Motionscykel og underboen?
Fra : The Amazing Grace

Dato : 27-05-02 20:14

Hejsa,

jeg overvejer at købe en motionscykel, men jeg ved ikke, hvor meget støj
og vibrationer sådan et kreatur giver i gulvet.

Jeg forestiller mig at bruge et sted mellem 2500 og 3000 kr på sagen, så
jeg kan få en cykel med magnetbremse - de beskrives som "lydløse", men
passer det?

Der må også kunne spares noget støj ved at stille cyklen på en dæmpende
måtte, eller noget kork eller sådan noget.

Er der nogen der har erfaringer, vil jeg gerne høre dem!

VH

Mads Hansen

--
Nothing is so smiple that it can't get messed up.

Fra : Puk

Dato : 28-05-02 15:30

"The Amazing Grace" <amaze@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

Hejsa

> jeg overvejer at købe en motionscykel, men jeg ved ikke, hvor
meget støj
> og vibrationer sådan et kreatur giver i gulvet.

Det behøver bestemt ikke være ret meget *S*.

> [...]
sagen, så
> jeg kan få en cykel med magnetbremse - de beskrives som

Helt lydløs er min ikke men det er heller ikke nogen top-model.
Jeg har købt min motionscykel (magnet) i Føtex til lige lidt over
1000 kr. De har dem jævnligt til salg (ca. hver 3-4 måned vil
jeg skyde på). Det er en ryttertrim jeg har, og den er meget
støjsvag. Jeg skruer godt nok lidt op for TV/radio når jeg
cykler, men jeg vil vove den påstand, at jeg puster højere end
cyklen larmen *G*.

Hvis du ikke har noget imod at bruge flere penge end jeg, så
kunne du måske overveje en cykel jeg så i Harald Nyborg bladet,
som så lægger ud. Det var sådan en af dem, hvor man kan
indstille computeren til at man skal køre en given tur og på den
måde veksles der i belastning etc. Altså lidt mere som dem man
kan finde i et motionscenter (i hvert fald dem i USA, jeg har
aldrig prøvet et dansk). Så vidt jeg husker stod den i 2500 kr.

> Der må også kunne spares noget støj ved at stille cyklen på en
dæmpende
> måtte, eller noget kork eller sådan noget.

Jeg havde min stående direkte på gulvet men vil nok anbefale dig
en måtte. Ikke så meget pga støj men snarere pga sved. Jeg
sveder som om jeg blev betalt for det, når jeg kører på min cykel
og da sådan en cykel er lidt småtung, så har jeg ikke været lige
flittig til at løfte den og tørre af indenunder den når jeg var
færdig. Det lærte jeg dog at blive, da der kom et mærke på
gulvet som helt tydeligt skylds fugt.

Et andet godt råd, hvis du sveder så det triller af dig, er at
sætte noget plast over computeren til cyklen. Sådan en computer
sidder jo som regel på styret som du jo læner dig ind over. Comp
uteren til min cykel er simpelthen kaput, fordi den har fået for
meget fugt.

> Er der nogen der har erfaringer, vil jeg gerne høre dem!

Dem har du så fået og så kan jeg kun anbefale det. Min cykel
står simpelthen midt i lejligheden rettet mod TV'et. Jeg var
nemlig bange for, at jeg ville bruge den i ganske kort tid og så
droppe det igen. Så jeg tænkte, at hvis den nu stod der og
"gloede på mig" når jeg sad i sofaen, så ville den dårlige
samvittighed måske hjælpe lidt til. Det gjorde den *S*. Så
gjorde jeg iøvrigt det i starten, at jeg simpelthen planlagde,
hvad tid jeg skulle cykle ud fra, at der var noget jeg gerne
ville se i TV, det hjalp også.

Pt må jeg ikke cykle, men jeg var også kommet igang med at løbe
inden jeg fik nedlagt forbud af lægen, så for en stund løber jeg
altså i stedet for og det er bare helt vildt dejligt *S*. Men
jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at når vejret igen bliver
koldt, vådt og mørkt, så sidder jeg igen på min motionscykel til
1000 kr og glæder mig over, at jeg tog mig sammen til at købe den
*S*.

Mange hilsner
Puk

Fra : The Amazing Grace

Dato : 28-05-02 19:52

Puk wrote:

> meget støj
>
> Det behøver bestemt ikke være ret meget *S*.

> "lydløse", men
>
> Helt lydløs er min ikke men det er heller ikke nogen top-model.

OK. Min underbo er en sød gammel dame, som jeg ikke vil genere unødigt,
men hun hører rimeligvis ikke så skarpt. Så det går nok, selvom den ikke
er _helt_ lydløs.

> dæmpende
>
> Jeg havde min stående direkte på gulvet men vil nok anbefale dig
> en måtte. Ikke så meget pga støj men snarere pga sved.

Ja, jeg sveder også temmelig meget. Måske skal man simpelthen lægge et
kludetæppe under, for det er nemt at smide i vaskemaskinen!

> [...]
> sidder jo som regel på styret som du jo læner dig ind over. Comp
> uteren til min cykel er simpelthen kaput, fordi den har fået for

OK - godt tip.

> [...]
> gjorde jeg iøvrigt det i starten, at jeg simpelthen planlagde,
> hvad tid jeg skulle cykle ud fra, at der var noget jeg gerne

Ja, det var da en idé.

Tak for svaret!

I øvrigt også tak til Steen F., som har sendt et svar på mail.

Mads

--
Nothing is so smiple that it can't get messed up.

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-05-02 00:14

In article <VsMI8.7547$N46.439619@news010.worldonline.dk>,
"Puk" <powder"fjernmig"@worldonline"fjernmig".dk> wrote:

> "The Amazing Grace" <amaze@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Det behøver bestemt ikke være ret meget *S*.

Den runger noget i gulvet, men jeg synes nu ikke, det er slemt
nedenunder. Man kan høre den, men det generer ikke. I selve rummet
rumler den noget, så man skruer lidt op for fjernsynet eller stemmen.
Men igen er det ikke voldsomt. Sørg i øvrigt for, at den hviler på alle
fire fødder. Hvis den vipper, står den og dunker i guvlet ved hver
pedalomdrejning. Som regel er fødderne justerbare.

Sørg endelig for at få en med magnet-modstand. Det giver en meget
mere jævn og behagelig modstand. Det der med en rem om svinghjulet er
noget hø med uregelmæssig modstand. Magneten er nok mere stille. Den
siger ikke noget i sig selv, mens remmen hyler en del. Men selve cyklen
siger nu også noget, så helt lydløse er de ikke.

> [...]
> støjsvag. Jeg skruer godt nok lidt op for TV/radio når jeg
> cykler, men jeg vil vove den påstand, at jeg puster højere end

Min kone købte også sådan en for et par år siden. Den kostede vist kr.
1.700,- dengang. Jeg er faktisk imponeret over, at sådan noget billigt
skidt kan holde. De fleste bliver jo træt af sådan et apparat efter kort
tid, så jeg forestillede mig, at den slet ikke er lavet til at blive
brugt. Min kone har nu brugt sin en halv time stort set hver dag i et
par år. Den ene pedalarm har haft en tendens til at gå løs, men jeg har
været efter din. Kvinder kan ikke selv mærke, at sådan noget er gået
løs. Computeren driller også i perioder. Så går stopuret i stå, men det
øger jo bare træningen
Cyklen fra Føtex og mange andre lignende er i princippet noget møg.
Saddelen er en bred plastic-saddel, der ikke kan skiftes. Styret kan
ikke justeres. Pedalerne er af plastic, men jeg tror, de har
standard-gevind, så man kan sætte andre på. Min kone bruger de
originale, og det er først nu, plastremmene om fødderne begynder at
knække. Personligt ville jeg foretrække en bedre saddel og et andet
styr, men hvis du sidder godt på den, tør jeg godt anbefale en billig
Føtex-cykel. Cyklerne til 2-3.000,-, jeg har set i sportsforretninger
har alle lignet Føtex-cyklen utroligt meget med samme pedaler, saddel og
computer. Jeg tror ikke, du finder en cykel til den pris, du nævner, som
er bedre end den fra Føtex. Vil du have noget godt, skal du f.eks. have
en Kettler, men jeg mener, at de koster mindst kr. 5.000,- for en model
med magnetbremse.

