Køb af VMAX
Fra : BL

Dato : 26-05-02 06:28

En i min familie er brændt totalt varm på en Yamaha VMAX årg 91. Er der
noget man skal være opmærksom på med en VMAX, jeg tænker her på om den har
nogle motormæssigt tekniske svagheder?

mvh BL

Fra : Brian Wendelbo

Dato : 26-05-02 11:43

Motorsvagheder???? Stellet skulle ikke være stærkt nok til den kraftige
motor, så den skulle ha ret dårlige styregenskaber... ????

Brian W.

Fra : Thomas Hjort

Dato : 26-05-02 12:10

"Brian Wendelbo" <Dustyman41@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Motorsvagheder???? Stellet skulle ikke være stærkt nok til den kraftige
> motor, så den skulle ha ret dårlige styregenskaber... ????

Det har jo ikke noget med motorsvagheder at gøre.
Og mht til de svage styreegenskaber, hvad sammenligner du den så med?

Thomas

Fra : mc

Dato : 26-05-02 12:56

Motor svagheder ??

Har ikke kendskab til dette, har en kammi som har haft en siden 93` og den
kører upåklageligt....
og når man sammen ligner kører egenskaber, er det jo vigtigt at pointere at
det ikke er en R maskine, men mere en Cafe racer / chopper med vildt mange
HK. og den har derfor kører egenskaber derefter.

Mc

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 26-05-02 19:09

> [...]
> noget man skal være opmærksom på med en VMAX, jeg tænker her på om den har

Motormæssigt tror jeg ikke den har de store svagheder.

Hver sine præferencer, du bliver nok hægtet af på de snoede veje, og din
topfart er vel noget anstrengt og ikke særlig høj, men kører du den rigtigt,
er der ikke mange der kan følge dig fra stående når du fyrer den af

Kenneth
R1 (..som sikkert er langsommere 0-100 end en Vmax)

Fra : Bo S.

Dato : 26-05-02 22:10

> [...]
rigtigt,
> er der ikke mange der kan følge dig fra stående når du fyrer den af

En af mine kammerater har en Vmax. Han siger: "Den slingrer lige meget til
hver side, så det ender med, man kører lige ud"

/Bo

Fra : Robert

Dato : 27-05-02 08:02

"Bo S." <elskak@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> rigtigt,
> >

> En af mine kammerater har en Vmax. Han siger: "Den slingrer lige meget til
> hver side, så det ender med, man kører lige ud"
>
> /Bo

Den er go ) ( og ikke helt ukorrekt.. hahahaaahehe )

Robert

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 29-05-02 09:27

"Robert" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Bo S." <elskak@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Den er go ) ( og ikke helt ukorrekt.. hahahaaahehe )

Att: Robert.
Hvad så når den bliver krudtet helt af, skal man så passe på med power
wheelies, eller holder den forhjulet på asfalten ?

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Robert

Dato : 29-05-02 14:06

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjern dette)@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> Hvad så når den bliver krudtet helt af, skal man så passe på med power
> wheelies, eller holder den forhjulet på asfalten ?

den kan godt løfte snuden en smule... hvis man er lidt for hurtig
på koblingen ( hvis man overhovedet når det ).. meen: maskinen
er alligevel tilpas tung... har ikke set nogen der er gået "bagover"
endnu

Robert

Fra : Thomas Hjort

Dato : 27-05-02 14:22

"Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kenneth
> R1 (..som sikkert er langsommere 0-100 end en Vmax)

Ja R1'eren får baghjul af VMAX'en på det er link:
http://www.vmax1200.hpg.ig.com.br/index.html (fjerde nederste link,
højreklik og 'gem destinition som'.)

Mvh Thomas

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 27-05-02 15:49

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> wrote in message

> [...]
> har

> rigtigt,

> Ja R1'eren får baghjul af VMAX'en på det er link:

ja ja ja, det var jo heller ikke for at accelerere fra lyskryds at jeg
valgte en R1

...men jeg gad da godt køre mod en V-max for sjov, bare vi forlænger
strækningen til en km, og eventuelt tilføjer et par sving

Kenneth
R1

Fra : Robert

Dato : 27-05-02 14:57

"Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> wrote in message

> [...]
>
> ..men jeg gad da godt køre mod en V-max for sjov, bare vi forlænger
> strækningen til en km, og eventuelt tilføjer et par sving

hvae.. bor du i Århus området.. hehææ

Robert

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 27-05-02 16:17

"Robert" <mit|_rigt_|igenavn@hotmail.com> wrote in message
> "Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> wrote in message

> hvae.. bor du i Århus området.. hehææ
>
> Robert

hæh, næe djævleøen, any time

Kenneth
R1

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-05-02 17:04

> hæh, næe djævleøen, any time
>
> Kenneth

Arh, så hiv sgu da de bukser ned, så vi kan se hvis pik der er størst!

Rittig

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 27-05-02 18:46

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> "Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en meddelelse

> Arh, så hiv sgu da de bukser ned, så vi kan se hvis pik der er størst!
>
> Rittig

ok, den er på binær nu, siden du er så foruroligende interesseret, Rittig

Kenneth
R1

Fra : Steen Schmidt

Dato : 27-05-02 16:55

> R1 (..som sikkert er langsommere 0-100 end en Vmax)

Som standard begge to, slår R1'eren VMAX'en any time (forudsat chaufførerne
kender cyklerne lige godt).

Mvh
Steen

Fra : Robert

Dato : 27-05-02 17:57

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Som standard begge to, slår R1'eren VMAX'en any time (forudsat
chaufførerne
> kender cyklerne lige godt).
>
> Mvh
> Steen

Egentlig gider jeg ikke.... hovedsagen man kommer hjem i eet stykke
Men hvad bygger du det på ?
at R1 yder flere HK ? højere topfart ( og sikkert også bedre at holde
ved den hastighed ) lavere vægt ? Overlegen i sving ?
Jeg troede denne lille spøg omhandlede straigth acceleration..0 - 160
eller deromkring.. Hvor jeg stadig er af den overbevisning at
maxen kommer en smule foran(d) alene grundet bedre trækkraft
på et tidligere tidspunkt ( lavere rpm ) samt sikker bedre evne
til at overføre kraften til asfalten.
Men who knows.. har aldrig dragget en R1.. kun en ZX11,
en CBR900 RR samt en R6... vi kom alle sikkert hjem...
næsten samtidigt.. )

Robert

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 27-05-02 19:30

"Robert" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Men who knows.. har aldrig dragget en R1.. kun en ZX11,
> en CBR900 RR samt en R6... vi kom alle sikkert hjem...

Egentlig regnede jeg det også lidt som en spøg

...og jeg tror egentlig også at Vmax'ens tyngdepunkt gør at den vil komme
hurtigst ud af hullet, senere vil R1'eren indhente den pga bedre aerodynamik
og tophastighed. (Altsammen forudsat selvfølgelig lige gode førere).

