Star Wars - mere undren (kæmpe spoiler)
Fra : Kas.

Dato : 27-05-02 19:56

Hej igen - endnu to svært begavde spørgsmål:

- I allerførste Star Wars-film står der en oprører i et vagttårn ved
oprøernes base. Han har et spyd på sig. Hvorfor har han det? Kan det være,
han tror, at han kan ødelægge dødsstjernen med sit drabelig spyd?

- Hvorfor skal Dødsstjernens kraftsskjold lukkes ned med en kontakt på
størrelse med en kontakt fra en gammel transformaterstation? Alt andet
bliver jo styrret fra komandobroen med små smarte knapper?

Jeg forstår ingenting - hjælp mig venligst!

Mvh. Kasper

Fra : Windom Earle

Dato : 27-05-02 20:01

> - I allerførste Star Wars-film står der en oprører i et vagttårn ved
> oprøernes base. Han har et spyd på sig. Hvorfor har han det? Kan det være,
> han tror, at han kan ødelægge dødsstjernen med sit drabelig spyd?

Det kan være at det er en hvilestok. Kan også være at han er en haj i face 2 face combat, kunne jo være at der lige skulle dukke en
stormtrooper spion op ikke?

> - Hvorfor skal Dødsstjernens kraftsskjold lukkes ned med en kontakt på
> størrelse med en kontakt fra en gammel transformaterstation? Alt andet
> bliver jo styrret fra komandobroen med små smarte knapper?

Det skal vel ikke være en knap man lige kan komme til at læne sig op ad og slå kraftfeltet far ved et uheld. Hvis den sidder inde i
dødsjernen og ikke på broen, så risikere de jo heller ikke at det bliver slået fra hvis broen skulle blive ramt hårdt. And so on and
so forth.....

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 27-05-02 21:06

"Windom Earle" <not_giving_away_my_@ddress.com> skrev i en meddelelse

> Det kan være at det er en hvilestok. Kan også være at han er en haj i face
2 face combat, kunne jo være at der lige skulle dukke en
> stormtrooper spion op ikke?

Er du sikker på at det er et spyd og ikke bare antennen på udkigstårnet?
Ellers lyder ovenstående meget muligt.

Lyder plausibelt.

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 29-05-02 12:25

> Er du sikker på at det er et spyd og ikke bare antennen på udkigstårnet?

Ok, tjekkede lige filmen efter, det ER et spyd, vagterne i tronsalen i
slutningen af samme film bærer dem også. Det må et hellebard-plagiat.

Fra : Duggi

Dato : 28-05-02 10:17

> Det skal vel ikke være en knap man lige kan komme til at læne sig op ad og
slå kraftfeltet far ved et uheld.

Nøgler, tal-sekvenser og etc. som man bruger til følsomme ting i denne
verden
ville være lidt mere praktisk. Kunne du forestille dig at man kunne affyre
A-våben med store kontakter?

Læne sig op ad? Så kunne de have den inde bag en glasplade. Og hvem siger at
en stormstrop ikke kunne undre sig i sit stille sind: "hmmm, gad vide hvad
den store kontakt er til?" og derefter prøve den?

> Hvis den sidder inde i
> dødsjernen og ikke på broen, så risikere de jo heller ikke at det bliver
slået fra hvis broen skulle blive ramt hårdt.

Så ville du ødelægge kontakten og muligheden for at slå kraftskjoldet fra.
Du ville ikke ødelægge kraftskjoldet - med mindre du mener at et relæ
normalt sidder i kontakten.

> And so on and
> so forth.....

/Klaus

Fra : Peter G.

Dato : 27-05-02 20:54

In article <4jvI8.6957$N46.415263@news010.worldonline.dk>, Kas.
<no@spam.dk> wrote...
> [...]
> oprøernes base. Han har et spyd på sig. Hvorfor har han det? Kan det være,
> han tror, at han kan ødelægge dødsstjernen med sit drabelig spyd?

Der er et par regler i StarWars som der er regler i alle andre film.

I StarWars gælder bl.a reglen: Hvis det ligner et almindeligt spyd, er
det det ikke.

> - Hvorfor skal Dødsstjernens kraftsskjold lukkes ned med en kontakt på
> størrelse med en kontakt fra en gammel transformaterstation? Alt andet
> bliver jo styrret fra komandobroen med små smarte knapper?

Stor dødsstjerne = behov for stort kraftfelt = behov for stor knap til
kraftfelt.
(Gad vide om kejseren prøver at overkompensere for noget. Man sre ham
aldrig svinge noget, der kunne gøre det ud for et lyssværd)

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Address is not munged.

Fra : Peter Kaas

Dato : 27-05-02 23:45

> - I allerførste Star Wars-film står der en oprører i et vagttårn ved
> oprøernes base. Han har et spyd på sig. Hvorfor har han det? Kan det være,
> han tror, at han kan ødelægge dødsstjernen med sit drabelig spyd?

Det kan jo være spyddet (jeg mener nu det er en slags hellebard), har en
ceremoniel funktion. Han er åbenbart en eller anden form for "skildvagt,"
og den slags har nogle gange ceremonielle våben. Eller også kan det være,
et stort nærkampsvåben kan være nyttigt på en jungleplanet som Yavin IV.

> - Hvorfor skal Dødsstjernens kraftsskjold lukkes ned med en kontakt på
> størrelse med en kontakt fra en gammel transformaterstation? Alt andet
> bliver jo styrret fra komandobroen med små smarte knapper?

Kraftsskjoldet? Jeg vil udfra din beskrivelse antage at det er den kontakt
som Obi-wan Kenobi skal slukke for, ikke også? Det er altså ikke til
skjoldet men til trækstrålen. Og jeg kan forestille mig at grunden til
den er så kæmpestor og klodset, er fordi det er hovedafbryderen.
Ligesom man derhjemme har en stor hovedafbryder til strømmen et
eller andet sted, men kontrollerer resten af elektriciteten med "små
smarte knapper..."

Mvh
Peter

Fra : Kasper Aae

Dato : 28-05-02 20:42

On Tue, 28 May 2002 00:44:50 +0200, "Peter Kaas" <peter_kaas@mail.dk>
wrote:

>Det kan jo være spyddet (jeg mener nu det er en slags hellebard), h

Er det ikke samme slags våben som Lando løber rundt med inde hos Jabba
i Return of the Jedi, hvor han er forklædt? Det er vist en slags
blaster.

--
Kasper Aae

E-mail: rbb at rocketmail.com

Fra : Peter Kaas

Dato : 29-05-02 08:10

> Er det ikke samme slags våben som Lando løber rundt med inde hos > Jabba i
Return of the Jedi, hvor han er forklædt?

Det er meget muligt, jeg kan ikke lige præcis huske hvilket våben vagten på
Yavin IV har.

> Det er vist en slags
> blaster.

Nej. Jeg er ret sikker på det er en form for nærkampsvåben, kaldet en vibro
axe, sådan en slags motoriseret økse.

Mvh
Peter