Købelov
Fra : Kl

Dato : 26-05-02 01:10

Er der nogen der kender bestemmelserne vedr købelov og brugt bil. Er det
ikke noget med et ½ års garanti idag

Er der fortrydelsesret, hvad er garanti periode, kan forhandler evt bestemme
en kortere periode eller max km garanti.

Evt www adresser eller paragrafer.

--

MVH

Kim Langballe

Fra : TGD

Dato : 26-05-02 05:15

"Kl" <kim@langballe.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kender bestemmelserne vedr købelov og brugt bil. Er det
> ikke noget med et ½ års garanti idag

Ingen garanti, der gælder reklamationsret som på alle andre varer.

www.fs.dk der står masser af det du søger!

Fra : Jakob Paikin

Dato : 26-05-02 08:36

On Sun, 26 May 2002 06:15:08 +0200, "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>
wrote:

>Ingen garanti, der gælder reklamationsret som på alle andre varer.

Det er faktisk ikke helt rigtigt. Købelovsændringen (som er vedtaget
og trådte i kraft for køb efter 1.1.02) indebærer rent faktisk 6
måneders garanti.

Det skyldes at loven indeholder en formodning for, at mangler opstået
inden for 6 måneder var oprindelige mangler - det er lige præcis
forskellen på garanti og reklamation.

--
Jakob Paikin

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 26-05-02 09:22

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> skrev:

> Det er faktisk ikke helt rigtigt. Købelovsændringen (som er vedtaget
> og trådte i kraft for køb efter 1.1.02) indebærer rent faktisk 6
> måneders garanti.

Ja garanti i forhold til, hvad der står i den gamle købelov.

En garanti indebærer, at man stilles bedre end købeloven foreskriver.

> Det skyldes at loven indeholder en formodning for, at mangler opstået
> inden for 6 måneder var oprindelige mangler - det er lige præcis
> forskellen på garanti og reklamation.

Nej.

--
Morten http://miljokemi.dk
Nye rapporter på http://www.miljokemi.dk/opgaver.htm

Fra : Jakob Paikin

Dato : 26-05-02 10:03

On Sun, 26 May 2002 08:22:25 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>En garanti indebærer, at man stilles bedre end købeloven foreskriver.

Ja og nej. Det er rigtigt at en sælger ikke med særlig godt ret kan
annocere med "½ års garanti", når det i forvejen kræves af købeloven
(se nedenfor).

Derfor vil en sælgers "garanti" normalt skulle opfattes som noget, der
give bedre rettigheder end købeloven.

Men formelt indeholder den nye købelovsændring et krav på ½ års
garanti.

>Nej.

Jo - formelt set i hvert fald.

Den juridiske forskel på reklamationsret(-pligt) og garanti ligger i
bevisbyrden for, at en mangel var oprindelig, dvs. til stede på
salgstidspunktet.

Er der tale om garanti, skal sælgeren - for at kunne undslå sig
udbedring el.lign. - bevise, at manglen IKKE var til stede på
salgstidspunktet, dvs. er opstået i køberens ejertid. Sælgeren
"garanterer" at det solgte er mangelfrit på købstidspunktet.

Er der ikke tale om garanti (dvs. reklamationspligten) skal køberen -
for at kunne kræve gratis udbedring el.lign. - bevise at manglen VAR
til stede på salgstidspunktet for at køber.

Den tidligere købelov indeholdt blot en 1-årig frist inden for hvilken
en køber skulle reklamere over en mangel. Det var en ren
reklamationsregel, der indebar at køber skulle bevise manglens
oprindelighed.

Den ændrede købelov indeholder en udtrykkelig formodningsregel om at
mangler, der konstateres inden for de første 6 måneder, skal anses som
oprindelige - altså flyttes bevisbyrden over til sælgeren, så man får
en garanti-lignende situation.

At jeg ikke er den eneste med den opfattelse ses af f.eks.
http://www.fs.dk/pdf/rr/96/rr960730.pdf

--
Jakob Paikin

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-05-02 12:04

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote:

>Den juridiske forskel på reklamationsret(-pligt) og garanti ligger i
>bevisbyrden for, at en mangel var oprindelig, dvs. til stede på
>salgstidspunktet.

Jeg undrer mig egentlig over, at der overhovedet findes en
juridisk definition på garanti, eftersom garantier kan være meget
forskellige og egentlig kun har til fælles, at de stiller køber
bedre end købeloven. Nogle steder kan du f.eks. få en garanti på,
at varen ikke kan købes billigere andre steder. Andre steder kan
du få en garanti, der beskytter dig mod skader, du selv har
påført varen.

Findes den juridiske definition nedfældet i nogen lov?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 27-05-02 19:00

On Mon, 27 May 2002 13:04:00 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Jeg undrer mig egentlig over, at der overhovedet findes en
>juridisk definition på garanti,

Det gør det vel også kun i forbindelse med (løsøre-)køb.

>eftersom garantier kan være meget
>forskellige og egentlig kun har til fælles, at de stiller køber
>bedre end købeloven.

Mja... det er markedsføringslovens definition af en garanti.

>Findes den juridiske definition nedfældet i nogen lov?

Nej (udover markedsføringslovens regel om hvad en garanti mindst skal
indebære).

--
Jakob Paikin

Fra : Kl

Dato : 26-05-02 10:16

Mange tak for svar og diverse link.

Har dog lidt svært ved at finde et specifik spørgsmål.

Brugt bil hvor der er 100% reklamation på motor gear kasse i 3 mdr eller
5000 km.

Er denne formulering lovlig. hvis jeg læser diverse love og pjecer fra
forbrugerstyrelsen ser jeg det som der altid skal være 1 års reklamition på
nævnte.

Er reklamation og garanti ikke det samme?????

--

MVH

KL

Fra : Jakob Paikin

Dato : 26-05-02 10:41

On Sun, 26 May 2002 11:16:17 +0200, "Kl" <kim@langballe.com> wrote:

> [...]
>forbrugerstyrelsen ser jeg det som der altid skal være 1 års reklamition på

Der er bare 2 års reklamationsfrist - uanset hvad sælgeren måtte
skrive. Diskussionen kan så gå på om et givent problem er en juridisk
relevant mangel eller ej (i forhold til bilens alder, stand mv.)

>Er reklamation og garanti ikke det samme?????

Nej - se mine indlæg i denne tråd. Forskellen ligger (juridisk) i,
hvem der skal bevise hvornår manglen opstod. Sprogligt er der også en
forskel, da en "garanti" skal give køber bedre retsstilling end
købeloven kræver.

--
Jakob Paikin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-05-02 16:26

Kl skrev:

>Brugt bil hvor der er 100% reklamation på motor gear kasse i 3 mdr eller
>5000 km.

>Er denne formulering lovlig.

Ja, men den vil bare ikke have nogen juridisk virkning (se Jakobs
svar). Man skal nok læse det som en advarsel om at sælger ikke
kender købeloven og måske kan blive tung at danse med hvis der
opstår problemer.

--
Bertel

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 26-05-02 10:29

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> skrev:

[SNIP]

Vi er sådan set slet ikke uenige i, hvad den nye købelov indebærer. Men
det er forkert at kalde den nye halvårs frist i Købeloven for en
garanti. Dette følger af Markedsføringslovens §4:

§ 4. Over for forbrugere må erklæring om ydelse af garanti eller
lignende kun anvendes, såfremt erklæringen giver modtageren en
væsentlig bedre retsstilling end den, modtageren har efter
lovgivningen.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 26-05-02 10:39

On Sun, 26 May 2002 09:29:20 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
> [...]

>det er forkert at kalde den nye halvårs frist i Købeloven for en
>garanti. Dette følger af Markedsføringslovens §4:

OK - så er vi enige. Man kan ikke som sælge kalde det en garanti,
selvom det juridisk set er det, køberen får.

--
Jakob Paikin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-05-02 16:32

Jakob Paikin skrev:

>OK - så er vi enige. Man kan ikke som sælge kalde det en garanti,
>selvom det juridisk set er det, køberen får.

Nu er forvirringen da total! I forbrugergruppen må vi stadig slå
folk i hovedet hvis de kalder de 6 måneder for "garanti", men
hvis vi futter dem hertil, så er det pludselig i orden.

Jeg forstår det nu godt, men jeg er lidt i tvivl om hvad det er
smartest at bruge som almindelig betegnelse.

--
Bertel

Fra : Jonathan Stein

Dato : 26-05-02 19:20

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nu er forvirringen da total! I forbrugergruppen må vi stadig slå
> folk i hovedet hvis de kalder de 6 måneder for "garanti", men
> hvis vi futter dem hertil, så er det pludselig i orden.

Det væsentlige må være det tilfælde, hvor det er forventeligt, at en
vare ved normal brug kun holder en begrænset tid. Her vil
reklamationsret med omvendt bevisbyrde ikke hjælpe køberen, mens en
egentlig garanti for, at varen fungerer, vil dække.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Jakob Paikin

Dato : 26-05-02 08:35

On Sun, 26 May 2002 02:09:47 +0200, "Kl" <kim@langballe.com> wrote:

>Er der nogen der kender bestemmelserne vedr købelov og brugt bil. Er det
>ikke noget med et ½ års garanti idag

Er en genstand købt efter 1.1.2002 gælder den nye køblov. Den
foreskriver 2 års reklamationsfrist, men indeholder samtidig en
formodningsregel: Opdages en mangel inden for 6 måneder, antages den
at være oprindelig.

Det betyder i ovesættelse, at der faktisk gives 6 måneders lovpligtig
garanti og derefter 1½ års reklamationsfrist.

>Er der fortrydelsesret, hvad er garanti periode, kan forhandler evt bestemme
>en kortere periode eller max km garanti.

Fortrydelsesret er kun lovpligtig ved fjernsalg.

Forhandleren kan ikke forkorte reklamationsfristen eller den
lovpligtige garantiperiode - men han kan godt give længere garanti.

En garanti kan godt begrænses til et bestemt antal km. - men kun den
del af garantien der ligger ud over 6 måneder (dvs. den del som ikke
er lovpligtig).

MEN - og det kan godt blive afgørende - hvis
reklamationsretten/garantien skal udnyttes, skal der foreligge en
mangel i juridisk forstand. Mangelsvurderingen afhænger - lidt
populært sagt - bl.a. af hvad man med rimelighed kunne forvente at få
for sine penge og det solgtes nærmere beskaffenhed.

Har du f.eks. købt en åbenlyst rusten og gammel bil for 500 kr. skal
der nok ganske meget til, før noget anses som en mangel.

>Evt www adresser eller paragrafer.

Læs købeloven - den burde findes på www.retsinfo.dk i tilrettet
udgave.

--