Rystelser i styr!
Fra : Søren Dahl

Dato : 26-05-02 16:53

Hej NG

Min gamle TransAlp og jeg er lidt oppe og skændes for tiden. Der er
nogle vibritioner i styret, og jeg aner ikke hvordan jeg kommer af med
dem - er der nogle her i NG som her et forslag. Rystelserne kommer fra
motoren - ikke fra forhjulet - dækket er helt nyt og er blevet
afbalanveret. Den ryster også når man holder stille - derfor ved jeg
det kommer fra motoren. Den har altid gjort det , men der er blevet en
anelse værre her på det sidste. Kan man få noget smart at sætte på
styret for at det stopper? Nogle små vægte f.eks.????

MVH Søren Dahl
- TransAlp
-Keep ya rear wheel spinning, mate!

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-05-02 18:26

"Søren Dahl" <sorenbadhansen@mail.net4you.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> anelse værre her på det sidste. Kan man få noget smart at sætte på
> styret for at det stopper? Nogle små vægte f.eks.????

De der runde klodser som sidder i enden af styret, er netop til
vibrationsdæmpning, har ud stadig dem på? Dit styr er også gummiophængt i
gaffelbroen, det kan tænkes at disse gummiophæng (som regel 4 gummi-kegler)
er klar til udskiftning. Gummi slides jo med alderen. Endelig skal du tjekke
at alle dine motorophæng er spndt ordentligt, hvis et eller flere ryster
løse, vil motoren begynde at vibrere mere.

Mvh.
Rittig

Fra : Søren Dahl

Dato : 26-05-02 21:12

On Sun, 26 May 2002 19:25:46 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

> [...]
>at alle dine motorophæng er spndt ordentligt, hvis et eller flere ryster
>løse, vil motoren begynde at vibrere mere.

Det er sådan set ikke kun i styret det viberere, men i hele
motorcyklen så jeg vil forsøge mig med det sidste, at spænde motoren.
Jeg vender lige tilbage, når jeg har forsøgt mig med dette:) Og nej,
jeg har ikke disse styrklodser på cyklen mere, har ikke været der mens
jeg har ejet den. Måske jeg skulle investere i et nyt greb hvor jeg
kan montere disse på.

MVH Søren

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-05-02 17:02

> jeg har ikke disse styrklodser på cyklen mere, har ikke været der mens
> jeg har ejet den. Måske jeg skulle investere i et nyt greb hvor jeg
> kan montere disse på.

Øh, greb?
De sidder i enden af styret, og jeg ved man kan få nogle som passer i
ethvert styr.

Rittig

Fra : Søren Dahl

Dato : 27-05-02 20:45

On Mon, 27 May 2002 18:02:05 +0200, "Claus Rittig"
> [...]

>Øh, greb?
>De sidder i enden af styret, og jeg ved man kan få nogle som passer i

Hov - kan godt se min lille ordfejl *gg* Jeg forsøger at få fat i
sådan nogle i morgen!

MVH Søren

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 28-05-02 08:06

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>Øh, greb?
>De sidder i enden af styret, og jeg ved man kan få nogle som passer i
>ethvert styr.
Det Søren mener er, at han skal have fat i et par gummigreb med hul i
begge ender, så vægtklodserne kan rage ud af enderne på styret - for
det er vel det de skal, eller monteres de skjult inde i styret?

--
..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTénéré - som også skal på

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 28-05-02 12:19

> Rittig:
> De sidder i enden af styret, og jeg ved man kan få nogle som passer i
> ethvert styr.

Ikke alle styr har huller i enderne - Efter at jeg havde købt nogle fine blå
aluklodser fandt jeg ud af der er M6 gevind i enden at mit styr ... Nu
sidder klodserne på en kammerats DT istedet

/A

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-05-02 16:12

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> aluklodser fandt jeg ud af der er M6 gevind i enden at mit styr ... Nu
> sidder klodserne på en kammerats DT istedet

Nåh ja, det er den slags små slag livet giver én. Jeg har lavet precis det
samme engang for 10 år siden.

Rittig

Fra : Søren Dahl

Dato : 28-05-02 22:44

Så er styr-vægtene sat på!

