Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital kamera til 399,-
Fra : søren Christensen \(~

Dato : 25-05-02 23:50

Hej!

Merlin har tilbud på et lille digital kamera på 1,5x5x5 cm til 399,-
Et sipix Blink.
Det kan ses her...
http://www.sipixdigital.com/blink.shtml

Ja jeg ved godt nogle vil anbefale mig et kamera med 4mg pixel og alt muligt
til 6000kr som det optimale men det er ligesom ikke det jeg har brug for.
Bare et billigt kamera der kan tage nogle billeder i ny og næ. Det kan jo
desuden også bruges som webcam med 16 billeder pr sekund...
Er det noget værd til de penge?

Hygge

Søren C

Fra : Søren Blom

Dato : 26-05-02 00:25

"søren Christensen (4200)" <master.clio@12move.dk> skrev

> Merlin har tilbud på et lille digital kamera på 1,5x5x5 cm til 399,-
> Er det noget værd til de penge?

Hvis det virkelig ikke koster mere end 399 kr. er det så ikke bare at prøve
det?

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-05-02 01:57

"søren Christensen (4200)" wrote:

> Ja jeg ved godt nogle vil anbefale mig et kamera med 4mg pixel
> og alt muligt til 6000 kr som det optimale men det er ligesom
> ikke det jeg har brug for.

Som jeg læser dit indlæg, så frabeder du dig kommentarer om der findes
andet og bedre, så dit spørgsmål er egenlig lidt fjollet, køb dog
kameraet, hvis du mener det tilfredstiller dine behov.

Fra : Esben

Dato : 26-05-02 07:32

> Som jeg læser dit indlæg, så frabeder du dig kommentarer om der findes
> andet og bedre, så dit spørgsmål er egenlig lidt fjollet, køb dog
> kameraet, hvis du mener det tilfredstiller dine behov.

Hvis nu der var fem der svarede at de havde kameraet, og at det ikke var
pengene værd, så kunne det jo være at Søren ombestemte sig. Der kunne sågar
være svar fra mennesker der kunne vise billeder taget med netop det kamera;
igen måske afgørende for om Søren køber det eller ej.

--
Esben

Fra : søren Christensen \(~

Dato : 26-05-02 09:31

> "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

Jeg frabeder mig ikke kommentar. Men mange garvede ville nok bare sige jeg
skulle købe det bedste af det bedste. Og det jeg siger er det kan de ligeså
godt spare sig da jeg kun lige skal bruge det til at tage nogle billeder
sådan lidt for sjovt når man f.eks er ude og se motorløb osv.
Det jeg ville vide var om det var pengene værd?
Nogle der ved hvor mange farver kammerat tager med?
Er det 8bit eller 16 eller 24bit farvedybde? Det fremgår ikke rigtigt af
hjemmesiden..

Hygge

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 26-05-02 10:00

"søren Christensen (4200)" <master.clio@12move.dk> wrote in message

> [...]
> Bare et billigt kamera der kan tage nogle billeder i ny og næ. Det kan jo
> desuden også bruges som webcam med 16 billeder pr sekund...

http://www.siliconvalley.com/mld/siliconvalley/business/columnists/mike_lang
berg/3177585.htm ser du et billede som de plejer at se ud fra de billige
kameraer. Dvs. masser af jpeg-artifacts - og det der med om det er 8 eller
24 bit farve kan man efter min mening stikke skråt op, for billederne er
alligevel krydret med en mærkelig udefinerlig grøn/rød/blå farvemaske hen
over det hele.

Men derfor kan det da være et fint kamera til dit behov. Som han skriver:

"I've tried a number of what I'll politely call ``low-end'' digital
cameras -- models that sell for under $100 and offer less than one megapixel
of resolution -- and always found image quality so low that I couldn't
recommend them.

I'm now changing my mind. The Blink is cheap enough and good enough to
become a fun accessory for anyone interested in taking pictures. It is
absolutely not a replacement for a quality digital camera, but is a great
impulse buy for those approaching the Blink with an appropriate level of
expectation."

Så det kunne tyde på at den er "bedst i klassen" - men den er stadig slet
ikke noget jeg ville røre ved.

En sidste ide: Tænker du overhovedet på at ville lave billeder på papir fra
det her kamera, så kan det siges meget kort: De bliver _grimme_.

Det er et kamera udelukkende til webbrug, så måske kan det give et hint om
det passer ind i dit behov.

// Steffen

Fra : søren Christensen \(~

Dato : 26-05-02 10:07

"Steffen Poulsen" <steffenpoulsen@[RemoveThis]usa.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> det her kamera, så kan det siges meget kort: De bliver _grimme_.
>
> Det er et kamera udelukkende til webbrug, så måske kan det give et hint om

Nej jeg har ingen planer om det skal ud på papir. Skal jeg have noget på
papir bruger jeg et alm gammeldags kamera til formålet. Det er kun billeder
til at have liggende på computeren, dvs disketter eller Cdrw diske.
Ja jeg havde også tænkt lidt på at benytte det som webcam.... måske.

