fjerne maling fra træ ??
Fra : lhs

Dato : 25-05-02 23:47

hej

jeg står og skal renovere vores trappeopgang, men jeg skal have
sleben/fjernet malingen helt fra trægelænderet. Jeg ved ikke hvilken maling
(og hvor mange lag ) den er malet med. Så jeg leder lidt efter gode ideer og
inspiration.

Lars HS

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 26-05-02 21:02

> [...]
maling
> (og hvor mange lag ) den er malet med. Så jeg leder lidt efter gode

Hvis det er oliebaseret maling, hvad så med at prøve med en
varmeblæser ?
Det bobler op og kan nemt fjernes med en spartel.
Husk udluftning, og pas på med ikke at give for meget
varme.....

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 26-05-02 22:04

> [...]
maling
> (og hvor mange lag ) den er malet med. Så jeg leder lidt efter gode ideer

En god og miljøvenlig måde at fjerne maling på er at smøre det malede ind i
et tykt lag brun sæbe (Den faste brune sæbe, ikke den flydende). Derefter
afdækker man med plasticfolie (for at bevare fugtigheden) og lader det sidde
et døgn eller 2. Derefter er malingen helt opblødt og geleagtig, og kan
skrabes af med en spartel eller vaskes af med en stiv børste.
Jeg har selv lige brugt denne metode til af fjerne malingen på mine malede
fliser i hele badeværelset - brun sæbe virker fuldtud lige så godt som bums
og malingsfjerner - det skal bare have et par døgn til at virke, så man skal
i gang i god tid.
En gasbrænder eller en varmluftpistol er efter min mening en dårligere ide,
det er brandfarligt - sundhedsskadelige dampe - det kan faktisk være
farligt, hvis det er gammeldags blyholdig maling der er brugt, og det kunne
det vel godt være, hvis det er et gammelt trappegelænder ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : John Vedsegaard

Dato : 27-05-02 20:14

Hej lhs

> [...]
maling
| (og hvor mange lag ) den er malet med. Så jeg leder lidt efter gode ideer

Jeg har lige haft samme problem, der findes et skrabejern (sandvik) som er
meget velegnet til formålet.
Man kan få forskellige klinger til den både indvendige og udvendige buer
samt diverse andre.
Desværre koster den ikke mindre end 300.00 KR. og et udvalg i klinger
yderligere 300.00 KR.
Jeg købte den hos Johannes Fog i Lyngby ved København. Muligvis kan den fås
billigere andre steder.

Skarberen kan skrabe al maling af, og er mere effektiv ind diverse
malingsfjerner, dan man ved anvendelse af disse produkter alligevel skal
skrabe og slibe.

Hvis du beslutter at købe skraberen, skal du være forsigtig - den tager godt
fat. Der vil ikke være meget at slibe bagefter.

Malermester John Vedsegaard