K&N filter?
Fra : Fatal Fat

Dato : 27-05-02 16:27

hvad er så specielt ved K&N filter, jeg ser det i alle blade?
det vil så sige at jeg har et "original" filter på min gs500 nu?
Skal man anskaffe sig et K&N filter? pris?

Håber i kan hjælpe hilsen Jesper

Fra : Carsten

Dato : 27-05-02 20:25

http://www.knfilter.dk/

Need I say more ??

Carsten

Fra : Morten Nielsen

Dato : 27-05-02 21:03

Hey

KN filter, Jetkit til GS500E + omdysning og rullefelt.. ca 4000kr hos SPH i
Næstved.. og skal du have en ny potte er prisen 3975kr for den..

Mvh
Morten -Xena- Nielsen

Fra : Fatal Fat

Dato : 28-05-02 00:29

"Morten Nielsen" <morten@reds.dk> wrote in message

> [...]
>
> KN filter, Jetkit til GS500E + omdysning og rullefelt.. ca 4000kr hos SPH i
> Næstved.. og skal du have en ny potte er prisen 3975kr for den..

ca 8000, hvor meget giver det i HK??

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-05-02 00:33

Fatal Fat wrote:

> ca 8000, hvor meget giver det i HK??

Hvis du vil have flere heste ud af GS'eren, så er der noget med at den kan
komme op på 54 ved at afkorte gummirørene der går op i luftfilterboksen
(med eftflg. inddysning). Hæng mig ikke op på på det, men søg på
<groups.google.com>, for emnet har nemlig været vendt her i ng'en tidligere

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Fatal Fat

Dato : 28-05-02 02:08

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote in message

> [...]
> (med eftflg. inddysning). Hæng mig ikke op på på det, men søg på
> <groups.google.com>, for emnet har nemlig været vendt her i ng'en tidligere

mange tak, rigtig mange tak for det tip,
Hilsen Jesper

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-05-02 16:09

SPH i

> ca 8000, hvor meget giver det i HK??

Generelt plejer man at sige 1000kr pr. hestekraft, så et rimeligt gæt ville
være 8 hk.
Jeg tror nu KN filter, omdysning, udstødning skal være ret "godt" for at
give de 8 heste, det er en stor procentvis forøgelse - og Jetkit er ikke
lige heldigt på alle modeller, har jeg hørt.

Rittig
(Som ville bruge de 8.000,- på noget andet)

Fra : oxford

Dato : 28-05-02 20:01

> [...]
> lige heldigt på alle modeller, har jeg hørt.
>
> Rittig
> (Som ville bruge de 8.000,- på noget andet)

Har du K&N filter på din dt125??

Flemming

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-05-02 21:49

"oxford" <oxford.1954@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Har du K&N filter på din dt125??

Hæ, nej - jeg kører jo off-road på den.

Rittig

Fra : Robert Eriksen

Dato : 31-05-02 14:58

Claus Rittig wrote:

> [...]
> give de 8 heste, det er en stor procentvis forøgelse - og Jetkit er ikke
> lige heldigt på alle modeller, har jeg hørt.

Hver gang det spørgsmål er blevet rejst i dk.fritid.bil er der en
rørende enighed om at der effektmæssigt ikke er noget at hente som ikke
kan hentes ved et rent standard filter.
Økonomisk er der så en fordel ved et filter der ikke skal skiftes men
bare renses for hver 100.000km.

/Robert

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 31-05-02 14:40

> Økonomisk er der så en fordel ved et filter der ikke skal skiftes men
> bare renses for hver 100.000km.

I min bil er der et papirfilter der koster knapt 100kr. Det skal vel skiftes
en gang for hver 25 eller 50kkm. Et K&N til den koster vist godt 750kr. På
"knallertern" sidder et skumgummifilter. Det vasker jeg og giver nyt
filterolie for hver 6000km. Et nyt uoriginalt skumgummi koster 50kr og det
har jeg skiftet efter omkring 20000km. Så jeg tror ikke der er økonomi i et
K&N på gaden. Måske offrødderne sviner deres filtre noget mere til og har
mere glæde af et der er nemmere at rense.

Men der er væsenligt mere lyd i et K&N hvilket mange jo godt kan lide ...

/A

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-05-02 17:10

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Måske offrødderne sviner deres filtre noget mere til og har
> mere glæde af et der er nemmere at rense.