Hygge

Fra : søren Christensen \(~

Dato : 26-05-02 10:25

> [...]
> alligevel krydret med en mærkelig udefinerlig grøn/rød/blå farvemaske hen

Jeg kan se i artikelen at den åbentbart var noget bedre end de havde
forventet til 39$.
Jeg tror nu jeg prøver at købe det. Man kan jo altid levere det tilbage.
Men jeg kan godt se hva du mener ang farverne.
Tak for linket til artikelen, det hjalp en hel del!

Hygge

Fra : Mikkel Bech-Petersen

Dato : 26-05-02 14:07

"søren Christensen (4200)" wrote:

> Jeg kan se i artikelen at den åbentbart var noget bedre end de havde
> forventet til 39$.
> Jeg tror nu jeg prøver at købe det. Man kan jo altid levere det tilbage.

Kan du så ikke give en melding tilbage til gruppen når du har anskaffet
det - evt. med et par eksempel-billeder?

Mikkel

--
Mikkel Bech-Petersen
stud.scient, Department of Computer Science, University of Aarhus,

Fra : søren Christensen \(~

Dato : 26-05-02 16:19

"Mikkel Bech-Petersen" <mikkelb@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Mikkel Bech-Petersen
> stud.scient, Department of Computer Science, University of Aarhus,

Jeg tager ud og køber det imorgen i merlin og så skal jeg nok tage nogle
billeder og lægge på nettet så i kan bedømme dem... :)
Vær venligst ikke at bedømme det på min fotografiske talenter for de ligger
på et meget lille sted *lol*

Hygge

Fra : [4690] Claus Smith

Dato : 26-05-02 16:31

> Kan du så ikke give en melding tilbage til gruppen når du har anskaffet
> det - evt. med et par eksempel-billeder?

Det ville også glæde mig..overvejer at købe et til ungerne!

Claus Smith

Fra : Mark Enoch

Dato : 26-05-02 12:31

Hejsa,

Jeg syntes du skulle købe det. Mit første digicam var et Agfa CL18, som
er af samme kalibre som det du overvejer at købe nu. Det havde lav
opløsning, rædselsfuld skarphed, billederne havde et underligt farvestik
og det var helt håbløst at tage billeder i lav belysning. Men gæt hvad -
det hjalp mig faktisk til at blive en bedre fotograf, og til at finde ud
af, hvad mine behov egenlig var - samt at det store efterarbejde i et
billedebehandligsprogram, vil gøre at du bliver mere fortrolig med
disse. F.eks. er jeg en sand mester i Paint Shop Pro i dag.

Så til 399,- syntes jeg helt klart du skulle slå til. Du har ikke ret
meget at tabe, men en helt masse viden at vinde - og efter en kærlig
hånd i et billedebehandlingsprogram, er kvaliteten faktisk ikke så slem
igen. Jeg lavede mange A4 prints med mit Agfa, og bruger det stadig den
dag i dag, når jeg vil tage billeder i situationer som jeg ikke vil
udsætte mit Olympus for, eller når familiemedlemmer ønsker at teste
deres fotografiske talenter.

Med Venlig Hilsen,

Mark Enoch
mark.enoch@styleofcopenhagen.dk

Fra : søren Christensen \(~

Dato : 26-05-02 17:25

Hermed et link til en side med forskellige billeder taget at brugere med
Sipix blink kamera.
Jeg er overrasket over kvaliteten af en kamera til 399,-

http://www.firebox.com/index.html?dir=firebox&action=product&id=690&showAllI
mages=1#yourphotos

Hygge

Søren C

Fra : søren Christensen \(~

Dato : 26-05-02 17:28

"søren Christensen (4200)" <master.clio@12move.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Sipix blink kamera.
> Jeg er overrasket over kvaliteten af en kamera til 399,-

Vil nok selv sige en af de største svaghedder er skarpheden og at billederne
er knap så skarpe i siderne som i midten af billedet. Men det afholder ikke
mig fra at købe det når prisen kun er 399 og det sammentidig kan bruges som
webcam!

Hygge

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 27-05-02 08:38

In <5xUH8.26255$4f4.844221@news000.worldonline.dk> "søren Christensen \(4200\)" <master.clio@12move.dk> writes:

> [...]

>Bare et billigt kamera der kan tage nogle billeder i ny og næ. Det kan jo
>desuden også bruges som webcam med 16 billeder pr sekund...

Det ser ud til at tage bedre og navnlig større billeder end
det l'espion, jeg faldt for i aldi forleden (til 599).
Og der er 8 mb ram i modsætning til 2 mb og prisen er 200 kr
lavere.

640x480 er efter min mening smertegrænsen, hvis man fx skal
kunne fotografere noget tekst og senere kunne læse det.
Dvs med lidt held kan du måske bruge det til noget fornuftigt

Du kan se et par billeder fra l'espion her:
http://hjem.get2net.dk/bnielsen/espion.html

Så ja, mit bud er at Blink er ca 399 kr værd

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : søren Christensen \(~

Dato : 27-05-02 17:33

Ikke nok med det så faldt jeg over i Fakta idag over en kamera til 895,- med
1.3mpixel.
Motion capture. 8mb ram og tv-out 2x digital zoom samt med blitz.

