Vdr. standard videokontrakt
Fra : rhexis

Dato : 26-05-02 17:10

En kammerat og jeg er blevet hyret til at lave noget freelance
videoarbejde. Arrangementet er en større sag og strækker sig
over flere dage. Produktionen skal klippes og kopieres over på
et antal bånd (måske 100+), som skal sælges videre til forældre.
Da vi ikke selv har lyst til at hæfte økonomisk for dette, skal vi
have udarbejdet en slags kontrakt inden vi går igang.

Jeg googlede lidt og fandt denne pdf kontrakt:
<http://www.dj-freelance.dk/images/files/standardkontrakt-av.pdf>

Kan den bruges og hvad skal der eventuelt tilføjes, så kontrakten
tager højde for kopieringen af videobånd og betaling for disse?

Hvad med skatter? Hvordan beregnes og betales de? Vi er ikke noget
egentlig produktionsselskab, så vi er ikke momsregistrerede. Er dette
et problem?

Jeg havde forestillet mig at bede om 2500 kr. (er dette rimeligt?)
som minimums beløb plus overskuddet af videosalget. Dem vi laver
videoen for har sagt at de ikke selv skal tjene på arrangementet.
Hvordan får man dette skrevet ind i en kontrakt, så det både holder
rent retsligt og samtidigt er forståeligt for alm. dødelige?

mvh
Jens

(Tele Danmarks newsserver vil af en eller anden underlig grund ikke
lade mig poste ovenstående. Den giver mig en temmelig uforståelig
"441 437 Scoring filter" fejl. Jeg håber dette er nok til at komme
forbi filteret.)

Fra : rhexis

Dato : 26-05-02 17:22

"rhexis" <3bbg3001@sneakemail.comREMOVETHIS.com> wrote in message

> Jeg googlede lidt og fandt denne pdf kontrakt:
> <http://www.dj-freelance.dk/images/files/standardkontrakt-av.pdf>

Her er Googles cache til dem der hader pdf:
<http://www.google.com/search?q=cache%3Ahttp%3A%2F%2F
www.dj-freelance.dk%2Fimages%2Ffiles%2Fstandardkontrakt-av.pdf>

mvh
Jens

Fra : alexbo

Dato : 26-05-02 19:33

rhexis <3bbg3001@sneakemail.comREMOVETHIS.com> skrev

> Jeg googlede lidt og fandt denne pdf kontrakt:
> <http://www.dj-freelance.dk/images/files/standardkontrakt-av.pdf>
Den handler mest om arbejdstider og overtidsbetaling, er det noget du vil
have præciseret i din aftale.

> Hvad med skatter? Hvordan beregnes og betales de? Vi er ikke noget
> egentlig produktionsselskab, så vi er ikke momsregistrerede. Er dette
> et problem?
Nej, når det hele er overstået stiller du et regnskab op, og når
selvangivelsen kommer skriver du det på der.

> [...]
> Hvordan får man dette skrevet ind i en kontrakt, så det både holder
> rent retsligt og samtidigt er forståeligt for alm. dødelige?

Et fast beløb plus hele overskuddet er ikke rimeligt, hvis du vil have hele
overskuddet må du også tage hele risikoen.
En ting er at arrangørende ikke skal tjene på det, men de skal vel heller
ikke betale, hvis salget går godt.

Prøv at lave et budget, f.eks.

2 mand i flere dage. 6000
100 videobånd 3000
diverse 1000
ialt 10.000

salg af bånd 50-100 stk a`150 kr .7.500 - 15000
Hele arrangementet står og falder med salget af bånd bliver så stort som
forventet.

Så du kan aftale, at arangørende afholder de faste udgifter, så tager I
risikoen med arbejdet, hvis så salget går godt, betales først de faste, og
resten er jeres.

Det hele skriver du ned på papir og får en underskrift og et forskud til de
faste udgifter.
Der er ingen grund til at gøre tingene mere indviklede end nødvendigt, du
går jo alligevel ikke i retten, hvis I bliver uenige.

Hvis salget svigter kan arrangørende, jo bare påstå at det var jeres
elendige
video`s skyld.

mvh
Alex Christensen

Fra : rhexis

Dato : 27-05-02 23:05

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
> En ting er at arrangørende ikke skal tjene på det, men de skal vel
> heller ikke betale, hvis salget går godt.

Enig.

Tak for din feedback. Jeg vil prøve at stykke et eller andet sammen.

--
rhexis

ding ding.,