Jeg skar blot enderne af mine gamle håndtag. De passer perfekt. Godt
nok blev jeg nød til at save lidt af gasrullen af med en
nedstryger-sav, men eller virker det fint. Nåja - den en skulle have
omkring 100 slag af en gummihammer - den anden var nemmere - men
ellers *ggg*

Har det så virket??? Jeg tror selv på det...., men det kunne dog godt
være bedre. I aften skilte jeg også min MC næsten helt ad - jeg
spændte alle mine motorbolte - prøvede at køre uden mine styrbøjler og
bundskjold - satte styrbøjlerne på igen og prøve uden bundskjold - og
jeg kan konkludere at styrtbøjlerne altså er med til at give lidt
flere vibriationer i fodvilerne, og også en anelse mere i styret -
tror jeg nok. Bundskjoldet er neutral....

Jeg synes nu rystelserne er blevet værre end de har været førhen - men
jeg er dog ikke sikker - jeg skal have prøvet en anden TA for at få be
eller afkræftet min sag.

Men hvis jeg ikke kan komme helt af med rystelserne, tror jeg, at jeg
sælger min TA og køber en anden MC - måske en LC4 eller LC8 Adventure
eller en Africa Twin eller en BMW 1150 RS Adventure - jeg vil i hvert
fald ikke have ødelagt mine hænder pga. rystelser, så vil jeg hellere
skylde lidt i banken. Alternativet er at investere i en regulær
gademaskine og kede sig selv ihjel - det skal i hvert fald være en
enduro, det ligger HELT fast! Kan man forestille sig at rytelserne
skyldes at motoren er ved at være gammel (90.000 km)??????? Jeg er ved
at gå så vidt som til at skille hele lortet ad, få sat nye gummiophæng
og ny motor i - men helt ærlig, så tror jeg det er smarter helt at
skifte motorcykel. 4 cylindrede MC' er er ved generelt mere stabile
med hensyn til rystelser????

Misforstå mig ikke - jeg vil naturligvis prøve alt for at finde en
løsning uden desperate handlinger - men hvis det fortsætter - så ryger
den til fordel for en anden cykel - nok helst en anden og langt nyere
TA - da jeg har en hel del reservedele jeg vil have flyttet over på
den nye. Har reserve dele for ialt 20.000 vil jeg tror med taskesæt,
ôhlin dæmper scott-oiler, alubundskjold, styrtbøjler, stårarmere
bremseslanger, white power fjedere. Men lad os nu se - måske TA'en
bliver i bedre humør inden jeg bliver i MEGET dårligere.......

MVH Søren
- Som er en ANELSE træt af rystelser i styret!!!!!

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-05-02 15:31

> Så er styr-vægtene sat på!

> Har det så virket??? Jeg tror selv på det...., men det kunne dog godt
> være bedre.

Jeg synes også virkningen er ret lille, men det hjælper da lidt.

> Jeg synes nu rystelserne er blevet værre end de har været førhen - men
> jeg er dog ikke sikker - jeg skal have prøvet en anden TA for at få be
> eller afkræftet min sag.

Har du tjekket gummiophænget af styret?

> [...]
> eller en Africa Twin eller en BMW 1150 RS Adventure - jeg vil i hvert
> fald ikke have ødelagt mine hænder pga. rystelser, så vil jeg hellere

Jeg tror ikke du skal regne med mindre vibrationer i en LC4, den er jo
1-cylindret.

> Alternativet er at investere i en regulær
> gademaskine og kede sig selv ihjel - det skal i hvert fald være en
> enduro, det ligger HELT fast!

Øh, enduro? Jeg har en enduro - en KTM EXC380, og jeg er sikker på at det
ikke er sådan noget du skal have, hvis du ikke kan lide vibrationer!
Enduro'er er bygget til race uden tanke på komfort.

> Kan man forestille sig at rytelserne
> skyldes at motoren er ved at være gammel (90.000 km)?

Nej, det tror jeg ikke.

> skifte motorcykel. 4 cylindrede MC' er er ved generelt mere stabile
> med hensyn til rystelser?

Ja, men de række(hus) 4'rere er så kedelige.

