Erstatningskrav fra modpart i færdselsuhel~
Fra : Emil Jensen

Dato : 26-05-02 15:02

Hej NG

Forleden kørte min kæreste galt i sin bil, fejlen var min kærestes. Der
skete kun små materielle skader på vores bil (smadret positionslys), mens
modpartens bil ingen skader havde. Politiet blev da heller ikke tilkaldt, så
der foreligger ingen politirapport. Nu cirka 1 uge efter får vi et brev fra
vores forsikringsselskab om at modparten har indgivet krav om erstatning i
forbindelse med en skade som skulle være forvoldt med vores vogn. Er det
muligt på nogen måde at modparten får ret i sit erstatningskrav, da der ikke
foreligger nogen politirapport, og der ingen vidner var? Vi vil selvfølgelig
protestere og forklare at kæresten og modparten udvekslede nummerplader og
spurgte hinanden om alt var ok, og at modparten så at der intet var galt med
vedkommendes bil. Der var enighed om at ikke at foretage yderligere siden
det kun var gået udover vores egen bil.

Med venlig hilsen

Emil Jensen

Fra : Jan Eliasen

Dato : 26-05-02 15:57

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-05-02 16:36

Jan Eliasen <jan@eliasen.dk> wrote in

> Hvis modparten senere har fundet en skade, der rent faktisk er
> opstået ved sammenstødet, så skal din kæreste(s forsikring)
> naturligvis betale.

Hvem skal bevise at skaden er sket ved uheldet ? - en bule eller
skramme kan jo være fremkommet af at føreren af den anden bil har
ramt garagekanten derhjemme eller lign.

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Emil Jensen

Dato : 26-05-02 17:52

> Men du nævner ikke noget om den skade modparten påstår der er opstået?
>
> --
> Eliasen Jr.

Ordret fra brevet til os fra vores forsikringsselskab:

"Vi har modtaget et erstatningskrav i forbindelse med en skade, der efter
det oplyste skulle være forvoldt med Deres køretøj den xx.x.2002"

Citat slut

Der står altså ikke om hvilken skade modparten påstår at have fået, det kan
altså lige så godt være et eller andet fysisk som ondt i ryggen eller
piskesmæld i nakken, men det tvivler jeg stærkt på, da færdselsuheldet ikke
medførte nogen materiel skade på modpartens bil og det påviser jo at der er
tale om et samstød i lav fart. Jeg vil naturligvis tage kontakt til vores
forsikringsselskab for at få uddybet hvilken slags skade modparten påstår at
have fået.

Men tak for jeres svar!

Med venlig hilsen

Emil Jensen

Fra : alexbo

Dato : 26-05-02 19:02

Emil Jensen <emil@jensen.tf> skrev

> [...]
>
> "Vi har modtaget et erstatningskrav i forbindelse med en skade, der efter
> det oplyste skulle være forvoldt med Deres køretøj den xx.x.2002"

Du må have klippet hårdt i dit citat, det ligner en orientering, og det er
det jo ikke.
Forsikringen beder dig også udfylde en skadesanmeldelse, på den kan du jo
skrive, at der efter hvad du har fået oplyst, ikke nogen skade på modparten.
Rent faktisk har du jo ikke set modpartens bil.
Der er selvfølgelig ikke noget i vejen for at spørge forsikringen, om hvad
modparten påstår, men det er ikke engang sikkert at de ved det.
Foreløbig vil de bare vide om din bil var indblandet i det pågældende uheld.

mvh
Alex Christensen

Fra : Emil Jensen

Dato : 26-05-02 20:21

> [...]
> modparten påstår, men det er ikke engang sikkert at de ved det.
> Foreløbig vil de bare vide om din bil var indblandet i det pågældende

Hej Alex!

Ja, jeg har klippet hårdt i hvad der stod i brevet fra forsikringen til os.
Der er ikke andet end at de beder os udfylde en "Skadesanmeldelse for
motorkøretøj" blanket. Mit spørgsmål er nu, skal jeg udfylde blanketten og
dermed ad indirekte vej påtage mig skylden for en skade som jo ikke findes,
eller ihvertfald ikke fandtes på ulykkestidspunktet.

