Hvordan finder man kloakafløb?
Fra : Camilla

Dato : 26-05-02 20:17

Ja, nu prøver jeg at forklare noget, som min kæreste nok burde. Men
jeg vil gerne snart have vasket noget tøj, så jeg har brug for hjælp!

Vores afløb i vaskekælderen kan ikke tage vandet. Det har været noget
langsom de sidste par dage, har fået lidt afløbsrens, men det hjælper
ikke. Så har vi været i gang med rensebånd, vandslange, uden held. Nu
er manden begyndt at grave udenfor, men er indtil videre ikke stødt på
kloakrør. Vores vand ender 500 meter længere ned, hos naboen. Han har
et par "søer" det render i. Naboen ved kun hvor rørene går på hans
grund, og hvis vi skal følge dem den vej, skal vi grave tværst igennem
plænen. Jorden er som stampet ler, rigtig tæt. Så et jordspyd er måske
lidt for svært at få i?

Mit spørgsmål er så: Hvordan får vi lokaliseret dette kloakrør? Er der
andre ting vi kan gøre indefra? Så vidt jeg har forstået har han fået
rensebåndet forbi vandlåsen.

Ja, jeg håber I forstår hvad jeg mener

På forhånd tak
Camilla

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 26-05-02 21:19

On Sun, 26 May 2002 21:16:45 +0200, Camilla
<mille-stig@worldonline.dk> wrote:

>Mit spørgsmål er så: Hvordan får vi lokaliseret dette kloakrør?

Da jeres spildevandsafløb tilsyneladende ikke er lovligt (?), og I
derfor ingen bundfældningstank (lovpligtigt) har - som kunne angive
rørets placering - er der nok ikke andet at gøre end at grave en lille
rende på tværs af afløbets retning ned mod naboen. Så støder I på det.

Ellers skal I have fat i en "klog mand" med en pilekvist - enten den
naturlige slags eller den elektroniske

>Er der andre ting vi kan gøre indefra? Så vidt jeg har forstået har han fået
>rensebåndet forbi vandlåsen.

Højtryksspuling eller slamsugning kunne være en mulighed - det første
kan dog smadre i forvejen skrøbelige afløb.

Lars

Fra : Camilla

Dato : 27-05-02 08:33

On Sun, 26 May 2002 22:18:56 +0200, lcj@wanadoo.dk wrote:

>Da jeres spildevandsafløb tilsyneladende ikke er lovligt (?),

Hvorfor skulle det ikke være lovligt? Jeg ved ikke hvordan reglerne
er, men afløbet har vel været sådan altid. Søerne de løber i er vel en
form for rensning?

>Ellers skal I have fat i en "klog mand" med en pilekvist - enten den
>naturlige slags eller den elektroniske
Done that, her til morgen. (Det var godt nok nogle svejsetråde) Og da
jeg fik gravet i den rigtige retning, stødte jeg på den gamle vandlås,
og voila! et kloakrør! Så nu er røret lokaliseret. Nu bliver næste
opgave at få det så meget fri, at man kan få åbnet? Jeg regner med at
man kan grave et fag fri?

>Højtryksspuling eller slamsugning kunne være en mulighed - det første
>kan dog smadre i forvejen skrøbelige afløb.

Er det ikke noget med at man kan få en speciel dyse til
højtryksrenseren?

Tak for svar
Camilla

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 27-05-02 09:21

On Mon, 27 May 2002 09:32:42 +0200, Camilla
<mille-stig@worldonline.dk> wrote:

>Hvorfor skulle det ikke være lovligt? Jeg ved ikke hvordan reglerne
>er, men afløbet har vel været sådan altid. Søerne de løber i er vel en
>form for rensning?

Fordi loven kræver en bundfældningstank (septik/trix) ved
spildevandsafløb i det åbne land. Det blev påkrævet engang i 1990erne,
og bare fordi noget "altid" har været sådan er jo ikke ensbetydende
med, at det er lovligt i dag.
Hvis søerne virkelig fungerede som rensning, hvorfor tror du så der
bliver investeret milliarder i rensningsanlæg?

