Domæne
Fra : Anders Schwartz

Dato : 27-05-02 22:12

Hej

Jeg overvejer at købe et domænenavn www.xxxxxxx.dk (Jeg udelader navnet aht.
til andre der kunne synes at det var en god idé ), og navnet xxxxxxxx
kommer fra en sang. Vil jeg løbe ind i problemer der, eller er det ok?

Mvh

Anders

Fra : Jakob Paikin

Dato : 27-05-02 22:14

On Mon, 27 May 2002 23:11:40 +0200, "Anders Schwartz"
<sysopspi@hotmail.com> wrote:

>Jeg overvejer at købe et domænenavn www.xxxxxxx.dk (Jeg udelader navnet aht.
>til andre der kunne synes at det var en god idé ), og navnet xxxxxxxx
>kommer fra en sang. Vil jeg løbe ind i problemer der, eller er det ok?

Det er ikke muligt at svare klart på uden at kende det konkrete navn.

--
Jakob Paikin

Fra : Anders Schwartz

Dato : 27-05-02 22:21

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke muligt at svare klart på uden at kende det konkrete navn.

Hvorfor ikke? Det er vel pricippet i det der er interessant.

Men jeg kan da sige at jeg ønsker at oprette et domæne, hvis navn er
identisk med navnet på et nummer, som gruppen "The Tremolo Beer Gut" har
udgivet.

Mvh

Anders

Fra : Jakob Paikin

Dato : 27-05-02 22:29

On Mon, 27 May 2002 23:21:02 +0200, "Anders Schwartz"
<sysopspi@hotmail.com> wrote:

>Hvorfor ikke? Det er vel pricippet i det der er interessant.

Hvilket princip? Om der kan være ophavsret til ét ord - det kan der
næppe. Der findes en dom for at fire ord kan nyde ophavsretlig
beskyttelse ("Hvem ringe klokkerne for" som oversættelse for "For whom
the bell tolls").

Hvis der er tale om et fantasiord kan det måske ikke fuldstændig
udelukkes, at det kan have værkshøjde og dermed være beskyttet.

En mere konkret risikoe ligger i, hvis det pågældende ord er et
(registreret) varemærke eller kunne forveksles med et sådant. Det er i
sagens natur umuligt at vurdere uden at kende ordet.

--
Jakob Paikin

Fra : Anders Schwartz

Dato : 27-05-02 22:38

> En mere konkret risikoe ligger i, hvis det pågældende ord er et
> (registreret) varemærke eller kunne forveksles med et sådant. Det er i
> sagens natur umuligt at vurdere uden at kende ordet.

Det er et fantasiord. Atlså ordet består af to ikke-fantasiord sat sammen
til et fantasiord. Men på den anden side er fx. Crunchy Frog deres
pladeselskabs registrerede navn (det jeg prøver at forklare er at der står C
(Copyright) Crunchy Frog på coveret)

Fx. hedder en af deres numre "Stoli Chaser", som ikke umiddelbart giver
mening. Måske skulle jeg kontakte pladeselskabet og spørge dem ad om de har
copyright på deres numres navne. Eller hvordan skal det formuleres?

Mvh
Anders

PS: Fx. har man da set sager i de tidlige internet dage, hvor folk blev
presset af store firmaer som ville have deres domænenavne, fordi
privatpersoner havde hugget domænet for næsen af det store firma.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 27-05-02 22:46

On Mon, 27 May 2002 23:37:58 +0200, "Anders Schwartz"
<sysopspi@hotmail.com> wrote:

>Fx. hedder en af deres numre "Stoli Chaser", som ikke umiddelbart giver
>mening. Måske skulle jeg kontakte pladeselskabet og spørge dem ad om de har
>copyright på deres numres navne. Eller hvordan skal det formuleres?

At søge tilladelse/aftale er altid klogere end at tage chancen.

>PS: Fx. har man da set sager i de tidlige internet dage, hvor folk blev
>presset af store firmaer som ville have deres domænenavne, fordi
>privatpersoner havde hugget domænet for næsen af det store firma.

De klassiske sager handlede om varemærkerettigheder. En person købte
en virksomheds varemærke som domænenavn og søgte derefter at sælge
navnet "tilbage" til virksomheden. Det er fast antaget at være i strid
med virksomhedens ret til varemærket.

--
Jakob Paikin

Fra : Anders Schwartz

Dato : 27-05-02 22:48

Som eksempel kan jeg give: www.revolvo.dk som er et af deres numre, som jeg
nu ikke vil vælge, men det er lidt i den bolgade som jeg opererer i.
Og tak for den gode hjælp, selvom jeg er lidt besværlig at have med at gøre
i denne situation.

Mvh
Anders

Fra : Khawk

Dato : 29-05-02 03:49

> [...]
har
> copyright på deres numres navne. Eller hvordan skal det formuleres?
"Stoli Chaser" kan godt give mening, da Stoli er enbrugt forkortelse for en
russisk vodka (skrevet fuldt ud hedder den noget i stil med stolichnaya) og
Chaser bruges i drikkesammenhæng på bar o.l.

mvh
Kim

Fra : Peter G C

Dato : 28-05-02 15:47

Anders Schwartz <sysopspi@hotmail.com> skrev:

[klip]

> [...]
> aht. til andre der kunne synes at det var en god idé ), og navnet
> xxxxxxxx kommer fra en sang. Vil jeg løbe ind i problemer der, eller er

Hvad skal du bruge domænet til? Privat eller erhverv? Lidt mere uddybende
information, tak

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Anders Schwartz

Dato : 28-05-02 17:49

> Hvad skal du bruge domænet til? Privat eller erhverv? Lidt mere uddybende
> information, tak

Privat. Og nu kunne jeg ikke holde det ud mere, så jeg bestilte det: det
kommer til at hedde www.kittyscope.dk

Mvh

Anders

Fra : Peter G C

Dato : 28-05-02 17:57

Anders Schwartz <sysopspi@hotmail.com> skrev:

[klip]

> Privat. Og nu kunne jeg ikke holde det ud mere, så jeg bestilte det: det
> kommer til at hedde www.kittyscope.dk

Så er det sikkert ok - hvis du begynder med nogle reklamebannere eller
lignende, som giver penge, så kan du få problemer.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Anders Schwartz

Dato : 28-05-02 18:16

> Så er det sikkert ok - hvis du begynder med nogle reklamebannere eller
> lignende, som giver penge, så kan du få problemer.
Jeg skrev faktisk til dem, men de har ikke svaret endnu.
Jeg kunne aldrig finde på at sætte bannere på. Der skal være kvalitets
indhold! Og så koster det kun 5 kr/mdr at have navnet.... SÅ det kommer ikke
til at koste noget

Mvh

Anders

Fra : KGB

Dato : 02-06-02 02:08

> Hvad skal du bruge domænet til? Privat eller erhverv? Lidt mere uddybende
> information, tak

Jeg har også lige et par relaterede spørgningsmål:

1) Må et firma som netidentity.com http://www.netidentity.com/ beholde og
leje ud af et domænenavn (ex. "Thomsen", det har de købt, men jeg kunne fx
godt tænke mig det) Eller kan jeg bede om det (hvis altså jeg hed thomsen, i
dette tilfælde)

2) Jeg køber et domæne med familieefternavnet og laver en hjemmeside for
hele famillien. Jeg fortæller et 2-et familiemedlem at jeg også har tænkt
mig at købe et andet domæne, med samme famillieefternavn, der dog ender på
..dk. Inden jeg har set mig om, så er domænenavnet købt af det 2-et
familliemedlem, der bruger sitet til promovering af sig selv
(forretningsmæssigt).
Så er der ikke noget at gøre, vel, eller kan jeg gøre nogen krav på
domænet??

> /Peter

(-: -KGB-