>Deraf også min formulering - det var med fuldt overlæg jeg havde ordet
>"hvis" med Hvem der skal bevise det er jeg ikke klar over. Men hvis
>det er fysisk skade på bilen må der være malingrester og/eller sådan
>noget.

Hej Jan!

Bevisbyrden må ligge hos den skadelidte, ellers kan man jo skrive et hvilket
som helst nummerplade og indgive et falsk anmeldelse. Det er vel også derfor
der helst skal skrives politirapport og gerne med vidner på. I vores
tilfælde, er der ingen af delene, så spørgsmålet er om jeg roligt kan være
ærlig og sige ja, vores bil var indblandet i et uheld, men at der ikke skete
noget, og alligevel risikere at det ender med f.eks. 50% / 50% (eller endog
100% min fejl) pga. påstand mod påstand. Eller om jeg skal være kold og sige
nej, og dermed få afvist sagen (er det muligt?)? Jeg betragter mig selv som
lovlydelig og vel også rimelig autoritetstro og ville normalt have løst
sagen i mindelighed, men når modparten sandsynligvis misbruger vores uheld
til at dække for nogle skader som ikke stemmer fra uheldet så kunne jeg godt
finde på at "afvise" at samarbejde... Men der er mange løse ender jeg lige
skal have snakket med forsikringsselskabet om, alligevel er I velkomne til
at hjælpe mig.

Mvh

Emil Jensen

Fra : alexbo

Dato : 26-05-02 21:48

> [...]

findes,
> eller ihvertfald ikke fandtes på ulykkestidspunktet.'
Din bil var indblandet i et uheld, det kan du erkende eller forsøge at lyve
dig fra, det er dit valg.
Hvis du ikke reagerer får du et nyt brev, hvis du ikke reagerer på det,
regnes det som accept.
Hvis man tier samtykker man, det gælder alle selskaber.

> Bevisbyrden må ligge hos den skadelidte, ellers kan man jo skrive et
hvilket
> som helst nummerplade og indgive et falsk anmeldelse.
Det er der jo ikke tale om her.

> [...]
endog
> 100% min fejl) pga. påstand mod påstand.
I dit første indlæg skrev du at det var din kærestes skyld, hvordan kan det
være påstand mod påstand?

>Men når modparten sandsynligvis misbruger vores uheld.
For mig ser det ud som du vil misbruge din kærestes og modpartens manglene
evne til opdage skaden i første omgang.

Indtil videre synes jeg du har opført dig nøjagtigt som du frygter modparten
vil.
Det gamle ord " tyv tror hver mand stjæler" er ikke helt ved siden af.

mvh
Alex Christensen

Fra : Karsten Krambs

Dato : 27-05-02 07:41

On Sun, 26 May 2002 21:21:02 +0200, "Emil Jensen" <emil@jensen.tf>
wrote:

> [...]
>dermed ad indirekte vej påtage mig skylden for en skade som jo ikke findes,
>eller ihvertfald ikke fandtes på ulykkestidspunktet.

Jeg er kørt fra et uheld engang hvor jeg blev påkørt - der var ingen
skader at notere - Efter modparten var kørt - skulle jeg lige sunde
mig, og fandt en mellemstor bule i bilen. Jeg var åbenbart så
forskrækket at jeg ikke kiggede ordentligt efter i første omgang. Jeg
kontaktede den anden part og vi sammenlignede hans kofangers; farve og
højde - og ganske rigtigt, selvfølgelig var det "hans" bule.

Jeg var lettede over vores dialog - han tog skylden, og jeg fik min
bule rettet hurtigt.

Det er ikke sikkert din kæreste/modpart har kigget ordetligt efter -
Ring til ham og spørg hvad bilen fejler.

Karsten

Fra : Jan Eliasen

Dato : 26-05-02 19:10