>. Nu bliver næste
>opgave at få det så meget fri, at man kan få åbnet? Jeg regner med at
>man kan grave et fag fri?

Da der formentlig er tale om et ældre afløb er røret nok sat sammen af
ret korte stykker så det skulle nok kunne lade sig gøre. De kan dog
væe presset og "groet" så meget samen, at I må ødelægge en del og
sætte noget nyt på.

>Er det ikke noget med at man kan få en speciel dyse til
>højtryksrenseren?

Jo, men hvis afløbet f.eks. er lavet af brændt ler (a la gamle
dræningsrør, så risikerer i det alligevel. Men man kan jo starte på
lavt tryk.
Du kan i øvrigt også få en lignende dyse, som kan sættes på en alm.
vandslange http://www.beslaco.dk/ekatalog/grup57web24.html
- den er dog kun beregnet på rør indil 150 mm. i diameter.

Lars

Fra : Carsten Howard

Dato : 26-05-02 21:43

"Camilla" <mille-stig@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit spørgsmål er så: Hvordan får vi lokaliseret dette kloakrør? Er der
> andre ting vi kan gøre indefra? Så vidt jeg har forstået har han fået

Har tekniskforvaltning i din kommune ikke de oplysninger, i form af
tegninger.

Det skal vel godkendes af en art.

Carsten

Fra : Camilla

Dato : 27-05-02 08:33

On Sun, 26 May 2002 22:43:24 +0200, "Carsten Howard"
<¤carsten.howard@ishoejby.dk> wrote:

>Har tekniskforvaltning i din kommune ikke de oplysninger, i form af
>tegninger.
>Det skal vel godkendes af en art.

Det har de sandsynligvis. Men for det første var det jo ikke nemt at
få fat i dem i går, og man vil jo gerne have problemet løst så hurtigt
som muligt. Når først man er vant til vaskemaskine, er den træls at
undvære

For det andet er kommunen ret interesseret i at få os kloakeret
herude. Det er første gang vi har problemer, og er så vidt jeg ved de
eneste i byen (7 huse) der har/har haft problemer. Så hvis vi selv
kunne klare det, ville det være skønt.
Men jvf til mit andet indlæg, så er kloakrøret blevet lokaliseret. Nu
skal der bare graves i det forbandede tunge jord

Men hvis vi får yderligere problemer, må vi nok hellere få fat i en
oversigt

Tak for svar
Camilla

Fra : Helle Skoett

Dato : 27-05-02 17:40

> On Sun, 26 May 2002 22:43:24 +0200, "Carsten Howard"
> <¤carsten.howard@ishoejby.dk> wrote:
>

> Men hvis vi får yderligere problemer, må vi nok hellere få fat i en
> oversigt

Hej Camilla.
Vi stod en gang i en lignende situation. Vi fik det råd at klaske den flade
side af en skovl ned på plænen omkring dér, hvor vi regnede med, at kloaken
løb.
Det skal du ikke gøre, fordi jeg rener med at du slår klumpen fri *g*, men
fordi din kæreste, som du har placeret ved det "sidste" afløb inde i
kælderen, inden kloaken løber ud i det ukendte, tydeligt burde kunne høre
den dumpe lyd af dit klaskeri, når du er over kloakløbet.

Det virkede dog ikke for os - men det var fordi vi ledte et forkert sted....

--
God fornøjelse.
helle s

Fra : S. B. [8000]

Dato : 28-05-02 22:21

Når der så en gang bliver gravet ned til dem, så ring efter en slamsuger, de
er sikkert fyldt med sæberester, og dem kan man sjældent få ud med et
rensebånd.
Sætter man en dyse på en højtryksrenser, er det heller ikke sikkert det vil
virke, den giver simpelthen for lidt vand til at den kan skylle dem rene.
Den slår det nok løs, men den har ikke kræfterne til at skylle det med ud.

Sansynligvis kunne en fornuftig slamsuger chauffør med det rigtig grej have
klaret problemet inde fra kælderen, så en opgravning ikke havde været
nødvendig

/Søren