Gåsebiller
Fra : Pia og Steen Sørense~

Dato : 26-05-02 09:47

Hjælp jeg, tror at vi har fået gåsebiller i græsplænen. hvad gør vi !!!!!!!

MVH fam. Sørensen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-05-02 10:57

Er I sikre på, det er gåsebiller?
Det kunne måske være stankelbenslarver, som er på færde lige nu. De er ca.
3 - 4 cm lange, 4 - 5 mm tykke, grå, fede og ulækre.
HVIS det er stankelbenslarver, æder de græsrødderne og kan lægge en plæne
øde, hvis de er mange.

For nogle år siden var vores plæne truet af bæsterne. Vi satte havevanderen
i gang en nat (vi havde eget vandværk) - så søger larverne mod overfladen,
stærene holdt festmiddag, og plænen blev reddet.

Måske virker det på andre larver også?
Held og lykke!

Fra : Per A. Hansen

Dato : 26-05-02 15:29

Pia og Steen Sørensen <anna@post3.tele.dk> skrev i en
> Hjælp jeg, tror at vi har fået gåsebiller i græsplænen. hvad gør vi
!!!!!!!

> MVH fam. Sørensen

Ingenting - hvis det er gåsebillens larve.
Du kan se lidt om det på siden:

http://hjem.get2net.dk/per.hansen/faq.htm

hvor der er et billede af billen.

Per A. Hansen

Fra : Jan Pedersen

Dato : 28-05-02 12:22

> Ingenting - hvis det er gåsebillens larve.
> Du kan se lidt om det på siden:

Det kan da ikke passe man må sku da kunne gøre et eller andet ????

Har samme problem

Jan
--
http://www.cuk.dk/
Det nemmere at få tilgivelse end

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-05-02 12:33

On Tue, 28 May 2002 13:22:11 +0200, "Jan Pedersen" <jp@person.dk> wrote:

>Det kan da ikke passe man må sku da kunne gøre et eller andet ????

Man kan ofre en frygtelig bunke penge på nematoder mod gåsebillelarver.
De 'plejer' at virke, men der er ingen garanti. Og hvis din græsplæne
allerede _har_ fået massevis af brune/døde pletter, så bliver det altså
ikke grønt igen af at få larverne slået ihjel.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 28-05-02 18:30

Jan Pedersen <jp@person.dk> skrev i en

> Det kan da ikke passe man må sku da kunne gøre et eller andet ????
>
> Har samme problem

Desværre ikke - jeg giver Mads ret i det han skriver.

Per A. Hansen

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 29-05-02 12:41

"Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jan Pedersen <jp@person.dk> skrev i en

Hvis det kan trøste: Har samme problem på 4. år! Har prøvet ALT. Blandt
andet sået om to gange.
Sidste løsning bliver at vande med rundorm her til efteråret. Virker det
ikke, så udlægges 10 cm. sort asfalt hvorpå der males P. Måske kan
lejeindtægten dække de foreløbige udgifter!
Erik M. Nielsen - Odense