Kør forsigtigt
Kenneth
R1

Fra : Robert

Dato : 27-05-02 18:32

> [...]
aerodynamik
> og tophastighed. (Altsammen forudsat selvfølgelig lige gode førere).

Vi MÅ mødes engang.... på et hemmeligt sted...
der starter med en lang straigth.. og slutter med
et par kurver.. ( avav

Kommer du aldrig til Jutland ?

Her er i det mindste ikke så mange blålys som
hos "jer"

Robert

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 27-05-02 19:45

> [...]
> et par kurver.. ( avav
>
> Kommer du aldrig til Jutland ?
>
> Her er i det mindste ikke så mange blålys som

Jow, om ikke andet for bare at sig 'goddaw'

R1'eren har faktisk ikke været over sundet endnu. Og jeg tager nok ikke
hinsides blot for at 'dragge', lad det komme an på tilfældighederne, jeg
kommer tit på langelinje i København.

Seriøst tror jeg ikke jeg vil gå med til en km lige, og så derefter snoet,
det er for farligt hvis man bliver lidt ivrig.
...jeg tror 1 km alene vil klare ærterne ..(ellers vil 2

...men jeg kan da råbe lidt op hvis jeg nærmer mig fastlandet

Kenneth
R1

Fra : Robert

Dato : 27-05-02 19:50

> [...]
> ..jeg tror 1 km alene vil klare ærterne ..(ellers vil 2
>
> ..men jeg kan da råbe lidt op hvis jeg nærmer mig fastlandet

Deal

Robert

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 27-05-02 20:54

> "Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en meddelelse

> Deal
>
> Robert

Du kan jo oxo sige 'hæj, vassååh' hvis du nærmer dig civilisationen

Kenneth
R1

Fra : Steen Schmidt

Dato : 27-05-02 19:18

> Men hvad bygger du det på ?

Tjaa - det er acceleration jeg taler om.

Taget fra det engelske Bike igennem de sidste 5 år (tider i sekunder,
hastigheder i km/t):

Yamaha R1 ('02) : Yamaha FZ1 ('01) : Kawasaki ZRX1200R ('01) : Yamaha
VMX1200 V-Max ('97)

0-100: 2,96 : 3,01 : 3,00 : 3,33
0-160: 5,93 : 6,48 : 7,15 : 7,74

> Jeg troede denne lille spøg omhandlede straigth acceleration..0 - 160

Gør den ikke det da?

> Hvor jeg stadig er af den overbevisning at
> maxen kommer en smule foran(d) alene grundet bedre trækkraft
> på et tidligere tidspunkt ( lavere rpm ) samt sikker bedre evne
> til at overføre kraften til asfalten.

Tallene ovenfor afslører at VMAX'en ikke kan følge med nogen af de moderne
sportsmaskiner i acceleration - jeg er sikker på at også Gixxer750,
Gixxer1000 og ZX12R (og måske ZX9R?) alle render fra VMAX'en også, når de
ovenstående gør. Faktisk, så er det tæt på at min gamle SV'er kunne følge
med Max'en (til måske 140-150 stykker - til 100 render den lige netop fra
Max'en).

> Men who knows.. har aldrig dragget en R1.. kun en ZX11,
> en CBR900 RR samt en R6... vi kom alle sikkert hjem...
> næsten samtidigt.. )

Hæh! Jeg har da nappet et par R6'ere på min SV'er, men det skyldes nu nok de
andre chauffører....

Mvh
Steen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-05-02 19:37

Steen Schmidt wrote:

> Tjaa - det er acceleration jeg taler om.
>
> Taget fra det engelske Bike igennem de sidste 5 år (tider i sekunder,
> hastigheder i km/t):
> ...Yamaha VMX1200 V-Max ('97)

Men er det den med fuld effekt?
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Steen Schmidt

Dato : 27-05-02 19:44

> Men er det den med fuld effekt?

Jeps - det er den med 140 hk.

Det er egentligt morsomt at se; V-Max'en var i '97 opgivet til 240 km/t og
2,9 sekunder fra 0-100 km/t. PRÆCIS samme motorcykel blev i 2001 opgivet til
225 km/t og 3,3 sekunder fra 0-100 km/t. Blev modvinden virkelig så meget
kraftigere på 4 år?

Mvh
Steen

Fra : Robert

Dato : 27-05-02 19:49

> [...]
til
> 225 km/t og 3,3 sekunder fra 0-100 km/t. Blev modvinden virkelig så meget

Jeps det er faktisk ret underholdende at se, hvor mange forskellige
angivelser af hk og moment man kan finde på sin egen og andres
cykel. Måske er en måling det eneste rigtige.
Har forresten aldrig set maxen opgivet til 140 hk nogen steder.
Til gengældt har jeg set alt mellem 98 og 155... hmm hmm

Det kommer i øvrigt ofte an på hvilket land den pågældende
model blev produceret til. Feks. har det tyske marked jo
i mange år været præget af 100 hk modeller ( alle slags
maskiner )

Robert

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-05-02 21:20

Steen Schmidt wrote:

> Jeps - det er den med 140 hk.

Den har iflg. mc-revy været været oppe på 145 (og 148 afh. af hvor man ser)
da den blev introduceret.

> ...Blev modvinden virkelig så meget kraftigere på 4 år?

Det er nok en del af drivhuseffekten

Fra : Steen Schmidt

Dato : 27-05-02 23:25

> Den har iflg. mc-revy været været oppe på 145 (og 148 afh. af hvor man
ser)
> da den blev introduceret.

Ja, men ikke i '97.

V-Max'en har set sådan ud:

'85: 138 hk (116 Nm, 245 kg, 225 km/t, 0-100: 2,9 sek)
'86: 145 hk (115 Nm, 258 kg, 225 km/t, 0-100: 2,7 sek)
'87: 145 hk (115 Nm, 258 kg, 225 km/t, 0-100: 2,7 sek)
'88: 145 hk (115 Nm, 258 kg, 225 km/t, 0-100: 2,7 sek)
'89: 145 hk (115 Nm, 258 kg, 225 km/t, 0-100: 2,7 sek)
'90: -
'91: -
'92: -
'93: -
'94: 125 hk (118 Nm, 262 kg, 240 km/t, 0-100: 2,9 sek)
'95: 125 hk (118 Nm, 262 kg, 240 km/t, 0-100: 2,9 sek)
'96: 140 hk (118 Nm, 262 kg, 240 km/t, 0-100: 2,9 sek)
'97: 140 hk (118 Nm, 262 kg, 240 km/t, 0-100: 2,9 sek)
'98: 140 hk (118 Nm, 262 kg, 240 km/t, 0-100: 2,9 sek)
'99: 140 hk (118 Nm, 262 kg, 240 km/t, 0-100: 2,9 sek)
'00: 140 hk (118 Nm, 262 kg, 240 km/t, 0-100: 2,9 sek)
'01: 140 hk (118 Nm, 262 kg, 225 km/t, 0-100: 3,3 sek)

Det er et par spændende ting at lægge mærke til;

- Springet fra 145 til 125 hk gav en forhøjelse(!) af topfart (fra 225 til
240 km/t).

