Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ZOOM og fotografering af lyn med Olympus C~
Fra : Erik Hansen

Dato : 26-05-02 19:17

Hejsa.

Jeg har beslutte mig for at anskaffe mig et digital kamara, og har i
den forbindelse kikket gruppen igennem, og fundet svar på stort set
alle de spørgsmål som jeg havde. Dog har jeg et par spørgsmål, som jeg
ikke har kunne finde noget svar på.

Jeg har valgt Olympus C-700UZ da det lader til at C-720UZ ikke vil
blive forhandlet i Danmark. En af grundene til at det er blevet
C-700UZ, er de mange gange optisk ZOOM. Her kommet så det første
spørgsmål, hvor meget givet det med de 10 gange ZOOM.?
Jeg ved godt det er noget med 35 - 350 mm, men det siger jo ikke en
nybegynder noget som helst. Jeg kunne godt tænke mig at se det samme
motiv, som så bliver vist med 2, 3, 4 osv op til f.eks. 10 gange ZOOM,
så jeg på den måde kan se hvor meget/lidt det giver, med 10 gange
ZOOM, frem for f.eks. 2 el. 3 gange, som mange andre digitale kamara
har.

Et andet spørgsmål er at jeg godt kunne tænke mig at prøve at tage
billeder af lyn, når det er mørkt. Det kræver jo at lukkerer (tror jeg
den hedder), kan sættes til manuel eller stående åben i længere tid.
Ud fra de oplysninger som jeg har kunne finde, så har jeg ikke kunne
få bekræftet om dette er muligt med C-700UZ.?
Jeg har set nogle digitale kamara, bl.a. C-720UZ har en lukktid fra 8
- 1/1000 sec og HP C812 som har fra 12 - 1/1000 sec, hvilket jeg
formoder vil være fint til at fotografere lyn.

--
MVH.
Erik.

Fra : Morten Grouleff

Dato : 26-05-02 19:42

Erik Hansen <00@mail.dk> writes:

> [...]
> så jeg på den måde kan se hvor meget/lidt det giver, med 10 gange
> ZOOM, frem for f.eks. 2 el. 3 gange, som mange andre digitale kamara

Se billederne af huset på

<URL:http://www.imaging-resource.com/PRODS/C700/C70PICS.HTM>

> [...]
> - 1/1000 sec og HP C812 som har fra 12 - 1/1000 sec, hvilket jeg
> formoder vil være fint til at fotografere lyn.

Op til 16 sekunder, ser det ud til:

<URL:http://www.imaging-resource.com/PRODS/C700/C70DAT.HTM>

Mvh.
--
Morten Grouleff.

Fra : Thf

Dato : 26-05-02 19:53

> [...]
>ikke har kunne finde noget svar på.
>
>Jeg har valgt Olympus C-700UZ da det lader til at C-720UZ ikke vil
Ikke så tosset et valg igen.

>blive forhandlet i Danmark. En af grundene til at det er blevet
>C-700UZ, er de mange gange optisk ZOOM. Her kommet så det første
>spørgsmål, hvor meget givet det med de 10 gange ZOOM.?
Samme grund som mig.

>Jeg ved godt det er noget med 35 - 350 mm, men det siger jo ikke en
>nybegynder noget som helst. Jeg kunne godt tænke mig at se det samme
>motiv, som så bliver vist med 2, 3, 4 osv op til f.eks. 10 gange ZOOM,
Jeg har en demo med 1x og 10x. dog ikke mellem gange.
http://home13.inet.tele.dk/thf/
Kig på Foto/DEMO ZOOM
Stort set alle andre billeder er taget med et c 990 zoom med max 3x zoom.
Jeg kan dog ikke huske hvilken der er taget med normal og zoom.

>Jeg har set nogle digitale kamara, bl.a. C-720UZ har en lukktid fra 8
>- 1/1000 sec og HP C812 som har fra 12 - 1/1000 sec, hvilket jeg
>formoder vil være fint til at fotografere lyn.
Der står i manualen.....
1/2 til 1/1000 sek.
(
16 til 1/1000 sek med manuel indstilling
4 til 1/1000 sek. til synkronisering med lang lukketid.
)
Hvad det så end betyder, jeg hygge-bruger kun kameraet.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Michael Pedersen

Dato : 27-05-02 16:58

Efter at have besøgt Olympus.dk, ser det ud til, at C720 alligevel
kommer til Danmark. Og ifølge dem kommer det til juli/august
(http://www.olympus.dk/digital/c720uz.htm). Så hvis du vil have en
højere opløsning på bekostning af en lavere zoom, så er det bare at
vente.

