Andet multimedie
bentjuul 3670
Skarp tekst i billede.
Fra : Bent Sørensen

Dato : 27-05-02 18:59

Hej NG,

Jeg er ved at lave nogle små billeder i PhotoShop 5.5 der skal bruges
som knapper på min hjemmeside. Mit problem er bare, at jeg ikke kan få
teksten på billederne til at være skarp. Jeg ville gerne have at
teksten kunne være ligeså skarp som hvis jeg skrev direkte på siden,
men hvordan får man liiiige det?

Er der nogen der kan hjælpe mig?

Et eksempel på de knapper jeg har lavet og hvor teksten er utydelig
kan ses her...
http://home1.stofanet.dk/newflashsite/

Med venlig hilsen
Bent Sørensen
Nørresundby

Fra : RISC

Dato : 27-05-02 19:18

"Bent Sørensen" <ignoramus@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> teksten på billederne til at være skarp. Jeg ville gerne have at
> teksten kunne være ligeså skarp som hvis jeg skrev direkte på siden,

Åben levels [CRTL+L] eller curves [CTRl+M] op og juster midlevels til
acceptabelt niveau. Jeg bruger selv curves til det meste, men du kan sagtens
finjustere antialiseringen ved brug af levels.
Afhængig af fontstørrelsen kan du eventuelt bruge crisp AA, men pga den
relative lille størrelse du har valgt ville jeg finde et set med
"pixelfonte".

Jeg hjalp Henrik Wohr med præcis samme problem for lang tid siden. Lavede en
informativ minitutorial, men jeg kan desværre ikke huske adressen nu. Måske
nogle af de andre har den.

Mvh
/RISC
'Gud er goed / Nietsche er doed'

Fra : RISC

Dato : 27-05-02 19:24

Jeg har søgt på Google, men uden held. Det var forresten Henrik Woer og ikke
Whor han hed.

Svar her hvis du ønsker mere hjælp.

/RISC
'Gud er doed <=> Nietsche er doed'

Fra : Ammitz

Dato : 27-05-02 21:19

Mit problem er bare, at jeg ikke kan få
> teksten på billederne til at være skarp. Jeg ville gerne have at
> teksten kunne være ligeså skarp som hvis jeg skrev direkte på siden,
> men hvordan får man liiiige det?

Hvis du har Illustrator 9 el. 10, er det værd at hente knappen herind,
skrive teksten ovenpå i Illustrator, og herfra gemme til Web.
Ammitz

http://www.kandu.dk/

Fra : RISC

Dato : 27-05-02 21:40

Ammitz:
> Hvis du har Illustrator 9 el. 10, er det værd at hente knappen herind,
> skrive teksten ovenpå i Illustrator, og herfra gemme til Web.

Dvs han skal til at rode sig ud i endnu flere "ulovligheder" ved at anskaffe
sig Illustrator til noget han kan bruge Photoshop til? Resultatet er det
samme om han så brugte Paintshop til at skrive ovenpå. Output'et
rasteriseres ikke sandt.
Undskyld min arrogante tone, men det virker lidt omsonst når fonten kan
rettes til med levels/curves justering hurtigere end du kan nå at starte AI
op.
Den metode du foreskriver gør det samme som jeg startede med at foreslå: Du
knalder mere sort i de omkringliggende AA (antialias) gråtoner. Hvis man
zoomer helt ind på output'et vil man lægge mærke til at fonten er brudt
flere steder af en masse støj som følge af AA på for små størrelser. En
perfektionist ville med pencil tool'et rette på på skaden...hvis man da er
til sådan noget.

Alt dette ville du undgå mere eller mindre hvis du holder dig til
"pixelfonts" og bruger dem i den størrelse De er designet til.

/RISC
//.Min.identitet.kommer.ikke.andre.ved.
//.'Gud er doed <=> Nietsche er doed'

Fra : Pelle Haleløs

Dato : 28-05-02 06:53

RISC <.@.> skrev i en nyhedsmeddelelse:acu5jh$q3r$1@sunsite.dk...
> Ammitz:
>
> Alt dette ville du undgå mere eller mindre hvis du holder dig til
> "pixelfonts" og bruger dem i den størrelse De er designet til.

Kan du liige fortælle mig lidt mere om "pixelfonts" ?
(Jeg bruger PSP 7)

Pelle

Fra : RISC

Dato : 28-05-02 15:28

"Pelle Haleløs" <bst@bstnordvestfyn.dk>>

>Kan du liige fortælle mig lidt mere om "pixelfonts" ?

Der er egentlig ikke så meget i dem...det er fonte som er specielt designet
til lave opløsninger (en monitor fx) og en skriftgrad på typisk <12 pt.
Er designet primært i 45 graders vinkler som hindrer "jaggies" (kantet).

I øvrigt er der endnu en klar fordel ved brug af skærmfonte... du behøver
kun at gemme dem som 1-bit gif'er (du skal ikke bruge antialiasing som tit
tager op til 8-bit farver)

> (Jeg bruger PSP 7)

Det er et problem. Paintshops type-render engine er fastsat til 96 dpi. Dvs
at points og pixels ikke længere er "ens" som ved 72 dpi... men man kan
kompensere for dette ved at regne sig frem til skriftgraden; dette er bare
ikke noget PSP understøtter (fractionel width).

Fra : Ammitz

Dato : 28-05-02 09:05

> Dvs han skal til at rode sig ud i endnu flere "ulovligheder" ved at
anskaffe
> sig Illustrator til noget han kan bruge Photoshop til?

Haløjsa, - hvem sagde det skulle være ulovligheder?
Jeg skrev jo bare, - HVIS den var til stede (underforstået på lovlig
vis), - vi er da heldigvis mange, som ikke kører på ulovligheder.
Ammitz

http://www.kandu.dk/

Fra : RISC

Dato : 28-05-02 15:33

"Ammitz" <Ammitz.news@kandu.dk>

> Haløjsa, - hvem sagde det skulle være ulovligheder?

Ingen, men tror du virkelig selv på at Bent Sørensen postede dette problem
på hans multinationale firma's vegne?

> Jeg skrev jo bare, - HVIS den var til stede (underforstået på lovlig
> vis), - vi er da heldigvis mange, som ikke kører på ulovligheder.

Ja der er der helt bestemt. Jeg sidder fx også med indkøbte produkter på mit
arbejde.

Fra : emj

Dato : 28-05-02 08:31

Bent Sørensen skrev i <3cf27220.2595702@news.stofanet.dk>:

>Jeg ville gerne have at
>teksten kunne være ligeså skarp som hvis jeg skrev direkte på siden,
>men hvordan får man liiiige det?

Brug vectortekst.
Det har også andre fordele, da du kan gemme alle knaptekster i en
enkelt fil på din hd i *.psp og senere let udskifte en tekst.

Gem din knap som gif i stedet for som jpg.
Det er jpg-komprimeringen, der gør teksten utydelig.

Hilsen emj

--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Bent Sørensen

Dato : 29-05-02 19:28

Hej NG,

Jeg vil bare lige sige tak for hjælpen! Det er dejligt med sådan nogle
hurtige svar! Jeg havde lidt problemer med Levels og Curves i
PhotoShop, så jeg valgte istedet at bruge en Pixelfont der hedder
Scriptometer, og så gemme i GIF-format. Det synes jeg er helt OK!

Tak skal I have!

Med venlig hilsen
Bent Sørensen
Nørresundby