Områder med skærpet/lempet erstatningsansv~
Fra : Kristian Storgaard

Dato : 28-05-02 11:10

Jeg sidder lige og kæmper med en opgave, og har brug for lidt inspiration.

Hvor i dansk ret er der er ansvarsgrundlaget for erstatning mildere hhv.
Strengere end culpa? Der tænkes både i og uden for kontraktsforhold. I
kontraktsforhold er hovedvægten dog på køberet og aftaleret.

Jeg har selv en masse gode ideer, men jeg vil gerne have mange flere. Især
områder med mildere ansvar end culpa i kontraktsforhold har jeg lidt svært
ved at finde.

Alle områder (gerne med henvisninger) modtages med kyshånd - jeg skal nok
selv sortere.

På forhånd tak!

/kristian

Fra : Peter G C

Dato : 29-05-02 17:35

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev:

[klip]

> Alle områder (gerne med henvisninger) modtages med kyshånd - jeg skal nok
> selv sortere.

Jeg går ud fra, at du er i gang med at skrive obligatorisk opgave. Du kan
kigge Erstatningsansvarslovens § 24 med kommentarer.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 29-05-02 21:05

On 29.05.2002 18:35, in article ad2vv8$a6p$1@tux.netsite.dk, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> Jeg går ud fra, at du er i gang med at skrive obligatorisk opgave.

....nu gætter du...

> Du kan
> kigge Erstatningsansvarslovens § 24 med kommentarer.

Tak, det var også i mine tanker (blandt meget andet). Det er lidt værre med
områder i kontrakt med et lempeligere ansvar end culpa.

/kristian

Fra : Peter G C

Dato : 29-05-02 21:20

> [...]

> Tak, det var også i mine tanker (blandt meget andet). Det er lidt værre
> med områder i kontrakt med et lempeligere ansvar end culpa.

Men i funktionær eller ansættelsesretten? Der tales om grov misligholdelse -
ikke væsentlig..... måske kan det pege i retningen af ansvarsgrundlaget...
jeg gætter.

I entrepriseretten er der mange muligheder. Tjek Vagners Entrepriseret -
ansvarsgrundlaget, som er skærpet meget, er meget kompliceret for
entreprenøren i en række forskellige situationer.

/Peter
--
http://www.grauslund.com

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 29-05-02 21:49

On 29.05.2002 22:20, in article ad3d5i$l3p$1@tux.netsite.dk, "Peter G C"
> [...]

> ansvarsgrundlaget, som er skærpet meget, er meget kompliceret for
> entreprenøren i en række forskellige situationer.

Tusind tak for rådene. Jeg er vist også ved at have rigeligt nu, fra
forskellige sider. Det er jo heller ikke noget speciale...

/kristian

Fra : Nielsen

Dato : 30-05-02 20:30

Det mest vidtgående tilfælde af skærpet erstatningsansvar må være i lov om
omsætning af fast ejendom § 24, stk. 2.

F.eks. er en ejendomsformidler i ifølge bestemmelsens 1. pkt. objektivt
ansvarlig for differencen i en forkert provenuberegning til skade for
forbrugeren. Det er uanset, om forbrugeren lider tab herved. Der er således
ikke engang tale om et objektivt ansvar for et lidt tab, men egentligt et
objektivt ansvar for skuffede forventninger. Forbrugeren får altså ikke
erstatning men godtgørelse.
Forbrugeren må dog ikke have været i ond tro.

Mig bekendt er bestemmelsen (hele § 24, stk. 2) den eneste lovhjemmel for
godtgørelse for skuffede forventninger.

Iøvrigt påhviler der i almindelighed ejendomsformidlere såvel som andre
rådgivere, f.eks. advokater og revisorer, et professionsansvar, hvilket er en
skærpet culpanorm.

Angående litteratur om professionsansvar så se pensumangivelsen for faget
"professionsansvar" i kursusplanen for jura på Århus Universitet.

mvh. Kim