- I år 2001 faldt topfart og acceleration igen uforklarligt (til nok noget
af det mest realistiske).

En V-Max er vist ikke en eksakt videnskab

Mvh
Steen

Fra : BLACK MAGIC Top Fuel~

Dato : 28-05-02 08:35

> [...]
> '00: 140 hk (118 Nm, 262 kg, 240 km/t, 0-100: 2,9 sek)
> '01: 140 hk (118 Nm, 262 kg, 225 km/t, 0-100: 3,3 sek)

Steen !... my friend!
Lige den liste du her har skrevet..?
Stod der ikke også nypriser i den ?
Jeg har i en tidligere tråd spurgt efter dem,- men ingen har gidet svare

På forhånd tak.
Jon Iversen
( tuller rundt på fruen's 650 Dragstar)

Fra : Steen Schmidt

Dato : 28-05-02 16:46

> Lige den liste du her har skrevet..?
> Stod der ikke også nypriser i den ?

Jo.

> Jeg har i en tidligere tråd spurgt efter dem,- men ingen har gidet svare

Jamen, det gider jeg da - de er her:

'85: kr. 130.000,-
'86: kr. 180.000,-
'87: kr. 180.000,-
'88: kr. 180.000,-
'89: kr. 180.000,-
'90: -
'91: -
'92: -
'93: -
'94: kr. 169.990,-
'95: kr. 179.982,-
'96: kr. 179.985,-
'97: kr. 179.985,-
'98: kr. 179.985,- (selvom det er '97'eren der går igen!)
'99: kr. 169.989,-
'00: kr. 174.999,-
'01: kr. 184.997,-

Mvh
Steen

Fra : BLACK MAGIC Top Fuel~

Dato : 29-05-02 08:46

Takker Steen !
Det var lige hvad jeg skulle bruge !

Jon Iversen
( der sidder og undrer sig over prisen ikke har ændret mere igennem årene
? )

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-05-02 09:03

Steen Schmidt wrote:

> ser)
>
> Ja, men ikke i '97.
>
> V-Max'en har set sådan ud:

Så for søren da, det var en ordentlig liste

> Det er et par spændende ting at lægge mærke til;
>
> - Springet fra 145 til 125 hk gav en forhøjelse(!) af topfart (fra 225 til
> 240 km/t).

Er det mc-revy du har kigget i?

> - I år 2001 faldt topfart og acceleration igen uforklarligt (til nok noget
> af det mest realistiske).

Mc-revy...

Fra : Steen Schmidt

Dato : 28-05-02 16:37

> Er det mc-revy du har kigget i?

Absolutely

Mvh
Steen

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 27-05-02 20:43

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> hastigheder i km/t):
>
> Yamaha R1 ('02) : Yamaha FZ1 ('01) : Kawasaki ZRX1200R ('01) : Yamaha

Det er sq da opmuntrende læsning, så har jeg nok undervurderet min nye cykel

Kenneth
R1 '02

Fra : Robert

Dato : 27-05-02 19:43

> [...]
> hastigheder i km/t):
>
> Yamaha R1 ('02) : Yamaha FZ1 ('01) : Kawasaki ZRX1200R ('01) : Yamaha

ok så da.
kender de tal. Det er EU versionen af maxen uden vboost.. sorry..
- men ellers godt forsøg

Robert

Fra : Steen Schmidt

Dato : 27-05-02 23:28

> kender de tal. Det er EU versionen af maxen uden vboost.. sorry..
> - men ellers godt forsøg

Det er en '97'er med 140 hk opgivet på krumtappen - det var vist også den
der blev solgt i Danmark da? Vil det sige at V-Boost kun giver en 5 hk
ekstra? Den timede V-Max vil jeg vove og påstå ikke afviger ret markant (vis
overhovedet) fra dem du møder på vejene i Danmark?

Mvh
Steen

Fra : origo@earthling.net

Dato : 27-05-02 19:51

> [...]
> sportsmaskiner i acceleration - jeg er sikker på at også Gixxer750,
> Gixxer1000 og ZX12R (og måske ZX9R?) alle render fra VMAX'en også, når de
For de tallintereserte, klarer en ZX12 og Gixxer 1000 0-200km/t på lavere
tid enn V-Max bruker fra 0-160 (7.2 og 7.3 sek). R1, ZX9 og Fireblade er
heller ikke langt etter. De klarer alle 0-200 på omkring 8.

JS

Fra : Thomas Hjort

Dato : 29-05-02 21:31

> [...]
> hastigheder i km/t):
>
> Yamaha R1 ('02) : Yamaha FZ1 ('01) : Kawasaki ZRX1200R ('01) : Yamaha

Hvad så med de acc tider der beskrives i MC revyen (0-100), er det bare
noget de har fundet på?

VMAX'en har generelt et ry for at være en monstertrækker på en kvartmil, og
et sådant ry kommer vel ikke af ingenting?

Mvh Thomas

Fra : Allan Bojesen

Dato : 29-05-02 22:15

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad så med de acc tider der beskrives i MC revyen (0-100), er det bare
> noget de har fundet på?

Det er jo ikke første gang så, at data i MC-revyen ikke passer med andre
udenlanske opgivelser. Et eller andet sted tror jeg lidt mere på hvad store
udenlanske blade kommer til af resultater.

> VMAX'en har generelt et ry for at være en monstertrækker på en kvartmil,
og
> et sådant ry kommer vel ikke af ingenting?

Da den kom frem i 83-84 var den virkeligt et monster og vel det hurtigst
accellererende der kunne købes for penge. Og det er den principielt stadig.
Den er bare ikke ene på markedet mere med de kvaliteter. Det er vel ikke
underligt at den efter snart 20 år begynder at få lidt baghjul fra 0-100.
Tænk lige på at den med sine 260 kg og 145 hk dyster mod cykler der vejer
omkring eller under 200 kg og med 150-180 hk og er optimeret i vindtunnel.

Bare lige en tanke.

Allan Bojesen

Fra : Per Emborg

Dato : 29-05-02 23:02

Jeg vil kunne tage en Vmax til hver en tid (tror jeg) det er vist også det
de lavede den til læste jeg i et MCN
Honda X 11
Per Emborg
mail@kvikkerten.dk

Fra : Steen Schmidt

Dato : 30-05-02 00:09

> Hvad så med de acc tider der beskrives i MC revyen (0-100), er det bare
> noget de har fundet på?