Rittig

Fra : Søren Dahl

Dato : 29-05-02 20:08

Grrrrrrrrrrrrrrr!!!!

Jeg er lige så langsomt begyndt at synes MEGET lidt om min gamle
TransAlp!!! Den forårsager ogås meget kraftige rystelser i
forhvilerne..... Jeg har dog fundt ud af, at hvis man piller
styrtbøjlerne af, så forsvinder rystelserne i nogen grad. Hvis jeg
ikke finder en løsning på problemet på andre måder, så ryger de
squ..... Men problemet er blot, at jeg stadig ønsker at køre lidt off
road - ellers må jeg blot benytte den som 100% gade cykel GAB - så kan
jeg lige så godt sælge den, og købe en ny GS 500 E NOT!!!! Men så
måske en Bandit 1200 eller ligende - men så alligevel..... Jeg ved
hvor meget jeg kommer til at savne en lille rask tur ud af stranden
eller et smut ud af de utallige markveje som vi har her i Jylland -
Nej løsningen må og skal findes - det kan ikke passe, at man skal gå
på krompromi for at afskaffe rystelserne. Måske jeg skal have fat i
nogel meget kraftige gummiskiver - de kan muligvis dæmpe en del
rystelser. Det ryster iøvrig så meget i styrtbøjlerne, at man får
ødelagt hænderne blot man røre ved dem i blot 10 sek....!!!! De føles
sku som den elektiske stol eller noget i den retning :(((

- Søren
Som snart gør et eller andet desperat!!!!!!

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-05-02 22:31

Søren Dahl wrote:

> [...]
> TransAlp!!! Den forårsager ogås meget kraftige rystelser i
> forhvilerne..... ....
> Som snart gør et eller andet desperat!!!!!!

Rolig nu!
Har du tjekket motorophæng osv. og at boltene er spændt som de skal? Hvis
motoren har mulighed for at klaske i ophænget, kan den vist forårsage ret
voldsomme vibrationer. Prøv lige at tjekke det inden du hænger den ved
daggry
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : H. P. Holm

Dato : 29-05-02 21:18

Claus Rittig skrev:

> "Søren Dahl" <sorenbadhansen@mail.net4you.dk> skrev i en meddelelse
[...]

> Nej, det tror jeg ikke.

Manglende kompression på den ene cylinder (f.eks for stramme ventiler)
defekte gummimembraner i karburatorerne, eller defekt tænding på den
ene cylinder kan godt få en gammel Honda V2 motor til at opføre sig
som en våd hund. Gummimembranerne i karburatorerne på min NTV Revere
blev skiftet ved 70.000 kilometer. Og det var dyrt.

> Ja, men de række(hus) 4'rere er så kedelige.

Vibrationer er meget subjektivt. Jeg har hørt klager over vibrationer
fra en på CBR600 som er noget af det mest symaskineagtige, hvor andre
kører glade og tilfredse rundt på konstruktioner der er uskarpe på
billeder hvis motoren er startet.

--
Hans

Fra : Pein

Dato : 30-05-02 16:56

"H. P. Holm" skrev ...
> , hvor andre kører glade og tilfredse rundt på konstruktioner
> der er uskarpe på billeder hvis motoren er startet.

GRILL !!

--
Pein
Også TransAlp, men uden vibrationer, så vidt jeg føler det.

Fra : Henning

Dato : 29-05-02 22:56

> Kan man forestille sig at rytelserne skyldes at motoren er ved at være gammel (90.000 km)?

Jaeh, karburatorer kunne feks være ude af sync. Eller et tændkabel er måske lidt utæt, samme symptomer.

> få sat nye gummiophæng

Aha. Prøv med yahoo.de om ikke der er en online club med tech sider. Gammelt hårdt gummi kan give en masse vibrationer.

> 4 cylindrede MC' er er ved generelt mere stabile med hensyn til rystelser????

Der er vel bare mindre vibrationer med højere frekvens.

Mht styrvægte; stål er bedre end alu, og du kan justere deres frekvens ved at spænde dem mere eller mindre hårdt fast. (Anders gamle alu virker faktisk ok til at tage summen fra min DT's styr.)

--
Who, what, where?: http://move.to/henning