Opskrift på brændenældevand ønskes
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 26-05-02 08:51

Jeg har en frygtelig bunke brændenælder i haven i år. Og de skal væk.
Dels er de ikke rare at komme i nærkontakt med og dels er de et
eminent godt skjulested for den forhadte dræbersnegl. Så nu er det
slut.

Jeg mener at have hørt, at man kan lave en form for gødningsvand af
brændenælder?

Hvordan gør man lige det?

Hvordan bruges det - koncentreret eller fortyndet?

Hvilke planter bruger man det til - og hvor ofte?

På forhånd tak for hjælpen!

Hjerteligst
Dorte

Fra : vagn torup

Dato : 26-05-02 10:17

Hej Dorte
Du tager en gulvspand og putter en masse brændnælder i, ca. ½ op og fyld så
med vand.
Lad det stå til det stinker (for det gør det) og brug så en kaffekopfuld pr.
10 liter vand sådan cirka
Det er hamrende godt. Vi lavede noget sidste år og skal også i år
MVH Rikke

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 26-05-02 11:06

On Sun, 26 May 2002 11:16:57 +0200, "vagn torup"
<vagntorup@get2net.dk> wrote:

Hej Rikke.

Tak for svar.

>Du tager en gulvspand og putter en masse brændnælder i, ca. ½ op og fyld så
>med vand.

Skal jeg sætte den i skygge eller sol eller...?

>Lad det stå til det stinker (for det gør det) og brug så en kaffekopfuld pr.
>10 liter vand sådan cirka

Kan du give mig en ide om, hvor lang tid det tager?

>Det er hamrende godt. Vi lavede noget sidste år og skal også i år

Hvad bruger I det så til?

Hjerteligst
Dorte

Fra : vagn torup

Dato : 26-05-02 16:35

Hej Dorte
> On Sun, 26 May 2002 11:16:57 +0200, "vagn torup"
> <vagntorup@get2net.dk> wrote:
>
> Hej Rikke.
>
> Tak for svar.
>

> Skal jeg sætte den i skygge eller sol eller...?

Vi stillede det i skyggen, men om det er vigtigt, ved jeg ikke

> Kan du give mig en ide om, hvor lang tid det tager?

Ca. 1 uge alt efter hvor varmt det er. Jo varmere i vejret det er, jo
hurtigere går det.

> Hvad bruger I det så til?

Vi har ikke decideret have, men 8 m2 altan, med pt 12 altankasser div.
ampler, krukker mv (nej, vi har ikke plads til havemøbler derude!) og de fik
alle med den blanding 1 gang om ugen i stedet for købegødning. Om det var
derfor vi havde masser af blomster til midten af november, ved jeg ikke, men
det har sikkert været medvirkende.

MVH Rikke

Fra : Soren Halkier

Dato : 26-05-02 13:16

Her er også lidt inspiration at hente til "brygningen":
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/koekkenhaven/57.html

mvh
søren

Fra : Soren Halkier

Dato : 26-05-02 13:22

Nu vi er i gang er her også en opskrift:
http://www.byoekologiskcenter.dk/brevkasse/hus_og_have/braendenaeldeudtraek/
mvh
Søren

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 26-05-02 16:48

On Sun, 26 May 2002 09:50:34 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

>Jeg mener at have hørt, at man kan lave en form for gødningsvand af
>brændenælder?

Tusind tak for svar fra jer begge! Jeg går i krig bevæbnet med
handsker og spand

Kan nogen sige mig, om dette brændenældevand kan erstatte
drivhusgødning (fortrinsvis til agurker og tomater)?

Hjerteligst
Dorte

Fra : Jakob Bock

Dato : 26-05-02 20:30

Det bedste resultat får du, ved at bruge 1kg brændenælder til 10 liter vand.
Du kan faktisk begynde at bruge af det, allerede dagen efter du har sat det
over, men det bliver selvfølgelig mere koncentreret med tiden -- og kommer
også til at lugte ganske fælt. Husk, at fortynde blandingen inden du bruger
den -- 1:10 hvis den hældes på jorden, og 1:20 hvis planterne overbruses.

Da det kommer til at stinke meget, kan det være en god idé at lave mindre
portioner. Hvis du har samlet en større portion brændenælder, kan du også
fint tørre dem. Så kan de opbevares, og bruges, når der er behov.
Næringsindholdet går ikke tabt ved tørring, og brændenælderne har her i
foråret det højeste indhold af næringsstoffer. Det kan derfor være en god
idé, at samle et lager allerede nu.

Istedet for at lave brændenældevand, kan du også bruge dem som jorddække.
Her er virkningen dog ikke lige så hurtigt.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Dan Andersen

Dato : 27-05-02 07:59

"Jakob Bock" <jakobb@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Istedet for at lave brændenældevand, kan du også bruge dem som jorddække.
> Her er virkningen dog ikke lige så hurtigt.

Ja, at tørre dem er en god idee... Så kan de også bruges til the!. Tør dem
i en microbølgeovn - det samme kan du gøre ved mælkebøtteblade og andre
urter.
Men - som det er beskrevet før - så lugter det ved tørringen også. :
Fyld ovnen op - husk tallerken! og eksperimenter med tiden - det er afhængig
af mændge og ovnen effektive udnyttelse af effekten.

Bon appetit!