MC-Revyen 2002 skriver 0-100 på 3,3 sekunder - det passer udmærket med de
3,33 s. jeg skrev?

> VMAX'en har generelt et ry for at være en monstertrækker på en kvartmil,
og
> et sådant ry kommer vel ikke af ingenting?

En standard V-Max kommer ikke under 11 sekunder på en kvartmil, som jeg har
læst i hvert fald (jeg har ikke selv prøvet). Problemet, som jeg ser det, er
at den er alvorligt tung (262 kg), og har "kun" 140 hk. Herudover har den 5
gear, kardantræk, samt et relativt smalt bagdæk (150/90-15 på 3,50" fælg).
Jeg mener at have læst der render omkring 115 hk ud på bagdækket af
V-Max'en - det er ikke meget til 262 kg.

Hvis man tager tørvægten og den opgivne effekt på krumtappen, så har V-Max
1,87 kg/hk. Til sammenligning stikker alle disse MC'ere dette (taget fra
MC-Revyen 2002):

Aprilia SL 1000 Falco
Aprilia RST 1000 Futura
Aprilia RSV Mille
Aprilia RSV Mille R
Benelli Tornado 900/3 LE
Boss Hoss ZZ4 V8
Boss Hoss 502 V8
Boxer VB1 Sport
Cagiva Raptor 1000
Cagiva Xtra-Raptor 1000
Ducati 748 R
Ducati ST4 S
Ducati 998 Biposto
Ducati 998 S
Ducati 998 R
Gilera 600 SS
Honda CB 600 F Hornet
Honda CBR 600 F Sport
Honda CB 900 F Hornet
Honda CBR 900 RR Fireblade
Honda VTR 1000 Firestorm
Honda VTR 1000 SP-2
Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Honda CR 250 R
Honda CRF 450 R
Honda RS 125 R
Honda RS 250 R
Honda NSR 500 V
Husaberg FC 550/4
Husaberg FS 650 Competition
Kawasaki ZX-6R 636
Kawasaki ZX-7R
Kawasaki ZX-9R
Kawasaki ZRX 1200 R
Kawasaki ZZ-R 1200
Kawasaki ZX-12R
Kawasaki KX 250 L4
KTM 520 SX Racing
Mondial Piega
MV Agusta F4 Brutale S
MV Agusta F4 750 S 1+1
MV Agusta F4 750 SPR
Münch Mammut 2000
MZ 1000 S
Suzuki GSX-R 600
Suzuki GSX-R 750
Suzuki TL 1000 R
Suzuki GSX-R 1000
Suzuki GSX 1300 R Hayabusa
Suzuki RM 250
Triumph Speed Four
Triumph TT 600
Triumph Sprint RS 955i
Triumph Sprint ST 955i
Triumph Speed Triple
Triumph Daytona 955i Centennial
Voxan Roadster
Voxan Café Racer
Yamaha YZF 600 R Thundercat
Yamaha YZF-R6
Yamaha FZS 1000 Fazer
Yamaha YZF-R1
Yamaha FJR 1300
Yamaha YZ 250 LC
Yamaha TZ 250

Hovedparten af disse er langt mere vindglatte end V-Max'en ovenikøbet - der
er også en del (sports)touring-maskiner og jordfræsere imellem! Tog man
vådvægten imod baghjulseffekt, ville der være endnu flere der stak V-Max'en.

Mvh
Steen

Fra : Thomas Hjort

Dato : 30-05-02 15:02

> MC-Revyen 2002 skriver 0-100 på 3,3 sekunder - det passer udmærket med de
> 3,33 s. jeg skrev?

I de fleste år er den opgivet til 2,9 sek. Men jeg kan forstå på JS at man
ikke kan regne med MC revyen alligevel.

> [...]
> Voxan Roadster
> Voxan Café Racer
> Yamaha YZF 600 R Thundercat
> Yamaha YZF-R6
> Yamaha FZS 1000 Fazer
> Yamaha YZF-R1
> Yamaha FJR 1300
> Yamaha YZ 250 LC
> Yamaha TZ 250
>
> Hovedparten af disse er langt mere vindglatte end V-Max'en ovenikøbet -
der
> er også en del (sports)touring-maskiner og jordfræsere imellem! Tog man
> vådvægten imod baghjulseffekt, ville der være endnu flere der stak

Jeg kan godt se at tiden er løbet fra VMAX'en som kvartens konge.
Men samtidig kan man vel ikke kun kikke på vægt/kraft forholdet. Der skal jo
også være en til at styre, og derved vil vægt/kraft forholdet ændre sig
forholdsvis mere på mange af de lette maskiner du har listet op foroven end
på en tungere cykel som VMAX'en. Så jeg vil mene at nok kan mange slå den i
optrækket, men slet ikke alle dem du har listet.

Smag og behag er jo forskelligt. Men jeg har altid været imponeret af
VMAX'ens udseende og motorkraft. Jeg kan godt lide at det ikke kun er sports
MC der har et hurtigt optræk, men også en chopper-type som VMAX'en.
Jeg er glad for SVS'eren, men sidestillingen belaster mine håndled og
kæresten brokker sig over at bagsædet er ukomfortabelt og at hun savner at
side som på den scooter (!) vi kørte på, på Kreta.
Jeg er mindre imponeret over nyprisen og forsikringsprisen. Jeg tror den
koster det samme i forsikring som en R1'er.

Nogen der har et forslag til en type MC der minder om VMAX'en? (selvom jeg
nææsten har bestemt mig, kan det jo være skægt at kikke på alternativer)
Chopperagtig og med at hurtigt optræk. Ikke Harley da jeg ikke ejer en
garage med vandgrav omkring eller hvad fanden der skal til for at forsikre
den.

Mvh Thomas

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 30-05-02 16:02

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> skrev i en meddelelse

snip en hel masse

> [...]
> Chopperagtig og med at hurtigt optræk. Ikke Harley da jeg ikke ejer en
> garage med vandgrav omkring eller hvad fanden der skal til for at forsikre

Jeg tror du tænker lidt i de her baner måske?
http://www.motorcycle.com/mo/mchonda/magna.html

--
MvFh - Arne

Fra : Per Emborg

Dato : 30-05-02 17:03

Hvis du gerne vil have en der spiser Vmax til morgenmad i alle disipliner så
er der Hondas X4 1300
det er ikke en model der er impoteret til Danmark men i tyskland er der
mange og det var nok den model der var flest af på Intermod forige år
Vi har en i klubben der har en til salg se vores hjemmeside
www,skanderborgmc.dk
se under køb og salg

--
Per Emborg
mail@kvikkerten.dk

Fra : Thomas Hjort

Dato : 30-05-02 17:17

"Per Emborg" <mail@kvikkerten.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> mange og det var nok den model der var flest af på Intermod forige år
> Vi har en i klubben der har en til salg se vores hjemmeside

Den er sgi sej. Hvorfor er den så billig?

Mvh Thomas

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-05-02 20:27

Thomas Hjort wrote:

*klip* - >100 linjers citat

*ahem*! Vil du ikke nok lige klippe lidt mere af din quoting væk - det
tager ikke mange sekunder

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-05-02 20:33

Jes Vestervang wrote:

> Thomas Hjort wrote:
>
> *klip* - >100 linjers citat
>
> *ahem*! Vil du ikke nok lige klippe lidt mere af din quoting væk - det
> tager ikke mange sekunder

....og det gælder sgu også dig Kenneth!

--
mvh Jes Vestervang - scrolle, scrolle, scrolle, scrolle.........

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 30-05-02 21:38

snip>...sgu også dig Kenneth!

ok

Fra : Thomas Hjort

Dato : 30-05-02 20:39

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Thomas Hjort wrote:
>
> *klip* - >100 linjers citat
>
> *ahem*! Vil du ikke nok lige klippe lidt mere af din quoting væk - det
> tager ikke mange sekunder

Det kunne jeg da godt, men jeg mente at alle de listede MC'ere var relevante
for folk der måske ikke havde fulgt hele tråden, men bare læste sporadisk.
Men det var da mange MC'ere, det er rigtigt, men som du ved cutter jeg
normalt mere end rigeligt, så jeg har da lidt til gode ;)

Mvh Thomas

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-05-02 21:16

Thomas Hjort wrote:

> [...]
> sporadisk. Men det var da mange MC'ere, det er rigtigt, men som du ved
> cutter jeg normalt mere end rigeligt, så jeg har da lidt til gode ;)

Høh, ok, så siger vi det Du kunne jo også bare have skrevet 'klip
tigtig mange mc'er'

Fra : Thomas Hjort

Dato : 30-05-02 21:20

> Høh, ok, så siger vi det Du kunne jo også bare have skrevet 'klip
> tigtig mange mc'er'

Jo OK det tænkte jeg også på at jeg ville gøre, men gjorde det ikke
alligevel. Men jeg holder et godt øje med dig i fremtiden Jes, ikke noget
med at bruge mere end et udråbstegn og venligst smiley'er uden næse, som er
et frygteligt spild af båndbredde ! :)

Mvh Thomas

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-05-02 22:05

Thomas Hjort wrote:
>...Men jeg holder et godt øje med dig i fremtiden Jes

ok :)
--
mvh JV@FZS600

Fra : Thomas Hjort

Dato : 30-05-02 21:41

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Høh, ok, så siger vi det Du kunne jo også bare have skrevet 'klip
> tigtig mange mc'er'
> --

Men du har ret, der er ikke nogen der gider scrolle ned på en sådan post, så
jeg prøver lige igen.

M:)h

Thomas

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 30-05-02 21:06

> [...]
> Voxan Roadster
> Voxan Café Racer
> Yamaha YZF 600 R Thundercat
> Yamaha YZF-R6
> Yamaha FZS 1000 Fazer
> Yamaha YZF-R1
> Yamaha FJR 1300
> Yamaha YZ 250 LC
> Yamaha TZ 250
>
> Hovedparten af disse er langt mere vindglatte end V-Max'en ovenikøbet -
der
> er også en del (sports)touring-maskiner og jordfræsere imellem! Tog man
> vådvægten imod baghjulseffekt, ville der være endnu flere der stak

Enhver der har haft en mc med mere end 100 hk, ved at man ikke kan give fuld
gas fra 0-100 (der jo egentlig bare er 1.gearet), vægt/kraft-forholdet
betyder meget mindre end vægtfordelingen. En cykel med et lavt tyngdepunkt
(..som Vmax'en) vil til enhver tid tage en cykel med højt tyngdepunkt (..som
f.eks en jordfræser) fra 0-100.

Kenneth
R1

Fra : Steen Schmidt

Dato : 30-05-02 21:28

> [...]
> betyder meget mindre end vægtfordelingen. En cykel med et lavt tyngdepunkt
> (..som Vmax'en) vil til enhver tid tage en cykel med højt tyngdepunkt

Nu er det ikke mange jordfræsere der kører ret stærkt, simpelthen fordi de
ikke har ret mange hk - det kan godt være at kg/hk tallet er lavt, men de
kan så kun udnytte det indtil vindpresset får noget at sige. Om dette så er
ved 50, 60 eller 80 km/t er kun af akedemisk interesse.

Cykler med et ordentligt kraftoverskud derimod, er en anden snak. det er
noget pjat at du ikke kan holde rulle stramt på cykler med over 100 hk -
selvfølgelig kan du det. Der kan være enkelte MC'ere der kræver en mere
følsom hånd i 1.gear, men flere af de potentielle af den slags har
effektreduktioner af forskellig art i 1. og måske 2. gear. Det er nok kun en
håndfuld der i virkeligheden er i fare for at ryge bagover ved maks
gasgivning i de lave gear (når man lægger vægten forover og ellers gør de
ting der er nødevndige for en hurtig acceleration) - der er MASSER af MC'ere
der nakker en V-Max i acceleration. No problem.

Mvh
Steen

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 31-05-02 07:51

> [...]
MC'ere
> der nakker en V-Max i acceleration. No problem.

Min FJ1200 kunne kun få fuld hane i allersidste del af 1.gearet, min R1 skal
kun have ca, 50% gas, for at forhjulet laver de efterstræbte 2-5 cm's løft
under hele seancen.

...og ja, der er rigtig mange cykler som kan tage en V-Max, men man skal bare
ikke kritikløst sammenligne vægt/kraft, da tyngdepunktet er altoverskyggende
vigtig fra 0-100 (..når vi snakker 100+ heste).

Kenneth
R1

Fra : origo@earthling.net

Dato : 31-05-02 07:32

> [...]
skal
> kun have ca, 50% gas, for at forhjulet laver de efterstræbte 2-5 cm's løft
R1'en er nok også den open class MC'er som er mest besværlig å holde nede.
På min R1'er har jeg alltid hatt problemer i starten. På min GSX-R 1000, som
har en del flere heste, fungerer det meget bedre. I løpene i Seriensport
nakker jeg alt av R1'ere innenfor synsvidde i starten. ZX9'erne er som
Suzukien, de krever meget mindre av føreren for å lage en god start.

Er dog enig i at det er vanskelig å holde full gass før man har skiftet til
2. gir.