> [...]
> kan finde i et motionscenter (i hvert fald dem i USA, jeg har
> aldrig prøvet et dansk). Så vidt jeg husker stod den i 2500 kr.

Den model kender jeg ikke. Måske er den pengene værd i forhold til den
fra Føtex, men du kan jo selv se på den og vurdere kvaliteten af delene.

> Dem har du så fået og så kan jeg kun anbefale det. Min cykel
> står simpelthen midt i lejligheden rettet mod TV'et.

Min kones står i soveværelset ved et 14" tv, vi har der. Det kan
virkeligt anbefales at se fjernsyn, mens man cykler. Jeg har overvejet
at montere en lille generator, der producerer strøm til fjernsynet, på
cyklen.

> [...]
> koldt, vådt og mørkt, så sidder jeg igen på min motionscykel til
> 1000 kr og glæder mig over, at jeg tog mig sammen til at købe den

Hvordan kan løb være mere skånsomt end cykling? Normalt må man cykle,
men ikke løbe, hvis man har et problem. Men dit er måske mere specifikt.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Puk

Dato : 29-05-02 09:56

"Henrik Münster" <muenster@mac.com> skrev i en meddelelse

Hejsa

> [...]
efter kort
> tid, så jeg forestillede mig, at den slet ikke er lavet til at

Min tanke var netop, at hvis jeg nu blev træt af den efter ganske
kort tid, så var en udskrivning på lidt over 1000 kr ikke helt så
slem, som at have investeret flere kroner i mere kvalitet. Min
cykel har afgjort tjent sine 1000 kr ind så selv hvis jeg skulle
miste interessen for den nu, så føler jeg, at jeg har fået valuta
for pengene.

> [...]
gået
> løs. Computeren driller også i perioder. Så går stopuret i stå,

Der er intet galt med min cykel og jeg har haft den i 1½ år nu.
Jo computeren er røget, men det er simpelthen fordi jeg var så
dum ikke at putte noget plastik om den. Det siger jo sig selv at
den slags ikke kan tåle spandevis af sved og det har den fået
*G*.

> [...]
overvejet
> at montere en lille generator, der producerer strøm til

Det havde jeg også tænkt på. Så er der jo ingen vej udenom. Der
skal trampes for at se flimmer.

> Hvordan kan løb være mere skånsomt end cykling? Normalt må man
cykle,
> men ikke løbe, hvis man har et problem. Men dit er måske mere
specifikt.

Jep problemet er mere specifikt og har som sådan ikke noget at
gøre med min motion.
Jeg har fået nogle knuder under huden helt nede i skridtet/mellem
benene. Disse knuder skal opereres ud, da der desværre jævnligt
går betændelse i dem, hvilket får dem til at svulme op og blive
meget ømme. Da man ikke kan operere den slags ud når der er
betændelse i, har jeg jo fået strenge ordre om at gøre alt hvad
jeg kan for at undgå det indtil de har tid til at skære mig op
(5.juni men nu har jeg også ventet længe). Det vil sige, at jeg
ikke må gå med trusser, da trykket fra elastikken kan være nok
til at genere og skabe betændelse og jeg må selvsagt heller ikke
cykle da det vil irritere, at jeg sidder på sadlen og bevæger
benene. Jeg må heller ikke have stramme bukser på. Men løbe må
jeg godt, da der ikke er noget direkte tryk på knuderne ved den
aktivitet så længe jeg har løse shorts på.
Behøver jeg at sige, at jeg glæder mig til 5. juni?

Mange hilsner
Puk