Udenlandsk kørekort.
Fra : Gregers Petersen

Dato : 27-05-02 18:42

Jeg kom i forbindelse med alle de trafikspørgsmål herinde i den seneste tid
til at tænke over følgende:

Hvilke (udenlandske) kørekort giver ret til at føre bil i Danmark?

Jeg kunne f.eks. se problemer i at en mand fra, lad os sige, Elfenbenskysten
med al hans "køreundervisning" lovligt kan føre bil i Danmark.

Hvordan forholder det sig hvis man, som Dansk statsborger, tager kørekort i
udlandet, er der så direkte omveksling fra visse lande, eller skal man
liiige igennem den danske undervisning først?

Jeg tænker f.eks. på min ven, der i øjeblikket er bosiddende i USA for ca.
1-2 år og overvejer at tage amerikansk "drivers license." (Om ikke andet så
bare for at køre derovre).

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Gregers Petersen

Dato : 27-05-02 19:00

"Gregers Petersen" <usenet@fjern-dettegpweb.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]

Uups, det skal vidst lige tilføjes at jeg har kigget på "cirkulære om
kørekort" og "Bekendtgørelse om kørekort" samt færdselsloven.
Det eneste jeg imidlertig har fundet er at man ikke kan eje to kørekort fra
EU-lande.

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Reino Andersen

Dato : 27-05-02 19:24

"Gregers Petersen" skrev:

> [...]
> kørekort" og "Bekendtgørelse om kørekort" samt færdselsloven.
> Det eneste jeg imidlertig har fundet er at man ikke kan eje to kørekort

Prøv at kigge i Bekendtgørelse om kørekort én gang til. Du kan få svar på
dine spørgsmål i kapitel 11.

--
Reino

Fra : Gregers Petersen

Dato : 27-05-02 19:39

"Reino Andersen" <reino@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at kigge i Bekendtgørelse om kørekort én gang til. Du kan få svar på
> dine spørgsmål i kapitel 11.

Vil det sige at såfremt Elfenbenskysten udfærdiger deres kørekort med
latinske bogstaver, så kan han føre bil i DK?

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-05-02 21:33

On Mon, 27 May 2002 20:39:01 +0200,
Gregers Petersen <usenet@fjern-dettegpweb.dk> wrote:
> "Reino Andersen" <reino@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Vil det sige at såfremt Elfenbenskysten udfærdiger deres kørekort med
> latinske bogstaver, så kan han føre bil i DK?

Har en bekendt der vist nok fik et tilbagedateret MC kørekort i en
af disse lande hvor der vokser bananer, og 50 kr er bedre at vise
politiet fremfor et kørekort. Hans mål var at kunne få det ombyttet
til et dansk kørekort.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk