gearolie
Fra : Finn Poulsen

Dato : 27-05-02 17:55

Hej
min manual foreskriver en SAE 80-90 gearolie, Vil det gøre den store
forskel/må jeg fylde en 75-90 (GL4/GL5 )helsyntetisk gearolie på dyret.
Hvad står de tal egentlig for?
vh

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 27-05-02 18:51

"Finn Poulsen" <finnpoulsen@cool.dk> wrote in message
> [...]
> min manual foreskriver en SAE 80-90 gearolie, Vil det gøre den store
> forskel/må jeg fylde en 75-90 (GL4/GL5 )helsyntetisk gearolie på dyret.

æhh, hvad for en cykel kører du?

Kenneth
R1

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-05-02 18:33

"Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en meddelelse

> æhh, hvad for en cykel kører du?

Det kunne vel være en hvilken som helst motorcykel som bruger separat olie i
gearkassen, fx. alle totakterne.
Om du kører med viskositet 80-90 eller 75-90 er ret ligegyldigt, jeg kører
med almindelig 10w40, og det fungerer såmænd også, det slider nok bare lidt
mere på gearkassen fordi olien jo er en del tyndere end optimalt.

Rittig

Fra : TA

Dato : 30-05-02 23:12

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message

> [...]
lidt
> mere på gearkassen fordi olien jo er en del tyndere end optimalt.

Tallene (f.eks. 75W-90, bemærk "W"-et) angiver SAE 'vægtene' for oliens
viskositet.

SAE benytter forskellig klassificering af motor- og gear-olie og deres
'vægte' kan derfor ikke umiddelbart sammenlignes. Det kan viskositeterne
derimod.

F.eks. er der følgende krav til kinematisk viskositet for en gear-olie:
SAE 75 W: min 4.1 cSt (cSt=centi-Stoke)
SAE 80 W: min 7.0 cSt
SAE 90 : min 13.5 cSt, max 24.0

Til sammenligning er der f.eks. følgende krav til kinematisk viskositet for
en motor-olie:
SAE 10 W: min 4.1 cSt
SAE 40 : min 12.5, max 16.3 cSt

Viskositeterne er målt ved 100 gr C. En 75W-90 gear-olie har derfor næsten
samme viskositet som en 10W-40 motor-olie. Den væsentligste forskel på gear-
og motor-olie består i, at gear-olien er tilsat højtryks-additiver - det er
motor-olien ikke.

Medmindre manualen foreskriver GL-5 ville jeg være varsom med at anvende en
sådan. Mener at GL-5 olien angriber messing (f.eks. syncromesh-ringe i
VW-gearkasser). Check desuden at pakningerne er kompatible med GL-5 olien.

--
TA

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-05-02 16:31

TA wrote:

> [...]
> sådan. Mener at GL-5 olien angriber messing (f.eks. syncromesh-ringe i
> VW-gearkasser). Check desuden at pakningerne er kompatible med GL-5 olien.

Svovlindholdet skulle være højere, og angriber al bronze og rødgods.

Ib Jakobsen

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 31-05-02 07:54

> [...]
lidt
> mere på gearkassen fordi olien jo er en del tyndere end optimalt.

Det var bare af ren interesse, ligesom du selv efterlyser en
cykel-identifikation en gang i mellem, Rittig

Kenneth
R1