OS X kan ikke læse cd'er ( M. Reip.,
Fra : [5000] Per Madsen

Dato : 26-05-02 00:13

Min iMac m. OS X (10.1.4) vil pludseligt ikke læse cd'er. Jeg har intet
gjort, men pludseligt strejker den. Du plejer at kunne hjælpe Morten
I andre må også gerne være med...

--
Mvh. Per Madsen
Web: http://users.cybercity.dk/~dsl52828/

Fra : Jesper

Dato : 26-05-02 07:22

[5000] Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> Min iMac m. OS X (10.1.4) vil pludseligt ikke læse cd'er. Jeg har intet
> gjort, men pludseligt strejker den. Du plejer at kunne hjælpe Morten
> I andre må også gerne være med...

Har du checket at det kun er i OS X og at det ikke også gælder når du
booter i Classic?
--
Jesper.
EmaiI -> p i n e b o x {a} m y r e a l b o x <.> c o m

Fra : [5000] Per Madsen

Dato : 26-05-02 09:41

Jesper <in.sig@email.invalid> wrote:

> Har du checket at det kun er i OS X og at det ikke også gælder når du
> booter i Classic?

Pinligt,- det har jeg ikke tjekket. Jeg prøver lige..

Fra : [5000] Per Madsen

Dato : 26-05-02 12:40

Funker heller ikke i classic. Jeg kan høre at det ligesom står om
klikker, men der sker intet.

Fra : Jesper

Dato : 26-05-02 12:48

[5000] Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> Funker heller ikke i classic. Jeg kan høre at det ligesom står om
> klikker, men der sker intet.

Så taler sandsynligheden for at det er din computer firmware, CD-ROM
drevets firmware eller CD-ROM drevet iøvrigt det er galt med.

Har du prøvet at boote på din system CD i på dit syge drev for at se om
det kan lade sig gøre?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-05-02 03:13

Hej Per

Jeg er lidt bange for, at Jesper kan have ret i, at det er selve drevet, der
er noget galt med, - netop når den står og 'klikker' uden at spinne op.

Hvilken iMac er det helt exakt, du har? - Der er nogle af de første i både
233, 266 og 300mhz modellerne, hvor CD drevet ikke har været altfor godt, -
som regel 'nåede' de at stå af indenfor garantiperioden, men desværre er de
fleste holdt til efter periodens udløb, og man må derfor selv købe et nyt til
den.

- Hvis du bliver nødt til at skifte den, bør du overveje at sætte et CD-RW
drev i den istedet for.

mvh. Erik Richard

Jesper wrote:

> [...]
> drevets firmware eller CD-ROM drevet iøvrigt det er galt med.
>
> Har du prøvet at boote på din system CD i på dit syge drev for at se om

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : [5000] Per Madsen

Dato : 27-05-02 07:12

> [...]

> drevets firmware eller CD-ROM drevet iøvrigt det er galt med.
>
> Har du prøvet at boote på din system CD i på dit syge drev for at se om

Det prøver jeg lige..

Fra : [5000] Per Madsen

Dato : 27-05-02 15:36

[5000] Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> Det prøver jeg lige..

Nu kan jeg ikke hitte min OS X cd (panik!!) men jeg prøvede at boote fra
min OS 9 cd, hvilket ikke kunne lade sig gøre. Man kan da stadigt boote
fra en OS 9 cd når man holder c nede under opstart, selvom OS X er
installeret, ikk? Hvis ja, så kunne det se ud som om drevet er gået sig
en tur. Jeg prøvede at finde en firmware update til maskinen, men de var
alle til slot-loading iMac's og min er med skuffe. Nogen der har et link
eller lign.

Fra : Jonas Voss

Dato : 27-05-02 15:52

In article <1fcuoe5.17tnoi4hnis5cN%permandREMOVETHIS@cool.dk>, [5000]
Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

[snippededoo...]

> Man kan da stadigt boote fra en OS 9 cd når man holder c nede under
> opstart, selvom OS X er installeret, ikk?

Jo.

> [...]
> prøvede at finde en firmware update til maskinen, men de var alle til
> slot-loading iMac's og min er med skuffe. Nogen der har et link eller

Hvad siger Apple System Profiler? Kan den se drevet?

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : [5000] Per Madsen

Dato : 27-05-02 16:34

Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> Hvad siger Apple System Profiler? Kan den se drevet?

Ja, det kan den godt.

Fra : David Blangstrup

Dato : 26-05-02 13:08

On 26.5.2002 1:12, in article
1fcrn4h.b1jpvj1jm54pqN%permandREMOVETHIS@cool.dk, "[5000] Per Madsen"
<permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> Min iMac m. OS X (10.1.4) vil pludseligt ikke læse cd'er. Jeg har intet
> gjort, men pludseligt strejker den. Du plejer at kunne hjælpe Morten
> I andre må også gerne være med...

Det samme sker for mig ind imellem, det afhænger lidt af kvaliteten af
CD'en. Nogen gange hjælper det også simpelthen bare at pudse den (fra midten
og ud), andre gange er der ikke noget at gøre, men det er heldigvis
sjældent, og kun med de dårligste CD-rom'er.

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark