CopyDan og fodbold-WM
Fra : Henning Petersen

Dato : 27-05-02 09:36

Davs!

Hvad kan CopyDan egentlig tillade sig?

Min svigermor har fåer følgende skrivelse fra den antenne-forening som
hun er tilsluttet:

<CITAT>
Til Alle medlemmer af antenneforeningen

Det skal hermed oplyses, at antenneforeningen via Copy-Dan har fået
besked på, at vi ikke mp se verdensmesterskaberne i fodbold via ARD og
ZDF. *** de tyske kanaler ***

Der er så følgende muligheder for at overholde dette forbud:
1. Vi kan lukke for de to 2 stationer i hele periode, hvor der sendes
kampe.
2. Vi kan lukke for de to 2 stationer hver gang, der vises en kamp
3) Vi kan henstille til medlemmerne, at man ikke benytter muligheden,
da de vigtigste kampe for Danmark jo vises på dansk TV.

De første to muligheder har nogle ulemper. Den første, at begge
kanaler så skal være lukkede hele juni måned, hvor man så intet kan se
af de to udsendelse, der ellers kunne have interesse. Den anden at det
vil koste 1000kr pr kamp at få en teknikker ud og tænde og slukke for
kanalerne.

Derfor har vi vlagt den sidste løsning.

Og vi skal på det stærkeste opfordre medlemmerne til at overholde
reglerne, da vi i modsat fald sandsynligvis næste gang ikke får lov
til at bruge denne gode løsning.

</CITAT>

Hvordan f***** kan CopyDan få/ha ret til det?

Det næste er vel at de vil forbyde os med egen antenne eller parabol
at se andre programmer end de danske!?

Hvor er lovgrundlaget for CopyDans forbud af at folk ser tysk (eller
andet) fjernsyn? - det må vel være det de mener der er.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Henning Petersen

Dato : 28-05-02 22:43

On Mon, 27 May 2002 10:36:20 +0200, Henning Petersen
<henning.petersen.020527@hpc.dk> wrote:

> Davs!
>
> Hvad kan CopyDan egentlig tillade sig?

Er der virkelig ingen som har kommentarer til ovenstående?

Fra : Jan

Dato : 29-05-02 21:42

> Er der virkelig ingen som har kommentarer til ovenstående?

2 ting kære ven :)

1 : Hvis du kan finde en regel der TVINGER _os_ til at svare på alle indlæg
så venligst henvis til den

2 : Din ovenstående replik er ikke med til at øge dine chancer for svar :)

/Jan

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 01-06-02 12:24

Henning Petersen <henning.petersen.020527@hpc.dk> skrev:

> Hvor er lovgrundlaget for CopyDans forbud af at folk ser tysk (eller
> andet) fjernsyn? - det må vel være det de mener der er.

Det er noget pladder om rettigheder som mest af alt har teoretisk
betydning, da DR og TV2 sender de samme kampe som ARD og ZDF.

Sagen skulle ifølge DR nyhederne være på vej op på ministerniveau:

http://www1.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=57919

--
Morten http://miljokemi.dk
Nye rapporter på http://www.miljokemi.dk/opgaver.htm

Fra : Peter G C

Dato : 01-06-02 13:30

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

[klip]

> Det er noget pladder om rettigheder som mest af alt har teoretisk
> betydning, da DR og TV2 sender de samme kampe som ARD og ZDF.

Ja - de er nogle dumme svin, de rettighedshavere ....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 01-06-02 15:11

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Ja - de er nogle dumme svin, de rettighedshavere ....

Nja det er nu ikke det jeg skriver, og rent faktisk glemte jeg at komme
med min pointe som er:

Det er ARD og ZDF, der har købt rettighederne til at sende VM i fodbold
under den betingelse, at det kun udsendes i tysktalende områder som
nævnt hos DR nyheder. Det må være op til ARD og ZDF at sørge for at
opfylde den aftale de har indgået ved eksempelvis at kryptere
tvsignalet når de pågældende fodboldkampe sendes eller på anden måde
hindre at signalet kommer uden for de tysktalende områder.

Jeg kan ikke se, at denne aftale kan binde tredjemand her i form af
antenneforeninger mv. og derved påføre dem udgifter.

Fra : Peter G C

Dato : 02-06-02 10:39

> [...]

> Jeg kan ikke se, at denne aftale kan binde tredjemand her i form af
> antenneforeninger mv. og derved påføre dem udgifter.

Det er jo fordi, du ikke kender dansk rets almindelige regler for
overdragelse af rettigheder.

Vi har følgende kæde af overdragelser:

Kirch ---> ARD/ZDF ---> antenneforening.

Kirch og ARD/ZDF aftaler, at signalerne kun må vises i tysktalende områder.
Så må ARD/ZDF opfylde den aftale, og kan ikke overdrage noget, de ikke
ejer - de ejer ikke retten til at udsende signalet i ikke-tysktalende lande.
Antenneforeningen køber i almindelighed signalet af ARD/ZDF. Men
antenneforeningen har slet ikke købt rettigheden til de særlige signaler med
VW-fodbold, for de rettigheder har ARD/ZDF ikke. Derfor kan
antenneforeningen slet ikke vise disse signaler fra ARD/ZDF.

Prøv at skifte signalet ud med en bil eller et gældsbrev - reglerne er ens.

Se princippet i Gældsbrevslovens § 27:

§ 27. Overdrages et simpelt gældsbrev til eje eller pant, får erhververen
(Antenneforeningen) ikke bedre ret end overdrageren (ARD/ZDF), medmindre
andet følger af særlige retsregler.

Karnov skriver hertil (uddrag): >>Bestemmelsen tager ikke stilling til, om
et simpelt gældsbrev kan overdrages. Hovedreglen er, at dette kan ske.
Overdragelse kan være begrænset ved aftale, jf f eks § 5, stk 2, i AB 92<<

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 02-06-02 10:45

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Det er jo fordi, du ikke kender dansk rets almindelige regler for
> overdragelse af rettigheder.

Det er rigtigt.

> [...]
> områder. Så må ARD/ZDF opfylde den aftale, og kan ikke overdrage
> noget, de ikke ejer - de ejer ikke retten til at udsende signalet

Og det er her jeg så mener, at ZDF/ARD bør sørge for at kryptere deres
signal eller lignende, men jeg kan da godt følge dig i din videre
argumentation.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 02-06-02 10:55

> [...]

> Og det er her jeg så mener, at ZDF/ARD bør sørge for at kryptere deres
> signal eller lignende, men jeg kan da godt følge dig i din videre

Ok - men nogen juridisk begrundelse har du ikke for dit 'påstand',vel?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 02-06-02 11:22

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Ok - men nogen juridisk begrundelse har du ikke for dit
> 'påstand',vel?

Ihvertfald ikke noget, der er bedre end det, du er kommet med.

--
Morten http://miljokemi.dk