Mvh.
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-02 18:04

C720 kan da allerede købes hos http://www.digital4u.dk/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-05-02 18:26

Erik Hansen wrote:

> Et andet spørgsmål er at jeg godt kunne tænke mig at prøve at tage
> billeder af lyn, når det er mørkt. Det kræver jo at lukkerer (tror jeg
> den hedder), kan sættes til manuel eller stående åben i længere tid.

Hvis du vil prøve at fotografere lyn, så skal du ha' fuld kontrol over
lukkertid og blænde.

Teknikken ved fotografering af lyn er rimmelig enkel, det skal for
første være mørkt, og så sættes kameraet op på et stativ, objektivet
rettes mod himlen i den retning hvor der er lyn, og blænden sættes på
den mindste åbning, blænde 11 - 16 eller 22, og så indstilles lukkeren
på 4 - 8 eller 16 sec. (digicams har desværre ikke den brugerstyrede
lukkertid B).

Når alt er klart, og der er godt gang i uvejret, så er det bare at
trykke på kameraet og håbe på, at der kommer nogle gode lyn mens
lukkeren er åben, men med et digicam koster de ubruglige billeder jo
ikke noget, og de kan slettes med det samme.

De bedste billeder fås fra en høj bygning, hvor der er god udsigt, det
skader heller ikke motivet, at der kommer noget landskab med.

Fra : Erik Hansen

Dato : 27-05-02 21:09

On Mon, 27 May 2002 19:25:42 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>den mindste åbning, blænde 11 - 16 eller 22, og så indstilles lukkeren
>på 4 - 8 eller 16 sec. (digicams har desværre ikke den brugerstyrede

Det er ganske nemt at forstå at lukkeren skal stå på 4, 8 el. 16 sec,
Når du skriver at blænde skal sættes til 11, 16 el. 22 kan det uddybes
lidt mere.? Eller er det de værdier som findes på kamaraet.?
Jeg har ikke fået kamaraet endnu, men efter som C-700UZ også har lang
lukketid, har jeg valgt at det bliver det. 1600 * 1200 er fint til
mig, jeg behøver ikke 1984 * 1488, så vil jeg heller have 10X zoom
frem for 8X.

> [...]
>lukkeren er åben, men med et digicam koster de ubruglige billeder jo
>ikke noget, og de kan slettes med det samme.

Det er jo lige det.

>De bedste billeder fås fra en høj bygning, hvor der er god udsigt, det
>skader heller ikke motivet, at der kommer noget landskab med.

Ja ja, det er meget godt at stå højt, men så er man jo også udsat,
medmindre uvejret er på lang afstand. Vil det være muligt at benytte
zoom i sådanne tilfælde.?

....::Erik

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-05-02 21:21

Erik Hansen wrote:

> Når du skriver at blænde skal sættes til 11, 16 el. 22 kan det
> uddybes lidt mere.? Eller er det de værdier som findes på
> kamaraet.?

En blænde er noget der findes i næsten [1] alle fotografiske objektiver,
også dem der sidder på digicams, lån en bog om foto på biblioteket, der
kan du læse den store forklaring på blænden og den funktion.

[1] Eneste undtagelse er spejlteler.

> Ja ja, det er meget godt at stå højt, men så er man jo også udsat,
> medmindre uvejret er på lang afstand. Vil det være muligt at benytte
> zoom i sådanne tilfælde.?

Nu skrev jeg netop "høj bygning" hvor man står indendørs og kan
fotografere ud gennem et vindue, det vil være hovedløst at søge op på et
højt punkt i landskabet, med mindre det sker i en bil, og du bliver inde
i bilen og fotograferer ud af et halvt nedrullet vindue.

Du skal ikke bruge zoom, de gange hvor jeg har forsøgt mig med lyn og
torden, har jeg brugt en let vidvinkel, det gælder nemlig om at få meget
himmel med, det øger dramatikken, og gir' en større chanche for flere
lyn med på samme billede.