Dog købte jeg selv en Sipix Sp1300 med 1.3mpixel, 1.8" lcd display,
2xdigital zoom, 8mb flash ram, samt blitz til 1195,- Havde ellers besluttet
at ville købe det lille Sipix blink til 399,- men kom lige forbi harald
nyborg og så det her og købt var det! ;)
Så jer jeg havde lovet at ligge nogle billeder ud på nettet, må nøjes med
det link jeg har lagt ud hvor i kan se andres billeder.. *S*

Hygge

Fra : Ole Helms

Dato : 27-05-02 21:08

> [...]
> at ville købe det lille Sipix blink til 399,- men kom lige forbi harald
> nyborg og så det her og købt var det! ;)

Du har sikkert gjort er meget bedre køb, end det du planlagde!
Jeg faldt selv for fristelsen og købte et Mr. Platinum 300 VGA til 399,- kr.
i Fakta - indmaden ligner specifikationerne på Blink, men Blinks optik er
sikkert bedre. Mr. Platinum 300 VGA er ret beset kun legetøj. Kvaliteten er
endnu ringere end de dårligste Instamatic kameraer fra 60'erne. Du kan se
ved selvsyn på http://ole.helms.person.emu.dk/joy
Det ligger nu i bilens handskerum, som et absolut nødkamera!

> Så jer jeg havde lovet at ligge nogle billeder ud på nettet, må nøjes med
> det link jeg har lagt ud hvor i kan se andres billeder.. *S*
>
> Hygge

Se dét kan du bestemt ikke være bekendt! Du er da moralsk forpligtet til at
dele dine billeder med os. Ellers har vi jo ikke noget at forholde os
til. Mangler du plads eller mulighed for at lægge nogle billeder på nettet?
Kan jeg evt. være dig behjælpelig med hostning et par ugers tid eller fire?
--
Venligst
Ole Helms

Fra : søren Christensen \(~

Dato : 27-05-02 21:20

"Ole Helms" <x-nospam-x-ohelms@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
nettet?
> Kan jeg evt. være dig behjælpelig med hostning et par ugers tid eller

Hmm ja jeg kunne jo oprette min egen server hvis det skulle være men
eftersom jeg ikke har købt en Sixpix blink kamera til 399,- kniber det jo
lidt med at ligge billeder ud fra det! ;)
Men jeg kan da godt lægge nogle billeder ud fra mit Sixpix Sp1300 kamera.
Kigger på det imorgen! Iøvrigt findes der en binær gruppe for denne her?

Hygge!

Fra : søren Christensen \(~

Dato : 27-05-02 21:35

> [...]
> ved selvsyn på http://ole.helms.person.emu.dk/joy
> Det ligger nu i bilens handskerum, som et absolut nødkamera!

Lige en kommentar til dit Mr.Platinum 300 VGA. Endten så er din linse meget
fedtet ellers er den bare hamrende dårlig! De er utroligt uskarpe. Gider du
ikke lige ligge et link hvor man evt kan se hva det er for et kamera? Jeg
synes jeg kan huske og have set det men alligevel ikke.
Lidt for nysgerrighedens skyld! :)

Hygge

Søren C

Fra : Ole Helms

Dato : 27-05-02 22:59

"søren Christensen (4200)" <master.clio@12move.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]
> ikke lige ligge et link hvor man evt kan se hva det er for et kamera? Jeg
> synes jeg kan huske og have set det men alligevel ikke.

http://www.fotografisk.dk/webshop/default.htm
Se under digitalkameraer.
Jeg har en formodning om, at det er produceret af Trust, men jeg er meget
usikker på det.
Importøren er Gidana (www.gidana.dk), men deres hjemmeside er aldrig blevet
færdig.
Optikken er så lille, at der vist skal vat på en knappenål for at rense den.

Nærbilleder er dog noget bedre, men jeg kan bestemt ikke anbefale det til
noget som helst!

- Indtil drømme og pengepung passer sammen, bruger jeg min uv-institutions
digitale kameraer og scanner mine egne papir billeder.
--
Venligst
Ole Helms

Fra : punken

Dato : 07-08-02 08:15

hejsa

der er nok ikke nogen der checker denne gruppe længere men jeg ville
bare lige sige at jeg har købt en sipix blink nu for 399 kr.
Der er kun en tíng at sige til den og det er at det er et rigtigt godt
kamera til pengene.
den tager gode billeder, er lille, tager gode videoer og god til at
snapshoote sådan at det går rimeligt hurtigt. jeg kan kun anbefale at
man køber den hvis man har 399 kr. der står digital kamera på. man kan
selvfølgelig ikke sammenligne den med de dyre kameraer.
det var det hele.

Jakob j

ps. Man kan stadig i nogle Merlin butikker købe kameraet til 399 kr.

http://www.kandu.dk/