Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
farvemætning i Nikon Coolpix 880.
Fra : Morten Nielsen

Dato : 26-05-02 18:17

Når jeg tager billeder med mit coolpix kamera, er der en tendens til
overmætning af farverne, specielt rød og blå. Det er rigtigt slemt ved
indendørs med blitz. Der er så mange muligheder for at stille på kameraet,
men jeg kan ikke finde nogen der stiller farverne ordentligt. Man kan
selvfølgeligt redigere billederne bagefter, men det er så besværligt og
resultatet bliver aldrigt så godt som hvis kameraet står ordentligt fra
starten. Desuden er det besværligt at skulle redigere flere hundrede
billeder.
Er der nogen der har samme problem og evt. en løsning?

Fra : Futte

Dato : 26-05-02 22:40

"Morten Nielsen" <Kingofchess@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> billeder.
> Er der nogen der har samme problem og evt. en løsning?

Nu skriver du ikke noget om hvor du ser "overmætning", er det på skærm,
eget print eller print fra fotolab eller ...................?. Hvad med din
indstilling af eksponering "EXP.+/-", er den indstillet til over eller
undereksponering. Image adjustment til normal, osv.

Hilsen
Jørgen

---

Fra : Morten Nielsen

Dato : 27-05-02 08:10

Det er når jeg hiver billederne over til computeren og det er ikke bare min
skærm/pc der er indstillet forkert, andre siger det samme.
Problemet er, at folk er meget røde på næsen og kinderne og blå nuancer
bliver hen af lilla. Ingenting er stillet til andet end auto, så det er ikke
det. Jeg har tænkt på, måske at prøve Whiteball indstillingen, men den
skulle så stilles hver gang man ændrer lokation, så en anden løsning ville
være at foretrække.

Fra : Futte

Dato : 27-05-02 21:55

> [...]
> det. Jeg har tænkt på, måske at prøve Whiteball indstillingen, men den
> skulle så stilles hver gang man ændrer lokation, så en anden løsning ville
Din beskrivelse lyder ikke som hvidballance, det giver normalt et blå eller
gult (ravfarvet) stik på hele billedet
Hvis du har mulighed for at sende et eksempel via mail, kunne jeg
sammenligne med mine egne filer . Fjern X i mailadressen.

Hilsen Jørgen
2224 billeder med coolpix 880

---

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-05-02 23:28

Futte wrote:

> Din beskrivelse lyder ikke som hvidballance, det giver normalt et
> blå eller gult (ravfarvet) stik på hele billedet

Du har muligvis fat i noget, der må være en menu for hvidballencen, hvor
Morten lige bør tjekke den aktuelle indstilling, for hvis den står til
varmt kunstlys, så vil billeder i dagslys/blitz blive meget blålige, og
hudtonerne vil blive hen i det lilla.

Fra : MOA

Dato : 29-05-02 17:51

> [...]
> hudtonerne vil blive hen i det lilla.
>
> --
> | Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen |

Et generelt problem ved digitale coolpix's, du kan let justere det i f.eks.
photoshop ved at stille på rødbalancen (plejer selv at sætte den til minus
20 så passer det meget godt med virkeligheden)

MOA

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-05-02 19:22

MOA wrote:

> Et generelt problem ved digitale coolpix's, du kan let justere det i
> f.eks. photoshop ved at stille på rødbalancen (plejer selv at sætte
> den til minus 20 så passer det meget godt med virkeligheden)

Så er det jo lige før, at det kunne være relevant at investere i et
kompensationsfilter, for det må da være irriterende at skulle rette
samtlige billeder for det samme farvestik.

Jeg kender ikke Coolpix appataterne i detaljer, men hvis man kan lave en
brugerdefineret hvidballance, så kunne det være interessant at kalibrere
på et stykke svagt lyseblåt papir, det vil jo dæmpe den blå dominans.