JS

Fra : Steen Schmidt

Dato : 31-05-02 17:00

> [...]
skal
> kun have ca, 50% gas, for at forhjulet laver de efterstræbte 2-5 cm's løft

FJ1200? Skal man ikke bruge koblingen før den vil på baghjulet? Jeg har
prøvet en, og det er en rigtig fin tourer, men jeg følte da ikke ligefrem
den stod på røven ved det mindste

R1'eren - ja! Det er nok også den vildeste du kan komme på i dén sammenhæng
(gad vidst om de droppede effektreduktionen i 1. gear?). Millen,
eksempelvis, kan sagtens komme bagover, men selv med mine små 60 kilo kan
jeg ligge mig henover (!) styret, og uden alt for meget besvær holde 90-100%
rulle på (efter ca. 2 krpm forstås, når den har fået bid). Fra 0 km/t, ja så
ryger man jo på røven, men det er heller ikke for smart Man skal passe
lidt på når man runder en 8 krpm, men det er vel ganske naturligt. En
GN250'er, hvorpå man kan holde rullen stramt i alle gear, accelererer dog
ikke hurtigere end Millen...

> [...]
> ikke kritikløst sammenligne vægt/kraft, da tyngdepunktet er
altoverskyggende
> vigtig fra 0-100 (..når vi snakker 100+ heste).

Ja, ok - vi er nok enige. Tyngdepunktet er selvfølgelig vigtigt, hvorfor det
nok var tosset at tage orfrowderne med

Mvh
Steen

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-05-02 17:24

> bare
> altoverskyggende

> Ja, ok - vi er nok enige. Tyngdepunktet er selvfølgelig vigtigt, hvorfor
> [...]

Det tror jeg faktisk ikke. Du mener at off-roaderne ikke vil kunne holde
forhjulet nede? Det er nu ikke så svært, de har jo ikke 100+ heste.

Min KTM EXC380 har et ret højt tyngdepunkt, men jeg kan godt holde fuld
rulle i 1-2-3 gear uden at gå bagover. Bevares, jeg løfter hjul, men det
sker der ikke noget ved. Og hjulspin er ihvertfald ikke noget problem -
medmindre jeg kører med motocross hjulene, så kan jeg bruge et bagdæk op før
jeg når 100 km/t...

Rittig

Fra : Steen Schmidt

Dato : 31-05-02 17:27

> Det tror jeg faktisk ikke. Du mener at off-roaderne ikke vil kunne holde
> forhjulet nede?

Nej, jeg mener at de nok ikke har en chance i en accelerationsdyst imod en
V-Max, trods deres lave vægt/effekt forhold.

Mvh
Steen

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-05-02 23:35

> Nej, jeg mener at de nok ikke har en chance i en accelerationsdyst imod en
> V-Max, trods deres lave vægt/effekt forhold.

Tjah, uden at være ekspert på området, så tror jeg godt jeg kunne være med
uden at blive til grin. Som sagt, lad os prøve en dag.

Rittig

Fra : Steen Schmidt

Dato : 01-06-02 00:44

> Tjah, uden at være ekspert på området, så tror jeg godt jeg kunne være med
> uden at blive til grin. Som sagt, lad os prøve en dag.

Jamen jeg har ikke sagt at din KTM ikke kan - jeg generaliserer bare helt
vildt

Mvh
Steen

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-06-02 11:09

> en

> Jamen jeg har ikke sagt at din KTM ikke kan - jeg generaliserer bare helt
> vildt

Så tror jeg ikke jeg forstår dig.
Jeg er ret sikker på at min DT125 med 16 heste ville blive hægtet af i løbet
af få meter, men dens vægt/kraft forhold er også noget med 115kg/16hk, og
det er jo ikke imponerende. Kun få almindelige off-roadere har et vægt/kraft
forhold i R1 klasse, men min EXC380 er en af dem, og de andre der findes
(Gasgas EC300, Husqvarna WR360, Honda CR500, Kawasaki KX500 og den slags)
kan du da godt generalisere over - så tror jeg måske bare ikke din
generalisering holder vand mere?

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-05-02 17:17

> [...]
> betyder meget mindre end vægtfordelingen. En cykel med et lavt tyngdepunkt
> (..som Vmax'en) vil til enhver tid tage en cykel med højt tyngdepunkt

Tror du det?
Det kunne være sjovt at prøve, for jeg tror godt min 380cc KTM med
motard-hjul kan være med mod en Vmax og en R1, men jeg har aldrig prøvet så
det er rent gætværk.

Jeg har 65hk og tørvægt 102,5kg og med min nuværende gearing tror jeg
tophastighed er omkring 150 - og det betyder at der er knald på op til 100.

Sig lige til hvis det skal testes, jeg har enduro-hjul på til og med søndag,
for der er lige et Hill-climb jeg skal vinde, men så ryger motardhjulene på
igen, for så er der næsten 2 mdr. til næste enduro.

Rittig

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 31-05-02 18:31

> [...]

> for der er lige et Hill-climb jeg skal vinde, men så ryger motardhjulene

> igen, for så er der næsten 2 mdr. til næste enduro.

Sålænge vi ikke bare måler genitialer, så kunne det da være meget skægt at
prøve som eksperiment
...et sted vi ikke generer folk, eller er til fare for os selv eller andre

Jeg kører omkring 130 i slutningen af 1., men har stadig rigtig meget at
lære med hensyn til følingen i 1. gear.

Kenneth
R1

Fra : origo@earthling.net

Dato : 31-05-02 18:01

> Jeg kører omkring 130 i slutningen af 1.
Trodde ikke de hadde hevet gearingen så meget på '02 modellen. Det var på
tide.

JS

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 31-05-02 19:55

<origo@earthling.net> wrote in message news:ad8a81$dug$1@sunsite.dk...

> "Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> wrote in message
> Trodde ikke de hadde hevet gearingen så meget på '02 modellen. Det var på
> tide.
>
> JS

...stadig uregerlig (power-wheelie ved 4000 omd), men sikkert bedre end de
foregående modeller

Fik i øvrigt monteret Akrapovic potte i dag, lidt federe lyd og lidt
hurtigere respons og en (éen) hk mere, wheee!!

Kenneth
R1

Fra : origo@earthling.net

Dato : 31-05-02 19:15

> Fik i øvrigt monteret Akrapovic potte i dag, lidt federe lyd og lidt
> hurtigere respons og en (éen) hk mere, wheee!!

Var det en slipon? Det er mere å hente på en slipon, en hel del mere ifølge
de som kjenner '02 modellen godt.

JS

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 31-05-02 20:31

<origo@earthling.net> wrote in message news:ad8eip$rfn$1@sunsite.dk...

> "Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> wrote in message
>
> Var det en slipon? Det er mere å hente på en slipon, en hel del mere
> [...]

Slip-on yes.

Har du nogen links eller noget du kan fortælle, det lyder interessant. Jeg
troede nemlig også der var mere at hente, især da jeg slipper for en
katalysator, men før og efter kurven ligner hinanden temmelig meget.

Heinrich fra Lydmuren sagde at det var en eksemplarisk kurve, noget man
kæmper for at få andre cykler til at gå. ..og perfekt styret blanding af
elektronikken (Heinrich smed sin egen sonde på, bare for at checke).

...slipper 142 hk på hjulet.

Kenneth
R1

Fra : origo@earthling.net

Dato : 31-05-02 19:38

> Har du nogen links eller noget du kan fortælle, det lyder interessant. Jeg
> troede nemlig også der var mere at hente, især da jeg slipper for en
> katalysator, men før og efter kurven ligner hinanden temmelig meget.
I test i Superbike, var det nevnt at slipons ga opp til 8 ekstra, det samme
har jeg lest på de to R1 forum som er på nettet.

> Heinrich fra Lydmuren sagde at det var en eksemplarisk kurve, noget man
> kæmper for at få andre cykler til at gå. ..og perfekt styret blanding af
> elektronikken (Heinrich smed sin egen sonde på, bare for at checke).
Fikk du utskrift av blandingsforholdet hele veien opp?

> ..slipper 142 hk på hjulet.
Lydmurens dyno er kjent for å være litt optimistisk, hva var forresten
korreksjonsfaktor?

JS

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 31-05-02 20:55

> Fikk du utskrift av blandingsforholdet hele veien opp?

> Lydmurens dyno er kjent for å være litt optimistisk, hva var forresten
> korreksjonsfaktor?
>
> JS

Så kurven på skærmen, en helt vandret svagt takket kurve fra tomgang til
top, meget svagt hældende mod det 'våde'.

Korrektionsfaktor = 1.043

Kenneth
R1

Fra : origo@earthling.net

Dato : 31-05-02 19:59

> Så kurven på skærmen, en helt vandret svagt takket kurve fra tomgang til
> top, meget svagt hældende mod det 'våde'.

OK.

JS

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 31-05-02 21:09

> Lydmurens dyno er kjent for å være litt optimistisk, hva var forresten
> korreksjonsfaktor?
>
> JS

Hvad betyder en korrektionsfaktor på 1.043 egentlig?

Kenneth
R1

Fra : origo@earthling.net

Dato : 31-05-02 20:12

> Hvad betyder en korrektionsfaktor på 1.043 egentlig?
Jo lengre fra 1 desto større usikkerhet omkring målingen.
Korreksjonsfaktorer over 1.05 er et uttrykk for at målingen ikke direkte
bør/kan sammenlignes med andre målinger (på samme dyno). Den beregnes på
bakgrunn av luftfuktighet, temperatur mv under målingen. Det er sikkert
andre her som kan komme med en mere utdypende forklaring.

JS

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 31-05-02 21:18

<origo@earthling.net> wrote in message news:ad8huf$97u$1@sunsite.dk...
> [...]
> bakgrunn av luftfuktighet, temperatur mv under målingen. Det er sikkert
> andre her som kan komme med en mere utdypende forklaring.

ah ok, takker

Kenneth
R1

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-05-02 23:37

> Jeg kører omkring 130 i slutningen af 1., men har stadig rigtig meget at
> lære med hensyn til følingen i 1. gear.

Kan det ikke betale sig at starte i 2. og bruge lidt kobling?

Rittig

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 01-06-02 08:14

> "Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det ikke betale sig at starte i 2. og bruge lidt kobling?
>
> Rittig

...som det er nu, skynder jeg mig at smide den i 2. hvis forhjulet er kommet
for langt op. Den tid det tager at skifte gear, er nok til at forhulet lige
når at komme ned.

Kenneth
R1

Fra : Thomas Hjort

Dato : 30-05-02 21:44

> [...]

> MC-Revyen 2002):

I de fleste år er den opgivet til 2,9 sek. Men jeg kan forstå på JS at man

SNIP en milliard MC'ere

Fra : origo@earthling.net

Dato : 30-05-02 06:31

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> wrote in message
> Hvad så med de acc tider der beskrives i MC revyen (0-100), er det bare
> noget de har fundet på?

MC revyen er motorsykkelverdens svar på Se & Hør. De data som står der er
enten estimater eller fabrikkens angivelser, og er i beste fall misvisende.
De har riktignok strammet opp i de senere år, men en kilde til korrekte data
er det ikke.

JS

Fra : Kenneth S

Dato : 30-05-02 09:38

<origo@earthling.net> wrote in message news:ad4dka$7m8$1@sunsite.dk...
> [...]
misvisende.
> De har riktignok strammet opp i de senere år, men en kilde til korrekte

Det har JS vistnok ret i.

Kenneth
R1

Fra : Steen Schmidt

Dato : 30-05-02 17:53

> [...]
misvisende.
> De har riktignok strammet opp i de senere år, men en kilde til korrekte

Næh, mål, vægt og pris passer typisk udmærket, men præstationer og især
omtalerne skal man tage med et alvorligt gran salt.

Mvh
Steen

Fra : origo@earthling.net

Dato : 30-05-02 19:35

> Næh, mål, vægt og pris passer typisk udmærket, men præstationer og især
> omtalerne skal man tage med et alvorligt gran salt.
Prisen er jeg enig i, og nok også målene. Men vekten er såvidt jeg husker
fabrikkens angivelser for tørvekt, og den har ingen som helst sammenheng med
virkeligheten.

JS

Fra : Steen Schmidt

Dato : 30-05-02 21:28

> [...]
> fabrikkens angivelser for tørvekt, og den har ingen som helst sammenheng

Enig.

Mvh
Steen

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-05-02 17:19

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:ad5rcj$3a6$1@sunsite.dk...

> [...]
> fabrikkens angivelser for tørvekt, og den har ingen som helst sammenheng

Helt enig!
De cykler jeg har set kontrolvejet har ihvertfald ikke levet op til
fabriksopgivelserne.

Rittig

Fra : Jesper Hvalsøe

Dato : 31-05-02 07:16

> [...]
og
> et sådant ry kommer vel ikke af ingenting?

Det kan ligesåvel komme fra marketing og udseende. Hvor mange V-max er
blevet bygget om til dragracere ?

--
Jesper Hvalsøe
GS 750

Fra : Richard Pade

Dato : 26-05-02 19:47

BL wrote:

> En i min familie er brændt totalt varm på en Yamaha VMAX årg 91. Er der
> noget man skal være opmærksom på med en VMAX, jeg tænker her på om den har
> nogle motormæssigt tekniske svagheder?

I det mindste har pakdåserne i forgaflen ry for at gå ind imellem, hørte det
over skulderen hos Aagesen, der har skiftet en del dåser på garanti og senere.

Idé: Da VMAXen samtidig har ry for at styre dårsligt/upræcist, ville jeg nok
kigge efter en stivere gaffelbro / fork brace - de er lavet uoriginalt til
mange japanske cykler konstrueret i midt-80erne med dårligt afstivet
forgaffel. Flekseriet i forgaflen kunne meget vel tænkes at forårsage sliddet
på pakdåserne ud over at det giver upræcise styreegenskaber. Prøv at finde en
VMAX-liste eller gruppe; de burde vide det.

