I menuen vælges BKT frame = 3 og +/- på 1/3. Du kan prøve dig frem med
forskellige værdier.

Se 2 billeder på adresserne
> http://www.lur.dk/testpics/himmelok.jpg og
> http://www.lur.dk/testpics/himmelikkeok.jpg

Det er svært at vurdere ud fra to forskellige motiver.
Jeg har dog stadig en fornemmelse af, at det mere handler om lysmåling end
om hvidbalance. Lysmålingen ved ESP vil i dine eksempler jo også være mere
baseret på himlen, da den fylder mere i billedet. Prøv med en af de andre
indstillinger og mål så med AEL på det sted du vil have mest korrekt
belyst.. Husk at holde den nede indtil du har taget billedet!!

Fra : John

Dato : 29-05-02 07:13

> "V.B:K." <hjermbo@fjernworldonline.dk> skrev

> grunden
> derfor

Selv om jeg ikke selv har digitalkamera, ved jeg fra videoverdenen, at
hvidbalancen ikke har det fjerneste med jeres problem at gøre. Denne skal
"blot" sikre den rette balance mellem grundfarverne ved naturlig eller
kunstig belysning.

Grunden til den hvide sky, er at kameraets lysmåler (som måler i S/H)
stræber efter en gennemsnitlig belysning på hvad der svarer til 80% grå. Så
hvis du belyser efter din forgrund (den mørke jord) beliver himlen
overbelyst. Hvis du måler efter himmelen, bliver jorden for mørk.

Film fotografer kompenserer for dette, ved at eksponere efter den mørke
jord, og så bruge et gradueret gråfilter (et filter der er gennemsigtigt for
neden, for derefter fra midten at blive mere og mere gråt) , for at sikre
den rette belysning af himlen.

Hvad i digital fotografer skal gøre ved det, aner jeg ikke!!
Desværre...måske andre i gruppen kan hjælpe der. Men hvidbalancen er ikke
problemet.

--
MVH
John K Hansen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-05-02 21:03

"V.B:K." skrev...
> [...]
> bedømte hvidbalancen udfra jord og ikke fra det øvrige.
> Jow - jeg har prøvet at ændre og det har hjulpet på det blå

Dit "problem" skyldes ikke hvidbalancen, men selve
lysmålingen. Fotograferer du et gennemsnits-motiv, fortæller
lysmåleren dit kamera at blænde og lukkertid skal stå
sådan og sådan, for at dit motiv skal blive korrekt belyst.
Fotograferer du f.eks. en person mod en lys baggrund, vil
dit kamera indstille belysningen efter motivet, hvilket
så bliver på bekostning af baggrunden, som så bliver overbelyst.
Resultatet er at himmelen ikke længere er blå, men bliver
gengivet hvid.
Eksponerede du efter baggrunden, ville din himmel blive blå,
men personen i forgrunden ville fremstå som en silhuet, eller i bedste
fald temmelig mørk.
En løsning kunne være at eksponere efter baggrunden og anvende blitz
til at oplyse forgrunden. Det er der faktisk mange der gør.
Fordelen ved et digitalkamera er jo netop, at du kan eksperimentere
og vurdere resultatet med det samme, mens du stadig har fremgangsmåden
frisk i hukommelsen.Kig i manualen efter en forklaring på
"fill-in flash" eller "udfyldningsblitz/lys" for at se hvordan du
bedst indstiller kameraet.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply