Digital kopiering
Fra : Lars

Dato : 27-05-02 21:28

Hej NG
jeg har haft en diskusion med et par af mine venner der har set i tv, at man
godt må låne cd'er på biblioteket og kopiere dem lovligt.
Kan godt være det er sandt men min logiske sans siger mig det er helt galt.
Man må vel kopiere hvis man kar originalen eller hva' ?
Den med biblioteket holder vel ikke i retten ?

Lars

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-05-02 21:48

Scripsit "Lars" <lane@jubiipost.dk>

Standardsvar fra http://usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/#6.1

--
Henning Makholm "Han råber og skriger, vakler ud på kørebanen og
ind på fortorvet igen, hæver knytnæven mod en bil,

Fra : Jakob Paikin

Dato : 27-05-02 21:50

On Mon, 27 May 2002 22:28:13 +0200, "Lars" <lane@jubiipost.dk> wrote:

>Man må vel kopiere hvis man kar originalen eller hva' ?

Man må kopiere til ens eget personlige brug, hvis der blot kopieres
fra en lovlig original.

>Den med biblioteket holder vel ikke i retten ?

Jo. Det er ganske vist ikke fastslået ved nogen dom, men
ophavsretsloven kan efter gængs opfattelse ikke læses på nogen anden
måde.

--
Jakob Paikin

Fra : Nero-Wolfe

Dato : 01-06-02 07:51

Fra : Jakob Paikin

Dato : 01-06-02 08:26

On Sat, 1 Jun 2002 08:50:53 +0200, "Nero-Wolfe" <Nero-Wolfe@ofir.dk>
wrote:

> Må man kopierer en original cd og lave den om til mp3 , og have den liggende på Harddisken på computeren ??????

Ja.

Se evt. www.dklaw.dk/nyheder/jnyt01-2.html hvor de nye regler
gennemgås.

--
Jakob Paikin

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-06-02 10:43

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> writes:

> Ja.

Er der nogle komplikationer hvis man kopierer en cd til harddisken, og
derefter brænder denne kopi ned på en ny cd. Det ville jo være en kopi
lavet ud fra en kopi?
Det er den sædvanlige opførsel af cd-kopiprogrammer, specielt hvis
man kun har et cd-drev.
/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Jakob Paikin

Dato : 01-06-02 13:02

On 01 Jun 2002 11:43:06 +0200, Lasse Reichstein Nielsen
<lrn@hotpop.com> wrote:

>Er der nogle komplikationer hvis man kopierer en cd til harddisken, og
>derefter brænder denne kopi ned på en ny cd. Det ville jo være en kopi
>lavet ud fra en kopi?

Formelt er det nok et problem, men reelt tror jeg ikke det er DER man
skal frygte de store erstatningssager...

--
Jakob Paikin

Fra : Kim Hansen

Dato : 01-06-02 15:03

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> writes:

> Formelt er det nok et problem, men reelt tror jeg ikke det er DER man
> skal frygte de store erstatningssager...

Det er jeg ikke enig med dig i, kopier må gerne bruges til 'personlig
brug', dvs. at sålænge man selv kopiere dem til sig selv (eller sin
husstand) er det lovligt. Men man kan hverken låne den første eller
efterfølgende kopier ud til andre.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_

Fra : Jakob Paikin

Dato : 01-06-02 15:13

On 01 Jun 2002 16:02:52 +0200, Kim Hansen <k@oek.dk> wrote:

> [...]
>brug', dvs. at sålænge man selv kopiere dem til sig selv (eller sin
>husstand) er det lovligt. Men man kan hverken låne den første eller

Men §11 bestemmer at enhver eksemplarfremstilling (også til personlig
brug) skal ske på baggrund af et lovligt forelæg.

Man kan nok til en vis grad diskutere om en selvfremstillet kopi er
lovligt forelæg til yderligere egenkopiering - men svaret er nok ikke
helt entydigt.

--
Jakob Paikin

Fra : Jan Eliasen

Dato : 01-06-02 12:53

Fra : Jakob Paikin

Dato : 01-06-02 13:01

On Sat, 1 Jun 2002 13:52:48 +0200, Jan Eliasen <jan@eliasen.dk> wrote:

>MEN (og nu kommer det farlige spørgsmål må han
>komme hjem til mig og låne min PC til at lave kopien på, hvis han nu ikke
>selv ejer en brænder? Eller hvis jeg ikke vil udlåne mine CD'er eller
>lignende?

Jeg har ikke umiddelbart et svar. Svaret skal søges i en fortolkning
af begrebet "fremmed medhjælp". Om det anses for medhjælp at stille
teknisk udstyr til rådighed er jeg ikke sikker på, men det kan bestemt
ikke udelukkes.

--
Jakob Paikin

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 01-06-02 15:17

> Formelt er det nok et problem, men reelt tror jeg ikke det er DER
> man skal frygte de store erstatningssager...

Det kommer an på, hvordan "lovligt forlæg" skal forstås. Jeg vil
umiddelbart anse min kopi på harddisken som et lovligt forlæg, hvis jeg
laver en CD kopi til mig selv.

Hvis det skal opfattes mere indskrænkende, som du vist gør, i den
betydning, at der skal kopieres direkte fra den originale CD betyder
det, at man i praksis ikke kan lave digitale kopier.

--
Morten http://miljokemi.dk
Nye rapporter på http://www.miljokemi.dk/opgaver.htm