Et træ skal dø.!
Fra : Eigil Hansen

Dato : 28-05-02 09:00

Hej med jer alle sammen.

herinde sidder der en venlig sjæl ved jeg som nu vil hjælpe med et stort
problem nemlig et træ der skal dø...

Det drejer sig om et Elmetræ der er mere en 10 år gammel.

hvordan kan sådanne et træ, slåes ihjel det skal ikke fældes men blot dø.
(stå nøgen) til fuglenes fornøjelse.

Mv.
E. Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-05-02 10:11

On Tue, 28 May 2002 09:59:42 +0200, "Eigil Hansen"
<purver@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>
>Det drejer sig om et Elmetræ der er mere en 10 år gammel.
>
>hvordan kan sådanne et træ, slåes ihjel det skal ikke fældes men blot dø.

Jeg ved godt hvordan jeg ville gøre det... men det tror jeg ikke jeg
siger højt - der plejer at blive nogle ulideligt lange tråde ud af
det....

Men du kan 'ringe' træet, dvs. skær en stribe bark af hele vejen rundt
om stammen så langt nede du kan komme til. Den skal være 2-3 cm bred.
Efterhånden vil træet så dø, dog vil der nok komme masser af nye skud
under det sted hvor denne barkring er fjernet. Men disse skud kan man
ret nemt knække af bare man ikke lader dem vokse for store.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 28-05-02 11:11

<snip>
> [...]
> under det sted hvor denne barkring er fjernet. Men disse skud kan man
> ret nemt knække af bare man ikke lader dem vokse for store.

Hvis du lader de nye skud vokse sig "store" (30-40 cm) holder roden sig
frisk. Derved vil træet kunne stå i længere tid.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-05-02 11:30

On Tue, 28 May 2002 12:10:57 +0200, "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> wrote:

><snip>
><snip>
>
>Hvis du lader de nye skud vokse sig "store" (30-40 cm) holder roden sig
>frisk. Derved vil træet kunne stå i længere tid.

...og hvis man piller barken af hele træet vil det holde endnu længere.
Der kommer masser af smådyr under barken på et dødt træ.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 28-05-02 11:51

Mads Lie Jensen skriver:

> ..og hvis man piller barken af hele træet vil det holde endnu længere.
> Der kommer masser af smådyr under barken på et dødt træ.

Hvilket jo ville gøre træet mindre attraktivt for de fugle som det var
tiltænkt *smil*.
Dorthe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-05-02 12:35

On Tue, 28 May 2002 12:51:24 +0200, Dorthe Prip Lahrmann
<dplahrmann@hotmail.com> wrote:

>Mads Lie Jensen skriver:

>Hvilket jo ville gøre træet mindre attraktivt for de fugle som det var
>tiltænkt *smil*.

Det er der jo så nok noget om... men det samme gælder jo så at slå træet
ihjel i første omgang, jeg er ret sikker på at fuglene meget hellere vil
sidde i et træ med blade på end i et uden. Det med bladene kan de bedre
gemme sig i.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-05-02 23:26

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> [...]
> ihjel i første omgang, jeg er ret sikker på at fuglene meget hellere vil
> sidde i et træ med blade på end i et uden. Det med bladene kan de bedre

Elme dør vel af sig selv? Slår du det ihjel for (kortvarigt) at fodre fugle,
kender jeg sikrere og enklere metoder. Noget man køber i poser....

Senere slår træet nok en eller anden ihjel med en afbrækket gren, men så har
det da fået hævn!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-05-02 07:29

On Wed, 29 May 2002 00:25:54 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Elme dør vel af sig selv? Slår du det ihjel for (kortvarigt) at fodre fugle,
>kender jeg sikrere og enklere metoder. Noget man køber i poser....

Alt dør på et tidspunkt Ikke alle elme bliver nødvendigvis ramt af
elmesyge. Ideen med at slå det ihjem var vel så vidt jeg forstod ikke at
fodre fuglene, men at de havde et sted at sidde hvor man samtidig kunne
se dem.

>Senere slår træet nok en eller anden ihjel med en afbrækket gren, men så har
>det da fået hævn!

Det er nok begrænset hvor store grene der er på et træ som kun betegnes
som 'mere end 10 år gammelt'. Ok, det kan selvfølgelig godt være over
100 år også, men så var der nok ikke blevet skrevet sådan om alderen

http://www.gartneriet.dk

Fra : .Kody

Dato : 28-05-02 12:45

"Eigil Hansen" <purver@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det drejer sig om et Elmetræ der er mere en 10 år gammel.
>
> hvordan kan sådanne et træ, slåes ihjel det skal ikke fældes men blot dø.

Jeg ville banke nogle kobbersøm i stammen

..Kody

Fra : Tobias Simonsen

Dato : 29-05-02 09:40

> Jeg ville banke nogle kobbersøm i stammen

Hvis man har tid nok.... Det tager laaaaaaaang tid at slå et træ ihjel på den
måde.

Hvad med at bore nogle huller skråt ned i stammen og hælde noget saltsyre i?
Jeg ville dø af den omgang...

/Tobias