Konsekvens af at køre beruset på cykel.
Fra : Michael Døj

Dato : 27-05-02 11:43

Hej i gruppen

I den forgangne weekend havde jeg en interessant diskussion med
min svigerfar angående konsekvenserne af at købe beruset på cykel.

Årsagen til diskussionen var, at jeg mener, at man kan miste sit førerbevis
til personbil, hvis man bliver snuppet i beruset tilstand på cykel.

Min svigerfar hævder derimod, at man aldrig vil kunne miste sit førerbevis
til personbil, uagtet hvor høj en alkoholpromille man måtte have som
cyklist.

Under forudsætning af, at min personlige antagelse er korrekt, går jeg ud
fra,
at der findes en form for graduering af straffen, hvis man kører på cykel i
beruset tilstand. Jeg tror således ikke, at man mister sit førerbevis, hvis
man cykler med en promille på 0,5. (Uden at forårsage uheld).
Jeg er ikke sikker på 0,8? (Uden at forårsage uheld).

Jeg mener dog at kunne huske, at hvis man på cykel og i beruset tilstand
forårsager
et uheld, så falder hammeren, og førerbeviset ryger ubetinget. Men jeg har
ingen
anelse om i hvor lang tid.

Er der nogen der kan hjælpe mig med at kaste lys over dette emne?
Henvisninger til relevant lovgivning vil være meget fint.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Michael Døj

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-05-02 11:57

"Michael Døj" <md@valtor.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er der nogen der kan hjælpe mig med at kaste lys over dette emne?
> Henvisninger til relevant lovgivning vil være meget fint.

Frakendelse af kørekortet er reguleret i Færdselsloven, Kap. 18.
(Du kan finde den på www.retsinfo.dk)

Der opregnet en lang række forseelser for hvilke frakendelse af kørekortet
kan ske.
At køre beruset på cykel er ikke en af dem.

/per

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 27-05-02 13:56

"Michael Døj" <md@valtor.dk> skrev:

> Årsagen til diskussionen var, at jeg mener, at man kan miste sit
> førerbevis til personbil, hvis man bliver snuppet i beruset
> tilstand på cykel.

Det kan man ikke. Jeg har dog flere steder læst, at hvis det vurderes,
at man er generelt uegnet til at føre motorkøretøj kan førerbevsiet
frakendes også selvom det var kørsel på cykel, der medførte vurderingen
men jeg har ikke kunnet finde lovhjemlen?

> [...]
> sit førerbevis, hvis man cykler med en promille på 0,5. (Uden at
> forårsage uheld). Jeg er ikke sikker på 0,8? (Uden at forårsage

Det er ikke ulovligt at køre beruset på cykel. Reglen for cyklister er,
at cyklen skal kunne føres på forsvarlig vis.

Fra Færdselsloven:

§ 54. Et motordrevet køretøj må ikke føres eller forsøges ført af
nogen, som på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på
søvn, påvirkning af opstemmende eller bedøvende midler eller af
lignende årsager befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af
stand til at føre køretøjet på fuldt betryggende måde.

Stk. 2. Cykel, hestekøretøj eller hest må ikke føres eller forsøges
ført af nogen, der af de foran nævnte grunde eller som følge af
påvirkning af spiritus befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude
af stand til at føre køretøjet eller hesten på betryggende måde.

> [...]
> tilstand forårsager
> et uheld, så falder hammeren, og førerbeviset ryger ubetinget. Men

Det står der ikke noget om i Færdselsloven.
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20010071229
Se kapitel 18.

--
Morten http://miljokemi.dk
Nye rapporter på http://www.miljokemi.dk/opgaver.htm

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-05-02 14:31

Scripsit "Michael Døj" <md@valtor.dk>

Standardsvar fra http://usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/#5.1

--
Henning Makholm "Hele toget raslede imens Sjælland fór forbi."

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-05-02 16:49

Henning Makholm wrote:

> [...]

Frakendelse af kørekortet kan også ske, hvis cykelturen (beruset eller ej) har
fremkaldt fare for skade på personer eller ting:

§126. Retten til at føre de i § 125 nævnte køretøjer skal endvidere frakendes
føreren af et sådant køretøj, såfremt han:
1) under tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden har
voldt skade på person eller ting eller fremkaldt fare herfor,

- i første omgang dog kun betinget, jvf. stk 2.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Reino Andersen

Dato : 28-05-02 18:21

"Jonathan Stein" skrev:

> [...]
> 1) under tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden
> har voldt skade på person eller ting eller fremkaldt fare herfor,

Nej. Man kan *ikke* frakendes kørekortet hvis man kører på cykel - heller
ikke jf. § 126.

--
Reino

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-05-02 21:47

Reino Andersen wrote:

> ej) har

> frakendes
>
> Nej. Man kan *ikke* frakendes kørekortet hvis man kører på cykel - heller
> ikke jf. § 126.

Du mener, at frakendelse efter §126 kun kan ske, når de nævnte forseelser er
foretaget under kørsel med køretøj, som kræver kørekort?
Ved gennemlæsning af pragraffen igen, tror jeg det er rigtigt.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 27-05-02 21:41

On 27.05.2002 15:31, in article yahit59btur.fsf@pc-043.diku.dk, "Henning
Makholm" <henning@makholm.net> wrote:

> [...]

Jeg har faktisk skrevet et forslag til et bedre svar i en tidligere tråd,
der vistnok hed noget med FAQ/OSS... Der var en mindre fejl, som er rettet
senere i tråden.

/kristian

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-05-02 23:32

Scripsit Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>

> Jeg har faktisk skrevet et forslag til et bedre svar i en tidligere tråd,
> der vistnok hed noget med FAQ/OSS... Der var en mindre fejl, som er rettet
> senere i tråden.

Jeg må jo nok grædende erkende at jeg ikke har haft tid til at
læse den tråd iført faqredaktørkasketten endnu. Til gengæld har jeg
heller ikke markeret den som læst, så den ligger og griner af mig hver
gang jeg åbner min newslæser

Umiddelbart ser det ud til at dit forslag ikke drejer sig om "beruset
på cykel", men "beruset i en slukket bil". Eller har jeg overset det
forslag du henviser til ovenfor?

--
Henning Makholm "Ligger Öresund stadig i Middelfart?"

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 29-05-02 08:35

On 29.05.2002 0:31, in article yahptzfsy3y.fsf@pc-043.diku.dk, "Henning
Makholm" <henning@makholm.net> wrote:

> Umiddelbart ser det ud til at dit forslag ikke drejer sig om "beruset
> på cykel", men "beruset i en slukket bil". Eller har jeg overset det
> forslag du henviser til ovenfor?

Hmmm, nej nu er det vist mig der har kørt fuld på newsreader. Du har
fuldstændig ret. Men jeg har skrevet et andet indlæg i en anden debat om at
køre fuld på cykel (som der har været nogle gange), som jeg selv synes var
godt...

Nu har jeg fundet det frem, og egentlig drejede det sig om at køre på
knallert - men det giver jo det samme i enden.

-- [gammelt indlæg begynd] --

Hvis vi så lige skal tage det med at miste kortet for at køre på knallert,
så tror jeg ikke helt den holder. Prøv at følge med her:

Færdselslovens § 125 bestemmer at retten til at føre et motordrevet køretøj,
hvortil der kræves kørekort skal frakendes føreren af et sådant køretøj,
hvis han gør sig skyldig i spirituskørsel. Læg mærke til formuleringen
"føreren af et sådant køretøj". Der er altså tale om en der faktisk fører et
køretøj, der kræver kørekort.

Kørekort kræves jf. § 56 stk. 1 til motorkøretøj. Motorkøretøj er defineret
i § 2 nr. 13 som (lidt forenklet) biler og motorcykler - altså ikke
30-knallerter. (45-knallerter er en anden snak, der skal man have kørekort
efter § 63a)

Så selvom spirituskørsel i § 53 stk. 1 er defineret som et forsøg på at køre
motordrevet køretøj (som jf. § 2 nr. 12 også indbefatter knallert), gælder
frakendelse af kørekortet ved spirituskørsel kun, når man "fører et sådant
køretøj" [...] "hvortil der kræves kørekort".

Når det gælder hastighedsoverskridelser er argumentationen den samme. Her
gælder i stedet § 126, der indleder med at "Retten til at føre de i § 125
nævnte køretøjer [der kræver kørekort] skal endvidere frakendes føreren af
et sådant køretøj..."

For lige at opsumere: Reglerne peger altså ikke bare på den der har et
kørekort, men den der i den aktuelle situation (hvor han kører
spirituskørsel eller for stærkt) fører et køretøj, der kræver kørekort.
Knallert-30-køreren kan straffes med bøde (og i særlige tilfælde fængsel)
for at køre for stærkt eller køre spirituskørsel, men han kan ikke miste
kørekortet. "Knallertkørekort" er ikke kørekort i færdselsloven, men et
bevis for at have modtaget undervisning i færdselsregler og kørsel med
ikke-registreringspligtig knallert jf. § 63 stk. 2.

-- [gammelt indlæg slut] --

Sådan var ordene, måske kan det bruges allligevel?

/kristian

Fra : Reino Andersen

Dato : 29-05-02 19:57

"Kristian Storgaard" skrev:

> Knallert-30-køreren kan straffes med bøde (og i særlige tilfælde fængsel)
> for at køre for stærkt eller køre spirituskørsel, men han kan ikke miste
> kørekortet.

Mener du, at man kan komme i fængsel for at køre for stærkt på en knallert?

--
Reino

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 29-05-02 21:08

On 29.05.2002 20:57, in article 8u9J8.67$TZ1.4126@news.get2net.dk, "Reino
Andersen" <reino@get2net.dk> wrote:

> Mener du, at man kan komme i fængsel for at køre for stærkt på en knallert?

Øhhh, nej de ord er vist kommet ind i en gal sammenhæng. Fængsel er vist
mest ment på kvalificerede tilfælde af spirituskørsel.

/kristian

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-05-02 21:06

Scripsit Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>

> Sådan var ordene, måske kan det bruges allligevel?

Jeg foretrækker at faqsvarforslag præsenteres som en komplet
kombination af spørgsmål og svar der uden redigering kan stå alene -
ikke bare som udklip fra et indlæg i en tråd hvor man kan tillade
sig at være lidt indforstået med hensyn til hvad problemet er.

Det er ofte en stor opgave at skrive et indlæg om til et enkeltstående
faqsvar, og jeg vil nødig danne en præcedens hvor det er mig der skal
gøre det hver gang. Ud over tidsspørgsmålet ville jeg så gerne have at
jeg kunne skrive at "svar 17.42 er forfattet af N.N." i stedet for at
skulle ud i et ruskomsnusk af min og en/flere skribenters delte
ophavsret.

--
Henning Makholm "Manden med det store pindsvin er
kommet vel ombord i den grønne dobbeltdækker."

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-05-02 18:38

On Mon, 27 May 2002 12:42:32 +0200,
> [...]
>
> Årsagen til diskussionen var, at jeg mener, at man kan miste sit førerbevis
> til personbil, hvis man bliver snuppet i beruset tilstand på cykel.

Det kan du. Du kan også miste det ved at færdes til fods i
ganske almindelig ædru tilstand.

> Er der nogen der kan hjælpe mig med at kaste lys over dette emne?
> Henvisninger til relevant lovgivning vil være meget fint.

Færdselslovens §60 siger at du kan miste kørekortet hvis du er
afhængig af euforiserende stoffer, eller ikke er ædruelig. Der står
intet om at du skal antræffes i et køretøj. Så selv om du kun
sidder beruset i dit hjem og råber ud af vinduet, så kan det ske.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-05-02 19:54

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

> Det kan du.

Men ikke fordi, man har kørt fuld på cykel, - der skal andre grunde til.

> [...]
> intet om at du skal antræffes i et køretøj. Så selv om du kun
> sidder beruset i dit hjem og råber ud af vinduet, så kan det ske.

Helt korrekt så siger færdselslovens §56 stk. 3, at man kan nægtes kørekort,
hvis man er:
'afhængig af brug af euforiserende eller andre bevidsthedspåvirkende stoffer
eller ikke er ædruelig.'

§60 siger så at man kan miste kortet, hvis man ikke opfylder betingelserne i
den samlede § 56. Sker efter stk. 3, så kan man dog forlange sgaen indbragt
for en domstol.

Så det er altså ikke noget der bare lige sker, fordi man er kørt fuld hjem
fra byen en aften, og bliver stoppet af politiet.

/Per

Fra : Michael Døj

Dato : 28-05-02 08:22

<SNIP> Mit eget indlæg + Alle besvarelser.

Tak for jeres forklaringer og svar.

Med venlig hilsen
Michael Døj