Ja, vi sviner vores filtre en hel del mere! Ofte må vi rense filter efter
hvert løb/træning.
Men KN filtre dur ikke til off-road sport, de er alt for dyre og ikke nær så
effektive som et korrekt prepareret skum-filter.
Til hver cykel har jeg 6-10 skumfiltre til godt en 50'er stykket, så skal
jeg nemlig ikke rense filter så tit, men kan bare skifte til et andet rent.

Rittig

Fra : Allan Bojesen

Dato : 01-06-02 07:42

> På "knallertern" sidder et skumgummifilter. Det vasker jeg og giver nyt
> filterolie for hver 6000km.

Hov!! Med filterolie, mener du så den specielle der bruges i.f.m. K&N
filtre? Jeg har altid brugt alm. motorolie til skumfiltre, men det andet må
da være meget bedre. Har altid sat = mellem filterolie og K&N filtre og ikke
rigtig ført den videre.

Allan Bojesen (Vibekes Babygixxer har nemlig skumfilter)

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-06-02 11:05

"Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> filtre? Jeg har altid brugt alm. motorolie til skumfiltre, men det andet

> da være meget bedre. Har altid sat = mellem filterolie og K&N filtre og

Skumfiltre _kan_ fugtes med motorolie, og det har jeg faktisk set anbefalet
i flere instruktionsbøger. Det er nu bare ikke ret effektivt, for motorolie
klæber ikke noget videre til filteret og løber derfor ret hurtigt af - og
dermed har det ingen større effekt.

Gør som motocross og enduro folket, brug filterolie! Jeg tror ikke KN
filterolie er det bedste (uden dog at ane hvad jeg taler om), for KN filtre
er ikke skum, men metal. Jeg bruger skum-filterolie som kan købes hos alle
motocross forhandlere. Filtret skal kun lige fugtes med olien, ikke
gennemvædes, men det er vigtigt at _hele_ filtrets overflade fugtes. Fordel
olien jævnt ved at klemme/ælte filtret. Denne olie bliver på filtret uden at
løbe nogen steder, og opfanger effektivt smuds så det ikke kan komme ind til
de hellige dele.

Når filtret skal vaskes, er det bedst at vaske det i filter-rens (fås samme
sted som olien), det er godt til at få olien hurtigt ud af filtret uden at
svine for meget i naturen. Derefter vaskes filtret i alm. sæbevand til der
ikke kommer mere sand ud, og til sidst skylles det grundigt med rent vand.
Så skal det bare tørre, og så er det klart til næste oliebehandling. (Jeg
vaskede 15 filtre igår).

Mht. skum-filtre, så er nogle bedre end andre, og hvis nogen ved hvor man
kan få det Hollandske "Moto-Air" så sig lige til, for de er gode! Twin-Air
(usa) sælges mange steder her i nabolaget, men jeg synes ikke de holder så
godt som prisen burde lægge op til.

Mit originale Yamaha skumfilter kunne ikke tåle Denicol filter-rens, det gik
helt i opløsning. Nå, det er nu også et 20 år gammelt luftfilter, så det var
nok forventeligt. Jeg klippede et nyt ud af et gammelt Twin-air, det er også
en del tykkere end det gamle Yamaha filter.

Rittig

Fra : Allan Bojesen

Dato : 01-06-02 17:53

<snip filterolie / skumfilter>

Tusind tak for din lærerige forklaring. Jeg skal lige have fundet en
forhandler i nærheden af Århus.
Du er vel ikke tilfældigvis bekendt med en forhandler i Århus området? Den
nærmeste jeg kan komme på er Basballe Cross Center på Djursland. Men det er
selvfølgelig en dejlig tur derop )

Allan Bojesen

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-06-02 23:40

> [...]
> nærmeste jeg kan komme på er Basballe Cross Center på Djursland. Men det

Jeg tror Basballe er den nærmeste. Fin fyr iøvrigt. Måske kan du være heldig
at ham der Yamaha-forhandleren på hjørnet har sagerne ... er det Franz
Kroons eftf. ?

Rittig

Fra : Allan Bojesen

Dato : 02-06-02 21:26

> Måske kan du være heldig at ham der Yamaha-forhandleren på hjørnet har >
sagerne ... er det Franz Kroons eftf. ?

Ja - hvis det er på hjørnet af Randersvej og ??? Ringer til dem imorgen.
Takker.

Allan Bojesen