Richard

Fra : Søren Jim

Dato : 26-05-02 18:56

"Richard Pade" <RichardDOTpade@mail.dk> wrote in message

>SNIP
Prøv at finde en
> VMAX-liste eller gruppe; de burde vide det.
Snip

Hejsa
her er vmax clubben i DK
http://www.vmaxclub.dk/ de har svarene på alle dine spørgsmål......

Mvh
Søren (der er på vej til Dk fra Ireland på sin superlækre CBR1000F 1993)

Fra : Robert

Dato : 27-05-02 07:59

> [...]
> noget man skal være opmærksom på med en VMAX, jeg tænker her på om den har

ok:

Til og med 95" kunne der være problemer med vandpumpe; højre side; pakning:
efter +20.000 miles kunne pakning begynde at lække ( heldigvis "ud" af
motor )
skulle være rettet.

Indtil 93" var der problemer med 2' gear - er også rettet ( siges der ) -
hvad der
dog helt præcist er rettet har jeg ikke kunnet finde ud af.

Man hører noget med koblingen der glider ved vild acceleration. Har aldrig
haft
det problem selv. Måske skyldes det for det meste forkert motorolie.

Mange taler om svage pakninger i forgaffel. ( har intet med motor at gøre )
anyway; lækager ses tydeligt - det er ikke sådan at skjule - et par dyk,
og du vil kunne se fejlen... hvis såfremt; få dem skiftet.

Yamaha anbefaler selv første ventilinspektion ved 36.000 miles. (!!)
( flot klaret )

På enkelte maskiner er det åbenbart lykkedes Yamaha at "mase" diverse
kabelføringer for meget, hvilket på sigt kan føre til gennemslidte kabler
med kortslutninger til følge. Det kritiske sted er under luftfilter kassen
under "tankdækslet" ( atrappen ) Kan nemt tjekkes; en stjerneskruetrækker
og 5 minutter arbejde.

Vær opmærksom på de forskellige modeller:
(motor modelnummer ses på øverste venstre side af blokken
ind under sædet )

( FP = "Full power" )
(canister = m/ "miljødims" til opsamling af spildt benzin og dampe heraf )

1FK= USA 1985 FP
1GR= Canada85/86 FP
1JH= Calif. 1985 FP, canister
1UR= Calif. 1986 FP, canister
1UT= USA 1986 FP
2EN= Euro/France 1986 Mangler V-Boost : 100 HK
2LT= Canada 87- FP
2WE= USA 1987- FP ( "bedre potter" <=> minus 2 HK på den konto
2WF= Californ. 87- FP, canister
3UF= Japan 1990- MAX 185 km/t begrænset Mangler V-Boost: 100 KH

I øvrigt er den motor ikke til at ødelægge. Bundsolid. Tung som bare fanden

Kun et at tilføje:
Maxen er en meget speciel maskine. Forvent ikke en racer, ejheller en
chopper.
Forvent kun hån fra kåbemaskine-ejerne.... at se på bagdæk er også kedeligt

Få: Great fun og meget lange arme.

Robert~~

PS:
Se evt følgende sider:
http://www.vmax.to/
http://www.vmaxclub.dk/
http://www.sayegh.org/

Fra : Thomas Hjort

Dato : 27-05-02 14:28

> [...]

> 2WF= Californ. 87- FP, canister
> 3UF= Japan 1990- MAX 185 km/t begrænset Mangler V-Boost: 100 KH

Jeg fik at vide hos Fisker at de ikke kan skaffe reservedele til USA
modellerne.
Det må da være et problem?

Mvh Thomas

Fra : Robert

Dato : 27-05-02 14:56

> Jeg fik at vide hos Fisker at de ikke kan skaffe reservedele til USA
> modellerne.
> Det må da være et problem?
>
> Mvh Thomas

Sikke da noget fis i en hornlygte !!
Gider de ikke at sælge dig en maskine ?
eller har de en (gammel) model uden
vboost stående, som de ikke kan slippe af med ?

Mig bekendt ingen problemer.

Robert

Fra : Thomas Hjort

Dato : 27-05-02 15:18

"Robert" <mit|_rigt_|igenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Gider de ikke at sælge dig en maskine ?
> eller har de en (gammel) model uden
> vboost stående, som de ikke kan slippe af med ?

De har en spritny som de gerne vil sælge til mig for 185000.
Jeg spurgte til de brugte USA modeller der køre rundt, og her sagde de at
jeg skulle være forsigtig fordi de ikke kan skaffe reservedele til dem. De
kan kun skaffe reservedele til de 'originale' fra Japan. (sådan forstod jeg
det ihvertfald).
Er du sikker på det kun er USA modellerne der har FP?

Mvh Thomas

Fra : Robert

Dato : 27-05-02 16:36

> [...]

jeg
> det ihvertfald).
> Er du sikker på det kun er USA modellerne der har FP?

De "fisker" vist for meget i den biks. Alle vmax-er er sgu da originale fra
Japan.. hvad har de gang i ?

Prøv at tjekke hvad motorens "nummer" er. Hvis det starter med 2WE
eller 2LT er den helt fjong ( USA eller CANADA )
Sig mig; er der Miles på klokken eller KM ?
Om der er vboost eller ej kan man se.. hvis man ved hvad man skal kigge
efter.
- ellers kan det høres: Tænding på, og servomotoren til ventilerne i vboost
vil
køre en tur: lukop / i ... tager i alt ca. 4 sekunder.. kan tydeligt høres.
tja.. 185K ... suk... ... skal det være i år ?

Robert

Fra : Thomas Hjort

Dato : 27-05-02 16:44

> "Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> De "fisker" vist for meget i den biks. Alle vmax-er er sgu da originale
fra
> Japan.. hvad har de gang i ?

Men hvis alle modeller er originale fra Japan, hvorfor så alt det snak om
USA og Canada? Er det motorene der bliver fremstillet der eller hvad?

> [...]
høres.
> tja.. 185K ... suk... ... skal det være i år ?

Det tror jeg desværre ikke. Selvom det ikke er lysten der mangler, så står
jeg og skal flytte og skifte job og en masse andet. Medmindre at du vil af
med din ;)
Forøvrigt; er den ikke pisse dyr i forsikring. Jeg har hørt at den koster
det samme som en R1'er?

Mvh Thomas

Fra : Robert

Dato : 27-05-02 17:59

> Men hvis alle modeller er originale fra Japan, hvorfor så alt det snak om
> USA og Canada? Er det motorene der bliver fremstillet der eller hvad?

nej.. de bliver fremstillet i Japan til det land de skal sælges i. Og så er
der
lige dem der når derover og vende, og alligevel bliver solgt i feks. DK
- fordi ingen herhjemme gider tage et eksemplar hjem - før en
kunde er parat.

Robert