Rohdodendron uden blomst
Fra : Susanne Rasmussen

Dato : 27-05-02 20:52

Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor min rohdodendron kun kommer
med blade, men ingen blomster ???

Fra : M@rk

Dato : 27-05-02 21:12

27 May 2002 12:51:40 -0700, berigede susrasmussen5@ofir.dk (Susanne
Rasmussen) dk.fritid.hus-og-have med:

>Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor min rohdodendron kun kommer
>med blade, men ingen blomster ???

Min kære moder har på et tidspunkt fortalt mig, at man skal huske at
fjerne blomsterstandene efter blomstring, i det dette bevirker at den
så også blomstrer året efter.

I følge hendes udsagn, så vil der ellers gå mindst 2 år fra sidste
blomstring til den blomstrer igen.

Jeg skal ikke kunne sige, om ovenstående er sandt eller ren
ammestuesnak - men jeg har fulgt rådet og vores er nu i gang med, at
blomstre for andet år i træk

Derfor:

- Blomstrede den sidste år?
- Fjernede du blomsterstandene efter endt blomstring?

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-05-02 21:54

On Mon, 27 May 2002 22:12:05 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg skal ikke kunne sige, om ovenstående er sandt eller ren
>ammestuesnak - men jeg har fulgt rådet og vores er nu i gang med, at

Der er noget rigtigt i det. Og hvis man samtidig ikke har gøder
planterne så er det endnu værre. Og måske de endda har haft det tørt ret
længe sidste sommer. Eller barfrost og vind/sol i januar/februar...

Årsager til de manglende blomster kan der være mange af...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 28-05-02 19:25

"M@rk" wrote:

> [...]
>
> Jeg skal ikke kunne sige, om ovenstående er sandt eller ren
> ammestuesnak - men jeg har fulgt rådet og vores er nu i gang med, at

Ja de feste blomstrede både sidste år og i år

> - Fjernede du blomsterstandene efter endt blomstring?
Aldrig!

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 27-05-02 21:26

Susanne Rasmussen wrote:

> Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor min rohdodendron kun kommer
> med blade, men ingen blomster ???

Jeg også en uden blomster. Det skyldes en svamp der angriber knopperne,
på den art.
Det kan også være at din plante blomstrede for kraftigt sidste år,
så at den ikke havde kraft til at danne blomster knopper sidste år.
Der findes også nogen, som blomster efter løvspring, men det er næppe en
sådan du har.

Fra : Tom Stevns Nielsen

Dato : 28-05-02 11:40

Hej !

NB ! prøv at gøde med fosfor svag gødning.

Planten kan stå meget udsat

Planten skal helst stå i spagnum.

Hvor stor er planten ?

Hvilken type ?

Hvor mange år har planten været uden blomst.

mvh Tom Stevns Nielsen

NB ! her kan du få meget billige planter

http://www.haarlev-planteskole.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 28-05-02 19:23

Tom Stevns Nielsen wrote:

> Hej !
>
> NB ! prøv at gøde med fosfor svag gødning.
Jeg har ingen positive erfaringer med at gøde Rhododendron

> Planten kan stå meget udsat

Jeg har næsten kun meget udsatte planter

> Planten skal helst stå i spagnum.
Jeg har ingen som stå i spagnum!

> Hvor stor er planten ?
1m

> Hvilken type ?
R. decorum CW

> Hvor mange år har planten været uden blomst.
mindst 1år

Fra : Jytte Jensen

Dato : 28-05-02 20:04

Jeg tror ikke på at det er nødvendigt at nippe de afblomsrede stande af,
hvem gør det ude i naturen ? Der blomstrer de alligevel. Hvis
blomsterknopperne er brune springer de ikke ud, og det skyldes en
svampesygdom. Så er der ikke andet at gøre en at fjerne dem og smide dem væk
(ikke i kompostbunken).
Rhododendron er jo surbundsplanter - så apagnunm og vand og animex
rhododendron er en god idé.

Hilsen
Jytte Jensen

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 28-05-02 20:23

"Jytte Jensen" <jjens@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror ikke på at det er nødvendigt at nippe de afblomsrede stande af,
> hvem gør det ude i naturen ? Der blomstrer de alligevel.
> Hilsen
> Jytte Jensen

Hej Jytte
I naturen skal buskene sørge for overlevelse, ved f.eks at sætte frø. Når du
fjerner den mulighed for busken bruger den energien på noget andet.
Hvis du har 2 ens buske, så prøv at fjerne blomsterne af den ene og se
forskellen året efter.
Og så har jeg ladet mig fortælle, at hvis man gøder efter maj, sættes der
"busk" i stedet for blomster. Mine egne useriøse forsøg ser ud til at
bekræfte dette.

Hilsen
Ebbe

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 28-05-02 20:37

Ebbe Rasmussen wrote:

> [...]
> Og så har jeg ladet mig fortælle, at hvis man gøder efter maj, sættes der
> "busk" i stedet for blomster. Mine egne useriøse forsøg ser ud til at

De fleste Rhododendron hybrider har meget ringe frugtsætning.
Så planten kan ikke bruge energi på at danne de små støv agtige frø.

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 28-05-02 22:29

"Peter Ole Kvint" <haabet@mail.danbbs.dk> skrev i en meddelelse
Når du

> De fleste Rhododendron hybrider har meget ringe frugtsætning.
> Så planten kan ikke bruge energi på at danne de små støv agtige frø.

Muligt, men prøv nu lige at fjerne blomsterne, evt. bare fra den ene
halvdel af en busk.
Jeg skal ikke gøre mig klog på hvorfor forskellen opstår.

Hilsen Ebbe

Fra : MM

Dato : 31-05-02 19:21

> Og så har jeg ladet mig fortælle, at hvis man gøder efter maj, sættes der
> "busk" i stedet for blomster. Mine egne useriøse forsøg ser ud til at
> bekræfte dette.

Nu spørger jeg måske dumt, men er det godt eller skidt at der sættes busk??
Og hvordan gøder man? Jeg mener, hvilken slags gødning, og skal det bare
lægges ovenpå jorden eller hvordan?

--

Venlig hilsen Mia
fjern xxx i mailadressen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 31-05-02 23:46

MM wrote:

> Nu spørger jeg måske dumt, men er det godt eller skidt at der sættes busk??
> Og hvordan gøder man? Jeg mener, hvilken slags gødning, og skal det bare
> lægges ovenpå jorden eller hvordan?

Almindeligt vis så døer der 10.000 flere Rhododendron af for meget
gødning,
end der døer af for lidt.

De fleste sorter danner ikke eller næsten ikke frø,
derfor er der ingen grund til at pille alle de visne blomster af.

Men Nogen få sorter vil kunne danne flere blomsterknopper,
hvis man plukker alle blomster stande af, efter blomstringen.

Fra : Sussie

Dato : 01-06-02 11:14

Jeg har lige set en gartner demonstrere, at hvis man plukker de afblomstrede
blomster af efter blomstringen, bruger den sin energi på at lave nye skud,
som giver en tættere og flottere busk. Men han havde af erfaring ikke kunnet
bekræfte at det var bedst at plukke dem af for at få flotte nye blomster
næste år, men han synes bare det så bedst ud når man plukker
afblomstringerne af og han fik en tættere busk.
Han fortalte at hvis en plante ikke ter sig normalt, så er det tid til at
grave den op og sætte den i nyt rhododendron spagnum.

Sussie

Peter Ole Kvint <haabet@mail.danbbs.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3CF7FD2F.DADFBCAE@mail.danbbs.dk...