Sverige (innarsnoet pä östanfronten)
Fra : kautaq

Dato : 26-05-02 16:23

Hej

Så er der snart kun en måned til at jeg skal til Blekinge
(lidt nord for Backaryd) en hel uge. Det glæder jeg mig til,
men jeg ved ikke så meget om den lokale mad.
Gode simple råd ønskes om svensk mad og tradition.

Her er et par ekstra spørgsmål:

Kan man købe elsdyr eller andet vildt i dagligvarebutikker?
Hvad er den mest folkelige måde at tilberede elsdyret på?

Hvad med nye kartofler og andet grønt, kan det købes
i boder langs vejen?

Hvad finder jeg af spiselige ting i naturen?
(svampe, frugt m.m.)

Kan man fiske spiselige ferskvandsfisk i søer og
hvilken slags?

Er dagligvarer øko-mærket som Danmark?

Må jeg tage øl og vin med over Øresund?
Kan man kun købe øl og vin i systembolaget, eller fås
det osse hos købmanden?
Er det meget dyrt?

Med venlig hilsen
Mike Hammer

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : H.O.T

Dato : 26-05-02 16:49

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan man købe elsdyr eller andet vildt i dagligvarebutikker?
> Hvad er den mest folkelige måde at tilberede elsdyret på?

elsdyr???? erjeg ikke helt sikker på de kende.....måske en elg....

> Hvad med nye kartofler og andet grønt, kan det købes
> i boder langs vejen?

Skulle der være en god mulighed for

> Hvad finder jeg af spiselige ting i naturen?
> (svampe, frugt m.m.)
>
> Kan man fiske spiselige ferskvandsfisk i søer og
> hvilken slags?

Næsten alt fisk herover kan spises....
> Er dagligvarer øko-mærket som Danmark?

Jep, de er mærket som i Dk, men ikke med samme mærkningen...
> Må jeg tage øl og vin med over Øresund?

Det må du, og endda i større mængder.....

> Kan man kun købe øl og vin i systembolaget, eller fås
> det osse hos købmanden?

Du kan købe øl, næsten overalt, med vin er på bolaget.....

Er det meget dyrt?

øl er lidt dyrere, men vin på bolaget er nogenlunde det samme....

> Med venlig hilsen
> Mike Hammer

Udover det ,så er der i gennemsnit 12% at spare på indkøb til
husholdningen.....Ved køb i Sverige......Og samtidig er
kursen jo dejlig lav.......
Henrik...... " svensk bosat"

Fra : kautaq

Dato : 26-05-02 21:55

H.O.T wrote:

> elsdyr???? erjeg ikke helt sikker på de kende.....måske en elg....

Hejsan

Ja, jeg skal nok huske at sige "elg" i Sverige

Nudansk Ordbog:
Elsdyr (ældre nydansk; elendsdyr, elsdyr.
Første led fra ældre tysk /elend/ (nu elentier), der
er lånt fra litauisk; beslægtet med /eland, elg/ det
samme som elg.

> Skulle der være en god mulighed for

Det lyder godt.

> Jep, de er mærket som i Dk, men ikke med samme mærkningen...

Ok. Det finder jeg ud af når jeg kommer derover.

> Det må du, og endda i større mængder.....

Brillant!
Og tak for din 'Jannas elgfars-biff' fra sol.dk.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-05-02 17:32

kautaq <kautaq@post2.tele.dk> writes:

> [...]
>
> Kan man købe elsdyr eller andet vildt i dagligvarebutikker?
> Hvad er den mest folkelige måde at tilberede elsdyret på?

Bare et godt råd: Aldrig, ALDRIG frist dig selv til at købe
rensdyrkødboller på dåse. Vi gjorde engang, og selvom vi er mere eller
mindre altspisende, så blev det altså smidt ud. Vi tog endda det
dyreste mærke, da det oftest gælder at dyrest er bedst hvad dåsemad
angår.

Mvh Trine

http://usenet.dk

Fra : kautaq

Dato : 26-05-02 21:36

Trine wrote:

> [...]
> mindre altspisende, så blev det altså smidt ud. Vi tog endda det
> dyreste mærke, da det oftest gælder at dyrest er bedst hvad dåsemad

Hej Trine

Det lyder godt nok osse fælt, men rensdyr har jeg smagt
og spist mange kilo af og det smager rigtig godt.
Skudt og delvist parteret i naturen og så hjem i fryseren.

Det med rensdyr på dåse får mig til at tænke på de
fiskeboller man kan købe på dåse her i Danmark.
Jeg har aldrig åbnet en sådan dåse og kommer nok heller
aldrig til det.
Hvad bruger man dem til?

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : KT

Dato : 27-05-02 06:55

> [...]
> fiskeboller man kan købe på dåse her i Danmark.
> Jeg har aldrig åbnet en sådan dåse og kommer nok heller

Hej Mike.

Her i huset bruger vi fiskeboller til hundene, når de har dårlig mave, og
det er, efter min mening, også det eneste de er brugbare til!! Nordmændene,
derimod, spiser dem gladeligt i tomatsuppe eller med kogte kartofler og hvid
sovs.........gyyys!!!

Mvh. Line

Fra : kautaq

Dato : 29-05-02 21:25

KT wrote:

> Her i huset bruger vi fiskeboller til hundene, når de har dårlig mave, og
> det er, efter min mening, også det eneste de er brugbare til!!

Det lyder godt, altså for hunden. Hvis jeg var hund eller kat
ville jeg osse vælge fiskeboller på dåse, frem for tørfoder.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Jørgen Hess

Dato : 29-05-02 09:25

"KT" <nasse@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Nordmændene,
> derimod, spiser dem gladeligt i tomatsuppe eller med kogte kartofler og

Ja, hvis nordmændene brugte danske fiskeboller!!!
Men det gør de ikke.
De norske fiskeboller på dåse er klasser bedre end de små gnalinger vi kan
købe her.
mvh
Jørgen

Fra : Kai Tore Steinsli

Dato : 30-05-02 22:34

> [...]
> Men det gør de ikke.
> De norske fiskeboller på dåse er klasser bedre end de små gnalinger vi kan

Hej Jørgen.

Øøøh, det kan nok diskuteres Jeg har boet i Norge i 5 år - faktisk til
jeg fik slæbt min norske kæreste med til Danmark - og jeg vænnede mig
*aldrig* til fiskeboller. Fiskekaker.....fint nok, fiskepudding....det går
lige, men fiskeboller er altså forbeholdt hundene her i huset
Men det er vel smag og behag!!

Mvh. Line

Fra : H. P. Holm

Dato : 27-05-02 07:17

kautaq skrev:

> [...]
> fiskeboller man kan købe på dåse her i Danmark.
> Jeg har aldrig åbnet en sådan dåse og kommer nok heller

Det er vel nærmest fiskeindustriens svar på plukfisk:

Man piller Fisken fra Benene og kommer den - sammen med kogte,
ituskaarne Kartofler - i en Sauce, lavet af Mel, bagt i Margarine
med en Theskefuld tør Sennep og spædt op med Mælk, saa den bliver
passende jævn; Salt tilsættes. Til Plukfisk kan man bruge Levninger
af Klipfisk, Torsk og Gedde. I Stedet for Sennep kan man tilsætte
hvid Peber. Man kan riste eller bage Franskbrødskiver i Margarine,
lægge dem paa et Fad og hælde Fisken op derover.

http://hjem.get2net.dk/hpholm/hh/ - 100 år gamle, danske opskrifter.

--
Hans

Fra : Niels Henrichsen

Dato : 28-05-02 07:17

"kautaq" wrote in message

> Hej Trine
>
> Det lyder godt nok osse fælt, men rensdyr har jeg smagt
> og spist mange kilo af og det smager rigtig godt.
> Skudt og delvist parteret i naturen og så hjem i fryseren.

Ja du kautaq, jag tror du skall passa dig för att skjuta lapparnas
(samernas) renar. I varje fall om du vill överleva vistelsen i
i fjällvärlden (för det är där du finner dem).

Om du nu vet hur en ren ser ut, 'that is'
niels

Fra : kautaq

Dato : 29-05-02 21:11

Niels Henrichsen wrote:

> Ja du kautaq, jag tror du skall passa dig för att skjuta lapparnas
> (samernas) renar. I varje fall om du vill överleva vistelsen i
> i fjällvärlden (för det är där du finner dem).

Kan du ikke give mig nogle gode ideer om svensk mad i stedet
for at skrive om disse fjollede ting?

> Om du nu vet hur en ren ser ut, 'that is'

I Grønland kære Henrichsen, i Grønland er der vilde rener.
(Sisimiut/Holsteinsborg)

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Niels Henrichsen

Dato : 31-05-02 07:53

"kautaq" wrote in message

> Her er et par ekstra spørgsmål:
> Kan man købe elsdyr eller andet vildt i dagligvarebutikker?
> Hvad er den mest folkelige måde at tilberede elsdyret på?
Elsdyrsäsongen infaller inte förrän til efteråret. I större butiker kan
dybfrosen vildt köpas.

> Hvad med nye kartofler og andet grønt, kan det købes
> i boder langs vejen?
Blekinge kallas för Sveriges Trädgård (Have) så friskt grönt bör finnas
överallt.

> Hvad finder jeg af spiselige ting i naturen?
> (svampe, frugt m.m.)
Vid denna årstiden måske svampe (kantareller?) Lite avhängigt av fukt
och temperatur. Frugt: lite för tidigt måske. Men smultron (skovjordbär
tror jag de kallas på dansk)kan man nog finna; senare blåbär och lingon
(tyttebär).

> Kan man fiske spiselige ferskvandsfisk i søer og
> hvilken slags?
Lax. I Mörrum finns Sydsveriges bästa laxfiske. I övrigt gädda, gös och
aborre (vad de två senare heter på dansk har jag glemt).

> Er dagligvarer øko-mærket som Danmark?
Jag tror det. Det finns gröna punkter och en massa annat. Personligen
tror jag inte ett ögonblick på det. Men OK, det är upp till var och en.

> Må jeg tage øl og vin med over Øresund?
Ja, ja. Tag med dig för hela turen!!!!

> Kan man kun købe øl og vin i systembolaget, eller fås
> det osse hos købmanden?
> Er det meget dyrt?
Ölet mycket dyrare och vinet något dyrare.

Blekinge har en fin kust och där kan du finna flera sild- och
laxrökerier fyllda med härliga delikatesser.

I övrigt föredrar jag personligen den danska maten. Men spegepölse och
dansk leverpostej kan köpas här numera.

God tur!
Niels

Fra : kautaq

Dato : 02-06-02 22:09

Niels Henrichsen wrote:

> God tur!

Tak Niels, jeg er meget glad for dit svar.
Grunden til at jeg spørger om så meget er at for
et par år siden var jeg på ferie på Ærø.
Bagefter så jeg på tv om alle de spiselige ting man
kunne finde i naturen på øen.

Sidste år på Læsø var jeg bedre forberedt og jeg
spiste hele øen
Sydesalt, hummerhaler, kantareller med mere.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq